اسامی نهایی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری امروز توسط وزارت کشور به فرمانداری ها، حوزه های انتخابیه اعلام تا نسبت به انتشار آگهی اسامی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اقدام کنند.

یزدفردا"به این دلیل هیچ اطلاعی از فرایند تایید صلاحیت های خبرگان ندارم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که هنوز شرایط نظارت استصوابی 12 عضو این شورا فراهم نشده است، گفت: به این دلیل هیچ اطلاعی از فرایند تایید صلاحیت های خبرگان ندارم.

  نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان و عضو این شورا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که آخرین اخبار درباره صلاحیت های داوطلبان خبرگان رهبری چیست؟ افزود: بنابر یک تلقی علمی که به نظر این جانب موافق با صریح اصل 99 قانون اساسی، تفسیر آن و قانون و آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان می باشد، همانگونه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات هیات اجرایی نظارت استصوابی دارند، در انتخابات خبرگان نیز باید بر تصمیمات 6 فقیه که جایگاهشان هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان است، نظارت استصوابی داشته باشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم این موضوع تصریح شده است، اظهار داشت: در عمل زمینه این نظارت توسط دبیر محترم شورای نگهبان هنوز فراهم نشده است.

ابراهیمیان اضافه کرد: منتظرم تا زمینه این نظارت فراهم شود تا پس از اطلاع از فرایند و چگونگی احراز صلاحیت ها، اظهار نظر کنم.

وی تصریح کرد: علتی که تاکنون درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار نظر نکردم این است که هنوز این نظارت استصوابی توسط دبیر محترم شورا فراهم نشده است و اگر ان شاء الله در آینده ایشان زمینه طرح موضوع و بررسی شیوه احراز صلاحیت ها را در جمع 12 نفره مشخص کردند، من هم اطلاعات به میزانی که بدانم در اختیار رسانه ها قرار خواهم داد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که از 6 فقیه تنها سه نفر می توانند نسبت به بررسی پرونده های داوطلبان خبرگان رهبری در استان تهران اقدام کنند، آیا این مساله اختلالی در رای اکثریت ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: به عنوان عضو این شورا هیچ اطلاعی از کم و کیف مساله بررسی صلاحیت های خبرگان رهبری ندارم.

ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که شما در گفت و گوی قبلی اعلام کرده بودید که درباره نظارت استصوابی، از دبیر شورای نگهبان هم پایبندترم، افزود: تصور می کنم التزام عملی من در مورد نظارت استصوابی در تمام انتخابات من جمله انتخابات خبرگان بیشتر از سایرین است.

وی اضافه کرد:گرچه این نظارت باید دارای آیین ویژه ای باشد که فرصت دفاع برای داوطلبان در آن به نحو کافی طراحی شده باشد و اجرای آن اقناع عمومی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی درباره بررسی 147 داوطلبی که در شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند، نیز گفت: با توجه به محدودیت زمانی که برای بررسی اعتراض ها در اختیار داریم لازم است اولا دلایل رد صلاحیت این تعداد از داوطلبان مجلس شورای اسلامی توسط معاونت انتخابات شورای نگهبان به آن ها اعلام شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: ثانیا می بایست فرصت استماع نظرات و اخذ دفاعیات آن ها فراهم شود تا بتوانیم تصمیم گیری کنیم اما هنوز دبیر محترم شورای نگهبان در این باره جلسه ای تشکیل نداده اند.

ابراهیمیان تصریح کرد: حتی گذشت یک روز هم می تواند فرصت دفاع داوطلبان را از آن ها سلب کند.

اسامی نهایی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری امروز توسط وزارت کشور به فرمانداری ها، حوزه های انتخابیه اعلام تا نسبت به انتشار آگهی اسامی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اقدام کنند.

انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا