یزدفردا:


 

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۱

 


 

 
 

 

خودروهایی که از روی دیگران کپی برداری می شوند

«رانا» خودرویی که از روی پژو ۲۰۶ کپی برداری شد

شرکت ایران خودرو به جای اینکه در ساخت خودروی رانا از خلاقیت بهره ببرد تصمیم به اتخاذ مدل چینی به صورت ناقص گرفته و در ساخت بدنه این خودرو، مخصوصا قسمت درها عقب و جلو از ۲۰۶ کپی برداری کرده است.
توسعه به سبک چینی روزگاری بحث اول اقتصاد کشور بود. پس از کش وقوس های فراوان اما این ایده به کلی از مباحث و نظریه های اقتصادی کشور کنار رفت. ولی نشانه های این مدل توسعه و تلاش برای پیشرفت را همچنان می توان در برخی حوزه ها، البته به شکلی ناقص و گزینشی مشاهده کرد. صنعت خودرو یکی از حوزه هایی است که این روزها خودروسازان به سمت چینی سازی آن پیش می روند.

به گزارش   اقتصاد ایران آنلاین  منظور  حرف چنین نیست که بگوییم چون برخی قطعات خودروها اکنون از چین وارد می شود پس صنعت خودروی کشور چینی است. بلکه بحث فراتر از این هاست. زیرا اکنون مشی و منش خودروسازان چینی تر از واردات برخی قطعات به نظر می آید. 
 یکی از ترفندهای همیشگی خودروسازان چینی این است که طرح و مدل یک خودرو را می گیرند و از اول تا آخر آن را از نو می سازند. چندی پیش بود که یکی از خودروسازهای چینی از خودرویی به اسم «بید» رونمایی کرد که کپی برابر اصل بنز باراباس بود. حتی آرم این خودرو هم از روی شرکت خودروسازی بی.ام.و کپی برداری شده بود.

خودروسازان ایران هم با دیدن چنین خودروهایی گویا تصمیم گرفته اند که مشی چین در خودروسازی را به صورت ناقص عملی کنند. برای روشن تر شدن موضوع خوب است که پای رانا این خودروی جدید بازار کشور را به بحث باز کنیم.
برای این کار بهتر است در ابتدا نگاهی به خودروی رانا بیاندازیم و آنرا تحلیل کنیم. اگر شما بدنه خودروی رانا را از کنار نگاه کنید و کاپوت و صندوق عقب آنرا نادیده بگیرید متوجه نکته جالبی می شوید. آن هم اینکه نمی توان تشخیص داد این خودرو پژو ۲۰۶ است یا «رانای» ایرانی!
دلیل امر این است که شرکت ایران خودرو به جای اینکه در ساخت خودروی رانا از خلاقیت بهره ببرد تصمیم به اتخاذ مدل چینی به صورت ناقص گرفته و در ساخت بدنه این خودرو، مخصوصا قسمت درها عقب و جلو از ۲۰۶ کپی برداری کرده است. 
\"\"

\"\"
البته به نظر می آید که چراغ ها و ساختار کلی این خودرو ۲۲ میلیون تومانی هم از دیگر خودروها کپی برداری شده باشد اما چیزی که در نگاه اول مشخص است این است که بدنه این خودرو نمونه ای از بدنه ۲۰۶ است. 
در عکس زیر شباهت بی نظیر بدنه رانا به خوبی مشخص است. در این عکس ما برای درک راحت تر موضوع کاپوت و صندوق عقب رانا را از صحنه حذف کرده ایم.
برای متقاضی این خودرو که باید برای خرید آن ۲۲ میلیون پول هزینه کند این امر قطعا ناامید کننده به نظر می آید. زیرا تبلیغات سازنده این خودرو پیش از این خبر از خودرویی زیبا با ظاهری کاملا جدید می داد. حال که این خودرو به بازار آمده اما با خودرویی رو به رو شده ایم که فرم آن با کمی مسامحه همان فرم و ساختار ۲۰۶ از نوع صندوق دار است.

سمند هم کپی برداری است
نکته اینجاست که فقط رانای تازه به بازار آمده نمونه ای از کپی برداری های خودروسازان ایران نیست. این مدل نیمه چینی پیش از این هم در خودروی سمند دیده شده بود. اگر از رو به رو به سمند نگاه کنیم و آنرا مقابل خودروی «گل» بگذاریم متوجه شباهت دقیق طراحی این دو خودرو به یکدیگر می شویم. این موضوع به خوبی نشان می دهد که خودروسازان ایران تا چه اندازه برای متنوع کردن بازار خودروی کشور به «توسعه سبک چینی» روی آورده اند.
توسعه ای که به قول خود چینی ها هیچ پیشرفتی به جز حرفه ای شدن در امر کپی کاری در پی ندارد و موجب پایان یافتن خلاقیت در هر صنعتی می شود. \"\"

 


 

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۱

 


 

 
 

 

مقایسه دو خودروی موجود در بازار

کدام بهتر است، سمند LX یا پژو ۲۰۶ صندوق‌دار؟

اکنون سمند LX در بازار آزاد قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ هم به قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نزدیک بودن این دو خودرو از نظر قیمتی نباید موجب این شود که فکر کنیم سمند LX و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از لحاظ فنی هم با یکدیگر برابرند و در مقام مقایسه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

شاید در کشور ما و با این وضعیتی که خودروسازان ایران دارند آنچنان نتوان صحبت از یک مقایسه تمام و کمال بین دو خودرو به میان آورد. چون اگر با متر و معیارهای جهانی بخواهیم دو خودرو را با یکدیگر بسنجیم باید آنها با یکدیگر در یک کلاس بوده و اصولا تفاوت زمین تا آسمانی با یکدیگر نداشته باشند. 
با این وجود اگر بخواهیم با شرایط خودروی داخل کشور سر کنیم مجبوریم با کمی ساده‌انگاری خودروها را با توجه به قیمت آنها با یکدیگر مقایسه کنیم و پس از قیمت سراغ دیگر آیتم‌های مقایسه‌ای برویم.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از اقتصاد ایران آنلاین جدا از این، پس از افزایش قیمت رسمی خودو در کشور هم مقایسه خودروها با یکدیگر با توجه به پارامتر قیمت سخت‌تر شد و اصولا لیست خودروهایی که از نظر قیمتی هم‌سطح هم بودند به هم ریخت. بنابراین پیدا کردن دو خودرویی که حداقل با کمی چشم‌پوشی فارغ از بحث قیمت هم قابل مقایسه باشند سخت‌تر شد. 
به هر روی اما ما باید خودمان را با قیمت و شرایط فعلی بازار خودرو عادت دهیم و سعی کنیم روال مقایسه دو خودرو را با توجه به شرایط تازه دوباره برقرار کنیم. 

با مرور جدول قیمت تازه خودروها که شما می‌توانید آنرا در نرخ‌نامه سایت مشاهده کنید(اینجا) می‌توان چند خودرو را یافت که از نظر قیمتی در مسیری تقریبا نزدیک به هم حرکت می‌کنند. 
دو خودروی سمند LX و یا پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ از دسته خودروهایی هستند که با قیمت‌های تازه بسیار به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

 
اکنون سمند LX در بازار آزاد قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ هم به قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نزدیک بودن این دو خودرو از نظر قیمتی نباید موجب این شود که فکر کنیم سمند LX و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از لحاظ فنی هم با یکدیگر برابرند و در مقام مقایسه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

\"\"
باید توجه داشت که سمند LX و ۲۰۶ صندوق‌دار از نظر موتوری تقریبا نزدیک به یکدیگر هستند. یعنی هم سمند از موتوری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بهره می‌برد و هم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ دارای چنین موتوری‌است. این موضوع اما تازه قدم اول است.
برای مثال حجم موتور سمند LX ۱۷۶۱ سی‌سی است اما پژو ۲۰۶ صندوق‌دار حجم موتوری برابر با ۱۳۶۰ سی‌سی دارد. در این مرحله سمند LX امتیاز مثبتی را به نام خود ثبت می‌کند. 
مرحله دوم را به سرعت خودرو و شتاب آن اختصاص می‌دهیم. آنطور که مشخصات سمند LX نشان می‌دهد این خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و در ۱۴.۲ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.۲۰۶ صندوق‌دار اما حداکثر ۱۷۵ کیلومتر سرعت دارد ولی باید دقت کرد که این خودرو در ۱۴.۱ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ می‌رسد و این یعنی نسبت به سمند شتاب‌ بیشتری دارد. دلیل این امر هم مشخص است چون سمند بیش از حد سنگین است و این موضوع روی شتاب‌گیری‌اش تاثیر می‌گذارد.
\"\" 

اگر این موضوع را با چند خودروباز در میان بگذارید به شما خواهند گفت که شتاب‌ خودرو بسیار مهم‌تر از حداکثر سرعت آن است. یعنی شما به قدرت شتاب‌گیری خودرو بیشتر از حداکثر سرعتش نیازمندید. بنابراین در این مرخله پژو ۲۰۶ یک امتیاز مثبت می‌گیرد و با سمند برابر می‌شود. 

مرحله سوم مصرف‌ سوخت خودروست. سمند LX در خارج شهر هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵۷ لیتر بنزین می‌سوزاند و در داخل شهر هم ۱۲.۰۷ لیتر بنزین نیاز دارد که ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند. این میزان مصرف‌ بنزین برای یک خودروی سدان خانوادگی کمی زیاد به نظر می‌آید. ۲۰۶ صندوق‌دار اما برای صاحبش مقرون به صرفه‌تر است. این خودرو در مسیرهای خارج شهری هر ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و در داخل شهر هم هر ۱۰۰ کیلومتر حرکتش ۸.۹ لیتر بنزین می‌خورد. 
مسلما مصرف سوخت پارامتر مهمی‌است و این موضوع برای ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ امری مثبت و امیدوارکننده به حساب می‌آید. 

در مشخصاتی نظیر ترمز ABS و یا فرمان هیدرولیک و دیگر مشخصات فنی دم‌دستی این دو خودرو تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند اما تفاوت‌ها را در جای دیگر باید جست‌وجو کرد. 
تفاوت اصلی این دو خودرو که نتیجه آن هم متاسفانه به ضرر سمند LX تمام می‌شود در ظاهر و ساختار طراحی آنهاست.

برکسی پوشیده نیست که سمند LX را به هر روی خودروی ملی می‌دانند و خودروسازان کشور مدعی‌اند طراحی این خودرو 

بدون در نظر گرفتن این موضوع سمند LX آنچنان چهره زیبایی ندارد و کم‌تر کسی‌است که از نگاه کردن به این خودرو لذت ببرد. 
برعکس اما ۲۰۶ صندوق‌دار با وجود اینکه در داخل کشور ظاهرش کمی دست‌کاری شده اما به هر حال از یک اصالت ذاتی برخوردار است و اسم پژو را یدک می‌کشد. ما با این کار نداریم که پژوهای این روزها بیشتر از اینکه فرانسوی باشند چینی شده‌اند بلکه با اصل موضوع کار داریم. زیرا اگر چینی بودن قطعات ۲۰۶ را ملاک قرار دهیم سمند LX هم آنچنان مزیتی نسبت به آن پیدا نمی‌کند. 

بسیاری از متقاضیان خودرو هم عنوان کرده‌اند که ظاهر ۲۰۶ را دوست‌دارند و آنرا به شدت مد روز می‌دانند. این در حالی‌است که سمند ظاهری قدیمی و از مد افتاده دارد. شاید پارامتر ظاهر خودرو دست‌کم گرفته شود اما به هر حال این موضوع می‌تواند تاثیری اساسی در خرید خودرو داشته باشد.
بنابراین تا اینجا گردونه به نفع ۲۰۶ صندوق‌دار چرخیده است و سمند LX بازنده این مقایسه شده است. با این وجود یک نکته کلیدی وجود دارد. آن هم اینکه صاحبان سمند آنرا بسیار جادارتر از ۲۰۶ صندوق‌دار عنوان می‌کنند و می‌گویند مسافرین سمند در صندلی عقب‌ خودرو بسیار راحت‌تر هستند تا زمانی که در صندلی‌های عقب ۲۰۶ نشسته باشند. 

البته نباید فراموش کرد که خرید خودرو به سلیقه افراد بستگی دارد و شاید در نهایت مسائل و مشخصات فنی نتواند نظر نهایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به بیان بهتر کسی که قصد کرده است که به هیچ عنوان جز ۲۰۶ صندوق‌دار خودروی دیگری نخرد به دلیل جادارتر بودن سمند نظر خود را تغییر نخواهد داد. این موضوع شاید برای سمند هم محتمل باشد؛ اما توصیه می‌شود که جز علاقه به یک خودرو مسائل فنی را هم در نظر بگیرید. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد حداقل از لحاظ مشخصات فنی و ظاهری پژو ۲۰۶ صدونق‌دار V۲۰ از سمند LX امتیازات بیشتر و مثبت‌تری دارد. فارغ از این موضوع اما باقی تصمیم گیری با شماست.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا