تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۰

 


 

 
 یزدفردا:

 

\”فراز\” ، فرود می آید یا اوج می گیرد؟

 

در چنین شرایطی که وزارت صنعت در یک سو و پلیس در سمت مقابل روبروی هم صف آرایی کرده اند و هیچ کدام نیز حاضر به پذیرش موضع طرف مقابل نیست ، رئیس جمهور شخصاً برای گشودن گره وارد عمل شده و دستور داده است کمیته ای ویژه مسوول تصمیم گیری در این خصوص شود.

 

عصرایران – برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی کشور ، یک رئیس جمهور شخصاً وارد ماجرای شماره گذاری یک خودرو شد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که کِشنده \”فراز\” پشت درهای \”راهنمایی و رانندگی\” متوقف شد و مسوولان پلیس اعلام کردند که زیر بار شماره گذاری آن نخواهند رفت.

 

پلیس می گوید که \”فراز\” همان \” هوو\”ی سابق است ؛ خودرویی که هرچند تنها یک درصد کامیون ها و تریلرهای کشور را به خود اختصاص داده ، اما ۱۰ درصد تلفات جاده ای را دارد !

 

فراز

 

ایران خودرو دیزل که خط تولید فراز را راه اندازی کرده ولی فعلاً تولید آن را متوقف ساخته است در مقابل چنین می گوید: هووهای موجود در جاده ها مدلZZ4257S3241V است و فراز مدل ZZ4257N3247C شرکت چینی CNHTC است و لذا نباید این دو را یکی دانست.

 

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل می افزاید:همان مدل هوو هم که سال ۱۳۸۴ وارد ایران شده، یک محصول غیراستاندارد نبوده است، اما آنچه مسأله ساز شد لب مرز بودن برخی استانداردهای آن است که متناسب با ورود به کشورهایی مثل ایران، عراق و اردن و دیگر جاهایی که در رانندگی خودروهای سنگین فرهنگ خاص خود را دارند نیست، به ویژه آن که به هر کِشنده وارداتی هوو یک تریلر داخلی وصل می شود که ۸۰ درصد آن ها غیراستاندارد و تک بوستر هستند و هوو نمی تواند متحمل استاندارد نبودن آن بشود.

 

یکه زارعبه گفته وی ، تفاوت هوو با بنز، ولوو، رنو و ایوکو که ۵۰ سال است با این بازارها آشنا هستند و با آن کار می کنند، در همین جا است؛ آن ها برای محصولات این بازارها یک طراحی جامع انجام می دهند؛ یعنی به جای اکسل ۸ تن، اکسل ۹ تن در نظر می گیرند و با فرض این که تریلری که بعدها به این کشنده وصل می شود تانک باد ندارد، تانک باد را روی خود کشنده نصب می کنند.

 

هاشم یکه زارع می افزاید: یک راننده اروپایی هرگز اضافه بر ۲۰ تن مقرر روی تریلرش بار نمی زند اما در ایران اگر پیش بیاید تا ۲۶ تن هم بار می زنند و این مسأله ای است که سازندگان بنز و ولوو در نظر می گیرند اما چین که تجربه بازار ایران را نداشته پیش بینی نکرده و مدیران ایرانی هم که در آن زمان اقدام به واردات هوو کرده اند، به این مسائل که ما ۷هزار نفرساعت کار کارشناسی روی آن انجام داده ایم، دقت نکردند. وگرنه همین هوو که به ۸۲ کشور دیگر هم صادر شده است در جاهای دیگر مشکل ساز نبوده است.

 

مدیران ایران خودرو دیزل و موسسه استاندارد تاکید دارند که در فراز ، مشکلات هوو موجود نیست و مشخصاً سیستم ترمز هوو که مشکل آفرین بوده ، در فراز اصلاح شده است و لذا با رفع عیب صورت گرفته جایی برای نگرانی وجود ندارد.

 

با این حال پلیس همچنان بر موضع خود استوار است ؛ سردار مومنی در این باره چنین می گوید: هوو دارای عیب‌های اساسی در ترمز، سردار مومنیفرمان‌پذیری، پایداری و سیستم تعلیق است و ظرفیت پمپ باد آن پایین بوده و با ۸ یا ده تا پدال زدن افت فشار پیدا می‌کند، اما مهم‌ترین ایراد آن، ایراد ساختاری است؛ ‌این تریلر تحمل فشارهای جانبی را ندارد و حتی اگر رفع عیب شود نیز مشکل به طور کامل مرتفع نمی‌شود و در سراشیبی‌ها با مشکلات جدی مواجه است.

 

پلیس درباره نظر موسسه استاندارد درباره تایید استاندارد بودن \”فراز\” می گوید: همان سال ۸۴ هم این موسسه ، \”هوو\” را استاندارد تشخیص داد ولی بعداً همه دیدند که چه کشتاری در جاده ها به راه افتاد.

 

با مقاومت پلیس ، عملاً پرونده \”فراز\” معلق ماند . هر چند قانون می گوید که بعد از تایید استاندارد یک خودرو ، پلیس باید آن را شماره گذاری کند ولی راهنمایی و رانندگی تجربه هوو را مطرح می کند و می گوید نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و تازه بعد از حوادث محتمل آینده ، گزارش بدهیم و شماره گذاری را متوقف کنیم.

 

هاشم یکه زارع ، مدیر عامل ایران خودرو دیزل اما تاکید دارد که فراز نه تنها مشکلات هوو را ندارد ، بلکه حتی مجوز صادرات به اروپا را نیز دارد و این ، خود دلیلی بر استاندار بودن فراز اسنت .
وی می افزاید: در حال حاضر کارخانه های زیرمجموعه ما مانند ایدم، چرخشگر، محورخودرو و قطعات خاور که تولیدکننده قطعات قوای محرکه هستند و قرار است \”فراز\” را به خودکفایی برسانند، با کارخانه هایی مانند بنز و ZF آلمان کار می کنند و از سطح تکنولوژی و استاندارد بسیار بالا و نزدیک به استانداردهای اروپا برخوردارند.

 

احمدی نژاددر چنین شرایطی که وزارت صنعت و معدن و تجارت (شامل موسسه استاندارد و ایران خودرودیزل) در یک سو و پلیس در سمت مقابل روبروی هم صف آرایی کرده اند و هیچ کدام نیز حاضر به پذیرش موضع طرف مقابل نیست ، رئیس جمهور شخصاً برای گشودن گره وارد عمل شده و دستور داده است کمیته ای ویژه مسوول تصمیم گیری در این خصوص شود. طبق دستورمحمود احمدی نژاد ، این کمیته مرکب از موسسه استاندارد ، دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت و پلبیس خواهد بود و تصمیم آن ملاک تعیین تکلیف فراز خواهد بود.

 

در این میان ، هر چند کمیته مذکور هنوز تشکیل نشده است اما اعضای آن جداگانه نظرات شان را اعلام کرده اند ؛ محمدرضا شجاعی‌فرد – رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، علام کرده است که در اختلاف بین پلیس و موسسه استاندارد در خصوص کشنده فراز، حق با موسسه استاندارد است و برخلاف نظر پلیس، این دانشکده کشنده فراز را استاندارد می‌داند.

 

نظام‌الدین برزگری ،رئیس موسسه استاندارد، نیز تاکید کرده است :\” طبق بررسی‌های موسسه استاندارد به عنوان تنها مرجع رسمی بررسی استانداردهای خودرویی، کشنده فراز تمام استانداردهای لازم را پاس کرده و پلیس باید شماره‌گذاری آن را آغاز کند\”.

 

و در مقابل سردار احمدی مقدم ،فرمانده پلیس کل کشور در آخرین موضع گیری خود رسماً اعلام کرد: اگر چه موسسه استاندارد و خودروسازان معتقدند که سیستم هوو ارتقا یافته است اما به نظر پلیس این خودرو کشنده نبوده و نمی توان از آن به عنوان کامیون استفاده کرد البته در خصوص خودرو فراز نیز باید بگوییم از نظر پلیس این خودرو استاندارد نیست و در صورتیکه مراجع قانونی به پلیس ابلاغ کنند این خودرو را شماره گذاری کنند ما چاره ای جز شماره گذاری نداریم اما مردم باید بدانند که خودرو فراز از نظر پلیس ایمنی های لازم را ندارد.

 

برای این که مشخص شود سرانجام \”فراز\” به کجا می رسد ، باید منتظر تحولات بعدی بود ولی خدا کند آنچه نهایی می شود ، به نفع مردم باشد.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ -

 


 

 
 

 

خودروهای معیوب تویوتا در چین جمع آوری می شود

 

بیش از سی و سه هزار خودروهای تویوتای معیوب در چین جمع آوری می شوند.

 

به گزارش خبرخودرو،شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا سی و سه هزارو هشتصدو نه دستگاه خودروی تویوتای سواری کورولا را در چین، به علت نقص فنی در سامانه موتور این خودروها جمع آوری می کنند.

 

خودروهای کورولای مدلهای اکس در کارخانه خودروسازی تیانجین چین بین بیست و سوم اکتبر دوهزار و ده و بیست و نهم ژانویه دوهزار ویازده تولید شده اند.

 

عملیات تولید خودروی تویوتا بطورمشترک توسط شرکت ژاپنی تویوتا و گروه خودروسازی چینی اف.ای .دابلیو در کارخانه تیانجین انجام می شود.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا