یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیسی"اينترنت شرايطي را فراهم کرده که با يک کليک، به آني مي‌شود هرچيزي را براي هرکسي فرستاد. اين دستاورد خيلي خوبي است، اما بي‌جا نيست اگر کمي هم وقت بگذاريم و ببينيم چگونه مي‌توان اين تبادل اطلاعات و اسناد را به روش "امن‌تر و مطمئن‌تر" انجام داد.

به گزارش واحد دریافت پایگاه خبری یزدفردا "  آيا تا بحال يک پسورد يا نام کاربري را از طريق پيام متني يا SMS براي کسي فرستاده‌ايد؟ اطلاعات مهمي مثل يک سند مکتوب يا شماره ملي يا حساب بانکي خودتان را با کسي به اشتراک نگذاشته‌ايد؟ پيش نيامده که براي يک دوست صميمي، عکس‌هاي شخصي خود را بفرستيد؟

در اين نوشته، در مورد راه‌هاي ساده و ايمن براي اشتراک‌گذاري فايل‌ها، پسوردها و ساير اطلاعات صحبت خواهيم کرد. بايستي بدانيد، روشي که براي ارسال اطلاعات يا اسناد انتخاب مي‌کنيد، بستگي زيادي به محتواي آنچه مي‌فرستيد، ميزان اهميت فايل‌ها و مدارک، و در نهايت اشتياق خود شما به استفاده از روش‌هاي امن در اشتراک‌گذاري دارد.

ارسال رمز عبور و اطلاعات ساده ديگر، به روشي امن

اگر مي‌خواهيد تنها يک پسورد يا نام کاربري يا اطلاعات يک خطي ديگر (مثل شماره کارت اعتباري) را براي کسي بفرستيد، با چند ترفند ساده مي‌توانيد از اطلاعات خود محافظت کنيد:

روش ساده و تقريباً مطمئن: اطلاعات را تکه تکه کنيد و در چند بخش جداگانه بفرستيد

بهتر است همه محتوا را به يک‌باره و در يک پيام نفرستيد. گاهي بالا بردن ضريب امنيت، تنها با ايجاد کمي ابهام عملي مي‌شود. در اصل، اين روش چيزي نيست بجز "ايجاد ابهام" در محتواي پيام. يعني اينکه شما پيام را به چند بخش مجزا تفکيک مي‌کنيد و از طريق کانال‌هاي متفاوت براي گيرنده مي‌فرستيد و تنها کسي که همه محتوا را در نهايت دريافت مي‌کند و آن‌ها را دوباره به هم مي‌چسباند، کسي نيست بجز گيرنده مورد نظر. بعنوان مثال، مي‌خواهيد يک نام کاربري و پسورد را در اينترنت براي کسي بفرستيد.

1- يک ايميل به گيرنده بزنيد و نام کاربري را براي او بفرستيد و در آخر برايش بنويسيد که پسورد را از طريق SMS برايش خواهيد فرستاد.

2- پسورد را از طريق پيام کوتاه و با کمک گوشي همراه براي او بفرستيد، بدون اينکه توضيح اضافه‌اي بدهيد (مثلاً نيازي نيست در پيام خود بنويسد که آهاي رفيق، يادت هست نام کاربري را ده دقيقه پيش براي تو ايميل کردم؟ اين هم پسورد مربوطه که با آن مي‌تواني به راحتي وارد سرور سايت خودمان بشوي!).

3- گيرنده بايد به محض دريافت پسورد، آن را در جاي جداگانه‌اي يادداشت کند و پيغام را از روي گوشي پاک کند.

حتي اگر گيرنده سهل‌انگاري کند و پيغام کوتاه را بلافاصله پاک نکند (که در بيشتر موارد پاک نمي‌کند)، باز هم فرد سوم نمي‌تواند بفهمد که آن پيام ارسال شده چيست و چه معنايي دارد. مادامي که شما توضيح اضافه‌اي در متن پيام کوتاه ندهيد، اين روش کار مي‌کند. آيا صد در صد روش خوب و مطمئني است؟ بدون شک نه! ولي از روشي که بيشتر ما در حال حاضر استفاده مي‌کنيم و اصل و فرع پيام را به يک‌باره و در يک نوبت براي گيرنده مي‌فرستيم بهتر است.

روش سخت‌تر، ولي مطمئن‌تر: ارسال از طريق زيپ فايل کدگذاري شده

امن‌ترين روش ارسال فايل اين است که آن را با يک پسورد کدگذاري کنيم. راه‌هاي زيادي براي انجام اين کار هست ولي ما استفاده از نرم‌افزار 7-Zip را پيشنهاد مي‌کنيم.

4- روي فايلي که مي‌خواهيد ارسال کنيد رايت کليک کرده و از طريق 7-Zip گزينه Add to Archive (به آرشيو اضافه شود) را انتخاب کنيد.

5- در پنجره‌اي که باز مي‌شود، به تنظيمات پيش فرض دست نزنيد. در بخش Encryption يک پسورد وارد کنيد و گزينه AES-256 را براي روش کدگذاري انتخاب کنيد. سپس روي OK بزنيد تا فايل زيپ ساخته شود.

6- فايل زيپ شده را از طريق ايميل براي گيرنده مورد نظر بفرستيد و پسوردي که موقع ساختن زيپ وارد کرده بوديد را از طريق پيام کوتاه (SMS) براي او ارسال کنيد (پسورد را داخل همان ايميلي که فايل زيپ شده را فرستاديد ننويسيد و جداگانه ارسال کنيد.

اين روش بسيار امن است ولي يک نقطه ضعف دارد و آن اينکه دريافت کننده فايل، بايستي نرم‌افزار باز کردن فايل زيپ کدگذاري شده را داشته باشد. براي اين کار، علاوه بر 7-Zip، مي‌تواند از PeaZip هم استفاده کند.

گردآورنده : رئيس پليس فتا استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا