رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات ارتباطي استان يزد خبر داد:

دفاتر خدمات ارتباطی پیشخوان دولت شدند

یزدفردا "چندي پيش آئين نامه ايجاد و بهره برداري از دفاتر پيشخوان دولت ابلاغ شد. به موجب اين آئين نامه دفاتر خدمات ارتباطي در قامت دفاتر پيشخوان دولت فعاليت خواهند كرد و كليه امور ارگان هايي كه به نحوي به طور مستقيم با مرد مسروكار دارند به اين دفاتر تفويض خواهد شد. اما در اجراي اين آئين نامه حرف و حديث هاي فراواني وجود دارد. عبدالرضا فراشائیان از جمله اشخاصي است كه مرجعي مناسبي براي گفتگو در مورد اين طرح است. او علاوه بر مسئوليت دفاتر خدمات ارتباطي در گروه پيشگامان كوير يزد به عنوان رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات ارتباطي استان يزد نيز در حال فعاليت است. چندي پيش نيز از طرف معاون عمراني استاندار يزد و رييس كارگروه پيشخوان دولت به عنوان عضو اين كارگروه منصوب شده است. او آينده روشني را براي دفاتر خدمات ارتباطي پيش بيني مي كند.
در حال حاضر چند دفتر خدمات ارتباطی در استان فعالیت می کند و سهم گروه پیشگامان کویر از این تعداد چقدر است؟
در حال حاضر 60 دفتر خدمات ارتباطی در استان فعال است که شرکت پیشگامان تعداد 2 دفتر را دارا می باشد. دفتر خدمات ارتباطی صدوقی یزد از سال 82 راه اندازی شده است و دفتر امیر آباد گروه پیشگامان نیز از سال گذشته مشغول خدمت به همشهریان می باشد. البته باید گفت تعداد دفاتر خدمات ارتباطی استانی تعداد بسیار کمی بود ولی با توجه به سیاست دولت این تعداد در کل کشور به عدد 8 هزار رسید و سهم استان از این افزایش60 دفتر خدمات ارتباطی بوده است.
این دفاتر چه فعالیت هایی را انجام می دهند؟
در مجموع در حال حاضر دفاتر خدمات ارتباطی در حوزه فعالیت های وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات فعالیت می کنند. بدین معنی که در انجام امور مربوط به تلفن های ثابت و سیار، قطع و وصل مجدد، تغییر نام و آدرس و صدور قبض المثنی، پست وپست بانك و ... فعالیت می کنند.
دفاتر خدمات ارتباطی گروه پیشگامان چه تعداد درماه مراجعه کننده دارد؟
این آمار متغیر است. مثلاً در موارد قطع تلفن همراه با افزایش تعداد مراجعه کنندگان روبرو می شویم ولی به طور میانگین در ماه بین 6 تا 6 هزار نفر می رسد.
 دولت مبحثی را به نام دفاتر پیشخوان دولت مطرح کرده کارگروهی هم تشکیل شده است. در این مورد توضیحاتی را ارائه کنید؟
خوشبختانه دولت در راستای تحقق دولت الکترونیک و کاهش رفت و آمد حضوری مردم با ادارات دولتی اقدام به راه اندازی دفاتر پیشخوان دولت نموده است. این دفاتر قرار است کلیه فعالیت هایی که ارگانهای دولتی و سازمان هاي عمومي به طور مستقیم به مردم رابطه دارند را به دفاتر خدمات ارتباطی منتقل کند تا با تمرکز و الکترونیکی کردن امور صرفه جويي لازم صورت گيرد.
به طور مثال کلیه فعالیت هایی که مردم با حضور در اداره گاز انجام می دهند به دفاتر خدمات ارتباطی محول می شود و این دفاتر نیز با ارائه روش های الکترونیکی در وقت و هزینه مردم صرفه جویی می کنند. با این روش و تمرکز فعالیت های اداری از بوروکراسی نیز جلوگیری می شود. افزایش سرعت عمل و پرداختهای الکترونیکی مدتی باعث بهبود وضعیت فعلی در مراجعات حضوری مردم خواهد داشت.
این طرح در چه مراحلی قرار دارد؟
در حال حاضر کارگروه دفاتر پیشخوان دولت استان تشکیل شده و هر هفته جلساتی را در استانداری به ریاست معاونت محترم عمرانی استاندار برگزار می کند. در جلسه اي كه در 13 آبان ماه در استانداري اصفهان و با حضور نماينده سازمان تنظيم مقررات راديويي ناحيه 3 كشوري برگزار شد بنده و نماينده محترم استاندار حضور داشتيم و نمونه تفاهم نامه هاي اجرايي خدمات درماني، ثبت احوال و امور مربوط به واگذاري خدمات برق و گاز مورد ارزيابي قرار گرفت و با تباد نظرهايي در اين خصوص انجام شد و براي نهايي شدن مذاكرات تصميماتي گرفته شده است كه به زودي اعلام مي شود.
در این طرح چه ارگانهایی به دفاتر خدمات ارتباطی محول می شود؟
تمامی ارگانهای دولتی و غير دولتي که مردم به صورت مستقیم ازآنها خدمات می گیرند همانند آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، پلیس، سازمان تامين اجتماعي،ثبت احوال، دارائي و امثال آن به دفاتر خدمات ارتباطی محول می شود.
شهرداری ها در برنامه هستند یا خیر؟
شهرداری ها از طریق شبکه ای دیگر به خدمات ارتباطی وصل می شوند و ان شاءا... به زودی دفاتر خدمات ارتباطی برخی از امور مربوط به شهرداری را هم تحت پوشش قرار می دهد.
آیا با افزایش این فعالیت ها دفاتر خدمات ارتباطی توان پاسخگویی به مردم را خواهند داشت؟
بی شک با اجرایی شدن طرح پیشخوان دولت برنامه های توسعه ای دفاتر خدمات ارتباطی نیز اجرا می شود و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا