یزدفردا:نجات بخشی و حفاظت حصار غربی نارین قلعه، کهن دژ شهر تاریخی میبد به پایان رسید.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا: مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد در این خصوص گفت: نارین قلعه میبد بدون در نظر گرفتن خندق پیرامونی حدود پانزده هزار مترمربع وسعت دارد و ارتباط آن با شهر از طریق دربند بخش غربی قلعه و توسط تخته پلی که در مواقع لزوم روی خندق را پوشش می‌داده، برقرار می‌شده است. دروازه‌ ورودی در سمت غربی قلعه، جای داشته و دو برج در دو سوی دربند حفاظت آن را بر عهده داشته‌اند. دروازه به همراه بخشی از حصار قلعه در این بخش، هنگام خیابان‌کشی‌های چند دهه پیش از بین رفته است.

ساشا ریاحی مقدم افزود: کهن دژ شهر تاریخی میبد را به استناد مهر کشف ‌شده و کتیبه پهلوی آن می‌توان به عصر ساسانی نسبت داد. شواهد ناشناخته‌ای از قرون اولیه اسلامی در بخش بالای قلعه نشانگر فعالیت و زنده‌ بودن آن در سده‌ های نخستین پس از ورود اسلام، به‌عنوان ارگ و یکی از عناصر مهم شهری است؛ اما واپسین ساخت ‌و سازهای اصلی در نارین قلعه، مداخلات و تعمیرات دوران آل مظفر را شامل می‌شود که در بیشترین نقاط قلعه، ازجمله در شاه ‌نشین، مردم نشین، برج و باروها و خندق وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: تعمیرات این دوران که پس از تخریب و متروک شدن قلعه انجام ‌شده و در بسیاری از موارد بدون انجام استحکام ‌بخشی و باعجله بوده است که با دیوارهایی با ترکیب چینه و خشت شناخته می‌شود. در واقع بخش مهمی از چشم‌ انداز پیدای نارین قلعه، حاصل ساخت‌ و سازهای همین دوران است.

وی خاطرنشان ساخت: مرور زمان، فرسایش و تخریب زیادی در بخش‌ های گوناگون این بنای کهن بر جای نهاده است. افزون بر آن، بخش غربی قلعه، حصار و به ‌ویژه دروازه‌ی قلعه، در اثر خیابان‌ کشی تخریب و بخشی از عرصه‌ خندق، با ساخت ‌و سازهای جدید تصرف ‌شده است.

ریاحی مقدم گفت: به دلیل قرارگیری حصار رو به سمت شرق بنا در برابر فرسایش شدید و مستمر عوامل آسیب رسان طبیعی و محیطی همچون باد، باران و تابش، بستر جبهه غربی و ساختمایه موجود آن دچار فرسودگی و ریختگی های فراوان در نقاط مختلف گردیده بود. این فرایند باعث از بین رفتن استحکام و پایداری لازم و بوجود آمدن خطر ریزش شده و با توجه به قرارگیری آن در مسیر عبوری وسایل نقلیه و پیاده راه خیابان مجاور، نگرانی هایی را در پی داشت.

وی اظهار داشت: بر این اساس با توجه به نزدیکی آغاز فصل پاییز و بارش های احتمالی، از اواسط شهریور ماه سال جاری عملیات رفع خطر، استحکام بخشی و مرمت حصار بیرونی نارین قلعه در قسمت های مورد نظر به مدت دو ماه توسط پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد صورت گرفت. بیشترین آسیب ها مربوط به فرسودگی و ریختگی بخش های مرمت شده در دوره آل مظفر و محل اتصال آن ها بر روی بستر رس طبیعی در ارتفاع 15 تا 20 متری از سطح کف زمین پیرامون بوده که با خشت و چوب و با پیروی از فرم ارگانیک موجود استحکام بخشی و دوخت و دوز شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد عنوان کرد: با عنایت به اهمیت تاریخی نارین قلعه، وضعیت موجود پیش از اقدام و تمامی مراحل حفاظت آن توسط کارشناسان پایگاه به صورت ترسیمی و تصویری مستندسازی شده است.

گفتنی است: مرمت و حفاظت دژ عظیم خشتی از حدود 16 سال پیش آغازشده و همچنان زیر نظر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد ادامه دارد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا