تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۳


 
 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا :تولید ۶۰ درصد محصولات با برند سایپا

یزدفردا:

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در دومین گردهمایی و ‌هم‌اندیشی قطعه‌سازان گروه خودروسازی سایپا با رویکرد مشارکت در توسعه محصول با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تولید خودرو در ۳ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: این میزان رشد تولید در مقایسه با میانگین سالانه شاهد افزایش ۵۰ درصدی در تولید بوده که تلاش می‌کنیم این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یابد و لازمه آن فعال‌سازی بخش‌های متوقف شده است.
تولید ۶۰ درصد محصولات با برند سایپا

به گزارش دنیای خودرو  مهندس سعید مدنی با اشاره به برنامه تولید ۶۵۰ هزار دستگاه در امسال در گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: از این میزان ۵۸ هزار دستگاه با هدف صادرات تولید خواهد شد ضمن این که تولید خودرو در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با وجود مشکلات پیش آمده توانستیم پروژه های متوقف شده را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با بیان این که ورود ۴ محصول جدید وانت سایپا ۱۵۱،‌تیبا ۲، سراتو و آریو( (S300  در امسال از سوی این مجموعه نشان از عزم جدی سایپا برای بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال برای قطعه سازان در آینده نزدیک دارد،‌افزود: در همین حال پروژه طراحی پلت فرم خودرو با نام SP100 یک پروژه ملی است که در آینده در خصوص آن اطلاع رسانی بیشتری صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تشریح ویژگی‌های پلت فرم SP100 تصریح کرد: استفاده از متخصصان داخلی در تمام مراحل طراحی در کنار طراحان خارجی از ویژگی‌های بارز این محصول است. ضمن آن که این پلتفرم در حال طراحی کاملا ایرانی است و تمام قطعات موتور، گیربکس، اکسل و تریم آن با همکاری سازندگان داخلی خواهد بود.

مهندس مدنی ادامه داد: از اصلی‌ترین موضوعات در این زمینه ترکیب تولیدات گروه در افق ۱۴۰۴ ، رسیدن تولیدات داخلی به ۶۰ درصد با برند داخلی است اما ظرف ۵ سال آینده ۷۰ تا ۷۵ درصد تولیدات این گروه با برند داخلی بر روی پلتفرم‌های SP100، X200  و X100 خواهد بود. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد محصولات گروه سایپا نیز محصولاتی با درصد ساخت داخل دست کم ۴۰ درصد با برندهای معروفی نظیر رنو، نیسان و کیا که پیش از این نیز سابقه همکاری با آن‌ها را داشته‌ایم نیز خواهد بود.

وی در خصوص سهم چینی‌ها در تولیدات گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: میزان حضور چینی‌ها در تولیدات گروه حدود ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود با توجه به عملکرد اروپایی‌ها باید منتظر باشیم و شرایط را بسنجیم تا در صورت فراهم نشدن شرایط حضور آن‌ها، بتوانیم از تولیدات چینی‌ها که بیشتر از ۱۰ درصد هم نخواهد بود، استفاده کنیم.

مهندس مدنی در خصوص تولیدات سایپا کاشان با ظرفیت تولید ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار دستگاه در سال اظهار کرد: علاوه بر خودرو سایپا ۱۱۱ و تیبا، تولید محصولی از شرکت شانگان را پیش‌بینی کرده‌ایم که این شرکت یکی از تولیدکنندگان با کیفیت خودرو است، ضمن این که همکاری با شرکت برلیانس، تولید خودرو آریو (S300) ‌ و همچنین کیا سراتو که تولید انبوه آن از ۱۵ شهریور آغاز خواهد شد، از دیگر برنامه‌ریزی‌های این گروه خودروسازی برای توسعه محصولات خود است.

وی با اشاره تلاش های این مجموعه در ۲ سال گذشته اظهار کرد: غیر سیاسی کردن فعالیت ها و تصمیم گیری ها در گروه، تلاش برای انتصاب مدیران توانمند، به روز کردن قراردادها و خارج کردن آن‌ها از زیان‌دهی از جمله مهم ترین اقداماتی بوده که خوشبختانه به آن‌ها جامه عمل پوشانده شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دوباره شورای سیاست‌گذاری خودرو اظهار کرد: در این شورا که به صورت هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود مسائل و مشکلات صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌های خود را با سیاست‌های کلی کشور هماهنگ و اعلام می‌کنیم.

مهندس مدنی با بیان این که در ۲ سال گذشته نیز چنین همایشی برگزار شد و همگان بر این تصور بودند که صنعت خودرو زمین خوردنی است، گفت: مطالبات سازندگان به رقم‌های نجومی رسیده بود پرداخت با تاخیر همراه بود و شرایط ویژه‌ای به خصوص در گروه خودروسازی سایپا به وجود آمده بود.

وی ادامه داد: همواره معتقد بوده ایم که می‌توان با همدلی و خرد جمعی می‌توان این مشکلات را برطرف کرد که این اتفاق افتاد. شاید اگر برخی از بی‌تدبیری‌ها که باعث نابودی و اخلال در نظام اقتصادی می‌شود، اتفاق نمی‌افتاد ما می‌توانستیم در اسفند ماه سال ۹۱ ، شاهد تعالی صنعت خودرو در کشور باشیم. اما در آن زمان طی ۴ ماه دچار بحران شدیدی شدیم اما با وجود مطالبات زیاد باز هم سازندگان به کمک آمدند و توانستیم به جایگاه خوبی برسیم اما دوباره با تحریم‌های جهانی شدیم که در نهایت این مشکلات حل شد و قطار به ریل تولید بازگشت.

مهندس مدنی ادامه داد: درحال‌حاضر صنعت خودرو به اندازه‌ای بزرگ شده و از نظر توان تولید، فناوری تولید، مهندسی تولید و همچنین ظرفیت تولید مورد تایید خودروسازان دیگر کشورها است که در صورت رفع مسائل سیاسی می‌توان شاهد مشارکت‌های خوبی در این زمینه بود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه با اشاره به قیمت محصولات این گروه اظهار کرد: تلاش های زیادی برای معقول و منطقی شدن قیمت ها انجام شده اما در کنار مساله قیمت،‌ اظهار نظرهای مختلف باعث توقف کار می‌شود که بیشترین ضربه را به صنعت خودروسازی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که سعی می کنیم قیمت ارز را ثابت نگاه داریم این امر در کنار تورم بالای موجود،  باعث افزایش و غیررقابتی شدن قیمت تمام شده محصولات داخلی با محصولات دیگر کشورها می‌شود. البته امروز محصولات ایکس ۱۰۰ سایپا بدون نیاز به تعیین تعرفه قدرت رقابت دارند زیرا در ردیف خودروهای ۵ هزار دلاری هستند و می‌توانند با خودروهای تولید شده در این قیمت که همگی ۸۰۰ سی سی هستند،‌رقابت کنند.

مهندس مدنی افزود: با توجه به فضای کسب وکار موجود پروژه کاهش قیمت تمام شده در گروه خودروسازی سایپا آغاز و هزینه‌های اضافی شناسایی شده که در حال رفع آن هستیم و معتقدیم با روش های خاصی نظیر افزایش بهره وری و بهبود کیفیت می‌توان کاهش قیمت را شاهد باشیم.

وی افزود: هم‌اکنون در شرکت های خودروسازی برنامه تولید خودروهای لوکس را داریم اما خط تولید تیانا، قشقایی، مگان، پیکاپ خوابیده و سراتو نیز به سختی و با زحمات فراوان راه اندازی شده است.

مهندس مدنی تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا پیشقراول در صادرات خودرو بوده و تاکنون توانسته بیش از ۷۰ درصد ظرفیت صادراتی را به کار گیرد که امسال نیز در نظر دارد این رقم را محقق سازد.

به گفته وی، راه اندازی سایت تولید با سرمایه گذاری محلی با هدف حفظ ظرفیت تولید و همچنین ارتقای توان قطعه سازان نیز از دیگر برنامه‌های گروه خودروسازی سایپا است.

 

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳


 
 
 

شرط چین برای ادامه فعالیت قطعه‌سازان خودروی خارجی

چین به سه تامین کننده قطعات خودروی آلمان اعلام کرده که برای ادامه فعالیت در این کشور باید با شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل دهند.

چین به سه تامین کننده قطعات خودروی آلمان اعلام کرده که برای ادامه فعالیت در این کشور باید با شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل دهند.

 

به گزارش ایسنا، مدیر عامل شرکت قطعه سازی خودروی ارلینگ کلینگر به روزنامه آلمانی اشتوتگارتر سایتونگ گفت: دولت چین به چندین قطعه ساز آلمانی گفته است دیگر نمی‌توانند زیرمجموعه‌های چینی خود را به صورت مستقل اداره کنند و باید با یک شریک چینی سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.

 

روبرت بوش و کانتیننتال که بزرگ‌ترین قطعه سازان خودروی آلمان هستند در این باره به رویترز اظهار نظر نکردند.

 

اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین ماه جاری در مورد تحقیقات ضد انحصارطلبی اخیر در این کشور اظهار نگرانی کرده و گفته بود چین که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است، از تاکتیک‌های زورگویی استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد شرکت‌های خارجی را به صورت غیرمنصفانه هدف می‌گیرد.

 

در شرایطی که رسانه‌های دولتی چین خودروسازان خارجی را متهم کرده اند هزینه بیشتری از مصرف کنندگان دریافت می‌کنند، صنعت خودرو از سوی کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین تحت تفحص قرار گرفته است.

 

برندهای خودروی اروپایی از جمله آئودی فولکس واگن، بی ام و و مرسدس بنز در تلاش هستند قیمت‌های خودروهای جدید و قطعات را کمتر کنند تا رضایت رگولاتورهای چینی که آنها را متهم به رفتار انحصارطلبی کرده اند، جلب شود.

 

خودروسازان اروپایی و آمریکایی تمایل دارند جای پایشان را در چین که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است، افزایش دهند اما ناچار شده اند با شرکت‌های دولتی چینی شراکت ۵۰ درصدی یا کمتر داشته باشند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا