مديرعامل شركت سهامي مخابرات استان يزد:

استان يزد قطب IT كشور می شود

یزدفردا "مهندس مهدي مقوم، به عنوان يكي از موفق ترين مديران مخابراتي كشور و همچنين از مديران نمونه استان سال هاست در حوزه صنايع مخابراتي كشور فعاليت مي كند. او كه داراي مدرك كارشناسي ارشد در رشته مديريت است در طول سه دهه فعاليت خود، سمت هاي رئيس مخابرات شهرستان يزد، معاون نگهداري و پشتيباني فني استان، عضو هيئت مديره و قائم مقام مديرعامل را در كارنامه خود دارد و هم اكنون نيز در سمت رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت سهامي مخابرات استان يزد مشغول به فعاليت است. او معقتد است فعاليت هاي بسيار زيادي در خصوص توسعه زيرساخت در صنايع مخابرات و همچنين اينترنت استان صورت گرفته است ولي در حوزه كاربرد و استفاده از اينترنت نقاط ضعفي وجود دارد. گفتگوي خبرنگار نشريه پيشگامان كوير با موضوع وضعيت صنعت مخابرات و فن آوري اطلاعات در استان يزد با مديرعامل شركت سهامي مخابرات استان يزد انجام شد.

در حال حاضر مخابرات استان يزد در مقايسه با ديگر استان ها در حوزه هاي مختلف مخابراتي و فن آوري اطلاعات در چه جايگاهي قرار دارد؟

خوشبختانه شرکت مخابرات استان یزد در بخش های مختلف دارای رتبه های بالایی در سطح کشور می باشد. بر اساس ارزیابی که توسط شرکت مخابرات ایران صورت گرفته در بخش دیتا استان با امتیاز 15/80 در رتبه اول کشور قرار دارد. همچنین در زمینه دفاتر ICT روستائی به عنوان شرکت برتر انتخاب شده است. در ارزیابی زیرساخت نيز استان يزد با امتیاز 8/95 در رتبه اول کشور قرار دارد.

مهمترين برنامه هاي اجرا شده در حوزه زيرساخت استان يزد چه بوده است؟
خوشبختانه استان با اجرای 4360 کیلومتر فیبر نوری جهت ارتباط با استانهای همجوار خود و همچنين بین شهرها و روستاها و مراکز تلفنی و نيز تیم های انتقال با ظرفیت بالا و افزایش پهنای باند اینترنت و اینترانت استان با رسیدن به میزان 490 مگابایت از وضعيت قابل قبولي در سطح كشور برخورد است و مي توان گفت استان يزد در حوزه زیرساخت در كل كشور از جايگاه بسیار خوبی برخوردار می باشد.

چه برنامه هايي براي افزايش كميت و كيفيت در سيستم هاي مخابراتي استان در دست اجرا مي باشد؟
در بخش تلفن ثابت برنامه ريزي بسيار خوبي صورت گرفته است و هم اينك برنامه هاي انجام شده در خصوص بهینه سازی در مراکز سوئیچ، شبکه های کابل و هوائی به مرحله اجرا درآمده است. در بخش تلفن همراه نيز با ایجاد یک مرکز جدید (MSC) به ظرفیت 400 هزار شماره و افزایش ظرفیت و تعداد 100 سایت BTS در شهرها، روستاها و جاده های اصلی و بهینه سازی شبکه تلفن همراه که در حال انجام است، کیفیت ارتباط هاي تلفن هاي همراه افزایش چشمگيري پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر وضعيت فن آوري اطلاعات در زندگي كاربردي مردم با چه ابزارهايي قابل استفاده است؟ در خصوص اينكه يزد به عنوان قطب IT كشور مطرح مي شود چه ديدگاهي داريد؟
با توجه به زیرساخت های اجرا شده و تلاش استان، در اين زمينه نتايج خوبي داشتیم. اقداماتي همچون نصب تجهیزات دیتا در 81 مرکز تلفنی و افزایش بيست هزار پورت جدید در سال جاری، اتصال 576 شعبه بانک به دیتا، اتصال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان و تعدادی از ارگان ها در شهرستانها به شبکه فیبر نوری، ارائه اینترنت هوشمند، پرداخت الکترونیکی قبوض از طریق سامانه 1818 که جدیدا راه اندازی شده، اتصال 200 دبیرستان به شبکه ملی اینترنت، فعاليت 156 دفتر ICT روستائی در كل استان و همچنین پتانسیل های بسیار خوب استان و همکاری و استقبال خوب مردم از امکانات مخابراتی، قطعا استان یزد را می تواند به عنوان یک قطب IT مطرح نماید.


نقاط ضعف و قوت استان در مقايسه با ديگر استان ها در حوزه IT چیست؟
نقطه ضعف استان در مورد IT کاربردی نشدن آن بوده و لازم است استان از ظرفیت های ایجاد شده بیشتر استفاده کند. همچنين مي توان نقطه قوت استان را در مقایسه با استانهای دیگر در ويژگي هايي همچون دارالعلم، دارالعباده بودن و همچنين سختکوشی مردم، دانشگاهی بودن جامعه و صنعتی بودن استان دانست. با اين ويژگي ها يزد بستر خوبي براي رشد و تعالي در حوزه فن آوري اطلاعات دارد و با وجود زیرساخت های مناسب ارتباطی نيز آینده درخشانی را نوید می دهد.

مخابرات استان يزد به صورت پي در پي به دلايل مختلف از سوي وزارتخانه، مجلس و مقامات محلي مورد تقدير قرار مي گيرد، دلايل اين موفقيت ها چيست؟
اين موفقيت ها به دلايلي مختلفي به دست آمده است، در وهله اول وجود پرسنل و كاركنان متعهد، متخصص و دلسوزي است كه با تلاش شبانه روزي خود مخابرات يزد را در كل كشور به عنوان يك ارگان نمونه معرفي كرده اند. شايد برايتان جالب باشد بيش از نیمی ازآنها از ایثارگران دفاع مقدس هستند كه امروز در سنگري ديگر در حال خدمت به كشور هستند. مدیران دلسوز و همکاری خوب آنها با بدنه سازمان نيز نقش مهمي در پيشرفت در اين حوزه داشته است. بايد از سایر مسئولین استان كه باعث پیشرفت و شکوفایی در تمام بخش ها از جمله ارتباطات شده اند نيز ياد كرد.


در خصوص فرهنگ استفاده از اينترنت در كشور ما بحث هاي فراواني مطرح است، شما به عنوان شخص اول و تصميم گيرنده در حوزه مخابرات استان در خصوص استفاده از اينترنت براي اقشار مختلف سني جامعه چه راهكاري پيشنهاد مي دهيد؟
ارتباطات به عنوان یک ابزار، مشابه یک چاقوي دولبه عمل می کند، اگر از وجود آن به صورت صحیح و علمي استفاده شود، موجب تعالي و پيشرفت مي شود ولي اگر استفاده از آن بدون فرهنگ سازی لازم و علم آگاهي باشد مي تواند مخرب و مضر باشد. شعاری هم که امسال از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) تعیین شده است "پاسداری از کودکان در فضای اینترنت" می باشد. اين مسئله نشان مي دهد كه اين موضوع از حساسيت جهاني برخوردار است. کودکان و نوجوانان از پرکارترین کاربران اینترنت هستند و به هنگامیکه درپی اطلاعات در فضای اینترنت باشند در برابر سوء استفاده هاي احتمالي قرار گرفته و از آسیب پذیرترین كاربران اينرنت خواهند بود. اگر از کودکان و نوجوانان پاسداری نکنیم، ممکن است زندگی آنها در جهان پر از تباهی به خطر افتد. باید بکوشیم تا در اینترنت محیطی ایمن، بهداشتی و سازنده برای کودکان و نوجوانان ایجاد كنيم.

ديدگاه شما در مورد برنامه هاي IT و مخابراتي شركت پيشگامان كوير چيست و چه پيشنهادي به مديران اين شركت مي دهيد؟
شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد یکی از شرکت های فعال در زمینه ICT است که تاکنون موفق بوده است و توانسته اعتماد مردم و سهامداران خود را جلب کند، لازم است با افزایش و بهبود کیفیت سرویس ارائه شده به مردم رضایت بیشتر مردم را حاصل نماید.

منبع: ماهنامه پيشگامان كوير

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا