یزدفردا"تنش زمانی شدت گرفت که ظهر امروز جنگنده های ترکیه و روسیه قدرت خود را به نمایش گذاشته و بر فراز مناطق مرزی در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند.

تنش زمانی شدت گرفت که ظهر امروز جنگنده های ترکیه و روسیه قدرت خود را به نمایش گذاشته و بر فراز مناطق مرزی در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند.در تحولی بی سابقه در این زمینه وزارت خارجه روسیه از شهروندان روسی که در ترکیه حضور دارند خواست خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش اعتدال به نقل از جماران،روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت:نشانه های بسیار قوی از نزدیک بودن احتمال وقوع برخورد نظامی در شمال سوریه در سایه ترس بین المللی و منطقه ای،وجود دارد.همچنین نشانه هایی از افزایش تنش توسط روسیه در مقابل افزایش تنش توسط ترکیه خود را نشان داده است.

برخی از رسانه های روسی گزارش دادند که ظهر امروز-یکشنبه-ارتش ترکیه اطراف پایگاه نظامی روسیه در شمال سوریه را پس از گلوله باران یک پایگاه نظامی سوریه که در آن شبه نظامیان کرد مخالف دولت آنکارا مستقر شده اند،گلوله باران کرد.

سخنان«داوود اوغلو»نخست وزیر ترکیه که امروز ظهر بیان کرد نیز کاملا تنش زا بود.اوغلو وعده داد که ترکیه با هر گونه تهدیدی از اراضی سوریه مقابله می کند.

در تحولی بی سابقه در این زمینه وزارت خارجه روسیه از شهروندان روسی که در ترکیه حضور دارند خواست خاک این کشور را ترک کنند.

در همین حال، مناطق مرزی میان ترکیه و سوریه حالتی از آشفتگی نظامی را شاهد هستند و زبان مسکو در مقابل لحن تنش زای ترکیه،تنش زا و تهدید آمیز شده است.

این تنش زمانی شدت گرفت که ظهر امروز جنگنده های ترکیه و روسیه قدرت خود را به نمایش گذاشته و بر فراز مناطق مرزی در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند.

پیش از این نیروهای ترکیه مکان هایی که در ریف شهر«اعزاز»و ریف شمالی حلب به کنترل حزب«اتحادیه دموکراتیک»کرد درآمده بود را گلوله باران کردند.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش ترکیه روستای «المالکیه»و منطقه«منغ»که یگان های حمایت مردمی دو روز پیش به کنترل خود درآوردند را گلوله باران کرد.

برخی منابع نظامی ترکیه نیز حمله به مواضع حزب اتحادیه دموکراتیک در اعزاز که آنکارا آن را سازمانی تروریستی می داند تایید کردند و گفتند که این گلوله باران در پی آن صورت گرفت که عناصر این حزب به سمت یک پایگاه نظامی ترکیه در جنوب این کشور تیراندازی کردند.

این منابع مدعی شدند که نیروهای ارتش سوریه به منطقه ای در استان «هاتای»در مرزهای سوریه در جنوب ترکیه با خمپاره حمله کردند و ارتش ترکیه نیز بر اساس قواعد درگیری به این حمله پاسخ داد.

نخست وزیر ترکیه همچنین تصریح کرد که کشورش در صورت وقوع هر گونه تهدیدی از جانب سوریه تمام تدابیر لازم را اتخاذ می کند.

از سوی دیگر،ارتش ترکیه بعد از ظهر امروز نیز بار دیگر اراضی سوریه را گلوله باران کرد.این بار ارتش ترکیه روستاهای «مریمین»و «اناب»در ریف شهر«عفرین»در ریف شمالی حلب را با توپخانه  سنگین گلوله باران کرد.

در تحولی دیگر،وزارت خارجه سوریه در واکنش به حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به اراضی سوریه با ارسال دو نامه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این اقدام را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه سوریه در این نامه ها  از شورای امنیت خواست به مسئولیت های خود عمل کرده و به جنایت های نظام ترکیه پایان دهد.

در این نامه ها آمده است که گلوله باران اراضی سوریه توسط ترکیه کمک مستقیم به گروه های تروریستی و تلاش برای کمک به این گروه های شکست خورده است.

در نامه های وزارت خارجه سوریه آمده است که سخنان احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه مبنی بر دخالت مستقیم و آشکار در امور داخلی سوریه، نشان دهنده اعتراف رسمی و اصرار بر نقض قطعنامه های شورای امنیت است که در رابطه با مبارزه با تروریسم صادر شده است.

واشنگتن نیز  از آنکارا خواست گلوله باران مواضع گروه های کرد و مناطق تحت کنترل دولت سوریه را در شمال این کشور متوقف کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا