یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۴-کاهش قاچاق سوخت با طرح پیمایش امکان پذیر است ؟

سوخت کامیون‌ها از امروز با هدف کاهش قاچاق سوخت و صرفه جویی در مصرف انرژی آغاز گردید، البته امیدوار هستیم این طرح بتواند هدف اصلی خود را که کاهش قاچاق سوخت است را اجرایی کند.
کاهش قاچاق سوخت با طرح پیمایش امکان پذیر است ؟

طرح پیمایش سوخت از امروز با هدف کاهش قاچاق سوخت و صرفه جویی در مصرف انر‍ژی در این حوزه آغاز گردید.

براساس این گزارش طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش، بارنامه و راه‌نامه‌های بین المللی پیمایش سوخت توسط هیأت وزیران به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد و طبق این طرح  از امروز تمامی سوخت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای توسط پیمایش توزیع می‌شود و ناوگان حمل‌ونقل به اندازه مسیری که طی می‌کند سوخت تحویل می‌گیرد.
گفتنی است کارت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی دیزلی از این پس با استفاده از اطلاعات الکترونیکی که از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای شرکت نفت فرستاده می‌شود، شارژ خواهد شد. البته یک سهمیه پایه برای کل ناوگان در نظر گرفته شده است اما بیش از آن با استفاده از اطلاعات پیمایش هر وسیله نقلیه، سوخت اختصاص خواهد یافت.
براین اساس، جدول قواعد در دو جدول تعریف شد که جدول اول پایگاه قواعد برای خودروهای با بار و جدول دوم پایگاه قواعد برای خودروهای بدون بار است. بنابراین اگر تردد در مسیرهایی بدون بارنامه باشد، فقط سوخت پایه به این خودروها تعلق می‌گیرد.
در گام نخست، سهمیه‌بندی سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و درون‌شهری اعم از کامیون، اتوبوس و وانت‌بار در 9 بند و براساس تناژ طبقه‌بندی شد و سهمیه‌ها نیز براساس ناوگان‌ اختصاص یافت‌.
براساس این گزارش مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سهمیه پایه در دو تا سه ماه آینده هم یک پایش اساسی داده خواهد شد و رانندگان حمل و نقل عمومی گازوئیلی درون شهری هم باید برای ثبت نام دریافت این سهمیه به مراکز و سایت‌های ثبت نام مراجعه کنند. رانندگان با مراجعه به سایت سازمان راهداری استعلام کارت هوشمند خود را می‌توانند انجام دهند، همچنین مراکز صدور کارت هوشمند هم دریافت اطلاعات پیمایش را انجام می‌دهند و در هر استان مراکز پاسخگویی مستقر شده است.
سهمیه سوخت

 

سهمیه سوخت

 

سهمیه سوخت


فروش سوخت گازئیل در ایران 10 برابر کمتر از کشورهای همسایه

 

 

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۴


 
 
 

کارت سوخت به هیچ وجه حذف نمی شود

معاون مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت:کارت هوشمند سوخت به هیچ عنوان از رده خارج نمی‌شود.
کارت سوخت به هیچ وجه حذف نمی شود

منصور ریاحی معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ،‌در خصوص میزان مصرف 7 فرآورده نفتی در طی 6 ماهه گذشته گفت: روزانه 10 میلیون لیتر گاز مایع در طی این 6 ماه به مصرف رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته1.1 دهم درصد کاهش را نشان می دهد.

وی میزان مصرف بنزین را 6.7 میلیون لیتر و نفت سفید را 4.2 میلیون لیتر، نفت گاز 83.2 میلیون لیتر و نفت کوره را 25 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این فرآورده‌ها به ترتیب نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 3.2 درصد رشد و 16 درصد، 16.7 درصد و 31.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ریاحی از مصرف روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در طی این 6 ماه خبر داد و گفت: میزان مصرف این فرآورده استراتژیک حدود 3 تا 4 درصد افزایش داشته است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در طی 6 ماهه اول سال جاری حدود 41 میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی تامین و توزیع شده است.

ریاحی همچنین در خصوص سی‌ان‌جی گفت: طبق مصوبه هیئت دولت که در طی دو ماه گذشته قیمت سی ان جی 100 تومان کاهش یافته بود که زمان این مصوبه از دیروز به اتمام رسیده و قیمت گاز فشرده طبیعی 600 تومان به ازای هر کیلوگرم در جایگاه‌ها محاسبه می‌شود.

وی درباره طرح ملی عرضه نفت و گاز براساس پیمایش گفت: این طرح از دیشب بصورت عملیاتی در کشور شروع و با موفقیت انجام می‌شود، بطوریکه برای اجرای این طرح نزدیک 8 ماه زمان صرف شده که در این کمیته کارگروه‌های عملیاتی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت راه و شهر سازی و راهداری، و سایر ارگان‌ها فعالیت داشتند.

وی تصریح کرد: این طرح در 2 مرحله اجرایی خواهد شد که مرحله نخست این پیمانه دیشب شروع و کارت سوخت ناوگان بار و مسافربری شارژ شد و مرحله دوم آن نیز 15 و 16 مهر ماه نیز اجرایی خواهد شد.

گفتنی است‌،‌این طرح در طی دو ماه به صورت آزمایشی انجام می شود تا براساس آمارهای حاصبله تخصیص سهمیه برای خودروها صورت گیرد.

بر این اساس؛ از اول مهر ماه سال 94 همه ناوگان حمل و نقل عمومی باید مجهز به این سامانه باشند و مقرر است که به صورت پایلوت طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش شروع شود.

سهمیه اول، سهمیه پایه است که این سهمیه به همه ناوگان درون شهری و برون شهری با سند حمل و بدون سند و نوع دوم سهمیه‌بندی عملکردی است که براساس بارنامه، صورت وضعیت و راه‌نامه بین‌المللی به وسایل حمل و نقل عمومی داده می‌شود.

 

ریاحی تاکید کرد: کارت سوخت خودروها به هیچ‌عنوان حذف نمی‌شود چرا که هم‌اکنون عرضه سوخت به کامیون‌ها براساس سامانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شده و این کار قابلیت‌های زیادی دارد که در آینده‌ای نزدیک اطلاع رسانی می شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا