تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ -

 


 

 
 

 

عشوه‌گری در داخل، ارزان فروشی در خارج/ هزینه‌های سنگین دفتر نمایندگی در برخی کشورها

یزدفردا:عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در تشریح تفاوت قیمت خودروهای ایرانی در داخل و خارج از کشور، گفت: خودروسازان داخلی برای فروش خودروهای بی‌کیفیت خود ناچار به کاهش قیمت این محصولات در برخی از کشورها هستند.

به گزارش دنیای خودرو از خانه ملت – \”مصطفی رضا حسینی‌قطب‌آبادی گفت: شرکت‌های خودروساز داخلی به علت پایین بودن کیفیت خودروهایشان توانایی رقابت با محصولات شرکت‌های خارجی را ندارند. نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی افزود: کیفیت پایین محصولات شرکت‌های داخلی در قیاس با خودروهای تولید شده شرکت‌های معتبر دنیا، قدرت رقابت را از خودروسازان داخلی گرفته است و این خودروسازان توانایی رقابت را در بازارهای جهانی از دست دادند. وی با بیان این‌که تفاوت قیمت خودروهای داخلی در خارج و داخل از کشور ناشی از پایین بودن سطح کیفیت این خودروها است، گفت: شرکت‌های خودروساز داخلی برای فروش محصولات خود در برخی از کشورها و توانایی رقابت با برندهای معتبر دنیا ناچار به کاهش چشمگیر قیمت محصولات خود هستند. رضا حسینی قطب‌آبادی تصریح کرد: صادرات تعداد محدودی خودرو ساخت داخل به چند کشور محدود تنها با کاهش چشمگیر قیمت میسر خواهد بود در غیر این صورت خودروهای صادراتی در کشورهای خارجی به فروش نمی‌رسد. وی حضور در بازارهای صادراتی را مهم ارزیابی کرد و گفت: قیمت پایین خودروهای ساخت داخل در بیرون از مرزهای کشور تنها به دلیل حضور در بازارهای منطقه‌ای است و این حضور همیشه با حاشیه سود مناسب برخوردار نیست. این نماینده مردم در مجلس هشتم، قیمت را یکی از متغییرهای مهم در اقتصاد بین‌الملل خواند و گفت: کیفیت و قیمت دو متغییر مهم برای رقابت در بازارهای جهانی است و خودروسازان داخلی به علت کیفیت بسیار نازل محصولات خود ناچار به ارزان‌فروشی در بازارهای صادراتی خود هستند. وی تصریح کرد: هم‌‍‌‌‌اکنون دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به علت حمایت‌های بی‌دریغ دولت و در اختیار داشتن بازار انحصاری، نه تنها در زمینه بالا بردن کیفیت محصولات خود هیچ تلاشی نمی‌کنند که با روش‌هایی خاص به دنبال افزایش مکرر قیمت محصولات خود هستند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: افزایش مکرر قیمت خودروهای داخلی و کیفیت پایین این خودروها اجحاف به مصرف‌کنندگان و مردم است و این موضوع نارضایتی شدید مردم را به دنبال دارد. عشوه‌گری در داخل، ارزان فروشی در خارج خودروی سمند عادی در امارات متحده عربی ۳۴ هزار درهم (۷ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان) و سمند LX نیز ۳۹ هزار درهم (۹ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان) به فروش می‌رسد؛ حال آن که این روزها قیمت سمند عادی در ایران تقریباً دو برابر است. همچنین ایرانیان مقیم امارات در صورت خرید این خودرومی‌توانند پس از ۱۸ ماه بدون پرداخت عوارض گمرکی آن را وارد جمهوری اسلامی ایران کرده و برای تهیه پلاک در ایران فقط مبلغ ۶۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند. بی‌توجهی به بازار تشنه داخل البته با توجه به تجربه تلخ صادرات سمند به برخی کشورها و شایعات تأیید نشده‌ای که درباره برخورد شرکت‌های پاکستانی، هندی، ترکیه، بلاروس و حتی چینی با این خودروشنیده می‌شود؛ تمهیدهای اخیر این شرکت در امارات را می‌توان تنها راه فروش سمند در خارج از ایران خواند. با این حال، سئوال اصلی این است که چرا شرکت «ایران خودرو» به جای فروش تقریباً نصف قیمت و همچنین هزینه‌های سنگین دفتر نمایندگی و خدمات پس ازفروش در برخی کشورها آن هم به علت صدور مثلاً ۱۵۰۰ خودرو در یک سال، نیم نگاهی به بازار تشنه داخلی نمی‌اندازد؟

 

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ -

 


 

 
 

 

افت‌و‌خیز قیمت‌ها در بازار خودرو

 

، در بین محصولات سایپا، ریو با افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی در هفته گذشته روبرو شد و قیمت آن به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. این خودرو ظاهرا فقط تا پایان امسال در سایپا مونتاژ می‌شود. از ریو که بگذریم، پراید ۱۳۲ هفته گذشته را با گرانی پشت سر گذاشت و قیمت آن به هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

 

دنیای اقتصاد – بازار خودرو کشور هفته گذشته را با نوسان قیمتی پشت سر گذاشت، به نحوی که برخی خودروها با افزایش قیمت مواجه شدند و برخی دیگر نیز ارزانی را تجربه کردند.
آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در هفته گذشته برخی مدل‌های پژو به روند گرانی خود ادامه دادند، اما سمند مالتی پلاکس با کاهش قیمت روبه‌رو شد.

 

همچنین در بازار خودروهای وارداتی نیز، هیوندایی IX55 کاهش قیمت را به خود دید و تویوتا لندکروز نیز جهشی دو میلیون تومانی را تجربه کرد.

 

گرانی دنباله دار پژو
اگرچه پژو ۲۰۶ هم اکنون محصول شماره یک ایران خودرو به شمار می‌رود و دارای بیشترین تیراژ است، اما با این وجود روند افزایش قیمت ۲۰۶ (در برخی مدل‌ها) طی هفته گذشته نیز ادامه یافت.
به گفته فعالان بازار، در این بین پژو ۲۰۶ تیپ ۶ که دنده اتومات به حساب می‌آید، باز هم گرانی را تجربه کرد و قیمت آن به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. تیپ ۲ این خودرو نیز با قیمتی معادل ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با افتی ۱۵۰ هزار تومانی به ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

 

در بین مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز، V8 قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد. از ۲۰۶ که بگذریم، «پژو ۲۰۷ آی» نیز هفته گذشته را با رشد قیمت در مدل اتومات خود پشت‌سر گذاشت. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت این خودرو در هفته گذشته به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، اما مدل دنده‌ای آن با همان قیمت ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش شد. این خودرو تیراژ چندان بالایی ندارد.

 

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، هم اکنون سمند LX مالتی پلاکس ۱۵‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و سورن ELX هم ۱۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پژو ۴۰۵ و پارس نیز به ترتیب ۱۳میلیون و ۴۰۰ و ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. پارس در هفته گذشته ۱۰۰ هزار تومان گرانی را تجربه کرد. اما سوزوکی گرند ویتارا نیز که ظاهرا هنوز با کمبود قطعات و بروز اختلال در تولید، روبه‌رو است، با افت قیمتی ۵۰۰ هزار تومانی، ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مدل اتومات خود خرید و فروش می‌شود.

 

ماکسیما کم شد و گران
اما به سراغ سایپا و پارس خودرو برویم و ببینیم اوضاع قیمت آنها در بازار هفته گذشته به چه شکل بوده است.

 

آن طور که خبر می‌رسد، در بین محصولات سایپا، ریو با افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی در هفته گذشته روبرو شد و قیمت آن به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. این خودرو ظاهرا فقط تا پایان امسال در سایپا مونتاژ می‌شود. از ریو که بگذریم، پراید ۱۳۲ هفته گذشته را با گرانی پشت سر گذاشت و قیمت آن به هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

 

تیبا نیز که همچنان قیمتی زیر کارخانه دارد، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
همچنین از بازار پارس خودرو نیز خبر می‌رسد که ماکسیما و مگان این شرکت افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. در حال حاضر مگان اتومات که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید، ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این موضوع از رشد قیمت ۲۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند.

 

ماکسیما نیز که ظاهرا با کمبود عرضه روبه‌روست، با جهشی ۵۰۰ هزار تومانی، هم اکنون ۴۴ میلیون تومان در مدل اتومات به فروش می‌رسد. نوع دنده‌ای این خودرو نیز یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و ۳۹ میلیون تومان قیمت دارد.
در بین دیگر محصولات پارس خودرو، تندر-۹۰ مدل E1 افزایشی ۲۵۰ هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت آن به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. این در شرایطی است که تندر E2 با قیمتی معادل ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته فعالان بازار، تندر ایران خودرو قیمت اندک نسبت به همتای پارس خودرویی خود دارد.

 

افت قیمت مزدا۲
سری هم به بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی بزنیم، بازاری که هفته گذشته را با نوسان قیمت پشت سر گذاشت.
بنابر اخبار رسیده از بازار، مزدا۲ افتی یک میلیون تومانی را تجربه کرده است، به نحوی که با قیمتی برابر با ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین هیوندایی IX55 نیز که یک و نیم میلیون تومان ارزان شده، قیمتی برابر با ۸۲ میلیون تومان دارد. دنده عقب این دو خودرو در حالی است که تویوتا لندکروز با جهشی دو میلیونی، ۱۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین کیاموهاوی نیز قیمتی برابر با ۷۷ میلیون تومان دارد. در بین دیگر خودروهای وارداتی، مزدا۳ با قیمتی معادل ۴۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تویوتا پرادو نیز ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین کیاسراتو نیز ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و هیوندای جنسیس نیز ۸۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 

آن طور که خبر می‌رسد، در بین خودروهای مونتاژی کشور نیز هیوندای ورنای اتومات با جهشی یک میلیونی، ۲۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. آوانته اتومات نیز ۳۳ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین لیفان ۶۲۰ نیز که خودرویی چینی به شمار می‌رود، ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. دیگر چینی بازار یعنی MVM مدل X33 نیز ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا