گروه مقالات وبلاكستان فارسي يزدفردا

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام
یک سوال: آیا این دو نفر را می شناسی؟



  صدام و ژاک شیراک - این دو دوست موقع جنگ ایران با عراق با هم بودندولی بعد از مدتی ..........


حالا  می خواهيم ۴۰ تا از لایه های پنهان جنگ تحمیلی علیه ایران رو ببینید چه کشورهایی کمک به عراق می کردند و بعد از مدتی همون کشورهایی که اسلحه می فروختند تشنه خون صدام شدند


۱- هراس غرب از رهبری امام خمینی (ره)

کنت دمارانش (رئیس سابق سازمان جاسوسی فرانسه)

 

ایران یکی از قدرت های واقعی منطقه است که دارای ذخایر عظیم نفت در قلمرو وسیع و پرجمعیت خود می باشد؛ هزاران سال است که این امپراتوری به عنوان تنها قدرت مسلط کل منطقه شناخته شده است . اکنون در زمان آیت الله خمینی این قدرت چندین برابر شده است.

 

پیام کنت دمارانش به صدام در خصوص امام خمینی

 

 

در مورد امام خمینی هوشیار باش . هیچ چیزی خطرناک تر از جنگلی که آتش گرفته باشد نیست . آتش می تواند مرزهای فکری و کشورهای همسایه را نیز فراگیرد.

۲- هدف از جنگ مبارزه با انقلاب اسلامی

 

 

طه یاسین رمضان نخست وزیر عراق

 

این جنگ به خاطر قرارداد 1975 و یا چند صد کیلومتر و نصف اروند نیست . این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است .

 

 

لس آسپین رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا

 

باید هدف استراتژیک آمریکا متوقف کردن ایران در گسترش انقلاب اسلامی بنیادگرای خود به جهان عرب و به ویژه خلیج فارس باشد . حتی اگر در این راه استفاده از نیروی نظامی لازم شود .


۳- تجزیه ایران

 

 

صدام حسین

 

ما از تجزیه و انهدام ایران ناراحت نمی شویم و صریحاٌ اعلام می داریم در شرایطی که این کشور دشمنی بورزد ، هر فرد عراقی و یا شاید هر عربی مایل به تجزیه و ویرانی ایران خواهد بود .

 

طارق عزیز

 

وجود چند ایران کوچک ، بهتر از وجود یک ایران واحد خواهد بود و ما از شورش قومیت های مختلف ایران پشتیبانی می کنیم و همه سعی خود را برای تجزیه ایران بکار خواهیم بست .

 

 

آنتونی . اچ . کردزمن (نویسنده غربی)

 

به نظر می رسد عراق واقعاٌ اثرات حمله به کشوری را که در میانه راه انقلاب بود ، تجزیه و تحلیل نکرده باشد . به نظر می رسد عراق به سادگی فرض کرده بود حمله اش به تجزیه ایران منجر شود تا یکپارچگی و وحدت آن ، حتی برخی از سران عراق در طی مصاحبه های اخیر خود پذیرفتند که آنها هرگز گمان نکرده بودند که تاثیر حمله آنها به ایران اینگونه باشد که قیامی توده ای برای حمایت از آیت الله خمینی ایجاد شود .

۴- تا نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست

 

 

وفیق السامرایی (مسئول بخش ایران در استخبارات عراق)

 

راس ساعت دوازده روز 22 سپتامبر 1980 (31 شهریور 1359) 192 فروند هواپیمای جنگنده نیروی هوایی عراق ، به طرف اهدافشان در داخل خاک ایران به پرواز در آمدند . در همین لحظه فرمانده کل قوا ، صدام حسین در حالی که چفیه قرمز رنگ به سر داشت و نوار فشنگ به دور کمر خود بسته بود ، بی آنکه درجات نظامی اش را نصب کرده باشد ، وارد اطاق عملیات شد .

 

« عدنان خیرالله » وزیر دفاع به او چنین گفت : سرور من جوانها بیست دقیقه قبل به پرواز در آمدند

 

صدام حسین به او پاسخ داد : تا نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست .

۵- مقاومت مردمی خرمشهر

 

 

آلکس افنای ، خبرنگار آسوشیدپرس

 

مدافعان ایرانی چنان مقاومت سرسختانه در اکتبر 1980 از خود نشان دادند که پس از سقوط شهر ، ایران نام خرمشهر را به خونین شهر تغییر داد . بلافاصله پس از سقوط خرمشهر ، سرفرماندهی عراق برنامه ای برای بازدید خبرنگاران غربی ترتیب داد . خبرنگاران شدت و حدت نبردی را که صورت گرفته بود مشاهده کردند . در شهر یک صد و پنجاه هزار نفری ، به سختی می توان خانه ای یافت که آثار خمپاره و گلوله بر دیوارهای آن نباشد، و این شواهد، حاکی از آن بود که مدافعان ایرانی چگونه خانه به خانه ، از این شهر دفاع کرده اند ، یک فرمانده ارشد عراقی در آن زمان اذعان کرد که ایرانی ها که اغلب آنها جوانان پاسداران و فاق تجربه هستند، تا پای جان برای دفاع از خرمشهر مقاومت کرده اند.

۶- اسناد ارتش عراق

سری / فوری 22/10/1981
از: تیپ 26 زرهی
خواهشمند است به کلیه واحدهایتان ابلاغ نمایید. در صورت دستیابی به هر سند و نقشه ای که متعلق به چاه های نفتی دشمن در سرزمین های آزاد شده است ، به منظور بهره برداری موسسه ها و تاسیسات نفتی کشورمان از آن چاه ها ، آنان را همراه با پیکی به وزارت نفت ارسال دارید. ما را از نتیجه مطلع سازید.

۷- اعزام نیروی عرب به جبهه های جنگ علیه ایران

سودان در اواسط دی ماه 61 صدها تن از سربازان ارتش خود را به جبهه های جنگ علیه ایران اعزام نمود . همچنین بدستور جعفر نمیری رئیس جمهور سودان در شهر خارطوم پایتخت این کشور و پاره ای از شهر های دیگر دفاتری جهت ثبت نام برای اعزام نیرو به جبهه های جنگ علیه ایران دائر گردیده است . جعفر نمیری در مصاحبه با مجله الیوسف چاپ قاهره اذعان می دارد که اعزام نیرو به عراق طبق تصمیمات کنفرانس سران عرب صورت گرفته است .
 
سرلشکر وفیق السامرایی (مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق)
در جهت کمک به عراق ، یمن تیپ پیاده العروبه را به عراق فرستاده بود. اردن نیز نیروی الیرموک را به عراق گسیل داشت و سودان داوطلبانی را اعزام داشت که در جبهه شرقی رودخانه میسان در خط مقدم جبهه فعالیت می کردند.
۸- پیوند ماهواره ای آمریکا و عراق
کنت تیمرمن محقق و نویسنده آمریکایی
پیوند ماهواره ای در صدر موافقت های بلند مدت عراق و آمریکا بود و در مورد تحرکات نیروی هوایی ایران نیز اطلاعات با ارزشی در اختیار ارتش عراق قرار می گرفت ، این اطلاعات را آواکسهای آمریکایی مستقر در ریاض ، به کمک پرسنل آمریکایی از منطقه نبرد جمع آوری می کردند در همین راستا مجتمع پیشرفته و پرهزینه در بغداد ساخته شد تا اطلاعات مستقیماٌ از ماهواره دریافت و پردازش بهتری از اطلاعات بر روی عکس ها صورت پذیرد .
 
سر لشکر وفیق السامرایی (مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق)
این عکسها به گونه ای بود که ما به راحتی می توانستیم تصاویر سربازانی که در پادگان های ایران در حال آموزش هستند را مشاهده کنیم ، حتی کسی که در رژه دست و پایش را به اشتباه حرکت می داد در این عکس ها مشخص بود. هنگامی که کارخانه سیمان را بررسی می کردیم . تعداد کیسه هایی که روی کامیون قرار داشت را به راحتی شمارش می کردیم در عین حال ماهواره ها نتایج حملات هوایی و موشکی را نیز گزارش می دادند .
۹- شوروی بزرگترین تامین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق

روزنامه القبس چاپ کویت
شوروی یک پل هوایی برای حمل اسلحه و مهمات به عراق برقرار کرده است . گورباچف با ارسال نامه ای به برخی سران عرب ، به آنان اطمینان داده است که شوروی اجازه نخواهد داد عراق در جنگ با ایران شکست بخورد.
 
در نوامبر 1982 بین هزار تا هزار و دویست مشاور نظامی شوروی به عراق بازگشتند و 400 فروند تانک T55 و 250 فروند تانک T12 به عراق داده شد و مقادیر عظیمی موشک گراد، فراگ 7 ، سام 9 و اسکادبی در راه بود . عراق تنها کشوری بود که از بلوک شرق به موشک اسکادبی مجهز شد.
 
در سال 1983 شوروی بار دیگر تحویل سلاح در حجم وسیع را به عراق از سر گرفت و تمامی تجهیزاتی را که عراق در طی دو سال نخست جنگ با ایران در صحنه نبرد از دست داده بود جایگزین کرد .
 
چالز فیلیپ دیوید (نویسنده کتاب جنگ خلیج فارس توهم پیروزی)
 شوروی با 61% بزرگترین تامین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق است .
۱۰- انگلستان و ساخت شبکه ی پناهگاههای زیر زمینی برای صدام
در ژوئن 1982 صدام تصمیم گرفت برنامه پر هزینه ساخت شبکه ی پناه گاه های زیر زمینی را به اجرا بگذارد تا بتواند منابع استراتژیک خود را از خطر حملات هوایی مصون بدارد . بر این اساس شرکت های انگلیسی طرحی را ارائه کردند که به موجب آن برای 48 هزار سرباز پناهگاه امن ساخته می شد . هر پناهگاه تونل پولادین داشت و می توانست تا 1200 نفر را در خود جای دهد . یکی از آنها در کنار کاخ ریاست جمهوری بنا شده بود و پر از تجهیزات الکترونیکی ، کامپیوتر، تله پرینت و شبکه های ارتباطی بود و دفتر صدام را با تمام نقاط عراق در تماس دائم قرار می داد.
حفاظت از این پناهگاه به گونه ای بود که اگر کسی به داخل آنها رخنه می کرد دوربین های ویدئویی او را می دیدند و مسلسل خودکار نصب شده بر روی دیوارها بر سر و روی او گلوله می باریدند. در راستای همین همکاریها شرکت مارکنی انگلیس فرستنده های مایکروویو نظامی در اختیار عراق قرار داد و شرکت راکال نیز متعهد شد تا کارخانه تولید پیشرفته ترین رادیوی نظامی جهان را به نام جاگوار در عراق احداث نماید .
۱۱- فرانسه و اعطای یک بمب اتمی به عراق

سرلشکر وفیق السامرایی (مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق)
کمک های خارجی فرانسه به عراق به جایی رسید که فرستاده ی آن ها به بغداد آمد و با وزیر دفاع وقت، عدنان خیرا... ملاقات نمود و به او گفت :( فرانسه به طور جدی زمینه اعطای یک بمب اتمی به عراق را بررسی می نماید. می تنوان برای مجبور کردن ایران به توقف جنگ این بمب را به هدف مشخصی پرتاب نمود.) من تا سال 1984 نسخه ای از این گزارش را که با امضای وزیر دفاع برای صدام ارسال شده بود، در یک صندوق ویژه نگهداری می کردم .
 
حسین کامل (رئیس صنایع دفاع عراق) در این خصوص می گوید:
واقعیت این است که تلاش ما ساختن بمب اتم بود، منتها با قدرت کم، به این خاطر که اگر موفق به پیروزی در جنگ نشدیم آن را علیه ایران بکار ببریم ، صدام سال 1990 را برای استفاده از بمب اتم در منطقه جنوبی جنگ تعیین کرده بود، آن روز تنها چیزی که برای صدام اهمیت داشت به پایان رساندن ساخت بمب اتم و استفاده از آن علیه ایران بود.
۱۲- مقام نخست آلمان در توسعه تسلیحات شیمیایی عراق
تیرمن محقق و نویسنده آمریکایی:
شرکت آلمانی کارل کولمب سرانجام 6 خط تولید سلاح شیمیایی جداگانه به نام های احمد، محمد، عیسی، عانی، مدای و قاضی در مجتمع سامره ایجاد کرد. اولین آنها در سال 1983 و آخرین شان در سال 1986 تکمیل شدند. از گاز خردل و اسید پروسیک تا گازهای عصبی سارین و تابون در این کارخانه تولید می شدند و در خمپاره ها ، راکت ها و گلوله های توپ جاسازی می شدند. بی تردید این بزرگترین کارخانه سلاح شیمیایی در جهان بود .
 
رادیو بی بی سی به نقل از مجله اشپیگل:
هیچ کشوری به اندازه ی آلمان چنین کمک تحقیقاتی و تولیدی به عراق در تهیه یک نوع سلاح کشنده و تعیین کننده نکرده است.
۱۳- ایتالیا به باشگاه حامیان بین المللی عراق می پیوندد
کنت تیمرمن محقق و نویسنده آمریکایی
در آوریل 1979 تنها حلقه مفقوده در برنامه تولید سلاح هسته ای عراق ، آزمایشگاه بازآمایی و استخراج پلوتونیم از سوخت مصرفی رآکتور بود، این حلقه مفقوده را شرکت اسنیاتچینت، از مراکز هسته ای ایتالیا، پر کرد، براساس اسنادی که مدیر پیشین این شرکت فرعی گروه فیات ارائه کرده است، این شرکت با فروش چهار آزمایشگاه هسته ای و سه سلول داغ به کمیسیون انرژی اتمی عراق موافقت کرده است. به اعتقاد ویلسون مدیر بخش فیزیک دانشگاه هاروارد این پروژه ایتالیایی سالانه 8 کیلوگرم پلوتونیوم در اختیار عراق قرار می داد که برای تولید یک بمب اتم کافی بود. درست چند روز قبل از حمله صدام به ایران، عراق اعلام کرد که ایتالیا را به عنوان شریک عمده و اصلی خود برای تجهیز نیروی دریایی عراق در ایتالیا دوره ببینند. این ترجیح دادن ایتالیا بر فرانسه و شوروی یک دلیل استراتژیک داشت نه فنی. عراق می خواست باشگاه حامیان بین المللی خود را توسعه و تقویت نماید.
۱۴- ارائه مشاوره و کمک به نظامیان عراق
آمریکا پیش از اعزام سفیر به بغداد، یک رئیس تمام وقت در ایستگاه اطلاعاتی آمریکا در بغداد مستقر کرده بود، او از منزلت و جایگاه مهمی در نزد صدام برخوردار بود و قبل از هر حمله بزرگ مورد مشورت قرار می گرفت.
 
آلن فرید من  به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید
نیروهای ما در میدان جنگ به نظامیان عراقی، کمکهای نظامی تاکتیکی نظامی فراوانی می کردند و حتی گاهی نیز خود را دوشادوش سربازان عراقی در مرز ایران می یافتند و این وضعیت تا سال 1987 همچنان ادامه داشت.
 
هاوارد تیچر(کارشناس ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید)
آمریکا برای صدام حسین کاری کرد که تا آن زمان برای هیچکدام از نزدیکترین متحدان خود نکرده بود.
۱۵- سوئیس و ساخت کارخانه فرآوری اورانیوم
کنت تیمرمن(محقق و نویسنده آمریکایی)
عراقی ها یک شرکت سوئیسی به نام شرکت مهندسی آلسا الو سوئیس را اجیر کردند تا کار بر روی پروژه ی اورانیوم را آغاز کند ... در طول پروژه کارکنان شرکت با هیچکس تماس نداشتند و طرح آنها در کمال خفا انجام می گردید. بعدها معلوم شد که این شرکت واحد تولیدی خاصی در کارخانه ی القائم عراق ایجاد کرده تا به استخراج نمک های فلوئور و از جمله فلوئور آمونیوم از اسید فسفریک مایع بپردازد. آن طور که کار پیش می رفت القائم به صورت پروژه ای کلیدی در کار تولید سلاح هسته ای عراق در می آمد و این علاوه بر وظیفه اولیه پروژه یعنی تولید مقادیر عظیم مواد شیمیایی برای استفاده در سلاح مرگبار گاز سمی بود.
۱۶- کمک های شیمیایی و بیولوژیک آمریکا به عراق
شبکه تلویزیونی ABC آمریکا 
صدام حسین از یک شرکت آمریکایی به نام آل کولاک در بالتیمور، بیش از 500 تن ماده شیمیایی به نام فیودی گلیکول خریداری نمود که این ماده بگونه ای بود که در صورت مخلوط شدن با اسید کلریدریک به گاز خردل تبدیل می گردید.
 
بنابر گزارشی، شرکت های خصوصی آمریکا در دهه 80 با گرفتن مجوز از طرف وزارت بازرگانی آمریکا نمونه هایی از مواد بیولوژیکی و میکروبی را به عراق صادر کرده اند که این مواد از نوع ضعیف شده نبوده و قادر به تولید مثل بوده اند. در میان آنها میکروب سیاه زخم، طاعون و همچنین یک باکتری سمی به نام ستریدیوم با تولینی به چشم می خورد.
۱۷- مین های ضد نفر ایتالیایی
آلن فریدمن (محقق و نویسنده آمریکایی)
در یکی از پیچیده ترین خلاف کاری ها در رم، میلیون ها مین مرگ بار با استفاده از یک شرکت قلابی در سنگاپور به عراق فرستاده شدند. عراق به کمک یکی از شعبات بانک لاوورو در شمال ایتالیا 9 میلیون مین ضد نفر به ارزش 225 میلیون دلار خریداری نمود. این مین ها ساخت شرکت والسلا بود که 50 درصد آن تحت مالکیت شرکت فیات، گروه صنعتی بزرگ ایتالیا و تحت کنترل جیانی آنیلی 72 ساله بود که امروزه نیز به عنوان پادشاه بدوت تاج و تخت ایتالیا معروف است. برخی از مین هایی که عراق دریافت نمود از نوع بسیار وحشتناکی است که به راحتی می توان آنها را از هلی کوپتر پخش کرد یا به سادگی روی سطح بیابان انداخت. اگر کسی روی این مین ها پا می گذاشت پای قربانی تا مچ یا حتی ران پا قطع می شد.
۱۸- فرانسه و فروش جنگنده های میراژ
کنت تیمرمن(محقق و نویسنده آمریکایی)
در ژانویه 1981 تحویل 60 فروند میراژF1  مجهز به موشک که ابتدا از سوی والری ژیسکاردستن معلق شده بود آغاز گشت. در ژوئیه همان سال فرانسه بنی صدر و مسعود رجوی را به عنوان پناهنده سیاسی پذیرفت. رجوی، پاریس را به ستاد اپوزیسیون ایران تبدیل مرد. به دنبال خروج دیپلماتهای فرانسه از تهران در سال 1982 فرانسه اقدام به تحویل 5 فروند هواپیمای سوپراتاندارد مجهز به موشک های اگزوست به عراق کرد.
 
آلن فریدمن
تحویل سلاح تقریبا به صورت روزمره ادامه داشت. یکی از پایگاه های ناتو در مرکز فرانسه احداث شده بود بصورت مرکز بارگیری آنتونوف های نیروی هوایی عراق درآمد. این هواپیماها روزانه به این فرودگاه می آمدند و موشک های ساخت فرانسه، بمب های خوشه ای، فیوز و تجهیزات رادار با خود به عراق می بردند. سازمان های اطلاعاتی فرانسه در سال 1986 برآورد کردند که اگر فرانسه سه هفته از ارسال کمک به عراق خودداری کند آن کشور شکست خواهد خورد.
۱۹- گزارشی از سفر رامسفلد به بغداد
تلگراف بخش منافع آمریکا در عراق به وزارت خارجه آمریکا دسامبر 1983
ویلیام ایگلتون برای پیگیری دیدار دونالد رامسفلد با محمد الصحاف، معاون وزیر خارجه عراق ملاقات می کند، ایگلتون در زمینه تلاشهای آمریکا برای هماهنگی سیاست کشورهای خلیج فارس در قبال جنگ ایران و عراق، اقدام واشنکتن برای توقف فروشهای تسلیحاتی به ایران و تمایل ایالات متحده برای افزایش صادرات نفت عراق به بحث می پردازد. او توجه و علاقه آمریکا را در مورد وضعیت اقتصادی عراق به اطلاع محمد الصحاف می رساند و این موضوع را متذکر می شود که، بررسی سیاست سطح بالا که مواضع سیاسی و محیط مناسب را فراهم آورده به واسطه رامسفلد فرستاده ویژه ریگان به رهبری عراق ابلاغ شد. ایگلتون توضیح می دهد که دیدار رامسفلد، روابط آمریکا و عراق را به سطح جدیدی ارتقا بخشیده است. این امر اهمیت نمادین دارد و به لحاظ عملی سودمند است.
۲۰- هدیه شاهانه برای صدام
مجله ژون آفریک مورخ 9 ژوئن 1982
زمامداران عربستان درست یک ماه مانده به شروع جنگ، هنگام استقبال از صدام به وی هدیه شاهانه ای دادند و آن گزارشی بود که از سوی دستگاه های سری آمریکا تهیه شده بود و در آن اوضاع اقتصادی، اجتماعی و نظامی ایران تشریح شده بود. علاوه بر آن اطلاعات دقیقی درباره وضعیت ارتش ایران، تعداد نفرات آن، مواضع و تجهیزات قابل بهره برداری آن و اطلاعات مختلف دیگر که بسیار محرمانه بود به او منعکس کردند. خلاصه آنکه یک نقشه کامل تهاجم تهیه شده بود.
 
خبرگزاری رویتر به نقل از فهد:
ارزش کل اعتبارات، وام های بی بهره و سایر کمک هایی که به شکل محموله های نفتی یا تجهیزات به عراق به عمل آمده بیش از 5/37 میلیارد دلار است.
۲۱- مصر کانالی برای فروش تسلیحات ناتو
آلن فریدمن(محقق و نویسنده آمریکایی)
در طول دهه 80 حسنی مبارک رئیس جمهور مصر حدود 5/3 میلیارد دلار موشک و تسلیحات به عراق فروخت که صدام از پرداختن بهای آن امتناع کرد. در سال 1984 او با همکاران خود در دولت مصر به توافق رسید تا با عراق بر روی برنامه سری موشک بالستیک دارای قابلیت هسته ای همکاری کند. این برنامه پروژه کندور 2 نام گرفت. مبارک در ملاقات خود با بوش در سال 1986، مصر را به کانالی برای صدور انواع گوناگون فناوری های موشکی ناتو که شرکت های پوششی اروپا به بغداد قاچاق می کردند تبدیل ساخت.
۲۲- پول، نفت و خاک کویت در خدمت صدام
دکتر فواص بدر اقتصاددان مستقل کویتی
کویت در جریان جنگ عراق علیه ایران قریب به پانزده میلیارد دلار پول نقد به عنوان وام بلاعوض در اختیار بغداد قرار داده است و این جدا از نفتی بود که کویت برای عراق صادر می کرد.
 
افسران نیروی هوایی کویت اذعان کردند که نیروی هوایی عراق از پایگاه هوایی علی السالم کویت در طول جنگ به کرات استفاده می کرده است. این پایگاه چون در راس خلیج قرار داشت راه عراق را برای هدف قرار دادن سکوهای نفتی خارک 200 کیلومتر کوتاه تر می کرد و این امر به خلبانان عراقی کمک شایانی نمود.
۲۳- بمب خوشه ای کارامدترین سلاح برای در هم شکستن امواج انسانی
آلن فریدمن(نویسنده و محقق آمریکایی)
آمریکا به پیشنهاد ویلیام کیسی(رئیس سیا)، تحویل بمب های خوشه ای به عراق را در اولویت قرار داد زیرا این سلاح را مناسب ترین و کارامدترین سلاح برای درهم شکستن امواج انسانی مدافعان ایرانی می دانست. به اعتقاد او این بمبها می توانست به یک قدرت تصاعدی واقعی و موثر علیه قوای ایرانی تبدیل شود. در واقع این بمب ها از لحاظ تکنیکی جزو سلاح های متعارف محسوب می شوند اما در میدان نبرد همانند سلاح های نامتعارفی چون سلاح های شیمیایی می توانند موجب کشتار وسیعی شوند. چنانچه این بمبها درست عمل کنند می توانند در وسعتی به اندازه 10 برابر زمین فوتبال هرکسی را کشته یا مجروح سازند، عملا این بمب ها چرخ گوشتهای هوایی هستند و هر چیزی را در سر راه خود خرد می کنند.
۲۴- عملیات سیاه
براساس عملیات سیاه رادیوهای کدگذاری شده ای در اختیار خلبانان عراقی داده شد تا آنها امکان ارتباط با افسران مستقر در کشتی های آمریکایی در خلیج فارس را داشته باشند. یک افسر بازنشسته در این رابطه گفت: هدف این بود که هواپیماهای عراقی بر فراز خلیج فارس بتوانند با افسران ما تماس بگیرند. این روابط روزانه باعث شد تا هواپیماهای عراقی بتوانند نفتکش ها و کشتی های تجاری به مقصد ایران را شناسایی کنند و این کمک زیادی به عراقی ها در انتخاب اهدافشان می کرد.
۲۵- کاهش قیمت نفت و قطع صدور نفت ایران
گری سیک(مشاور امنیت ملی کاخ سفید)
تا موقعی که نفت از ایران صادر می شود، جنگ ادامه خواهد یافت، بنابراین باید جریان صدور نفت ایران را قطع کرد.
 
ویلیام فایر نظریه پرداز غربی
با ایران چه کنیم؟ هر چه پول در رگ های عراق تزریق شد، نتیجه نداده است. اگر عراق از دست برود، فردا کویت و پس فردا هم سعودی نیز خواهد رفت. تنها یک روزنه ی امید هست. با سقوط قیمت نفت ایران برشکست می شود و ماشین جنگی آن از کار می افتد. شاید این درمان کارگر شد و این آخرین شانس ما است.
۲۶- تحریم ایران
واینبرگر (وزیر دفاع آمریکا)
در صورتی که قطعنامه تحریم اجرا شود، ریشه توانایی ایران برای ادامه جنگ به سرعت خشک می شود و در واقع ریشه موجودیت ایران نیز به عنوان یک ملت به خشکی می گراید.
جنگی که صدام را راه انداخت موجب پیدایش بزرگترین بازار اسلحه در تاریخ جهان گردید. طی 8 سال جنگ خونین 39 کشور به طرفین اسلحه فروختند اما بدنبال عملیات استانچ که توسط آمریکا طرح ریزی شده بود بسیاری از کشورها از فروش اسلحه و لوازم یدکی به ایران خودداری نمودند و این در حالی بود که عراق به عنوان خریدار قانونی اسلحه تنها امید فروشندگان بین المللی اسلحه بود.
 
ریچارد مورفی (معاون وزارت خارجه آمریکا)
قدرت نظامی ایران به دنبال عملیات استانچ که تحت رهبری آمریکا برای جلوگیری از فروش اسلحه به تهران صورت گرفته، شدیداٌ به تحلیل رفته است. آمریکا تاکنون برای جلوگیری از صدور اسلحه به ایران با 20 کشور تماس رسمی گرفته است.
۲۷- بلژیک و ساخت پایگاه های نظامی برای عراق
صدام در ژوئن 1982 قراردادی به ارزش 830 میلیون دلار با یک شرکت بلژیکی بنام سیکسکو امضاء کرد. هدف از این طرح پر هزینه که به نام رمزی پروژه 505 خوانده می شد، آن بود که برای جنگنده های پیشرفته عراقی 800 پناهگاه در عمق 50 متری زمین احداث گردد.
سیکسکو که از اعتبارات صادرات دولت بلژیک استفاده می نمود طی 4 سال 17 پایگاه هوایی و چند مقر نظامی در عراق ایجاد نمود. میراژهای عراق در جریان جنگ با ایران از همین پناهگاه ها خارج می شدند و به پرواز در می آمدند. از دیگر شرکای صدام سایبترا کنسرسیوم بلژیکی بود که با جدیت تمام روی پروژه های عکاشات و القائم کار می کرد و یکی از بزرگترین کارخانه های آمایشی و تولید فسفات جهان را در این دو منطقه بنا نمود.
۲۸- خمپاره های دو زمانه طرح ولکان
کنت تیمرمن (محقق و نویسنده آمریکایی)
معامله 6/1 میلیارد دلاری طرح ولکان یکی از شیرین ترین معاملات فرانسه با عراق بود. 83 توپی که موضوع قرارداد ولکان بود برای طیف وسیعی از مقاطعه کاران تسلیحاتی فرانسه TRT یک فیوز فوق العاده پیشرفته و پیچیده خرید که با نصب آن بر روی دماغه خمپاره، موجب می شد تا خمپاره درست قبل از رسیدن به زمین منفجر گردد. یکی از افراد ارتش فرانسه که خمپاره اندازهای عراقی را در بیابان های بصره آموزش می داد می گوید: با یک بار آتش آنها همه ی ایرانی ها را تا فاصله یک کیلومتری درو می کردند. همین سلاح بود که جلوی امواج انسانی ایران را گرفت؛ درست همانند نبرد «وردن» در جنگ جهانی اول، آنها مدام آتش می کردند و ایرانی ها واقعاٌ قتل عام می شدند.
۲۹- کمک آمریکا در جهت پیشبرد برنامه سلاح هسته ای عراق
تیمرمن (محقق و نویسنده آمریکایی)
در سال 1985 شرکت های آمریکایی به کارخانه الکترونیک نظامی سعد 13 عراق که توسط فرانسه احداث کردیده بود 700 میلیون دلار تجهیزات پیشرفته الکترونیکی فروختند که از این رقم 151 میلیون دلار مربوط به فروش خازن هایی شبیه به ماشه های کریترون بود که در انفجار های هسته ای مورد استفاده قرار می گرفت. با موافقت وزارت بازرگانی آمریکا نیز سخت افزارهای پیشرفته کامپیوتری به ارزش 94 میلیون دلار مستقیماٌ از سوی شرکت های آمریکایی به کارخانجات تسلیحاتی عراق فروخته شد. بنا به گزارش کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا از این کامپیوترها در تولید موشکهای دوربرد و پیشبرد برنامه سلاح هسته ای عراق استفاده شده بود.
زیبرت از مقامات بلند پایه وزارت انرژی آمریکا، فعالیتهای هسته ای صدام را زیر نظر داشت در فوریه سال 1987 به این نتیجه رسید که بر خلاف تصور دولت آمریکا، عراق در طول سه سال و در صورت متوقف نشدن سیل فناوری های پیشرفته ی آمریکایی حتی کمتر از سه سال دیگر مجهز به بمب اتمی خواهد شد.
۳۰- کشف دخالت اسپانیا در تولید سلاح های شیمیایی عراق
در یکی از عکسهایی که در مجله تایم به چاپ رسید و شهرت بسیاری کسب کرد، هیات سازمان ملل و روزنامه نگاران غربی با ماسک گاز در حال بررسی یکی از بمب های شیمیایی کار نکرده ی عراق بودند. اگر فیوز الکتریکی آن عمل کرده بود این بمب هم مثل بقیه منفجر می شد. به هر حال ماموران سازمان ملل علائمی از روی بمب پیدا کردند و با ردیابب قضیه معلوم شد که جداره بمب ساخت کشور اسپانیا بوده است. فیوزها نیز ساخت یک شرکت اسپانیایی بودند. اگر فیوزها بی عیب و نقص بود و تمام بمب ها در جبهه ی نبرد منفجر می شد، کشف دخالت دولت اسپانیا در برنامه ی تولید سلاح شیمیایی عراق چندان آسان به نظر نمی رسید.
۳۱- قرارداد ده ساله همکاری های هسته ای برزیل
کنت تیمرمن (محقق و نویسنده آمریکایی)
در همان حال که فرانسه مشغول تکمیل راکتورهای هسته ای در عراق بود، صدام با برزیل قرارداد ده ساله همکاری هسته ای امضاء کرد. این قرارداد که در سال 1979 بسته شد به قدری محرمانه بود که دولت بعدی برزیل مدعی شد از محتوای آن بی خبر بوده است. برزیل متعهد می شد مقادیر زیاذی اورانیوم طبیعی و غنی شده با درصد کم تکنولوژی هسته ای، تجهیزات و آموزش مربوطه را در اختیار عراق قرار دهد.
۳۲- صنایع کاردوئن در خدمت صدام و پینوشه
آلن فریدمن (محقق و نویسنده آمریکایی)
کارلوس کاردوئن رئیس صنایع کاردوئن، به تدریج منافع سرشاری از فناوری بمب خوشه ای و تشویق مقامات ارشد شیلی برای ارسال آن به عراق بدست آورد. او تا آن زمان بمب های خوشه ای به ارزش نیم میلیارد دلار از طریق شیلی به عراق فروخته بود ... و به وی اجازه داده شده بود که مقدار زیادی ماده زیرکونیوم را از ایالات متحده وارد کند. این ماده از مواد اصلی تشکیل دهنده ی بمب های کوچکی بود که در داخل بمب خوشه ای قرارداده می شد. او به دلایل متعددی از صدام و پینوشه (رئیس جمهور دیکتاتور شیلی) سپاسگذار بود، چرا که صدام بهترین مشتری ای بود که در رویاهایش می توانست داشته باشد و پینوشه با توسعه شیلی اورا به نوعی ثروتمند ساخته بود.
۳۳- ساخت بزرگترین توپ جهان در عراق
دکتر جرالد بول که با حمایت پنتاگون بر روی پروژه ساخت بزرگترین توپ دنیا (HARP) در دانشگاه مک گیل کانادا به فعالیت می پرداخت در طی دیدار خود از بغداد، شیفته حسین کامل – داماد صدام – شد و با اطمینان تمام به او یاد آور شد که می تواند یک سوپر توپ بسازد که در جهان بی نظیر باشد، به شرط آنکه صدام هزینه ده میلیون دلاری آن را تمام و کمال بپردازد و او را به حال خود واگذارد. بنابراین حسین کامل درجا قراردادی با شرکت تحقیقاتی فضایی او که مقرش در بروکسل بود امضا کرد، که طی آن جرالد بول چهار سوپر توپ برای صدام می ساخت. که نمونه اولیه آن دارای لوله توپی به طول 56 متر و کالیبر 350 میلیمتر بود و بقیه تقریباٌ سه برابر این توپ بودند. طول لوله هایشان 107 متر و قطر دهانه آنها یک متر بود و در هر بار شلیک گلوله ای حاوی ده تم مواد منفجره را پرتاب می نمود. بدین ترتیب ساخت بزرگترین توپ جهان به نام بابل که می توانست اهدافی را در صدها کیلومتری، هدف قرار دهد در دامنه یک کوه در عراق آغاز گشت.
۳۴- اعدام فرماندهان
حسین کامل (داماد صدام و مسئول صنایع نظامی عراق)
در عملیات شوش (فتح المبین ) هنگامیکه نیروهای ایرانی در منطقه سپاه چهارم عراق پیشروی کردند، واحدهای پشتیبانی و توپخانه این سپاه رزمی نیز به کلی منهدم شد وچیزی نمانده بود که صدام و همراهانش، که من هم در میان آنها بودم، به اسارت نیروهای ایرانی درآیند. در آن لحظه ها رنگ از چهره صدام پریده بود و بسیار نگران بود، صدام به ما نگاه کرد و گفت: از شما می خواهم در صورتیکه اسیر شدیم من و خودتان را بکشید.
 
در نبردهای شلمچه (کربلای 5) درگیری ها به اوج خود رسید. ما نیروهایی را که به عقب بر میگشتند اعدام می کردید. حتی در یک روز 49 افسر عالی رتبه را اعدام کردیم . سرهنگ ستاد رمزی فواص الحمورانی فرمانده تیپ 408 نیز یکی از اعدامی ها بود.
۳۵- بازتاب پیروزی ایران در نبرد فاو
کارشناس نظامی سرویس بین المللی رادیو استرالیا موفقیت در عملیات فاو را چشمگیر و بهتر از تمام دوران جنگ ذکر می کند.
خبرنگاران لس آنجلس تایمز و شبکه ان.بی.سی آمریکا از عملیات والفجر 8 به عنوان بزرگترین پیروزی ایران در خلال جنگ تحمیلی یاد کردند. روزنامه معاریو چاپ اسرائیل نوشت: اگر ایرانی ها موفق شوند پایگاهی را که تصرف کرده اند حفظ نمایند. موقعیت صدام را متزلزل خواهند ساخت.
 
تیمرمن
در کناب سوداگری مرگ می نویسد
نیروهای رزمنده ایرانی کاری کردند که تا آن زمان از نظر ناظران غیر ممکن بود این شبیخون سریع؛ کارآمد و نمایان ، کار رزمندگان غواصی بود که به یاری هزاران پاسدار در قایق های کوچک فایبرگلاس از اروند رود گذشتند و قدم به فاو گذاشتند.
 
رادیو امریکا نیز می گوید:
تحلیل گران نظامی غرب از این موضوع متعجب هستند که ایران چگونه با تجهیزات اندک توانسته از این آبراه عبور نموده و به مواضع عراقی ها دست یابد.
۳۶- حمایت آمریکا از منافقین
مروین دایملی (نماینده کنگره آمریکا در اجتماع مجاهدین خلق) 6/4/1367
نباید دست از تلاش کشید، مطمئن باشید که با کمی صبر و تلاش به زودی از مهران به تهران رژه خواهید رفت.
 
علی سنجری ( از اعضای مجاهدین خلق)
فرودگاه واشنگتن قبل از عملیات فروغ جاویدان (مرصاد) به مدت سه روز برای انتقال نیرو در اختیار مجاهدین خلق (مجاهدین ) قرار گرفت.
۳۷- گزارش سازمان ملل در خصوص کمک های غرب به برنامه تسلیحاتی عراق
عراق تسلیحات خود را از 150 شرکت آلمانی، آمریکایی و انگلیسی تهیه کرده است. براساس گزارش ها، دولت عراق از سال 1975 توسط 80 کمپانی آلمانی 24 شرکت آمریکایی و حدود 12 شرکت انگلیسی و چند شرکت سوئیسی، ژاپنی، ایتالیایی، فرانسوی، سوئدی، برزیلی و آرژانتینی تجهیزات دریافت کرده است. آلمان بیشترین کمک را به برنامه اتمی با 27 شرکت و آمریکا با 24 شرکت انجام داده اند.
۳۸- فشار آمریکا و برخورد دوگانه ی سازمان ملل
نامه وزارت خارجه آمریکا به هیات نمایندگی دفتر اروپایی سازمان ملل 14 مارس 1984
وزارت خارجه به نماینده آمریکا در سازمان ملل دستور می دهد که حمایت سایر هیات های نمایندگان غربی در سازمان ملل را جلب نمایند تا در مورد پیش نویس قطعنامه ایران که استفاده عراق از جنگ افزار شیمیایی را محکوم می کند رای ممتنع دهند . در غیر این صورت، ایالات متحده جریان این قطعنامه را متوقف می سازد.
 
ریچارد مورفی
تا زمانیکه عراق از سلاح شیمیایی در دفاع از خاک خود و در مقیاس محدود استفاده می کند توسلش به این سلاح قابل درک می باشد.
 
روزنامه لس آنجلس تایمز
تا آن زمانیکه تنها ایرانیان قربانی حملات شیمیایی بودند چه در سازمان ملل و چه در پایتختهای کشورهای بزرگ جهان عملا عزم و اراده سیاسی برای محکوم کردن اینگونه اقدامات وجود نداشت.
۳۹- هواپیمای ایرباس ایرانی اولین هدف نظامی ناو وینسنس
انهدام پرواز شماره 655 ایران ایر، یک فاجعه بشری بود و چهره جهانی آمریکا را خدشه دار کرد و برای نیروی دریایی رسوایی بزرگی بود. گرانترین کشتی جنگی که برای نشانه گرفتن و زدن بیش از 200 هدف مختلف، در یک زمان، طراحی شده بود، در اولین حمله خود، هواپیمای مسافربری حامل شهروندان بی گناه را منهدم کرده بود . وینسنس به هنگام حمله، با نقص قوانین بین المللی درون قلمرو آبی ایران بود . افسر ارشد پنتاگون از ابتدا متوجه این امر شده بود که آشکار شده واقعیت وینسنس، جنجالی بزرگ در پی خواهد داشت. بنابراین نیروی دریائی آمریکا کاری را انجام داد که هموراه بعد از یک اشتباه بزرگ و وحشتناک انجام می داد : دروغ گفت و مدال هایی اعطاء کرد . تحقیقات رسمی پنتاگون نیز درباره حادثه فریبکاری مطلق است . این سرپوشی بود از مقامات بالا که توسط دریاسالار ویلیام کرو رئیس وقت ستاد مشترک تایید شده بود.
۴۰- روحیه جسارت و شهامت نیروهای ایرانی
کنت دمارانش (رئیس سابق سازمان جاسوسس فرانسه)
ایرانی ها افراد سرسخت خاورمیانه هستند که وقتی دارای احساسات مذهبی می شوند، دو برابر خطرناک تر می شوند . اکنون شناخت، مطالعه و نبرد با آنها در سطوح مختلف ، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته است . در حال حاضر ، ایرانیان شیعه خوبی برای مبارزه، که همیشه بخش جدایی ناپذیر تاریخ، فرهنگ و مذهب آنها بوده است، آماده شده اند.
در اردوگاه های اسرای ایرانی افرادی را دیدیم که قاطعانه برای فدا کردن جان خود در راه اعتقاداتشان آمادگی داشتند . آن منظره منادی جنگ جهانی چهارم بود که ما فقط درک نامشخصی از آن در ذهن داریم . اعتقادات مذهبی این افراد برای سوق دادن آنان به سوی انجام کارهایی که به طرز قابل باوری سخت بودند، نقش بسزایی داشته است.
 
خبرگزاری فرانسه 3/1/1363
تاکتیک های نظامی ایران از نظر جسارت و شهامت، در تاریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
منبع:لایه های پنهان جنگ تحمیلی
يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا