رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

روز پنجشنبه 24 دي ماه 1394 نشست هم‌انديشي اهالي رسانه‌هاي مكتوب و مجازي استان با حضور مهندس سيدمحمد ميرمحمدي استاندار يزد، معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استاندار، مدير كل حوزه استانداري، مشاور استاندار در امور اطلاع‌رساني و روابط عمومي با موضوع انتخابات سالم و مشاركت حداكثري مردم در سالن «حميديا» برگزار شد.
استاندار و حاضران در آغاز با ذكر صلوات و قرائت فاتحه ياد و خاطره پيشكسوت فرهنگي و مدير مسئول هفته‌نامه «يزدامروز» شادروان محمد فاضلي را گرامي داشتند. جلسه بيش از دو ساعت طول كشيد و استاندار به كليه پرسش‌ها و پيشنهادها و اظهار نظرهاي حاضران پاسخ داد. در لحظات پاياني جلسه در پاسخ به مطلبي مبني بر اينكه برخي سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي عنوان مي‌كنند استاندار يزد كمتر در استان حضور دارد گفت: «لحظه‌به‌لحظه فعاليت خدمت من در استانداري يزد ثبت‌شده است و هيچ‌گاه بدون دعوت به تهران يا جاي ديگري نرفته و سعي كرده‌ام زماني هم كه از استان خارج مي‌شوم از تمام فرصت‌ها و ظرفيت‌ها براي انجام امور استان از جمله پيگيري بحث آب استان كه از مسائل اصلي يزد است استفاده كنم.
ميرمحمدي ادامه داد: طبق قانون كار همه كارمندان دولت سالي يك ماه مرخصي استحقاقي دارند و من در مدت بيش از دو سال كه از خدمتم به مردم شريف يزد گذشته است حتي نيمي از مرخصي استحقاقي‌ام را استفاده نكرده‌ام و به لطف خدا يك روز هم به مرخصي استعلاجي نرفته‌ام. خداوند را شاكرم كه به من نيرويي داده است كه شبانه‌روز به مردم خدمت كنم و هرگز كار مربوط به امروز را به فردا موكول نكرده‌ام و در اين رابطه لازم است از همكاري برادرانه، صميمانه و دوستانه تمام معاونان و همكارانم در مجموعه استانداري قدرداني كنم. جلسات گوناگوني هم كه در استانداري و استان برگزار كرده‌ايم، سعي شده است در اين نشست‌ها دست‌آوردها و مصوبات خوبي براي مردم رقم بخورد. به بداخلاقي‌ها توجهي نخواهيم داشت عالي‌ترين مقام اجرايي استان گفت: بداخلاقي و بدگويي دور از شخصيت انسان و شأن و كرامت انساني است و اگر بخواهيم به اين حرف‌ها و بداخلاقي‌ها توجه كنيم از وظيفه و رسالت اصلي خود كه خدمت شايسته به مردم است باز مي‌مانيم و كرامت انساني تحت تأثير قرار مي‌گيرد، اما بدون توجه به اين مسائل با قدرت و شبانه‌روز براي توسعه و پيشرفت استان، رفاه حال مردم و بهبود وضعيت زندگي آن‌ها تلاش مي‌كنيم.»1
راقم اين سطور كه در آن جلسه هم انديشي حاضر بودم به موضوعاتي انديشيدم كه در دهه اول انقلاب عده‌اي از مقامات و مديران استان اعم از به اصطلاح چپ و راست مسائلي برايم به وجود آورده‌ بودند، به ذهنم خطور كرد در اين ستون بعضي از خاطرات را بنويسم قابل تذكر اين كه در طول مدت خدمت در دوران مسئوليت‌هاي مختلف از مدح و ذم اين و آن و مداهنه و چرب‌زباني و مجيز‌گويي پرهيز كرده و سعي در ابراز حقايق در حد توان داشته و كوشيده‌ام به ياري پروردگار حقيقت را فداي مصلحت نكنم.
درج اين گونه مطالب در ستون انعكاس آيينه بدين منظور است كه به سعه صدر و حسن خلق و متانت سيدمحمد ميرمحمدي استاندار يزد در مقايسه با كردار و رفتار و نقد‌پذيري بعضي از مديران شاغل در استان در گذشته و نحوه برخوردشان با منتقدان بيشتر پي‌برد. قبل از اخذ مجور آيينه يزد نگارنده گاه طي نامه‌هايي با اسم و امضا از تخلف مديراني مي‌نوشتم و در مواقعي به دفتر روزنامه‌ها مي‌فرستادم تا به چاپ برسانند اما بر عكس آن چه امروزه در بعضي از سايت‌هاي مجازي استان ديده مي‌شود، كه بي‌پروا با امضا و بي‌امضا در مواردي دروغ مي‌نويسند، مسخره مي‌كنند،‌ تهمت مي‌زنند و انصاف را رعايت نمي‌كنند، راقم اين سطور سعي مي‌كرد رعايت كرامت انسانها را بنمايد و با احترام به افراد مخاطب تنها از عملكردشان انتقاد ‌كند. با كمال تاسف مديراني كه بعضي شديدا‍ً متمايل به چپ و يا راست بودند خود و يا اطرافيانشان نمي‌توانستند منتقد را تحمل كنند و در مواقعي به قصد نابود كردن نويسنده كمر همت مي‌بستند.
به عنوان نمونه پرونده‌ حقير را به دادگستري ‌فرستادند تا دادگاه بين اخراج يا بازنشستگي يكي را انتخاب كند يا وقتي نامه‌اي در مورد عملكرد يكي از مديران براي يكي از روزنامه‌هاي مطرح كشور فرستادم از طرف روابط عمومي آن روزنامه سراسري صحت و سقم مفادنامه را جويا شده بودند بعد از اين كه تهديدهاي شفاهي مسئول مورد بحث كارساز نشد و ديدند نويسنده حاضر به پس گرفتن نامه و عذرخواهي نيست پيغام مي‌دادند يكسال ونيم او را به زندان مي‌فرستيم و در نهايت به روابط عمومي روزنامه پاسخي بدين شرح ارسال نمودند: كه سوابق آن در يكي از ادارات و محاكم قضايي موجود است و نشانه بارزي است كه بعضي از انسانها وقتي بر كرسي قدرت قرار مي‌گيرند براي تخريب و از ميدان به در كردن يك معترض و منتقد به چه تهمت و افتراهايي متوسل مي‌شوند.
اينك توجه خوانندگان به بخش‌هاي از آن نامه جلب مي‌گردد:
«...نامه تنظيمي مغرضانه و مطالب عنوان شده خارج از واقعيت و دروغ مي‌باشد... كينه و عداوت نويسنده نامه با مديريت‌هاي استان با سابقه بوده است و نامبرده نامه پراكني‌هاي زيادي بر عليه مديريت‌هاي مختلف و شخصيت‌هاي استان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نموده است... و از جمله بر عليه.. . به دفتر رييس‌جمهور معزول بني صدر خائن اعلام جرم نموده است ضمناً نامبرده در زمان طاغوت مديريت آموزش و پرورش را داشته و سوابق زيادي در ستايش طاغوت و رستاخيز ملي داشته است!!...
با توجه به مطالب كذب عنوان شده در نامه مذكور و با توجه به سوابق وي و در نظر گرفتن انگيزه‌هاي چنين افرادي، نامه مذكور از نظر اينجانب قابليت چاپ در رسانه‌هاي عمومي را ندارد و پيگيرد قانوني خواهد داشت:...»
مديرمسئول آيينه يزد ياد و خاطره شهدا، رزمندگان، آزادگان، ايثارگران و خانواده‌هاي معظم آنان را گرامي مي‌دارد. مكرراً در جلسات متعدد و در اين نشريه به اين نكته اشاره نموده كه آزادي و امنيت اين سرزمين بر اثر فداكاري‌هاي شهيدان و الامقام و مقاومت بيادماندني خانواده‌هاي معظم آنان بوده است لذا با تكريم و تعظيم در برابر آن عزيزان والامقام مناسب مي‌داند جهت استحضار خوانندگان به بخشي از آن نامه كذايي پاسخ دهد. اقدامات انقلابي جامعه فرهنگيان يزد قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از قبيل برگزاري تحصن، تظاهرات و تعطيل نمودن مدارس و برگزاري راهپيمايي‌ها عليه رژيم گذشته در كتاب‌ها و مقالات متعدد به چاپ رسيده و در اختيار همگان مي‌باشد كه در اين شماره به نقل يك سند اشاره مي‌شود.
از سازمان اطلاعات و امنيت يزد (ساواك منحله)در تاريخ 11/3/57 نامه‌اي به مديركل اداره سوم ساواك به تهران نوشته شده و اسامي 29 نفر از جمله شهيد محراب حضرت آيت ا... صدوقي، مرحوم آيت ا... سيد روح ا... خاتمي حجت‌الاسلام والمسلمين شيخ كاظم راشد يزدي و رضا سلطان‌زاده رييس وقت آموزش و پرورش اردكان و.. . در آن درج گرديده و در پايان مي‌نويسد: «با بررسي‌هايي كه به عمل آمده از دي‌ماه 1356 تاكنون افراد مذكور (29 نفر) در جهت تحريك افكار عمومي و اخلاگري و اقدام براندازي نقش اساسي و موثري در منطقه به عهده داشته و هر كدام به نوبه خود نقشي را اجرا نموده‌اند و ضمن اينكه افراد بيشتري در جريانات اخير فعاليت داشته و اقدامات آنان نيز موجبات بر هم زدن نظام و امنيت استان گرديده مع هذا سعي شده افرادي معرفي گردند كه در جريانات فوق نقش اساسي و سمت رهبري و گردانندگي داشته باشند...»2
بديهي است مقايسه عملكرد استانداران در زمينه‌هاي مختلف اداري و اجرايي بايد با اطلاعات كامل و با در نظر گرفتن امكانات و بودجه‌اي كه در اختيار آنان گذاشته شده همراه با بررسي همه جانبه باشد بنابراين تنها هدف از نوشتن اين مطالب اظهار سپاسگزاري و تقدير از نقدپذيري، تحمل شنيدن نظرات مخالف، رعايت اخلاق اسلامي و احترام متقابل به ديگران بود كه در اين زمينه بارها از سيدمحمد ميرمحمدي به منصه بروز و ظهور رسيده است حسن ختام مقاله به اين نكته اختصاص مي‌يابد كه براي مسلمانان جهان اسوه حسنه، در خلق و خو و رفتار پيامبر گرامي اسلامي حضرت محمد مصطفي(ص) مي‌باشد، راه آن بزرگوار پررهرو باد.

مدير مسئول

پي نوشت‌ها :
1-سايت استانداري يزد 24/10/94
2- «ياران امام(ره) به روايت اسناد ساواك»، شهيد آيت ا... حاج شيخ محمدصدوقي، صفحه 182 تا 191

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا