یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

بازار شماره یک پورشه جهان

 

چین به بازار شماره یک خودروهای برند پورشه تبدیل شده است زیرا از سال ۲۰۱۰ میزان فروش پورشه در چین سه برابر شده و سال گذشته به حدود ۴۷ هزار دستگاه رسید.

 

بازار شماره یک پورشه جهان

 

میلیونرهای چینی همواره با خرید خودروهای بزرگ و گران قیمت همانند مدل کاین اس یو وی پورشه موقعیت مالی خود را به رخ دیگران کشیده اند.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین میل شدید میلیونرهای چینی برای نشان دادن ثروتشان دلیل اصلی کنار زده شدن آمریکا به عنوان بزرگترین بازار خودروهای لوکس در سال ۲۰۱۵ بوده است.

 

اما در پی مبارزه دولت چین با فساد و هزینه های بیش از اندازه، رشد فروش خودروهای لوکس در این کشور روندی کند به خود گرفته است و خریداران چینی به خرید خودروهای لوکس با قیمت ارزان تر روی آورده اند. موسسه سنفورد سی برنشتین گزارش داد این موضوع به معنای از دست دادن بازاری بزرگ برای شرکت هایی از قبیل پورشه، بی ام دبلیو و آئودی است که ۵۰ درصد از سودشان از فروش در بازار چین نشأت می گیرد.

 

لوتز مشکه رئیس بخش مالی شرکت خودروسازی پورشه در ماه مه در آتلانتا اعلام کرد شرکت های سازنده خودروهای لوکس همانند پورشه در سال های اخیر شاهد رشدی فزاینده در میزان فروش خود در چین بوده اند اما این روند بدین شکل ادامه نخواهد داشت و ما باید خود را با این شرایط وفق دهیم.

 

میزان فروش پورشه در چین از سال ۲۰۱۰ سه برابر شد و سال گذشته به حدود ۴۷ هزر دستگاه رسید. مدل ماکان پورشه ۵۵۸ هزار یوآن – ۹۰ هزار و ۳۸ دلار – قیمت دارد که ۴۲ درصد ارزان تر از مدل کاین است که قیمت آن ۹۷۲ هزار یوآن است. امسال ۶۰ هزار دستگاه پورشه در چین به فروش رفته است اما پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۱۶ با کاهش رو به رو شود. در آمریکا نیز ۵۳ هزار دستگاه پورشه در آمریکا به فروش رسیده است. طی ۱۵ سال چین از یک بازار بی اهمیت به بازار شماره یک پورشه در جهان تبدیل شده است.

 

در نمودار زیر میزان فروش پورشه در چین، آمریکا  و دیگر کشورهای جهان نشان داده شده است.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

رد افزایش 15 درصدی قیمت خودرو

افزایش قیمت به نفع خودروسازان نیست

رییس شورای رقابت درباره موضوع افزایش قیمت خودرو با اشاره به این‌که در حال حاضر بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد
افزایش قیمت به نفع خودروسازان نیست

رییس شورای رقابت درباره موضوع افزایش قیمت خودرو با اشاره به این‌که در حال حاضر بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد، در مورد پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت از سوی خودروسازان تصریح کرد: تولید‌کننده مایل است همیشه قیمت را افزایش دهد اما با توجه به رشد ۷۰ درصدی تولید و کاهش هزینه‌های تمام شده طی سال گذشته هزینه تولید کننده خودرو نیز کاهش یافته است.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایسنا ایسنا، رضا شیوا در حاشیه همایش بیست‌وپنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به این‌که قیمت خودرو و میزان افزایش آن براساس محاسبات ریاضی تعیین شده و سپس تعیین تکلیف می‌شود، اظهار کرد: عدم افزایش قیمت برای خودروسازان بهتر است چرا که بازار کشش لازم را ندارد.

وی با اشاره به این‌که دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده است، تصریح کرد: شورای رقابت منتظر تصمیم‌گیری مجلس در مورد رقابتی‌ یا غیررقابتی بودن بازار خودرو در این مورد است.

رییس شورای رقابت با رد افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو به عامل کیفیت خودرو در تعیین افزایش قیمت اشاره و خاطر نشان کرد: در فرمول تعیین افزایش قیمت خودروی شورای رقابت اگر کیفیت خودرو پایین باشد تولید‌کننده جریمه خواهد شد و اگر کیفیت آن بهبود پیدا کند جایزه خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر کیفیت خودرو رشد چندانی نداشته است و به همین جهت به خودروسازان توصیه می‌شود که در کنار افزایش تولید، کیفیت را نیز بهبود بخشند.

شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که طبق ارزیابی شورای رقابت کیفیت کدام خودروها بالاتر است، اظهار کرد: طبق فرمول ما به نظر می‌رسد ایران خودرو به لحاظ کیفی نسبت به سایپا رشد بهتری داشته است.

رییس شورای رقابت همچنین با اشاره به این‌که خودروی چینی در حال کسب سهم بیشتری از بازار خودروی کشور است، تصریح کرد: به همین دلیل باید خودروسازان داخلی کیفیت خود را افزایش داده و آبشن‌های بیشتری برای تولیدات خود در نظر بگیرند. چینی‌ها خودروهایی می‌سازند که مردم از لحاظ ظاهری به آنها علاقه‌مندند ولی کیفیت‌شان در حد کیفیت خودروی داخلی نیست.

شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز برعهده شورای رقابت قرار بگیرد، گفت: نه چنین موضوع به صورت رقابتی تعیین می‌شود.

وی همچنین درباره‌ی تاثیر‌گذاری توافق هسته‌ای روی قیمت خودرو گفت: توافق هسته‌ای روی کل صنعت تاثیر خواهد گذاشت چرا که نقل و انتقالات پولی را آسان می‌کند و همچنین قطعه‌سازان کشور‌های خوب که به دلیل تحریم‌ها می‌ترسیدند به ایران قطعه بفروشند نیز با ایران ارتباط پیدا می‌کنند و خودروسازان بیشتری نیز از خارج با ایران قرار‌داد می‌بندند.

رییس شورای رقابت با تاکید بر این‌که مساله رقابتی‌بودن بازار خودرو نیازی به رایزنی با مجلس ندارد، تصریح کرد: شورای رقابت این مساله را از مجلس تقاضا کرده است و منتظر است که توضیحات لازم را مجلس به شورا ارائه دهد.

شیوا همچنین تصریح کرد: در صورت ایجاد توافق پیش‌بینی ما این است که خودروسازان خارجی بیشتر با خودروسازان داخلی قرارداد ببندند که این امر باعث می‌شود بازار خودروی داخلی از حالت غیررقابتی به رقابتی تبدیل شود.

رییس شورای رقابت همچنین درباره‌ی تشکیل کمیته بانک و بیمه در شورای رقابت گفت: کارگروه بیمه برای رسیدگی به مساله‌ی انحصار تشکیل شده و در آینده کارگروه بانک نیز شکل خواهد گرفت.

وی همچنین درباره‌ پرونده ۶۵۰ میلیارد یورویی اظهار کرد: این پرونده در مرحله‌ی کارشناسی است و پس از آن در صحن علنی شورای رقابت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 


 

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا