یزدفردا:

 

 

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

مروری کامل همراه با معرفی فنی میتسوبیشی ASX/فیلم

میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی در زبان ژاپنی به معنای سه الماس است و آرم و نشان محصولات موتوری این کمپانی نیز همین امر را به تصویر می‌کشد. این کمپانی در سال ۱۸۷۰ میلادی توسط شخصی به نام یاتارو ایواساکی YATARO IWASAKI بنیان نهاده شد و سه سال بعد نامش به میتسوبیشی تغییر یافت. در آغاز این کمپانی تنها یک خط کشتیرانی را تأسیس نمود و هفت سال پس از آن و در سال ۱۸۷۷ میلادی، یک کارخانه آهنگری را خریداری کرد و با این اقدام به باشگاه تولیدکنندگان صنعتی ژاپن راه یافت.
در سال ۱۹۰۷ میلادی بخش‌های تولیدی و خدماتی شرکت از یکدیگر تفکیک شد و در سال ۱۹۱۷ میلادی نیز کمپانی کشتی‌سازی میتسوبیشی تأسیس شد؛ در همین سال اولین خودرو تولیدی آن به نام میتسوبیشی کلاس A به بازار آمد. این خودرو مدلی هفت نفره بود و بر اساس فیات TIPPO 3 تکوین یافت. همچنین، این محصول اولین اتومبیل تولید سری ژاپن به شمار می‌آمد و از آنجایی که در زمان خود محصولی گران محسوب می‌شد، تا سال ۱۹۲۱ میلادی تنها ۲۲ دستگاه از آن تولید شد. در سال ۱۹۲۰ میلادی بخش ساخت موتورهای احتراق داخلی میتسوبیشی تأسیس شد که در سال ۱۹۲۸ میلادی به‌عنوان کمپانی هواپیمایی میتسوبیشی مجدداً سازمان‌دهی گردید. این بخش در ۱۹۳۴ میلادی در بخش کشتی‌سازی آن ادغام شد تا کمپانی صنایع سنگین میتسوبیشی را به وجود آورد. در سال ۱۹۳۷ میلادی این کمپانی اولین اتومبیل چهارچرخ متحرک (FOUR WHEEL DRIVE) در ژاپن را به بازار عرضه نمود؛ این مدل PX33 نام داشت که تکنولوژی به‌کاررفته در آن، از زمان خودش بسیار جلوتر بود.

در طول جنگ جهانی دوم، این کمپانی به ساخت تانک، هواپیما، کشتی و تسلیحات سنگین برای ارتش ژاپن مشغول بود. پس از جنگ، مدتی تحت کنترل نیروهای آمریکایی قرار گرفت و به سه بخش متفاوت تفکیک شد، این بخش‌ها به ساخت کشتی‌های کوچک، کامیون و موتورسیکلت‌ها و موتورهای سه‌چرخ سبک می‌پرداختند. از سال ۱۹۵۰ میلادی، میتسوبیشی تولید جیپ و یک اتومبیل دیگر آمریکایی را تحت امتیاز کمپانی‌های مربوطه آغاز نمود. در سال ۱۹۵۹ میلادی هم اولین اتومبیل با طراحی خود کمپانی، روانه بازار شد. این خودرو میتسوبیشی ۵۰۰ نام داشت و محصولی ۴ نفره و با پیشرانه‌ای ۲ سیلندر بود که توان خروجی آن معادل ۲۰ اسب‌بخار بود. در سال ۱۹۶۲ میلادی، خودروی کولت ۱۰۰۰ به‌عنوان محصولی کوچک معرفی گردید و در سال ۱۹۶۹ میلادی هم مدل گالانت روانه بازار شد.

به موازات افزایش تولید اتومبیل در دهه ۶۰ میلادی، بخش اتومبیل‌سازی میتسوبیشی نیز سازمان‌دهی جداگانه‌ای یافت. در اوایل دهه ۷۰ میلادی، بخشی از سهام این خودروساز توسط کمپانی کرایسلر آمریکا خریداری شد. برخی از منابع، حجم سهام خریداری شده را ۱۵ درصد اعلام می‌کنند. پیامد این کار هم بازاریابی محصولات میتسوبیشی توسط کرایسلر در بازار آمریکا بود. کمی بعد و در سال ۱۹۷۳ میلادی، صادرات خودروی گالانت تحت نام داج کولت به این بازار آغاز شد، این خودرو در بازار استرالیا به نام کرایسلر سیگما فروخته می‌شد. در سال ۱۹۷۹ میلادی تولید این خودروساز از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد و در این میان میتسوبیشی درزمینهٔ تکنولوژی طراحی خودرو نیز فعال شد و ازجمله در اواسط دهه ۷۰ میلادی توانست طرح میله‌های موازنه گر برای کاهش ارتعاشات موتورهای چهار سیلندر خطی را، به نام خود ثبت کند.

میتسوبیشی سال‌ها تأمین‌کننده تکنولوژی و نیز پشتیبان فنی غول خودروسازی کره، یعنی هیوندای بود و تا سال ۲۰۰۳ میلادی، یکی از سهامداران عمده آن به شمار می‌آمد. همچنین خودروساز مالزیایی –پروتون- نیز سال‌ها از پشتیبانی فنی میتسوبیشی بهره‌مند بوده است. امروزه بسیاری از کمپانی‌های چینی از کمک‌های فنی و پیشرانه‌های ساخت این شرکت استفاده می‌کنند. همچنین این شرکت همکاری‌های فنی متعددی را هم با برخی از خودروسازان اروپایی همچون فولکس‌واگن، رنو، PSA و ولو و… داشته است که برخی از آن‌ها کماکان نیز ادامه دارد.

در حال حاضر، میتسوبیشی یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعتی در ژاپن به شمار می‌رود و بخش موتوری آن ۶ عدد از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ژاپن را شامل می‌گردد. علاوه بر آن، این کمپانی در عرصه‌های گوناگون تجاری اعم از تولید محصولات پتروشیمی تا بانک، بیمه، کشتی‌سازی، مواد غذایی، انرژی اتمی و…… فعال است. در مجموعه‌های تحت کنترل این کمپانی، در مجموع در حدود ۳۵۰,۰۰۰ نفر مشغول به کارند.

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

۲۰۱۵ Mitsubishi ASX

موضوع این مطلب درباره میتسوبیشی ASX است. این خودرو در فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی به بازار ژاپن معرفی شد. مدل مذکور در اقصی نقاط دنیا با نام‌های متفاوتی عرضه می‌شود مثلاً در کانادا با نام RVR و در آمریکا اوت‌لندر اسپرت، ولی در بیشتر مناطق جهان اعم از اروپا، چین، آمریکای لاتین و خاورمیانه با نامASX فروخته می‌شود. این خودرو علاوه بر ژاپن در کشورهایی همچون آمریکا، چین، برزیل و اندونزی نیز تولید می‌شود که تمامی مدل‌های عرضه شده در بازار امارات و همچنین کشورمان ساخت کشور ژاپن است.

چندی پیش جدیدترین نسخه از این خودرو توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات تحت بررسی قرار گرفت که در اینجا برگردان آن را تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز این خودرو: ۴ از ۵

با اشاره به اینکه، این مدل در بخشی از دنیا به نام RVR خوانده می‌شود، میتسوبیشی ASX یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود که با همتایانی همچون تویوتا RAV4 و فورد ESCAPE در حال رقابت است. گرچه سال ۲۰۱۵ میلادی را می‌توان آغاز دوران سالخوردگی این خودرو به شمار آورد، اما از سویی این خودرو از بهایی بسیار رقابتی برخوردار است و ازاین‌رو باید مورد بررسی و سنجش فوری قرار گیرد.

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

۲۰۱۵ Mitsubishi ASX

نمای ظاهری

هنگامی که در سال ۲۰۱۰ میلادی میتسوبیشی ASX روانه بازار شد، در قیاس با دیگر همتایانش کاملاً جدید و تااندازه‌ای منحصربه‌فرد به شمار می‌آمد، با این وجود، پس از سپری شدن ۵ سال، احساس می‌شود که این خودرو یک محصول کهنه است که مدت زمان طولانی است که در خط تولید باقی مانده است. رقبای این خودرو اعم از فورد ESCAPE و یا نسخه‌های اصلاح شده هیوندای، هیچ عمل خاصی را انجام نداده‌اند اما در قیاس با این میتسوبیشی پا به سن گذاشته، چشمگیرتر به نظر می‌رسند.

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

۲۰۱۵ Mitsubishi ASX

کابین

در کابین این خودرو هیچ دکمه و یا سوئیچ غیرضروری را مشاهده نمی‌کنید، در نتیجه، یک داشبورد ساده را پیش روی خود دارید که با نمایی زیبا و شکیل به استقبالتان می‌آید. پیرامون دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع وصفحه نمایشگر (اطلاعات) و همچنین بلندگوها را نواری نقره‌ای رنگ فراگرفته است. گرچه همه این موارد خوب به نظر می‌رسند، ولی مهم‌ترین موضوع در این میان، بهره‌گیری فراوان از پلاستیک سخت و نیز استفاده از چرم با کیفیت نازل در اطراف فرمان و نیز امتداد پانل‌های درب‌هاست.

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

۲۰۱۵ Mitsubishi ASX Interior

مهندسی

این خودرو بر مبنای پلت فرم GS میتسوبیشی تکوین یافته است. پلت فرم GS – همانند یک پلت فرم جهانی جهت به‌کارگیری در خودروهای کوچک – توسط این خودروساز ژاپنی و دایملر کرایسلر توسعه یافت و این عمل پیش از جدایی این دو سازنده در سال ۲۰۰۴ میلادی، صورت گرفته بود. میتسوبیشی ASX با دو گزینه تک دیفرانسیل (۲WD) و نیز دو دیفرانسیل (۴WD) ارائه می‌گردد. هر دوی این گزینه‌ها، از پیشرانه‌ای یکسان و به حجم ۲ لیتر و نیز از یک جعبه‌دنده CVT بهره می‌برند.

توضیح: خودروهایی همچون میتسوبیشی لنسر، داج کالیبر، پژو ۴۰۰۸ و سیتروئن C4 بر مبنای پلت فرم GS تکوین یافته‌اند.

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

۲۰۱۵ Mitsubishi ASX

آنچه در این خودرو ارائه می‌شود

یک پیشرانه ۲ لیتری MIVEC و نیز یک سیستم انتقال قدرت پیوسته (CVT)، این‌ها تمامی آن چیزهایی است که میتسوبیشی تصمیم گرفته است برای رده‌های متفاوت ASX پیشکش کند. در حال حاضر، تنها یک گزینه دیفرانسیل جلو و یا چهارچرخ متحرک برای خرید وجود دارد. با همه این‌ها، نمونه تک دیفرانسیل این خودرو کمی سریع‌تر از سرعت ادعاشده – ۱۹۰ کیلومتری و نیز شتاب صفر تا صد ۱۱.۵ ثانیه‌ای – به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی نهایی

پس از مرور موارد فوق شاید این امر موجب شگفتی‌تان گردد که چرا باید آیتمی همچون میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۵ را برای خرید در نظر گرفت، در حالی که این خودرو نه از نمای ظاهر خوبی برخوردار است و نه مجهزتر از رقبای هم‌دوره خود، به نظر می‌رسد، درست است؟ خوب، چنانچه واژه «صرفه‌جویی قابل‌توجه» لبخند را بر روی لبانتان می‌نشاند پس شما خودتان بهتر می‌دانید که چرا باید مسیرتان را به سمت نمایشگاه میتسوبیشی طی کنید…

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

بهای خوب در قیاس با رقبای خود

کابین منظم و شسته‌رفته، که تا حدی ناشی از طرح داشبورد آن است.

نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

ظاهر کهنه و منسوخ این خودرو نیاز به آن دارد که جایش را به مدلی جدیدتر دهد.

همانند رقبایش انتخاب مناسبی محسوب نمی‌گردد.

مشخصات فنی

حجم موتور: ۱۹۹۸ سی‌سی

توان: ۱۴۷ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۹۷ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه (در برخی از منابع ۱۰ ثانیه هم ذکر شده است)

حداکثر سرعت:۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۱۸۰ کیلومتر ذکر شده است)

نوع گیربکس: CVT با قابلیت تعویض دستی در ۶ مرحله و اهرم تعویض دنده پشت فرمان

نوع دیفرانسیل: جلو، با قابلیت تبدیل الکترونیکی آن به حالت دو دیفرانسیل هوشمند (۴WD)

سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب: مستقل، اتصال چندگانه (MULTI LINK)

سیستم ترمز: چرخ‌های جلو و عقب دیسکی (جلو: خنک شونده)

مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی: یورو ۵

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع:۴۲۹۵/۱۷۷۰/۱۶۲۵ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۶۷۰ میلی‌متر

وزن:۱۳۷۰ کیلوگرم

گنجایش محل بار: ۴۱۶ لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۶۰ R 17

ایمنی

۵ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا

۵ ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا

۴ ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا

این خودرو در موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) نیز تحت تست‌های متعدد قرار گرفت و در اکثر بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را به دست آورد و تنها در تست SMALL OVERLAP (هم‌پوشانی کوتاه و یا برخورد از کناره جلوی خودرو) امتیاز قابل قبول (ACCEPTABLE) را کسب نمود. تمامی خودروهای میتسوبیشی ASX (اوت لندر اسپرت) موجود در بازار آمریکا به‌طور استاندارد از ۷ عدد کیسه هوا بهره می‌برند.

۶ عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای) – نمونه فول ارائه شده در ایران

۲ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو) – نمونه نیمه‌فول عرضه شده در ایران

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم کنترل فعال پایداری ASC

سیستم کنترل کشش TCL

ترمز کمکی در هنگام بر روی سطوح شیب‌دار HAS

سیستم توزیع نیروی الکترونیکی ترمز EBD

کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

۲۰۱۵ Mitsubishi ASX

برخی از تجهیزات رفاهی در این خودرو (مدل فول)

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم کروز کنترل بر روی فرمان

مجهز به دوربین دید عقب و قابلیت نمایش بر روی صفحه ۷ اینچی

سیستم صوتی بر روی فرمان+ MP3 + پورت USB + قابلیت اتصال IPOD + اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث

سیستم صوتی حرفه‌ای ROCKFORD FOSGATE با ۴ عدد اسپیکر،۴ تویتر و ساب ووفر + صفحه نمایش ۷ اینچ

سیستم هوشمند ورود بدون کلید + دکمه استارت

گرم‌کن شیشه عقب با تایمر

مجهز به سنسور باران

روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو

سنسور پارک روی سپر عقب + قفل کودک

سقف پانوراما

شوینده چراغ‌ها بر روی سپر چلو

گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین جلو

چراغ‌های جلو زنون و مجهز به سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، چراغ‌های عقب LED

و…..

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

۲۰۱۵ Mitsubishi ASX Interior

قیمت

در ایران: ۱۶۴.۹ میلیون تومان (مدل ۲۰۱۵، تیپ ۴) ۱۴۵.۵ میلیون تومان (مدل ۲۰۱۵، تیپ ۲)

در امارات: ۶۹,۰۰۰ درهم (نمونه پایه و تک دیفرانسیل) –۹۲,۴۰۰ درهم (نمونه فول و دو دیفرانسیل)

Video Player
 

 

00:00

 

 

 

05:33

 

 

 

ا

 


 


 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

جذب خریداران آمریکایی برای گوانگژو اتومبیل

 

شاید خرید خودرویی از یک برند چینی ایده جالبی به نظر نرسد اما در صوتی که خودروی مورد نظر ۳۰ درصد از مدل های کلاس خود ارزان تر باشد می تواند مشتریان خوبی را جذب کند.

 


 

گروه خودروسازی گوانگژو موتور (GAC)که در حال آماده سازی مدل کراس اوور GS4 خود در سال ۲۰۱۷ است بر این باور است که تفاوت قیمت ۳۰ درصدی می تواند به موفقیت خودروهایش در آمریکا کمک کند. مدیر ارشدGAC، Wu Song اظهار داشت اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود با عرضه GS4 در ایالات متحده، استراتژی قیمت گذاری مقرون به صرفه خود را تست خواهد کرد.

 

Wu طی مصاحبه ای در نمایشگاه خودروی شانگهای اخیر اعلام کرد این خودروساز مطمئن است که این مدل محبوب خواهد شد و با قیمت پایین خود رقابت پذیر می شود. وی در حل حاضر در پی جذب نماینده، توزیع کننده و وارد کننده در ایالات متحده است. GAC اولین خودروساز چینی نیست که از فروش خودروهای ساخت چین در بازار ایالات متحده خبر داده است.

 

بسیاری از برندهای چینی بر این باورند که خریداران بالقوه به استراتژی قیمت گذاری آن ها علاقمند خواهند شد. GAC در ۱۸ آوریل گذشته GS4 را در چین عرضه کرد. این خودرو قیمتی بین ۱۶۲۴۵ تا ۲۴۰۸۸ دلار دارد.

 

GS4 با تویوتا RAV4 با قیمت پایه ۲۴۵۶۵ دلار رقابت خواهد کرد.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا