یزدفردا"پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد با حمايت قابل توجه استاندار و معاونين استانداري و همراهي شوراي اسلامي شهر و شهردار يزد و نيز تلاش چشمگير کارشناسان پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد و همکاران حوزه ميراث فرهنگي استان و همچنين با همکاري دفتر ثبت جهاني مستقر در تهران و با مديريت و راهنمايي ارزنده معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي کشور به سرانجام رسيد.

به گزارش یزدفردا"محمدمهدي شرافت عنوان کرد: پرونده شهر تاريخي يزد پنجم بهمن ماه به يونسکو ارسال شد، تا مرکز ميراث جهاني يونسکو پس ازارزيابي پرونده پيشنهادي، تصميم نهايي خود را در اجلاس سال ‎2‎0‎1‎7 نسبت به جهاني شدن يزد اعلام کند.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد افزود: آماده سازي و ارسال پرونده نامزدي ثبت جهاني يزد به عنوان نخستين پرونده شهر تاريخي و فرهنگي ايران مي باشد که پرونده آن با کمک و همکاري کارشناسان عالي ميراث فرهنگي در تهران و استان يزد و همچنين مسئولان دستگاه هاي شهري تهيه و تدوين شد.

وي خاطرنشان ساخت: پرونده شهر تاريخي و فرهنگي يزد از مدت طولاني در جريان بود و اين پرونده با همکاري تمامي ارگان ها آماده و براي نمايندگي ايران در يونسکو ارسال شد.

به گفته شرافت: يزد يکي از شهرهاي مهم حاشيه کوير در ايران است و بافت تاريخي يزد نسبت به ديگر شهرهاي کشور از سلامت بيشتر و مديريت نسبي قابل قبولي برخوردار است. بافت خشتي آن نيز وسعت زيادي دارد و بسياري از ارزش هاي معماري و شهري خود را تا به امروز حفظ کرده است که همين دلايل موجب شد اين شهر به عنوان کانديداي ثبت جهاني انتخاب شود.

اين مقام مسئول تصريح کرد: ارزشهاي تاريخي و منظر فرهنگي شهر يزد کمتر تحت تأثير تأسيسات مدرن قرار گرفته است و با وجود مساجد تاريخي، آب انبارها، تکايا، حسينيه ها و قنات ها ساختار آن به خوبي قابل شهود است.

وي عنوان کرد: در گذشته هر کجا که آب بود، آبادي برپا مي شد و با توجه به اينکه يزد در دل کوير قرار گرفته است مردم سخت کوش آن با حفر قنات آباداني را به ارمغان مي آوردند و هم اکنون يکي از نمونه هاي بارز اين سخت کوشي قنات هاي متعدد در جاي جاي شهر يزد از جمله قنات زارچ و حسن آباد مي باشد.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد اظهار داشت: از ديگر سازه هايي که در اکثر خانه هاي تاريخي يزد ديده مي شود بادگيرهاي زيبا و منحصر به فرد است که معماران و استادکاران يزدي با توجه به اقليم گرم و خشک منطقه بر روي خانه ها بنا مي کردند و تنوعي از معماري را در طول تاريخ به نمايش گذاشتند.

شرافت در پايان عنوان کرد: معرفي کلي شهر تاريخي يزد، توصيف و تاريخچه، توجيه و اثبات ارزشهاي شهر تاريخي يزد جهت ثبات، پلان مديريت شهر، پايش بافت تاريخي شهر (مانيتورينگ‏)‎، حفاظت از شهر تاريخي، نقشه هاي بناهاي شاخص و بافت تاريخي به تفکيک حمايت از جمله مواردي است که در پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد به صورت تفصيلي به آن پرداخته شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا