یزدفردا:تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۴-پاییز و تراژدی خزان قطعه‌سازی

آرش محبی‌نژاد – دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی

همزمان با شروع پاییز، فصل خزان قطعه‌سازی خودرو و کاهش نیروی‌انسانی زحمت‌کش، سخت‌کوش و قطعه‌سازی به دلیل رکود تولید و در نتیجه تعطیلی یا کاهش تیراژ آغاز شده است.

دیری نخواهد پایید که درد بحران بیکاری ناشی از این تعدیل نیرو، جامعه را رنجور خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود چنانچه روند فعلی ادامه پیدا کند، شمار کارکنان بیکارشده این حوزه در مدت ۲ ماه آینده به ۱۰۰ هزار نفر و در مدت ۶ ماه به ۳۰۰ هزار نفر برسد و داغ این فاجعه بر پیشانی صنعت کشور خواهد ماند. خودروسازان به دلایل متعدد مصلحتی معمولا از تعدیل نیرو معاف می‌شوند اما کارفرمایان و مدیران بخش خصوصی با وجود میل باطنی به منظور حفظ حیات سازمان و بخشی از کارکنان خود، ناگزیر به کاهش هزینه‌ها و به‌ویژه کاهش نیرو هستند. کوه غمی که در چشمان بیکارشدگان و کارفرمایان این صنعت مشاهده می‌شود، غروب پاییز را تداعی می‌کند و ریزش نیروی انسانی این صنعت، یادآور برگ‌ریزان این فصل است. چه شده که در جشن هسته‌ای مجاهدان تولید در دوران ۱۲ سال تحریم عمومی کشور و به‌ویژه دوران ۴ ساله تحریم خاص صنعت خودرو باید زانوی غم در بغل و کاسه چه کنم در دست بگیرند و قربانی سوءمدیریت کلان در این صنعت در دوران سیاه تحریم باشند و خلأ سیاستگذاری صحیح تیشه به ریشه صنعت بزند و فراموش نکنیم هنوز هیچ اتفاق عملی در لغو تحریم‌ها نیفتاده و شرایط تغییر نکرده است. درحال‌حاضر که در کشور هیچ‌کس مسئولیت بحران فعلی را نمی‌پذیرد امیدواریم متولیان، سیاستگذاران و مسئولان حوزه صنعت خودرو اعم از مجلسی، دولتی و قضایی چاره‌ای بیندیشند.منبع:صمت

 

 

 

 

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۴

 

 

سوپراسپرت اتریشی کی‌تی‌ام در جاده‌های ایران +مشخصات

حدودا دو سال پیش بود که اخباری مبنی بر واردات خودروی سوپر اسپرت کمپانی KTM توسط شرکت کویر موتور به گوش می‌رسید. اخباری که با توجه به رابطه نزدیک این دو شرکت چیز عجیبی نبود و خیلی زود هم توسط مسئولان کویر موتور مورد تایید قرار گرفت.

اخبار خودرو – حدودا دو سال پیش بود که اخباری مبنی بر واردات خودروی سوپر اسپرت کمپانی KTM توسط شرکت کویر موتور به گوش می‌رسید. اخباری که با توجه به رابطه نزدیک این دو شرکت چیز عجیبی نبود و خیلی زود هم توسط مسئولان کویر موتور مورد تایید قرار گرفت. تنها چیزی که در آن زمان کمی بعید به نظر می‌رسید موافقت راهنمایی و رانندگی با پلاک شدن و تردد این خودرو با توجه به ویژگی‌های خاصش بود؛ اما بعد از ورود حدود شش دستگاه از این خودرو به کشورمان و فروش یکی از آنها شاهد بودیم که مراحل صدور پلاک به خوبی طی شد و معلوم گشت که از این پس شاهد حضور یک سوپر اسپورت قدرتمند و با کیفیت و البته گران قیمت در جاده‌های ایران خواهیم بود.

KTM-XBow-Tuned-43-526x351

به همین بهانه امروز به سراغ این خودرو رفته‌ایم تا اطلاعات، مشخصات و ویژگی‌های آن را در اختیار شما مخطبان عزیز و محترم سایت پدال قرار دهیم.

KTM-X-Bow-526x395

پیشینه و چگونگی تولد:
بیشترین شهرت کمپانی KTM اتریش در جهان، حاصل قهرمانی‌های متعدد این برند در مسابقات معتبر و بزرگ موتورسواری است. در ایران نیز بیشتر ما این کمپانی را با موتورسیکلت‌های مرغوب و البته گران قیمتش می‌شناسیم اما این کمپانی اتریشی همچنان به دنبال گسترش فعالیت‌های خود و ایجاد تنوع در محصولاتش بوده و در همین راستا حدود هفت سال پیش و در نمایشگاه سال ۲۰۰۸ ژنو سوئیس از محصول جدید خود با نام X-BOW R رونمایی کرد.

2011-KTM-X-Bow-R--526x351

X-BOW R یک خودروی سوپر اسپرت حرفه‌ای بود که در سینه خود موتور Audi آلمان را حمل می‌کرد، حضور این موتور از کمپانی مطرح کشور همسایه در کنار دیگر ویژگی‌های این خودرو، X-BOW Rرا تبدیل به یک الگوی جدید، برای ارتقای سطح استاندارد خودروهای مسابقه‌ای نمود.
استقبال فراوان از مدل های R و X-BOW RR و درخشش خیره کنندۀ آنها در مسابقات X-BOW BATTLE، مسئولان کمپانی کی‌تی‌ام را بر آن داشت تا محصول چهار چرخ خود را رسما به جاده شهرها هم وارد کنند، تصمیمی که در سال ۲۰۱۳ و با معرفی نسل جدید این مدل از خودروهای اسپرت با نام GT (که بر پایۀ سری Rطراحی و ساخته شده است)، رنگ و بوی حقیقت به خود گرفت.

7192972911026167749-500x333

طراحی بدنه X-BOW GT :
ساخت و طراحی بدنه این خودرو بر عهده شرکت WETHJE آلمان گذاشته شد، شرکتی که شایستگی خود را به خوبی و در همکاری با برندهای بزرگی چون BMW، پورشه و آئودی به اثبات رسانده است.
حاصل این همکاری این شد که X-BOW GTعنوان اولین خودروی شهری جهان که از بدنه مرکزی یک تکه (Monocoque) تماما فیبر کربن را با خود به یدک می‌کشد. وجود چهار لایه فیبر کربن به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد و بسیار چشمگیر، نه تنها استحکام بدنه اصلی یک تکه را تا میزان قابل توجهی افزایش داده است بلکه وزن آن را به عدد فوق العاده سبک هشتاد کیلوگرم رسانده و از سوی دیگر، نیاز به کار تعمیراتی در طول عمر خودرو را به شدت کاهش می دهد.

21-526x351

با نیم نگاهی به قسمت زیرین این تکه، متوجه یک جداره کاملا تخت سه تکه می شویم که نوع طراحی آن برگرفته از خودروهای مسابقات فرمول ۱ است .همچنین بهره‌مندی از لایه‌های فیبر کربن، مواد اپوکسی رزین(epoxy resin) ، مونتاژ با نهایت دقت و ظرافت، طراحی بسیار خاص آیرودینامیک و استفاده از آخرین فناوری تولید قطعات و سیستم ها، موجب کاسته شدن بسیار چشمگیر وزن خودرو و در نتیجه افزایش سرعت و شتاب خودرو در کنار بالا رفتن قدرت مانور و پایداری X-BOW GTبر سطح جاده شده است.
اولین تمایز سری GT با دو برادر بزرگتر خود (R و RR) که در نگاه اول نظر و توجه بینده را به سمت خود جلب می کند، اضافه شدن شیشۀ محافظ جلو (Wind Screen) و پنجره های کناری با طراحی زیبا و بدون قاب به همراه سقف قابل نصب و برداشت با نام X-TOP است. این ویژگی‌ها از آن جهت به X-BOW GTاضافه شده‌اند که این محصول از مجوز پیمودن جاده‌های شهر برخوردار شده و همچنین سرنشینان آن از بر سر نهادن کلاه ایمنی ویژه مسابقات بی‌نیاز شوند.

1-526x325

نوع طراحی شیشه محافظ جلو و شیوه اتصال آنها با پنجره های کناری، محیطی همانند فضای محافظ کلاه ایمنی را به راننده القا می‌کند و حالتی با نام “helmet visor effect” را به وجود می آورد تا راننده خود را در فضای میدان مسابقات و در پیست های حرفه‌ای احساس کند.

6-526x290

برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلاتی همچون بخار شیشه جلو که ممکن است بر اثر سرد بودن شیشه در فصل‌های خنک سال به وجود بیاید، از یک فناوری کاملا جدید در سیستم گرمایشی شیشه محافظ جلو استفاده شده است؛ بدین گونه که این شیشه در درون خود از سیم‌های بسیار ظریف انتقال دما بهره‌می‌برد، سیم‌هایی که به صورت طبیعی قابل مشاهده نیستند.
نکته جالب دیگر این است که پنجره‌های کناری که به عنوان درب‌های خودرو نیز محسوب می شوند با استفاده از سیستم شوک گازی (gas-charged shock absorber) و با ظرافت و نرمی هرچه تمامتر باز و بسته می‌شوند. اتصال مفاصل درب به ستون های A یا اصطلاحاً A-Pillars که نزدیکترین ستون به چرخ های جلو به شمار می‌روند نیز فضای کمتری را نسبت به شیوه های مرسوم اشغال کرده است.

2-526x329

طراحی داخلی:
قرار نیست وقتی که درون کابین X-BOW GT می‌نشینید حس کنید که سوار یک خودروی لوکس هستید، همانطور که از ظاهر این خودرو هم پیداست شما درون آن مملو از حس و هیجان مسابقه خواهید بود چرا که در طراحی داخلی، تمامی استانداردهای مربوط به خودروهای مسابقه‌ای حفظ شده و از این نظر هیچ خودروی شهری دیگری شبیه X-BOW GT نیست.

19-526x350

صدفی های صندلی این خودرو با ظاهری مدرن و زیبا و با استفاده از موادی بسیار با کیفیت توسط RECARO آلمان طراحی و ساخته شده‌اند و به صورت مستقیم به بدنه کربنی متصل هستند.

در کنسول مرکزی نیز بهینه سازی کاملی صورت گرفته تا از ویژگی های مدرن‌تری برخوردار شود و سوئیچ های گوناگون از دکمه ON/OFF موتور گرفته تا دکمه تهویه و هیتر را در خود جای دهد. به دلیل اینکه X-BOW GT یک روداستر (Roadster) مخصوص میادین مسابقات حرفه‌ای است، به کمربندهای ایمنی با اتصال چهار نقطه ای محصول کمپانی حرفه ای SCHROTH آلمان مجهز شده که به صورت سفارشی قابل ارتقا تا شش نقطه نیز می‌باشند .

17-526x348

وجود این نوع از کمربندها خاطر سرنشینان را از یک رانندگی ایمن آسوده می‌کند و اساسا نیازی به وجود کیسه هوا نخواهد بود زیرا امکان برخورد سر و بدن سرنشینان با فرمان و تجهیزات جلو وجود نخواهد داشت. همچنین میله‌های محافظ (roll bars) آلومینیومی با اتصال به بدنه اصلی، حداکثر ایمنی را حتی در صورت واژگونی ایجاد خواهد نمود؛ چرا که نوع طراحی ، شیوه نصب و مواد به کار رفته در این نوع میله ها قدرت تحمل ۲.۵ برابر وزن خودرو را به آنها می دهد.

image000113-500x318

بیشتر فرامین مورد نیاز راننده نیز به صورت کلیدهای مختلفی بر روی فرمان اسپرت X-BOW GT تعبیه شده‌اند، بعلاوه آنکه این فرمان از قابلیت تنظیم عمق و ارتفاع هم برخوردار است.

image000121-500x318 16-526x419

انجین:
از بحث طراحی ظاهری که بگذریم تازه به مهمترین و نفس‌گیرترین ویژگی‌های این خودروی عجیب و دوست داشتنی خواهیم رسید و خواهیم دید که مهمترین عوامل شهرت و یکه تازی این سوپر اسپرت اتریشی در زیر پوست آن نهفته است. X-BOW GT از انجین بسیار قدرتمند AUDI TFSI با قابلیت توربوشارژینگ با توان ۲۱۰ کیلووات (۲۸۵.۵ اسب بخار) در ۶.۴۰۰ دور در دقیقه و سیستم سوخت رسانی با ویژگی تزریق مستقیم (Direct Injection) بهره می‌گیرد.

3604-526x357

پوشش انجین با شکاف‌های تهویه هوا با طراحی پره‌ای، به قطعات بدنه در قسمت عقب متصل می‌شود و نسبت به مدل های R و RR یک ظاهر جدید و عضلانی تر به GT می‌دهد. همچنین بهبودهای فراوانی در طراحی، کارایی، آیرودینامیک و امنیت GT نسبت به سری های قبلی X-BOW به چشم می‌خورد که در مجموع، حالتی پایدارتر و چالاکی بالاتری به خودرو می‌دهند تا شما بتوانید رانندگی ایمن و پر هیجانی را با یک خودروی مسابقه‌ای و در جاده‌های شهر، تجربه کنید.
بدنه سبک و انجین قدرتمند، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را برای X-BOW GT به عدد اعجاب آور و وسوسه انگیز ۴.۱ ثانیه می‌رساند و در این زمینه آن را از سوپر اسپورت‌های پر مدعایی همچون مازراتی گرن توریسمو (Maserati GranTurismo) هم جلوتر می اندازد. این ویژگی‌ها، سرعتی معادل با ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت به X-BOW GT می‌بخشد و موجب می شود بسیاری از خودروهای اسپرت را حتی در آینه بغل خود هم نبیند.

14-526x345

سیستم تعلیق:
سیستم تعلیق در محور جلو از نوع میله فشاری (PUSHROD) که برگرفته از خودروهای مسابقات فرمول ۱ است امکان دمپینگ فشرده با قابلیت تنظیم سرعت بالا و پائین و نیز دمپینگ ارتجاعی (rebound) را به نمایش می گذارد. چنین سیستم تعلیقی به دلیل هزینه ساخت بالا و پیچیدگی ساختار مهندسی، در تعداد بسیار کمی از خودروها به کار گرفته می‌شود.

20-526x351

در سیستم ترمز نیز X-BOW GT از ترمز دیسکی شکاف دار چهار پیستونی ثابت با قابلیت تهویه داخلی در چرخ‌های جلو و دیسک دو پیستونی در چرخ‌های عقب بهره می‌برد که محصول کمپانی BREMBO ایتالیا هستند. این کمپانی اعتبار خود را از ساخت سیستم‌های ترمز فوق حرفه‌ای به دست آورده است و امروزه بیشتر کمپانی‌های بزرگ و مطرح جهان از محصولات این شرکت برای سیستم ترمز موتورسیکلت، خودرو و دیگر وسایل نقلیه تولیدی خود استفاده می‌کنند.

22-526x351

تایرها با استفاده از مواد مصرفی با کارایی بسیار بالا (که به صورت اختصاصی برای خودروهای سوپر اسپرت ساخته می‌شوند) و توسط کمپانی مطرح MICHELIN فرانسه تولید شده‌اند. این تایرها ایمنی خود را در سخت‌ترین شرایط جوی و جاده‌ای به نمایش می گذارند و قدرت هندلینگ عالی در جاده‌های دارای خشکی و یا رطوبت بالا را برای X-BOW GT به ارمغان آورده‌اند. همچنین تایرها بر روی رینگ‌های اسپرت محصول BBS آلمان قرار می‌گیرند تا حسن انتخاب کی‌تی‌ام در جمع آوری بهترینها در کنار هم را یکبار دیگر به رخ بکشد.

3-526x350

نکاتی مهم در مورد این سوپر اسپرت اتریشی:
محصول بسیار خاص KTM در یک کارخانه بسیار مجهز در گراتس اتریش ساخته می‌شود. در این محیط مهندسی، فقط ۱۰۰ دستگاه X-BOW در مدل های R، RR و GT در سال و توسط تیمی از برترین متخصصان خودروسازی ساخته می‌شود. در ضمن دانستن اینکه بخش زیادی از کار مونتاژ این محصول به صورت اختصاصی و با صرف دقت فراوان با دست انجام می شود برای علاقه‌مندان به خودروهای خاص جالب خواهد بود.

بحث ایمنی در وسایل نقلیه همیشه از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است، حال اگر قرار باشد این وسیله نقلیه از شتاب و سرعت قابل توجهی هم بهره ببرد، اهمیت این مقوله دوچندان خواهد شد. به همین منظور به کار بردن دقت در فرایند ساخت X-BOW بسیار بالاست به صورتی که تمامی فرایندهای عملیاتی به صورت الکترونیک ذخیره می‌شوند. حتی مقدار گشتاور بستن تک تک پیچ‌ها به صورت الکترونیک ذخیره می‌شود و از لاگ آن خروجی گرفته شده و بایگانی می شود.

3600-526x316

اجزا و قطعات بدنه به صورت ماژولار نصب و برداشته می‌شوند که این نوع طراحی نیاز به کار تعمیراتی را کاهش داده و در عین حال، سرعت تعمیرات را بالا می‌برد؛ یعنی همان استانداردی که برای مسابقات حرفه‌ای در نظر گرفته می شود.
فاصلۀ شاسی تا زمین تنها ۱۲۶ میلیمتر است تا بر ویژگی اسپرت خودرو تاکید کند.

از دیگر ویژگی های خاص این محصول (البته نه برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم) این است که علاقمندان یا خریداران می‌توانند در هر زمان به کارخانه تولید رفته و از نزدیک شاهد تولید آن باشند و حتی در همانجا نسبت به سفارش اقدام کنند. همچنین علاقمندان می‌توانند در محیط آموزشی موسوم به Red Bull Ring شرکت نموده و اولین تست رانندگی با X-BOW را تجربه کنند.

این محصول در ایران فقط به رنگ نارنجی و با قیمتی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان عرضه شده و با ۲۴ ماه گارانتی (بدون محدودیت کیلومتر) پشتیبانی خواهد شد.

مشخصات سوپر اسپرت X-BOW GT :

انجین:

  • نوع انجین : چهار سیلندر خطی توربو، محصول آئودی (AUDI) آلمان.
  • حجم سیلندر : ۱۹۸۴ سی‌سی (سانتیمتر مکعب).
  • حداکثر توان : ۲۱۰ کیلووات (۵ اسب بخار) در ۶.۴۰۰ دور در دقیقه.
  • حداکثر سرعت اسمی : ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت (شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱ ثانیه).
  • چیدمان سوپاپ ها : ۱۶ سوپاپ، DOHC.
  • جعبه دنده : ۶ دنده، دستی.
  • سیستم سوخت رسانی : انژکتور، تزریق مستقیم (Direct Injection).
  • سطح آلایندگی : EURO 6.
  • تجهیزات کاهش آلایندگی : مبدل کاتالیست.
  • مصرف سوخت تقریبی : ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • گنجایش مخزن سوخت : ۴۰ لیتر.

7-526x329

تعلیق و ترمزها:

  • تعلیق جلو : دو عدد کمک فنر گازی مجهز به پایدارکننده، محصول WP Suspension اتریش.
  • تعلیق عقب : دو عدد کمک فنر گازی مجهز به پایدارکننده، محصول WP Suspension اتریش.
  • ترمز جلو : دیسک ۳۰۵ میلیمتری، سیلندر ترمز چهار پیستونی، محصول BREMBO.
  • ترمز عقب : دیسک ۲۶۲ میلیمتری، سیلندر ترمز دو پیستونی، محصول .BREMBO
  • تایر جلو : MICHELIN , 205/40-17 فرانسه.
  • تایر عقب : MICHELIN , 255/35-18 فرانسه.

q1_e2eac852-ec69-4f13-860b-c6690ec5fff176409_ktm_x-bow_gt_action_2000-1-526x350

نمایشگرها:

  • سرعت سنج : تمام دیجیتال، محدوده هشدار سرعت قابل تنظیم، نمایشگر میانگین سرعت.
  • مسافت سنج : تمام دیجیتال، نمایشگر مسافت سنج کل (ODO Meter)، دو شاخص مسافت سنج مقطعی (Trip Meter)، نمایشگر مدت زمان سواری، نمایشگر زمان باقی مانده برای اجرای سرویس دوره‌ای.
  • دورسنج : تمام دیجیتال، نمایشگر ۲ شاخص میانگین مصرف سوخت، نمایشگر دنده، نمایشگر وضعیت سیالات، نمایشگر دمای مایع خنک کننده، نمایشگر مصرف سوخت، صفحۀ پیغام نقص فنی، چراغک سیستم ضد سرقت.

وزن و ابعاد:

  • وزن خالص : ۸۴۷ کیلوگرم.
  • طول : ۷۳۸ میلیمتر.
  • عرض : ۹۱۵ میلیمتر.
  • ارتفاع : ۲۰۲ میلیمتر.
  • فاصله محورهای دو چرخ : ۴۳۰ میلیمتر.

منبع:پدال

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا