در راستای سلسله نشست‌های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، نشست علمی اجتماعی وضعیت جامعه‌شناسی در ایران، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها ۱۹ بهمن‌ماه جاری با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران دفتر یزد در دانشگاه یزد برگزار شد.

مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در این نشست با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه رفع ابهام و صراحت بخشیدن به مفاهیمی است که می‌تواند گمراه کننده باشد، گفت: در حال حاضر وضعیت جامعه‌شناسی در کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به اعتقاد من جامعه‌شناسی علم مظلومی است و بدون اینکه شناخته شود، مورد حمله قرار گرفته است.
دکتر مسعود حاجی‌زاده میمندی افزود: واژه جامعه‌شناسی برای اولین‌بار در ایران در سال ۱۳۲۰ توسط دکترغلامحسین صدیقی ابداع شد و از آن سال تاکنون پژوهشگران بسیاری در زمینه جامعه‌شناسی به فعالیت پرداختند، اما متاسفانه اغلب دیدگاهی منفی به این قضیه داشتند.
وی با بیان اینکه باید فرصت‌ها و دستاوردهای جامعه‌شناسی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره جامعه‌شناسی یک قضاوت منصفانه وعلمی داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف‌های آن را در کنار هم ببینیم، باید دستاوردهای جامعه‌شناسی را طی این ۷۰ سال بررسی کنیم.
دکتر حاجی‌زاده انجام پژوهش‌های جامعه‌شناسانه، تربیت دانشجو و پژوهشگر، تاسیس مجلات، سایت‌ها و انجمن جامعه‌شناسی، تألیف و ترجمه کتب جامعه‌شناسی، انجام نشست‌ها و کارگاه‌های جامعه‌شناسی، راه‌اندازی گروه‌های جامعه‌شناسی، تربیت دبیران و مدرسین جامعه‌شناسی، تأسیس مؤسسات پژوهشی، کمک به عملیاتی کردن برنامه‌های توسعه اجتماعی پنج‌ساله در سطح کشور را بخشی از دستاوردهای جامعه‌شناسی دانشگاهی دانست.
وی همچنین افزایش آگاهی‌ اجتماعی افراد جامعه، کمک به جنبش‌های اجتماعی و فرایند ارتقا مدرنیته در ایران را نیز بخشی از دستاوردهای جامعه‌شناسی مردم‌مدار و انسان‌گرا عنوان کرد.
دکتر حاجی زاده در توضیح جامعه‌شناسی مردم‌مدار گفت: جامعه‌شناسی مردم‌مدار درواقع فعالیت‌هایی است که دکترعلی شریعتی انجام داد، آن زمان، انقلاب به عنوان یک جنبش اجتماعی معرفی، به گونه‌ای که سبب شد، جامعه‌شناسی منزلت ویژه‌ای پیدا کند و بسیاری از افراد از رشته پزشکی و مهندسی به جامعه‌شناسی روی آوردند.
به گفته وی، جامعه‌شناسی دستاوردهای پربار و بی‌شماری داشته، پس باید آن‌ها را ارج نهیم و و در جهت ارتقا آن گام برداریم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا