یزدفردا:تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴-طرح دو فوریتی افزایش 1000 درصدی تعرفه خودرو وارداتی تقدیم هیأت رئیسه می‌شود

 

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داد و گفت که این طرح فردا تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

 

طرح دو فوریتی افزایش 1000 درصدی تعرفه خودرو وارداتی تقدیم هیأت رئیسه می‌شود

 

به گزارش ایسنا ،یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داد و گفت که این طرح فردا تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

 

نادر قاضی پور اظهار کرد: این طرح که در راستای حمایت از صنعت خودرو تدوین شده افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد و ممنوعیت واردات قطعات خارجی را پیش بینی کرده است.

 

وی با بیان اینکه آسیب دیدن دو خودروساز بزرگ کشور مشکلات امنیتی را به وجود می آورد بر لزوم حمایت از صنعت خودرو و در عین تقویت کیفیت خودروهای داخلی تاکید کرد .

 

قاضی پور همچنین گفت که ‌در این طرح خرید خودروی داخلی از سوی ادارات و شهرداری ها مورد اشاره قرار گرفته است.

 

به گفته این نماینده مجلس نمایندگان طراح، این طرح را فردا سه شنبه با قید دو فوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس کنند.

 


 

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

 

عضو انجمن واردکنندگان خودرو :

 

سود واردکنندگان خودرو کمتر از 7 درصد است

 

عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در حال حاضر سود واردکنندگان خودرو کمتر از 7 درصد است که توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مصوب شده است

 

به گزارش اخبار خودرو ، عبدالرضا فهیمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران  با اشاره به اینکه اصولاً قیمت در هر کشوری تابع یکسری از مقررات دولتی است، اظهار داشت: در ایران واردات خودرو تحت ضوابط و شرایط خاص خود انجام می شود و حتی تعرفه واقعی بالاتر از میزان تعرفه ای است که دولت اعمال می‌کند.

 

وی با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی بستگی به فروش شرکت ها دارد ، افزود: به صورت کلی میزان سودی که شرکت در فروش محاسبه می کند بر قیمت خودرو در کشور ما تأثیرگذار است. اما در مجموع سود واردکنندگان خودرو کمتر از 7 درصد است.

 

G37G0629 - Copy

 

فهیمی در ادامه با اشاره به اینکه خودروهای لوکس در دنیا تعاریف مشخصی دارند ، گفت:هم اکنون تنها معیار برای لوکس بودن یا نبودن یک خودرو، حجم موتور آن است که این اگر بالای 2500 سی سی باشد، خودروی لوکس و اگر کمتر از آن باشد، خودروی لوکس محسوب نمی‌شود به نحوی که فاکتور قیمتی نادیده گرفته می شود. در همین زمینه باید در تعیین خودروهای لوکس و غیر لوکس معیارها و استانداردهای جهانی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: هرچند تعریف خودرو لوکس یک مبحث قراردادی است اما در در جمع بندی تمام موضوعات مربوط به این بخش، خودروهای سایز متوسط سدان با ارزش بالای 70 هزار دلار در زمره خودروهای لوکس محسوب می شوند.

 

مدیرعامل شرکت ایرتویا خاطر نشان کرد: در کلاس خودروهای شاسی بلند نیز خودروهای بالای 100 هزار دلار به عنوان خودرو لوکس محسوب می شود و با این تعاریف ابعاد کاربردی و ارزش خودرو مبنای لوکس بودن آن است و حجم موتور معیار صحیحی نیست.

 

وی گفت: به عنوان مثال خودرو جدید BMW i8 که به تازگی وارد بازار ایران شده در تمام دنیا به عنوان یک خودرو لوکس شناخته می شود، اما با توجه به حجم موتور 1500 سی سی در ایران به عنوان یک خودرو غیرلوکس قلمداد شده است.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از سیاست های واردات در این بخش نیاز به بازنگری دارد، افزود: وجود این تناقضات چالش های عمده ای را در بازار ایجاد خواهد کرد.

 

فهیمی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر واکاوی ابعاد اجتماعی واردات خودروهای لوکس تأکید داشتند، اما این مسئله در دولت بیشتر به مصوبه‌ای برای محدودیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی منتهی شد.

 

فهیمی در زمینه کمپین تحریم خرید خودرو از تولیدکنندگان داخلی و شایعات حمایت واردکنندگان از این کمپین نیز گفت:”خودروهای وارداتی اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در کلاسی متفاوت با خودروهای داخلی جای می‌گیرند و عملا رقابتی میان ما وجود ندارد.

 

وی در زمینه تاثیر تعرفه‌ها بر واردات خودرو و حمایت از خودروسازان داخلی با نظام تعرفه‌ای گفت:”محصولات تویوتا و بسیاری دیگر از برندها عملا در کلاس خودروهای تولید شده در داخل کشور نیست و رقابتی میان آن‌ها به وجود نمی‌آید اما بر اساس نظام تعرفه‌ای پیشنهادی، عملا تعرفه خودروهایی با حجم موتور کم و قیمت پایین، کم در نظر گرفته شده است که بیشتر به نفع واردکنندگان خودروهای چینی است و عملا خودروهای ارزان قیمت راحت‌تر می‌توانند وارد کشور شوند.

 

اتفاقا به نظرم این نظام تعرفه‌ای درست نیست چراکه خودروهای ارزان قیمت وارداتی می‌توانند رقیب خودروهای تولید داخل باشند. به نظرم برعکس باید تعرفه خودروهایی را کاهش دهیم که رقیب مستقیمی در داخل کشور ندارند.”

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا