تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۱ -

هاشم یکه زارع :زیان انباشته ایران خودرو دیزل صفر شد/نگران تحریم های خارجی نیستیم

یزدفردا:مدیر عامل ایران خودرو دیزل با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت بورسی در آستانه برگزاری مجمع،درباره بازگشایی نمادمعاملانی،احتمال افزایش سرمایه،لزوم حمایت سهامداران عمده و آثار تحریم ها توضیحاتی ارایه کرد.

هاشم یکه زارع در گفت و گو با فارس، در آستانه برگزاری مجمع بزرگترین شرکت تولید خودرو های سنگین در ایران اعلام کرد: پیش بینی سود سال ۹۱ این شرکت حدود ۲۵ تومان برآورد شده است.سود عملیاتی سال گذشته ایران خودرو دیزل هم در تاریخ ۵۰ ساله فعالیت این شرکت بی سابقه بوده و خود نوعی رکورد شکنی محسوب می شود. سال گذشته سود عملیاتی این شرکت به ۲۶۴ میلیارد تومان رسید که نسبت آن به رقم فروش ۲۸ درصد بود. رقم سود عملیاتی ۲۶۴ میلیارد تومانی شرکت در سال ۹۰ نشان می دهد در همه زمینه ها جهش خوبی داشته ایم.
*بازگشایی نماد در بورس بعد از برگزاری مجمع

وی با اشاره به توقف نماد معاملاتی شرکت در بورس از ۱۶ اردیبشهت سال جاری خاطر نشان کرد:قصد داشتیم زمینه گشایش نماد را پیش از برگزاری مجمع سالانه در روز پنج شنبه این هفته فراهم کنیم،اما بنا به ملاحظاتی این کار به بعد از مجمع موکول شد.

*احتمال افزایش سرمایه و لزوم حمایت سهامداران عمده

این مقام مسئول درباره احتمال افزایش سرمایه ایران خودرو دیزل هم گفت:به هرحال در شرایط فعلی هزینه تامین مالی در صنعت بالاست،بنابراین شرکت ها برای بقا و باقی ماندن در کورس رقابت و عرضه محصولات جدید باید از راهکارهای مناسب تر و کم هزینه تری نظیر افزایش سرمایه بهره مند شوند.از سوی دیگر شرکت ها چاره ای ندارند جز این که برخی دارایی های راکد خود را تبدیل به احسن کرده و در چرخه تولید به کار بگیرند. ایران خودرو دیزل هر دو راهکار را در دستور کار خود قرار داده است.
یکه زارع درباره لزوم حمایت سهامداران عمده از سهام ایران خودرو دیزل در زمان گشایش نماد توضیح داد: سهامداران عمده وظیفه دارند از این سهم حمایت کنند البته با توجه وضع مناسب و چشم انداز خوبی که این شرکت با آن مواجه است من هم از آنها خواهم خواست به طور جدی وارد میدان شوند.

وی به ۳۰ هزار سهامدار خرد ایران خودر و دیزل توصیه کرد به سرمایه گذاری در سهام این شرکت با نگاه بلند مدت بنگرند و نگران نوسان های مقطعی نباشند،زیرا حرکت ایران خودرو دیزل رو به جلوست و متغیرهای نهفته ای در این شرکت وجود دارد که با آزاد سازی آنها سود مناسبی نصیب سهامداران خواهد شد.از سوی دیگر اطمینان داریم شرایط در آینده به سمتی خواهد رفت که شرکای اروپایی شرکت بار دیگر باز خواهند گشت.

*زیان انباشته به صفر رسید

وی در مورد زیان انباشته شرکت هم گفت: :بخش قابل توجهی از زیان انباشته شرکت ایران خودرو دیزل تسویه شده و امسال رقم باقی مانده نیز به صفر خواهد رسید.

به گفته یکه زارع ایران خودرو دیزل با وجود تحریم ها و با اتخاذ تدابیری درسال گذشته ۲۶ درصد افزایش تولید، ۶۰ درصد رشد فروش را تجربه کرد.ضمن این که رقم ریالی فروش این شرکت در سال ۹۰ معادل دو برابر درآمد حاصل از فروش در سال ۸۹ بود.همچنین به رغم همه مشکلاتی که گریبان صنعتگران را گرفته، امسال هم در حوزه تولید و فروش ۱۰ درصد رشد برای ایران خودرو دیزل پیش بینی شده است.

*افزایش سهم بازاربه ۵۰ درصد و اثر تحریم بر صنعت

یکه زارع اعلام کرد: ایران خودرو دیزل در ۱۵ سال گذشته هیچ محصول جدیدی را به بازار معرفی نکرده بود و به همین دلیل به تدریج سهم بازار خودرو های سنگین و تجاری را از دست داده بود، اما برای نخستین بار سال پیش سهم بازار شرکت از ۲۴ درصد به ۳۱ درصد افزایش یافت.بنا داریم تا پایان سال ۹۲ سهم ایران خودرو دیزل را از این بازار به ۵۰ درصد برسانیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اثر تحریم ها بر صنعت تولید خودرو های سنگین گفت:سایر خودروسازان به تازگی با چالش تحریم مواجه شده اند اما صنعت خودرو سنگین و به ویژه ایران خودرو دیزل از سال ۸۹ وارد فاز مقابله با تحریم ها شده و در دو سال گذشته با همت کارشناسان و کارگران، نه تنها در مقابله با تحریم ها موفق بیرون آمده ایم بلکه قصد داریم امسال ۱۳ محصول جدید را وارد بازار خودروهای تجاری داخل کشور کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی تاکید کرد: صنعتگران مقاومت دربرابر فشارهای تحریم های خارجی را آموخته اند و از آن سربلند بیرون آمده اند اما وجود برخی تحریم های نانوشته داخلی کار را دشوار ساخته است.

وی در توضیح بحث تحریم داخلی گفت:برخی دستگاه های مسوول که وظیفه حمایت از تولید داخل را دارند و برخی دستگاه های مصرف کننده عنایت و توجه اندکی به حمایت از تولید ایرانی دارند مثلا متاسفانه برخی دستگاه ها حاضرند اتوبوس های بعضا کم کیفیت چینی را وارد کنند و به کار بگیرند اما از اتوبوس های باکیفیت داخلی بهره نبرند.به نظر می رسد باید این رویه تغییر پیدا کند.

یکه زارع درباره نحوه مقابله ایران خودرو دیزل با تحریم ها در دو سال گذشته افزود:۵۰ سال بود که قطعات کامیون های بنز از خارج وارد می شد اما با وجود تحریم ها و با برنامه ریزی انجام شده در سال ۹۰ در همه زمینه ها رکورد تولید را شکستیم.در جریان مبارزه با تحریم ها کارخانه ایدم تبریز از زیر مجموعه های ایران خودرو دیزل برای نخستین بار موفق شد موتور خودروهای سنگین را مستقلا تولید و عرضه کند.

وی ادامه داد:هدف اصلی ما این است که تا پایان امسال همه محصولات تجاری در خطوط تولید اتوبوس را با برند ایرانی و با محوریت صادرات تولید کنیم. در حوزه تولید کامیون هم تا سه سال آینده به این هدف دست خواهیم یافت. پیش بینی می کنم در صورت حمایت دستگاه های ذی ربط در بخش اتوبوس سازی بازار منطقه را قبضه کنیم و ۵۰ درصد تولیدات اتوبوس سازی ایران خودرو دیزل در سال های آینده به کشورهای همسایه صادر شود.

وی در خاتمه گفت:هرچند در سه ماه نخست سال افت تولید داشته ایم، اما جای نگرانی نیست زیرا در این مدت سرمایه گذاری های لازم و گشایش اعتبارهای لازم برای ورود محصولات جدید به خطوط تولید انجام گرفته است با داخلی سازی انجام شده در حوزه تامین قطعات در سال ۹۱ از تحریم های خارجی نگرانی نداریم و همان طور که قبلا هم گفتم تنها چیزی که ما را نگران می کند تحریم های داخلی است.

 


 

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۱

 

 
 یزدفردا:

کامیون ولوو FH سایپا دیزل با کیفیت ترین کامیون ساخت ایران شد

در تازه ترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،کامیون ولوو FH ساخت شرکت سایپا دیزل با کیفیت ترین کامیون ساخت ایران شناخته شد.

به گزارش   خبرخودرو، بر اساس آخرین گزارش شرکت ISQI در اردیبهشت ماه امسال ، کامیون ولوو FH برای چندین ماه پیاپی در صدر جدول کیفی ترین خودروهای تجاری سنگین قرار گرفت .

کامیون کشنده ولوو FH، محصولی با قدرت موتور ۴۸۰ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو ۳ است که طی یکسال اخیر همواره عنوان کیفی ترین کامیون کشور را کسب کرده است.

در آمار اعلام شده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گروه خودرو های تجاری سنگین در مجموع ۸ خودرو در ۹ معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ‌ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزیینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس مجموع نمرات منفی کسب شده، در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» دسته‌بندی شده اند.

در جدول ارزیابی کیفی خودروهای تجاری سنگین ، کامیون ولوو FH ضمن اینکه در گروه خیلی خوب قرار گرفته است در ۹ معیار مورد بررسی شرکت بازرسی کیفیت ،در ۴ معیار نفوذ آب ، صداهای غیر مجاز ،تجهیزات الکتریکی و ترمز ،هیچ گونه نمره منفی را نداشته است.

همچنین در جدول ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،کشنده دانگ فنگ T375 با کسب نمره منفی ۴۰.۰ در رده ششم جدول خودورهای تجاری سنگین قرار گرفت که در مقایسه با خودروهای مورد بررسی در این جدول رتبه بسیار خوبی در میان کامیون های چینی فول CKD است.

بر اساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پس از کامیون ولوو FH ، کامیونت ایسوزو NPR و کامیونت ایسوزو NQR به ترتیب با نمره های ۳۰.۸،.۳۱.۳ در رده های دوم و سوم رتبه کیفی در این گروه قرار گرفته اند همچنین در این گروه ، کامیون ایویکو AT440 ،کشنده اسکانیا G380 ، کامیون البرز کشنده و کامیونت هیوندایی مایتی و کامیون سنگین بنزWH به ترتیب در رده های چهارم تا هشتم جدول کیفی این گروه قرار گرفتند.

 


 

 

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا