یزدفردا"شايد مي توان گفت كه بعد از شانزدهم ژانويه و  اعلام رسمي اجراdي شدن برجام، فضاي رسانه اي كشور به شدت تحت تأثير خبر تفاهم جمهوري اسلامي ايران با شركت ايرباس قرار گرفت.


به گزارش  عصر ایران؛ اين خبر در جرايد و رسانه هاي مختلف بازتاب هاي مختلفي داشت و در این میان، آنچه به شدت ذهن افكار شاغل در صنعت هوایي را مشغول كرد، اظهار نظرهاي خاص بود كه برخي از زبان بلند پايه ترين مسئولين و متصديان پيشين حمل و نقل هوايي شنيده شد كه بسيار شگفت انگیز بود.

اين نوشتار هرگز در مقامي نيست كه ذره اي در ديانت و حسن نيت مصاحبه شوندگان تشكيك كند. ولي با كمي تعمق در مي يابيم كه اين عزيزان و نورچشمان صنعت در كدامين دام گرفتار شده اند كه توسط "دلالان هواپيماها" براي اصحاب حرفه اي و شاغل در صنعت هوائي پهن شده است.

در همین حال، چند صباحي است كه صنعت حمل و نقل هوایی کشور، شاهد حضور چهره هاي جديد الورودي است كه در آستانه آشنايي با الفباي صنعت، تصور می کنند که كل دارایي آن را چه به لحاظ علمي، چه به لحاظ حرفه اي و چه به لحاظ سرمايه اي تملك كرده اند!
از اين رو شايسته است ذهن خوانندگان و همكاران ارجمند را به نكات ذيل دعوت نمايد.

1- بياييم مباحث جدي و حرفه اي صنعت را به مباحث سياسي پيوند نزنيم . آنجا كه موضوع ايمني مسافر و مردم مطرح است، شايسته ورود مباحث و اختلافات سياسي نيست و بر همه ما فرض است كه از آن پرهيز كنيم.

2- از سطحي نگري و شهادت گرفتن شهود غير آشنا با صنعت جلوگيري كنيم . در صنعتي مشغول هستيم كه از يك سو با مقوله ايمني و از سوي ديگر با مباحث و امور به شدت حرفه اي و خاص سركار دارد. بعنوان مثال عبارت توربولانس و يا ديد خلبان مباحثي است كه ده ها سال است كه نتوانسته ايم آنها را به زبان عوام تفسير كنيم . ساير مباحث صنعت نيز از اين قاعده مستثني نيستند.

3- از مباحثه هاي جدي حرفه اي، آنهم در محافل حرفه اي استقبال كنيم و نگراني هاي حرف هاي خود را به نگراني هاي اجتماعي تبديل نكنيم.

4- نيك بنگريم كه بازيگران و بازي گردانان فعلي و پنهان صنعت چه كساني هستند. از ورود كدام يك از دلالان جديد الورود و سرمايه هاي مشكوك به صنعت خوشحاليم ؟

5- فيلم تفاهم هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران با ايرباس، شفاف و روشن بر اكران عمومي نشست و توسط اهالي رسانه عام و حرفه اي به نقد گذاشته شد. از خريداران محترم هواپيماهاي دست دوم نيز مجدانه بخواهيم كه فيلم قراردادهاي خود را به اكران بگذارند و همگي عالمانه به نقد آن همت گماريم.

6- اصطلاحات و الفاظ بكار برده در نقد خريد هواپيماهاي نو را فراموش نكنيم و با همان خط كش ها، به اندازه گيري ميزان صداقت فعالان خريد هواپيماهاي دست دوم بپردازيم.

7- اگر معتقديم كه هواپيماهاي دست دوم وارد شده اقتصادي است لحظه اي به علت فروش آن توسط قوي ترين شركتهاي هواپيمایي نيز فكر كنيم. علت فروش اين تعداد 340 در بازار چيست؟

8- اگر يك آمار صادقانه از ميزان بهره وري هواپيماهاي دست دوم وارد شده داشته باشيم بسيار راه گشا خواهد بود. چه ميزان از آنها زمينگير، و بهره وري باقي مانده آنها چند ساعت در روز است؟

9- سرنوشت ارزهاي تخصيص يافته در مقاطع مختلف را نيز با هم پيگيري كنيم.

10- چند ساعت به منابع اختصاص يافته و يا ويژه خواري هائي كه در برهه هاي مختلف با استفاده از اهداف خالصانه دولتمردان صورت گرفته است انديشيده ايم؟ ( منابع حاصله از سفرهاي استاني و يا تخصيص ارزهاي خاص با استفاده از لابي خاص) .

11- تمامي اهالي صنعت اعم از خلبان، مهندسي و تعميرات، بازرگاني و ... همه و همه مشتاق به بازار كار فعال هستند، ولي هرگز شايسته نيست اين نياز اساسي، منجر به خريد قلم و فكر افراد شود.

12- لحظه اي به پشت سرخود نگاه كنيم و كارگردانان اين نوشتارها و مصاحبه هاي اجاره اي را نگاه كنيم. آيا برايشان لحظه اي منافع مملكت و امنيت اين مردم مهم است؟ ما چنين نكنيم.

13- در گفتار بعد يكايك خريدهاي ايشان را به نوبت نقد كنيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا