تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳

مذاکره با رنو برای واگذاری پارس خودرو

 

 یزدفردا:

 

 

مدیر سرمایه‌گذاری و بررسی‌های اقتصادی گروه خودروسازی سایپا از در جریان بودن مذاکرات با شرکت رنو برای واگذاری بخشی از سهام شرکت پارس خودرو خبر داد.

 


 

مدیر سرمایه‌گذاری و بررسی‌های اقتصادی گروه خودروسازی سایپا از در جریان بودن مذاکرات با شرکت رنو برای واگذاری بخشی از سهام شرکت پارس خودرو خبر داد.

 

به گزارش  ایسنا، مجید سوری امروز در نشست خبری اظهار کرد: چند وقتی است که مذاکرات با شرکت رنو برای واگذاری بخشی از سهام پارس خودرو در جریان است.

 

وی با بیان این که هنوز به نتیجه نهایی در این زمینه نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: نتیجه این مذاکرات بستگی زیادی به توافق ایران و ۱+۵ داشته و عملا هنوز اتفاقی نیفتاده است.

 

در ادامه این نشست حسن امیری – معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا – گفت:‌ بهمن ماه سال جاری خودرو جدید سایپا به نام ساینا بر روی پتلفرم X200 به تولید خواهد رسید. تولید این خودرو در مرحله قالب‌سازی قرار دارد و برنامه‌های پیش فروش آن در آینده اعلام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: ساینا هاچ‌بک نیز در اواخر سال ۹۴ عرضه خواهد شد. این خودرو از نظر ابعاد و اندازه خودروی جدیدی بوده و قیمت آن نیز در آینده تعیین می‌شود.

 

امیری با بیان این که خط تولید سراتو راه‌اندازی و تولید این خودرو آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از این خودرو پیش فروش شده و در آینده نیز تعدادی دیگر در مدل حجم موتور ۱۶۰۰ دنده‌ای و ۲۰۰۰ اتوماتیک پیش فروش خواهد شد.

 

وی ادامه داد: خودرو داخلی سازی شده آریو نیز در آینده عرضه خواهد شد. خودروی H300 نیز تا پایان سال جاری در پارس خودرو به تولید می‌رسد و خودرو H200 سال آینده در سایپا به تولید خواهد رسید.

 

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا افزود: دو محصول CS35 و E2 نیز پیش فروش شده و خودرو CS35 در سایپا کاشان مونتاژ خواهد شد.

 

به گفته وی خط تولید ساندرو طی پنج ماه گذشته در پارس خودرو راه‌اندازی شده و در صورت تامین قطعات تولید این خودرو آغاز خواهد شد ضمن آن که در حال مذاکره با رنو برای تولید محصول جدید آن هستیم.

 

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا با بیان این که پلتفرم SP100 با همکاری یک شرکت مشاور چینی در حال طراحی است، خاطرنشان کرد: در سه سال آینده خودروهای مختلفی بر روی این پلتفرم تولید خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در هفت ماه امسال حدود ۴۰ درصد رشد تولید داشتیم و تا پایان امسال ۴۰۱ هزار دستگاه خودرو با برند سایپا تولید خواهد شد.

 

امیری افزود: در شش ماهه ابتدای سال ۱۸۰ میلیارد تومان زیان به بورس اعلام کردیم اما در شش ماهه دوم به دلیل رشد تولید و آشکار شدن اثرات افزایش قیمت، از زیان خارج خواهیم شد. البته در شرکتهای زیر مجموعه همچنان زیان‌ده خواهیم بود.

 

وی با بیان این که امسال از منابع سایپا برای فروش اعتباری خودرو استفاده نخواهیم کرد، تصریح کرد: در سالهای ۸۹ و ۹۰ بخش عمده‌ای از فروش به صورت اعتباری و از منابع خودمان بود که باعث ایجاد معضل نقدینگی در شرکت شد بنابراین امسال فروش اعتباری از طریق شرکتهای لیزینگ از جمله لیزینگ رایان سایپا را در دستور کار داریم.

 

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا درباره دلایل استقبال از سهام شرکتهای خودرویی در بازار سهام اظهار کرد:‌ گشایش‌ها در پرونده هسته‌یی در این موضوع تاثیرگذار بوده است. علاوه بر آن وضعیت تولید و فروش شرکتهای خودرویی نسبت به سال گذشته بهبود داشته است.

 

وی با بیان این که شرکت رایان سایپا صددرصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد داشت خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه سایپا از محل آورده نقدی سهامداران نیز هنوز به تصویب هیات مدیره نرسیده است.

 

امیری ادامه داد: به شرکتهای زیرمجموعه اعلام کردیم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار قرار دهد. البته شرکت زامیاد به دلیل مشکلات اسناد و مدارک زمین‌هایش هنوز نتوانسته افزایش سرمایه را عملیاتی کند.

 

وی افزود: شرکت پارس خودرو نیز قطعا تعدیل منفی خواهد داشت. البته میزان آن در هفته آینده نهایی خواهد شد و دلیل تعدیل منفی نیز، محقق نشدن برنامه تولید تندر ۹۰ در این شرکت به دلیل عدم تامین قطعه توسط پژو پارس داشت.

 

امیری با بیان این که ۹۰۰ میلیارد تومان برای توسعه تنوع محصولات در سه سال آینده سرمایه‌گذاری خواهد شد، خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۰ میلیارد تومان نیز برای طراحی پلتفرم جدید هزینه خواهد شد که البته شرکت چینی TGR به عنوان مشاور با ما همکاری می‌کند.

 

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم امسال ۴۶۰ تا ۴۷۰ هزار دستگاه خودرو در کل گروه خودروسازی سایپا تولید کنیم که حدود ۴۳۰ هزار دستگاه آن مربوط به خودروهای سواری خواهد بود.

 

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا افزود: طراحی ما برای آینده با فرض ادامه روند فعلی و حفظ تحریم است زیرا بعد از توافق ژنو اتفاق ویژه‌ای نیفتاد و حتی اگر تحریم‌ها به حالت پیشین بازگردد وضعیت ما بدتر نخواهد شد.

 

امیری درباره نحوه پرداخت پول انصراف به مشتریان اظهار کرد: پول انصراف کنندگان یک ماهه پرداخت می‌شود البته سود مشارکت نیز به این افراد تعلق می‌گیرد.

 

وی با بیان این که موضوع تحقق تولید مگان از موارد فورس ماژور بوده است، خاطرنشان کرد:‌ افرادی که از دریافت مگان انصراف نداده‌اند همچنان به آنها سود مشارکت پرداخت می‌شود تا شاید در آینده بتوانیم خودرو را به آنها تحویل دهیم.

 

امیری درباره مضوعات مطرح شده مبنی بر احتمال تغییرات مدیریتی در سایپا اظهار کرد:‌ این موضوع شایعه است و دیروز نیز جلسه هیات مدیره با تیم فعلی برگزار شد. بنابراین تغییرات مدیریتی در سایپا نداریم و در نهایت تصمیم‌گیری در این موارد با هیات مدیره است.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳

 


 

 
 
 

 

تولید شاسی‌بلند پرفروش ولوو

 

خودروساز سوئدی ولوو قصد دارد شاسی بلند پرفروش XC60 را در چین تولید کند.

 

خودروساز سوئدی ولوو قصد دارد شاسی بلند پرفروش XC60 را در چین تولید کند.

 

به گزارش ایسنا، مدل XC60 از زمانیکه در سال ۲۰۰۸ به بازار معرفی شد، بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سراسر جهان فروش داشته است و دومین مدل ولوو خواهد بود که در کارخانه این شرکت در چنگدوی چین ساخته می‌شود. تولید مدل S60L ولوو در نوامبر سال ۲۰۱۳ در چین شروع شد.

 

هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو – ساخت XC60 در چین را در رشد کلی بازار این شرکت سودمند عنوان کرده است.

 

ولوو مجموعا ۶۵ هزار و ۸۲۷ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تاکنون در چین فروخته که ۳۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۳ رشد دشته است. تقاضا برای XC60 در این کشور ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۲۷ هزار و ۳۴۳ دستگاه رسیده است.

 

این شرکت که میزان فروشش در مقایسه با رقیبان جهانی مانند فولکس واگن، فورد موتور یا هوندا موتور جزئی است، در حال اجرای یک برنامه سرمایه گذاری پنج ساله به ارزش ۱۱ میلیارد دلار به منظور افزایش تعداد مدل‌های خودروهای سواری و اسپورت خود است.

 

این برنامه که تا سال ۲۰۱۵ اجرا می‌شود، شامل گشایش کارخانه‌های جدید در چین، عرضه موتورهای جدید و ایجاد اسکلت‌های جدید خودرو یا پلتفرم‌ها برای ساخت خودروهای متنوع است. ولوو به تازگی XC90 را عرضه کرده که با استفاده از پلتفرم جدید این شرکت ساخته شده است.

 

کارخانه چنگدو ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را دارد اما ولوو انتظار دارد امسال تنها ۳۵ هزار دستگاه S60L و XC60 در این کارخانه ساخته شود.

 

این شرکت همچنین کارخانه ای در داکینگ واقع در شمال شرق چین دارد که مونتاژ XC کلاسیک را آغاز کرده که مدل چینی نسل اول XC90 ولوو است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا