نود نام یک برنامه زنده تلویزیونی است، که هر هفته دوشنبه شب از شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود. بنیانگذار، مجری و تهیه کنندهٔ این برنامه عادل فردوسی پور و موضوع آن فوتبال ایران است.

برنامه نود در سال ۱۳۷۸ توسط عادل فردوسی‌پور بنیان‌گذاری شد. اولین قسمت برنامهٔ نود در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ پخش شد.


 

عادل فردوسی پور در برنامه شب گذشته اش بار دیگر سورپرایزهای ویژه ای برای مخاطبان خود داشت و با دعوت از کارشناسان داوری چالش بزرگی به وجود آورد و صحبت های زندی نیز لایه های جدیدی از مشکلات فوتبال ایران را نمایان ساخت.

سوال پیامکی
بخش اول برنامه نود ارتباط به نظرسنجی از مخاطبان داشت. در این بخش سوال برنامه اختصاص به مشکلات داوری و دلایل آن داشت.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_109764.jpeg

مهمان جالب این هفته: سعید آل وردی( ناجی بازیکن صنعت نفت)
آیتم اول برنامه نود اختصاص به اتفاقی عجیب در لیگ دسته اول داشت. جایی که در دیدار بین دو تیم خونه به خونه و صنعت نفت آبادان، بازیکن جنوبی دچار مشکل می شود و کمک داور با رشادت خاصی جان او را نجات می دهد.
سعید آل وردی که کمک داور این بازی بود موفق شد جان تیغ نورد را نجات دهد و در بخش اول این برنامه مهمان نودی ها بود.
کمک داور این بازی درباره این اتفاق گفت: 5 سال است که لیگ برتر را قضاوت می کنم و 15 سال است که قاضی هستم. دقیقه 85 این اتفاق افتاد و متوجه شدم راه تنفسی بازیکن بسته شده است. با سوتی که به همراه داشتم راه تنفسی او را باز کردم. من دوره آموزشی امداد را گذرانده بودم. همسرم پرستار است و این مساله باعث شد تا تا حدودی با این مسائل آشنا باشم.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_109765.jpeg

وی ادامه داد: من 10 ثانیه بعد از این اتفاق بالای سر تیغ نورد بودم. این اتفاق پیش بینی نشده بود و از سوت داوری استفاده کرد. دو بار به سر این بازیکن ضربه خورده بود. پزشکان حاضر در زمین هم می توانستند کمک کنند و البته من احساس کردم در آن لحظه احساس وظیفه کردم. پزشکان می توانند کمک کنند اما در این لحظات زمان خیلی مهم است. فشار روی من در آن لحظات با توجه به اینکه دقایق آخر بازی بود زیاد بود. آقای تیغ نورد فردای بازی به من زنگ زد و تشکر کرد.
آل وردی در ادامه صحبت هایش گفت: من کمک کردن به دیگران را دوست دارم. من واقعا لذت می برم و برای دلم این کار را انجام می دهم.
کمک داور این بازی درباره سوال این برنامه که به مشکلات داوری اختصاص داشت اینطور پاسخ داد: من به گزینه اول یعنی کافی نبودن دستمزد و بی انگیزگی داوران رای می دهم.

گفتگو با سعید آل وردی

در برنامه نود چه خواهد گذشت؟
مسابقات جام حذفی و شرایط مناسب استقلال برای رسیدن به هر دو جام


پایان بهانه جویی فدراسیون فوتبال و اعزام تیم ملی فوتسال بانوان با دستور مستقیم رییس جمهور

اشتباهات داوری علیه پرسپولیس

خداحافظی فریدون زندی

بازی های جام حذفی:

دیدار سایپا – تراکتورسازی
دیدار دو تیم سایپا و تراکتورسازی که با برتری تراکتورسازی و صعود شاگردان تونی اولیویرا همراه بود.


جلالی: این عصاره بازی ما بود و یکی از بهترین بازی های ما که البته نتیجه موردنظرمان رقم نخورد.

تونی: بازی در جام حذفی به هیچ وجه قابل مقایسه با لیگ نیست چرا که در حذفی اگر بازی را از دست بدهید کار تمام است.

سپاهان – راه آهن
سپاهان در دیداری که حسین فرکی را روی نیمکت نداشت و محرم نویدکیا را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت داشت موفق شد راه آهن را با شکست در وقت های اضافه بدرقه کند.

تارتار: بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتیم و بعد از گل نظم تیمی مان را از دست دادیم.

بصیرت: بچه ها سنگ تمام گذاشتند و بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتند.

نویدکیا: سه نفره مشورت گرفتیم و من جسارت نکردم و در نهایت ارنج تیم با تصمیم نهایی من در زمین حاضر شد.

اتفاق ویژه: دعوت میلاد محمدی بعد از این بازی به اردوی تیم ملی و در ادامه خط خوردن عجیب این بازیکن. در نهایت این بازیکن با توجه به صادر نشدن روادید احسان حاج صفی بار دیگر به تیم ملی دعوت شد.

بررسی جدول جام حذفی

ذوب آهن – پرسپولیس
دیدار دو تیم پرسپولیس و ذوب که با حاشیه های فراوانی از سوی داور همراه بود و اشتباهات او همچنان بحث اول رسانه ها و مخاطبان است در نهایت با برتری شاگردان یحیی گل محمدی به پایان رسید پرسپولیس از جام حذفی کنار رفت.


داوری: ممبینی که بعنوان کارشناس در این برنامه حضور داشت اعلام کرد اکنون ناهماهنگی بین دپارتمان و کمیته داوران وجود ندارد. او در ادامه درباره داوری این بازی گفت: واضح بود که توپ به سینه دروازه بان برخورد کرده و داور به اشتباه کارت قرمز داد. پرچم کمک داور نیز به اعتمادبنفس داور کمک کرد تا این تصمیم را بگیرد.
وی درباره برخورد صادقی در ادامه با کاوه رضایی گفت: این یک برخورد فوتبالی بود و مشکلی نداشت.
ممبینی شوت حدادی فر که بعد از برخورد به تیر روی خط فرود آمد نیز اعلام کرد که توپ وارد دروازه پرسپولیس نشده است.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_109766.jpeg

یدالله جهانبازی نیز در ادامه این بحث مهمان تلفنی این برنامه بود و درباره اتفاقات این بازی گفت: روی صحنه اخراج گفت توپ بلند بود و هیچ داوری به این توپ نمی رسید و من به کمک داورم نگاه کردم.
فردوسی پور در واکنش به اینکه او پیش از رسیدن به کمک داورش کارت خود را نشان داده است گفت: ما از علام پنهان و مخفی استفاده کردیم و من با توجه به پرچم کمک داور کارت قرمز دادم. آقای کاوه رضایی جلوی من و دروازه بان بود. در ادامه این فیلم من به سمت کمک داور رفتم و از او پرسیدم. آقای خوردبین نیز شاهد این ماجراست. وقتی یک داور باتجربه و بین المللی را کنار ما می گذارند ما باید به او اعتماد داشته باشند. من به جز این صحنه در تمام صحنه ها بودم و نسبت به فصل گذشته چند کیلو هم کم کردم. اینطور که شما می گویید من از ابتدای داوری ام اضافه وزن داشتم.
داور این بازی جنجالی در ادامه گفت: وقتی کمک پرچم می زند این خطا جز کارت قرمز هیچ جریمه دیگری ندارد. وقتی کمک اعلام می کند من هیچ چاره دیگری نداشتم. همان نگاه زیرچشمی برای هماهنگی ما کافی است. در میان 10 هزار هوادار من چطور باید صدای توپ و برخورد آن با سینه یا دست را تشخیص می دادم.
او در پایان درباره دلیل اشتباه داوری نیز ناآمادگی جسمی را انتخاب کرد تا شرایط بدنی خودش نیز زیر سوال برود!

آنالیز داوری جنجالی بازی ذوب آهن-پرسپولیس

یحیی گل محمدی: ما روی ضربات ایستگاهی توانستیم به گل برسیم و بعد از این گل دفاع پرسپولیس بازتر شد و گل دوم را نیز زدیم.

برانکو ایوانکوویچ: ما سزاوار صعود بودیم و البته اشتباه داوری مایه شرمساری بود.

اتفاق ویژه: حضور طرفداران پرسپولیس به جای چمن پشت دروازه، روی سکوها.

نارضایتی و ناراحتی محسن مسلمان از یحیی گل محمدی که با اعلام این بازیکن مبنی بر دینش به ذوب آهن و اینکه در ذوب فقط آذری را می شناسد کاملا علنی شد.

حواشی کامل بازی ذوب آهن-پرسپولیس

باقریان: اسکوچیچ فسخ کند با او مذاکره می کنیم
مدیرعامل باشگاه با حضور روی خط برنامه نود خبر از فرصت 24 ساعته به دراگان اسکوچیچ برای حضور روی نیمکت این تیم و مذاکره داد.  باقریان در برنامه نود درباره مربی منتخب شان گفت: هنوز مشخص نشده و ما برای انتخاب سرمربی اهدافی را تعیین کردیم و بعد از جلسات به سه گزینه رسیدیم و این منوط به این است که او قراردادی با باشگاه فولاد نداشته باشد و منتظر وضعیت نهایی او هستیم.

او درباره فسخ قرارداد اسکوچیچ گفت: او زمانی که فسخ قراردادش را به ما نشان داد با او وارد مذاکره خواهیم شد. ما هنوز به طور مستقیم وارد مذاکره نشده ایم. مدیربرنامه او اعلام کرده او آمادگی حضور در باشگاه سپاهان را دارد اما شرط ما این است که او مشکلی برای حضور نداشته باشد و فسخ کرده باشد.
باقریان درباره مصاحبه اش که اعلام کرده بود تیم ملی باید التماس بازیکنانش را کند نیز اینطور توضیج داد: بازیکنان در باشگاه ها تربیت می شوند. در تمام دنیا مسوولیت تربیت و آماده سازی بازیکنان برعهده باشگاه است.

گفتگو با باقریان در مورد حواشی جنجالی سپاهان

پرونده مانوئل ژوزه و داستانی جدید برای پرسپولیس
آیتم بعدی برنامه نود به بدهی های مالی دو باشگاه سرخابی به بازیکنان و مربیان خارجی اختصاص داشت. جایی که پرونده مانوئل ژوزه به دردسر بزرگ پرسپولیس تبدیل شده است. مربی پرتغالی پرسپولیس که در زمان رویانیان با این تیم قرارداد امضا کرد اکنون به دغدغه بزرگ سرخ های پایتخت تبدیل شده است.
پرسپولیس محمد رویانیان برای طرح های بلندپروازانه همیشه پول داشت و او با مانوئل ژوزه قراردادش را امضا کرد. مربی ای صاحبنام که البته هیچ وقت در پرسپولیس موفق نبود و در نهایت او از این تیم کنار گذاشته شد.
او بعد از اینکه به محل تمرینات راه نیافت از ایران رفت و بعد از آن برای دریافت پولش به فیفا شکایت کرد. خطر بزرگ بابت شکایت مانوئل اکنون بیخ گوش پرسپولیسی ها قرار دارد و در این آیتم به این بحث پرداخته شد. بحثی درباره سه قراردادی که با این مربی پرتغالی بسته شده است. فردوسی پور درباره ابهامات موجود در این پرونده عملکرد مدیران پرسپولیس را زیر سوال برد و این ماجرا را به عدم ثبات انها ربط داد و اعلام کرد آنها با خارجی ها قرارداد می بندند و بعد از آن مطمئن هستند که در این تیم نیستند و این مشکل را به گردن مدیران بعدی می اندازند.

ماجرای پر ابهام قرارداد ژوزه با پرسپولیس

تقویم برنامه نود
- استقلال – سپاهان و درخشش افشین حاجی پور. بازیکن چپ پایی که در هر دو تیم حضور داشت. نویدکیا که در این بازی کاپیتان تیمش شده بود در اظهارنظری اعلام کرد اصلا رویم نمی شود با بازیکنانم حرف بزنم.

- تولد علی کریمی و کاریکاتور زیبا از سوی عمر مومانی
- زدن سیببل برای بازیکنان خوش یمن نیست؟ زدن سیببل توسط احمد مومن زاده و کریم باقری در دو بازی مجزا برای آنها دردسرساز شد و باعث اخراج این دو بازیکن در استقلال و تیم ملی شد.
- هر اتفاقی بیفتد تقصیر مهرزاد معدنچی است؟ در ادامه صحبت هایی که درباره تقصیراتی که علی پروین در آن زمان به مهرزاد معدنچی متوجه می کرد اختصاص داده شد و البته گل دیدنی او به استقلال در دربی از روی نقطه کرنر! در نهایت مصاحبه ای بعد از بازی او منتشر شد که ادعا کرده بود می توانستند در این بازی 6 گل به این تیم بزنند.
- دعواهای فوتبالی همچنان ادامه دارد و جز جدانشدنی فوتبال ایران هستند. در هر دهه و هر سالی و از سوی هر بازیکن و تیمی
- 13 آبان و روز دانش آموز و ربط آن به گلزنی رضا شکاری! رضا شکاری 17 ساله که موفق شد به پرسپولیس در جام حذفی گل بزند.
- به مناسبت تولد لوییز فیگویی بازی ای از او به نمایش در آمد. دیداری با مربیگری کارلوس کی روش و گلزنی اوسیانو کروز که با پاس گل فیگو همراه بود.

تقویم هفتگی

آنالیز برنامه نود: ( ذوب آهن – پرسپولیس)
دیدار دو تیم ذوب آهن و پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی مورد بررسی فنی گروه آنالیز قرار گرفت.
یحیی گل محمدی که با داشتن کاوه رضایی، احسان پهلوان، رضا شکاری، مهدی رجب زاده و قاسم حدادی فر خیلی خوب توانسته مقابل حریفان قرار گیرد. آنها البته بردشان برابر پرسپولیس تحت الشعاع اشتباه داوری قرار گرفته است.
در این بخش خط هافبک پرسپولیس که جوانترین خط هافبک لیگ شناخته شد دوندگی را شاخصه اصلی آنها معرفی شد.
ذوبی ها که با توجه به 10 نفره شدن پرسپولیس فشار زیادی به حریف آورده بودند تا دقایق ابتدایی وقت اضافه اول مغلوب این خط هافبک دونده و البته خط دفاع موفق پرسپولیس شدند.
در نهایت البته پرسپولیس با از دست دادن شانس های خود، این فرصت را به ذوبی ها می دهد تا از 10 نفره شدن استفاده کنند و...

در نهایت نیز شرایط پرسپولیس 10 نفره برابر ذوب با شرایط تیم ملی کارلوس کی روش بعد از 10 نفره شدن مقابل عراق مقایسه شد. جایی که شاگردان کارلوس کی روش بعد از اخراج مهرداد پولادی دفاع جانانه ای برابر عراق داشتند و بعد از عقب افتادن نیز موفق شدند بازی را به تساوی بکشانند اما پرسپولیس بعد از مقاومت 100 دقیقه تاکتیکی اش و بعد از گلی که دریافت کرد نتوانست فرصتی روی دروازه ذوب ایجاد کند و در نهایت نتیجه را واگذار کرد.

 

آنالیز بازی ذوب آهن-پرسپولیس

استقلال – فولاد
دیدار دو تیم استقلال و فولاد در مرحله یک هشتم نهایی و جایی برای انتقام شکست های پیاپی آبی پوشان برابر اسکوچیچ. دیداری که با برتری استقلال و صعود این تیم به مرحله بعدی به پایان رسید.

داوری: پنالتی برای فولاد در دقیقه 90 نادیده گرفته شد و در ادامه نیز پنالتی مدافع فولاد روی برهانی نیز دیده نشد تا هر دو تیم یک پنالتی در این بازی از سوی خورشیدی برای شان نادیده گرفته شود.

 

آنالیز داوری استقلال-فولاد خوزستان

مظلومی: ما می توانستیم در صورت دقت در پاس های آخر به گل های بیشتری هم دست یابیم.

اسکوچیچ: برتری کیفی را نسبت به استقلال داشتیم. ما در هجده قدم حریفان ضعیف و فقیر هستیم.

اتفاق ویژه: شادی نکردن اسماعیل شریفات بعد از گلزنی برابر تیم سابقش

 

حواشی کامل بازی استقلال-فولاد خوزستان

پدیده – نفت
شاگردان منصوریان موفق شدند در مشهد پدیده را از پیش رو بردارند و در مرحله یک چهارم برابر استقلال قرار گیرند.

داوری: اشتباه داور در اعلام آفساید، نفتی ها را از گل محروم کرد تا فغانی علاوه بر اشتباه در اعلام برنده بازی در ضربات پنالتی در این صحنه نیز اشتباه بارزی را از خود به جا بگذارد.

مهاجری: علیرغم تمام مشکلات بازیکنانم جانانه 120 دقیقه دویدند.

منصوریان: در 120 دقیقه از تمام شانس های مان استفاده کردیم و سخت است در مشهد پدیده را بردند.

اتفاق ویژه: آل کثیر با گلزنی برابر پدیده در حال حاضر بهترین گلزن جام حذفی لقب گرفته است.

اشتباه فغانی در اعلام پایان پنالتی ها در دیدار نفت تهران و پدیده به حاشیه و جنجال های داوری این روزهای فوتبال ایران افزود است. علیرضا فغانی در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی در حالی که پنالتی آخر نفت تهران تیم برنده را مشخص می کرد رای به پایان بازی داد که در ادامه تصمیمش را بازگرداند.


کرار جاسم: سپاهانی ها به من پیشنهاد داده اند
هافبک عراقی و پرحاشیه استقلال در گفتگویی با تلویزیون عراق فاش کرد که سپاهانی ها با او مذاکره کرده اند و احتمال حضورش در اصفهان زیاد است. جاسم کرار که مشکلات مالی اش با استقلال به حاشیه روزانه رسانه ها تبدیل شده است در گفتگویی اعلام کرد که از سوی سپاهان پیشنهاد دارد. او درباره مشکلاتش با استقلال گفت:قراردادم بالاترین رقم قرارداد است. اما هیچی نگرفتم و حتی یک صدلاری. اکثر بازیکنانی که با من بودند و حتی بازیکنان تیم ملی نصف قرارداد من را داشتند سه بار پول گرفتند اما من هیچی نگرفتم. بارها به من دروغ گفتن که بعد از این بازی پول می گیری اما همچنان دروغ گفتند.
او ادامه داد: من فکرم در زمین نیست. من فکرم به قراردادم است. من اگر در زمین مصدوم شوم چه باید کنم.
کرار در ادامه نیز استقلال را تهدید به شکایت برای دریافت مطالباتش کرد: از استقلال شکایت می کنم. در قراردادم بندی وجود دارد که اگر نصف پولم را دریافت نکنم می توانم قراردادم را یک طرفه فسخ کنم. مدیربرنامه هایم می گوید آنها مرا می خواهند.
جاسم کرار در ادامه فاش کرد از سپاهان و تراکتورسازی نیز پیشنهاد دارد: اگر در عراق بازی کنم باعث افتخارم است. من از سپاهان و تراکتور پیشنهاد دارم. این باشگاه ها برخلاف استقلال که به تعهدات خود عمل نمی کند باشگاه هایی هستند که به تعهدات خود عمل می کنند. عمادرضا 7 سال با سپاهان بود و قراردادش را کامل گرفت.
کرار در پایان گفت: اگر با استقلال به توافق نرسم به احتمال 80 درصد با سپاهان خواهم بود.

 

مصاحبه جنجالی کرار در تلوزیون عراق


زندی: فوتبال ایران خیلی کثیف است
فریدون زندی، بازیکن دورگه فوتبال ایران که با لهجه شیرین فارسی اش در زمانی که تازه به تیم ملی آمده بود در دل مردم جا گرفته بود، دو روز قبل از فوتبال خداحافظی کرد تا مهمان ویژه برنامه نود باشد.
جایی که او با بازیهای زیبایش در لیگ آلمان به فوتبال ایران آمد و با جمله تازه اومدم و خوش اومدم به سوژه طرفداران فوتبال تبدیل شد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_109767.jpeg

 

او با حضور در برنامه نود درباره مصدومیتش و شکستگی پایش گفت: من هیچ وقت ندیدم. یک بار خواستم ببینم اما بعد منصرف شدم. مشکل این بود که بعد از این اتفاق انگیزه داشتم برگردم اما بعد از 6 ماه دکتر گفت استخوان پایم خوب جا نیفتاد و پروسه خوب شدنم طولانی تر شد.
وی ادامه داد: این اتفاق باعث شد همان موقع تصمیم گرفتم خداحافظی کنم. خیلی سخت است تنهایی تمرین کردن اما این انگیزه را برای حضور در فوتبال داشتم.
زندی درباره پیشنهاداتش بعد از بازگشت به زمین گفت: من فقط یک آرزو داشتم و آن حضور مجدد در استقلال بود. ما با آقای مظلومی و مهدی رحمتی در تماس بودم. در حرف هایی که رد و بدل شد متوجه شدم آنها بدشان نمی آید به استقلال بازگردم اما در آخر هم نفهمیدم چه کسی مانع شد و هر کس تقصیر دیگری می اندازد و حرف و حدیث درباره آن زیاد است.
وی ادامه داد: من 4 ماه با استقلال تمرین کردم. وقتی هر روز تمرین می کردم مشخص می کند که خوب هستم و فقط به بازی نیاز داشتم. آنها مستقیم به من نگفتند برای تست به کردان بیایم اما این حس را از حرف های آنها داشتم. متاسفانه بعد از حرف هایی که شد روز بعد از اینکه از آنها خواستم بعد از قرارداد به کردان بروم که کسی جوابم را نداد.
زندی درباره تعبیر خود از این اتفاقات گفت: من دقیقا نمی دانم. اما می خواستم بدون دریافت پول به این باشگاه برگردم. به آنها گفتم اگر بازی کنم پول بگیرم اما مثل اینکه این باشگاه هیچ پولی نداشت. شاید من جملاتم را اشتباه گفتم. وقتی به ایران آمدم خیلی از برخورد مردم خوشحال شدم. من هیچ وقت از آمدنم به ایران پشیمان نیستم. می دانستم فوتبال ایران خیلی کثیف است.
وی درباره اینکه چطور این حرف ها را می زند گفت: به هرحال رفتارهایی شد و چیزهایی شنیدم که به این حرف رسیده ام.
فردوسی پور از او در ادامه پرسید اگر زمان به عقب برگردد باز این تصمیم را خواهد گرفت و به ایران می آمد گفت: من آن موقع با ته قلبم این تصمیم را گرفتم و هیچ وقت از این تصمیم پشیمان نیستم.
او در ادامه در حالی که بازی های قدیمی خود را می دید به دنبال این بود که مثال جوانی کجایی را به زبان بیاورد که باز هم به اشتباه افتاد. زندی در ادامه درباره شاهپورزاده نیز گفت: او هم افتاده! که منظورش این بود که او هم افت کرده است و البته در نهایت اعلام کرد شاید به خاطر حضور در فوتبال ایران باشد که این اتفاق می افتد.

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_109768.jpeg

 

وی درباره شرایط حضورش در ایران گفت: من تنها دورگه حاضر در فوتبال ایران بودم. من نمی دانم چرا بازیکنان بعد از حضور در ایران افت می کنند. استیل آذین بزرگترین اشتباه من بود. البته با تصمیم اشتباه هم می توانیم رشد کنیم و تجربه خوبی کسب کنیم.
زندی درباره اختلاف زیرساختی بین فوتبال ایران و آلمان گفت: ما بازیکن در ایران داریم. اگر امکانات فوتبال آلمان داشتیم را نمی دانم به کجا می رسیدم. در فوتبال ایران البته پول خرج می شود اما اشتباه خرج می کنند. باید به جوانان توجه کنند و از نظر برنامه ریزی خیلی کار داریم.

زندی درباره اولین حضورش در تیم ملی و گلزنی برابر آذربایجان گفت: آقای برانکو خیلی تلاش کرد من به ایران بیایم. در کل حضورم در تیم ملی بد نبود و تلاشم را کردم. با حضور کی روش واقعیت این بود که بعد از یک سال و نیم دوباره دعوت شدم و خیلی خوشحال و باانگیزه بودم. اما از روز اول این احساس خوب را نداشتم از سمت مربی که بازیکن مهمی در تیم باشم.
وی ادامه داد: وقتی دوباره به تیم ملی برمی گردی انتظار بیشتری داری و در صحبت هایم با او چیزی در این باره نگفت. هواداران استقلال را دوست دارم و آنها بعد از مصدومیتم خیلی به من لطف داشتند.
زندی درباره پیشنهاد پرسپولیس به او نیز گفت: درخشان غیرمستقیم با من صحبت نکرد اما من فکری روی آن نکردم و دوست نداشتم به پرسپولیس برگردم. اکنون تصمیم نهایی ام را برای خداحافظی گرفته ام. من این تصمیم را دو ماه پیش گرفتم و خواستم مدتی بگذرد تا تصمیم نهایی ام را بگیرد.
وی درباره تصمیمش برای آینده نیز گفت: من می خواهم دنبال کارهای مربیگری ام باشم و البته آرزو دارم یک آکادمی خیلی فوق العاده در ایران دایر کنم. یک آکادمی مناسب و با تمام امکانات.
زندی درباره حضورش در قبرس نیز گفت: قبول ندارم سطح لیگ قبرس پایین است اما اینطور نیست. فکر می کنم در سطح لیگ های خوب است.

وی در مورد بهترین گل دوران فوتبالش گفت: گلی که با دریبل پنج بازیکن به ثمر رساندم یکی از بهترین گل هایم است.
زندی در پایان گفت: باید تسلیتی به خانواده هادی نوروزی بگویم و خیلی ناراحت شدم. آن روزها در ایران نبودم و نتوانستم حاضر باشم. اتفاق خیلی بدی بود و برای تمام ایران. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد لبخند روی لبان خانواده آنها باشیم.

 

گفتگو جذاب و شنیدنی با فریدون زندی

آیتم ویژه مشکلات داوری در فوتبال ایران و تخلف واضح کمیته داوران
در این آیتم فریدون اصفهانیان با حضور در برنامه نود به سوالات و ابهامات این روزهای جامعه داوری پاسخ داد.
در این بخش گزارشگران برنامه نود با غیاثی به عنوان کارشناس داوری گزارشی تهیه کردند. در این گزارش غیاثی با انتقاد از شرایط بدنی گفت: مشکلی که وجود دارد این است که داوران با شکم های که شبیه شکم من است در زمین حاضر می شوند و مطمئنا نمی توانند قضاوت درستی داشته باشند. کلاس های شروع فصل و پایان فصل هم معمولا مدرسین دپارتمان هستند چون این مدرسان چیزی ندارند که به داوران ما یاد بدهند. باید از مدرسان خارجی مثل اسفندیار بهارمست که از مدرسان خارجی به نام هستند استفاده کنند.
خسروی نیز دیگر کارشناس این گزارش بود که با انتقاد از این اتفاقات گفت: از زمانی که آقای اصفهانیان آمده بحث داوران شهرستانی و تهرانی به وجود آمده و این اصلا شایسته نیست.

 

ریشه یابی علت اشتباهات داوری توسط غیاثی و خسروی

فریدون اصفهانیان که در استودیو حاضر بود درباره تست آمادگی گفت: تمام کشورهایی که در آسیا هستند رده یک و دو سه چهار داریم. ما تست رده یک را گرفتیم و تست بین المللی را نگرفتیم. این دل بخواهی نیست و ما از داوران ملی مان سطح یک را گرفتیم. در سال های قبل تست بین المللی را می گرفتیم. بهترین داوران ما که تست مناسبی و قبولی هم داشته اشتباه کرده است. ما برای داوران بین المللی که به آسیا معرفی می کنیم تست بین المللی می گیریم. فاصله تست بین المللی و تست رتبه یک فقط در 5 ثانیه استراحت است.
ممبینی در این باره اینطور توضیح داد: این یک نوع تخلف بوده است. برای داوران محلی که در سطح محلات قضاوت می کنند قابل اجرا است و داورانی که بین المللی قضاوت می کنند قابل اجرا نیست. در گذشته اگر می خواستند 20 دور تست بگیرند ما 24 دور می گرفتیم تا آمادگی داوران را بالاتر ببریم. این تخلف یک هشدار بود که در دیدار ذوب و پرسپولیس کاملا نمایان شد.
وی ادامه داد: آمادگی جسمی یک مهمترین آیتم ها است. این تست اولین بار اتفاق افتاد.
اصفهانیان در ادامه گفت: هر دپارتمانی با توجه به تجربیاتی که دارد هماهنگی های لازم را انجام می دهد. آقای ممبینی که می گویند همه ساله این کار را می کنند در فصل گذشته در زمان آقای عسگری هم این اتفاق می افتاد. پارسال هم 20 تا 150 متر را می گرفتند اما امسال 150 متر را در 30 ثانیه گرفتند. این برای سطح یک است. 5 ثانیه فاصله نباید این هجمه را ایجاد کنند. ما برای اینکه بازی های مان در سطح یک کشور انجام شود این تصمیم از سوی دپارتمان صورت گرفته است. من به عنوان ناظر که آنجا عمل می کنم فکر نمی کنم مشکلی وجود اورده شده باشد.
اصفهانیان درباره قضاوت های شبهه برانگیز در دیدارهای پرسپولیس گفت: ممکن است هواداران و مدیران و ... این تیم با توجه به تعصبی که به این تیم دارند احساس کنند چرا چنین اشتباهاتی درباره تیم انها انجام شود اما نه داوران مهندسی شده حرکت می کنند و اتفاق دیگر و داوران کاملا در سلامت هستند و هیچ شبهه ای در آن وجود ندارد.

اصفهانیان در واکنش به محرومیت های داوران و اعلام آن گفت: ما هیچ جا بحثی نکردیم و علنی درباره آن نگفته ایم. ما همیشه گفته ایم که داوران ما قضاوت خوب می کنند تشویق می شوند و اگر نمره ناظر خوب نباشد طبق آیین نامه با آنها برخورد می شود.
وی درباره چینش داوران گفت: مطابق گذشته این مساله انجام می شود. ما نظر نهایی را در این باره می دهیم. قضاوت هایی که در طول هفته صورت می گیرد نمراتش به دپارتمان داوری می آید و ما اگر نظری می دهیم طبق آن صورت می گیرد و با هماهنگی ها انجام می شود. ما هیچ اختلافی نداریم. ما اختلاف سلیقه داشتیم اما اختلاف عمیق نداشتیم. ما می خواهیم چیدمان خوب باشد و تیم ها متضرر نشود. کمیته داوران چیدمان را انجام می دهد و ما نظر نهایی مان را روی آن اعمال می کنیم.

ممبینی در ادامه اعلام کرد: فشار هیات ها داور وارد چرخه می شود. داور در کنترل نیست و وقتی 100 داور وارد لیگ برتر می شود باعث می شود نخبه ها وارد نشوند که مورد تایید رییس دپارتمان نیز قرار گرفت.

این برنامه با صحبت های اصفهانیان درباره مشکلات داوری به پایان رسید و البته او بار دیگر تاکید کرد که داوران محروم را علنی اعلام نمی کنند.

 

صحبتهای اصفهانیان و ممبینی در مورد اشتباهات داوری اخیر

نتیجه نظرسنجی

در نظرسنجی صورت گرفته  یک میلیون و ۳۶۳ هزار نفر در نظرسنجی شرکت کردند که کم توجهی به آموزش و ارتقا سطح داوری با ۴۳ درصد از دلایل اصلی اشتباهات داوران اعلام شد و ناآمادگی جسمی و روحی داوران با ۲۴ درصد آرا رتبه دوم را به خود اختصاص داد. کافی نبودن دستمزدها و  بی انگیزگی داوران نیز در فاصله ای کم با ۱۸ درصد رتبه سوم و و ناهماهنگی کمیته و دپارتمان داوران هم ۱۴ درصدآرای دلیل اشتباهات داوری را به خود اختصاص داد.

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_109769.jpeg

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_109770.jpeg

 

برنامه این هفته نود ساعت ۱:۳۷ بامداد به پایان رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا