برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاکنون حدود 45 نفر اعلام کاندیداتوری و وعده های بسیاری را مطرح کرده اند.


انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قرار است 24 خردادماه در سراسر کشور برگزار شود؛ برای این انتخابات نامزدهای مختلفی اعلام کاندیداتوری کرده اند و وعده های بسیاری داده اند.

در ذیل به مهمترین وعده های کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری اشاره می شود:

یحیی آل اسحاق: اگر رییس جمهور شوم نظام بانکی کشور را متحول خواهم کرد/ رئیس‌جمهور شوم دور بانک مرکزی دیوار بتنی می‌کشم/ بداخلاقی ها باید اصلاح شود/ مملکت با شعار اداره نمی شود و ریز برنامه می خواهد/ مدل اقتصاد اسلامی باید در کشور ایجاد شود که برای پیشرفت و عدالت مدل دولت - ملت را باید در اقتصاد اجرایی کرد.

محمدحسن ابوترابی فرد: باید وابستگی بودجه به نفت را به حداقل برسانیم/ باید همچنین هزینه‌های جاری کشور را کاهش دهیم و تسهیلات بانکی را به سمت تولید هدایت کنیم/ نقش دولت را در رسیدن به وفاق بی‌بدیل می‌دانم.
روح الله احمدزاده کرمانی: رفع مشکلات معیشتی مردم، کاهش گرانی‌ها و تورم در کشور از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در صورت پیروزی‌ام در انتخابات است/ استراتژی توسعه صنعتی را از صنایع بالادستی به میان و پایین‌دستی تغییر می‌دهم/ با اصلاح قانون مستاجر و مالک و هدایت پول‌های مردم به بازارهای پولی اجاره‌بهای مسکن را در کشور کاهش می‌دهیم.

کامران باقری لنکرانی: محوری‌ترین برنامه‌ی ما عدالت است/ رسیدگی به اقشار ضعیف و دهک های پایین جامعه یکی از فوری ترین اقدامات دولت در عرصه اقتصاد است/ نظام پولی کشور احتیاج به اصلاح دارد/ فوری‌ترین اقدام در عرصه اقتصاد توجه به وضعیت اقتصادی 5 دهک پایین‌تر جامعه از نظر درآمدی است.

محمد رضا باهنر: سازمان برنامه و بودجه را احیاء می‌کنم/ برخی کارهای دولت کنونی را ادامه می‌دهم/ در رابطه با مسائل، باید برنامه جامع داشته باشیم/ هدفمندی یارانه‌ها باید ادامه پیدا کند/ سفرهای استانی را ادامه می‌دهم البته نه به این شکل که الان اجرا می‌شود/ کابینه آینده حتما باید با مشورت مجلس تشکیل شود.

مصطفی پورمحمدی: برنامه‌ام را تدوین کردم و با یک سبک جدیدی از شعار و هدف در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافته‌ام/ شعار دولت من قانون، تولید و اشتغال است/ محور فعالیت‌هایم اخلاق مداری است/ یارانه اقشار محروم باید تقویت شود/ بیش از 20 میلیون نفر در کشور باید یارانه‌ای بیش از آن‌چه که الان می‌گیرند دریافت کنند/ کمک به روحانیت از آن مواردی است که هزینه‌کردن برای آن مزایا و منفعت زیادی برای جامعه دارد.

غلامعلی حدادعادل: اولویت بنده اقتصاد و سیاست خارجی خواهد بود/ بنده معتقدم دولت آینده باید اعتماد جامعه را به عقلانی بودن تصمیم‌گیری‌ها جلب کند و این اعتماد تقویت شود.

محسن رضایی: اگر رییس جمهور شوم سربازی حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری خواهم کرد/ به کشاورزان یارانه سبز می‌دهیم/ با رشد و توسعه بخش‌های دیگر کشور می‌توان ناپایداری اقتصادی موجود را تا حد زیادی از بین برد/ در کشور باید فعالیت‌هایی انجام شود که در مرحله اول در افزایش درآمد مردم تاثیرگذار باشد/ برای اینکه بیکاری و گرانی را حل کنیم همه امکانات موجود است اما باید شرایط استفاده از این امکانات ایجاد شود/ نقطه آغاز حل مشکل اقتصاد ایران، مدیریت صحیح است تا با آن بتوان در شرایط مختلف مشکل ایران را حل کنیم.

حسن روحانی: اگر کسی به دلیل واهی از دانشگاه رفته و به خدمتش پایان داده شده است، حتما باید برگردد و این یک وظیفه است/ ممکن است از مدیران گذشته هم استفاده شود اما اگر مدیری شایسته‌تر باشد، باید از افراد جدیدتر هم بهره گرفت. پس باید ترکیبی از باتجربه‌ها و نیروهای جوان داشته باشیم و شایسته‌سالاری در همه‌جا حاکم باشد/ اصطلاح دانشجوی ستاره‌دار را کنار می‌گذاریم/ دانشجو باید در فعالیت‌های علمی و سیاسی خود آزاد باشد/ نباید خط قرمزها را گسترده کرد و اگر کسی واقعا از خط قرمز عبور کرد، باید در دادگاه صالح مورد رسیدگی قرار گیرد/ اصلاح‌طلب یا اصولگرا یا هر جناح و حزب قانونی باید همه مطالبات به حقشان مورد رسیدگی قرار بگیرد پس فرقی وجود ندارد و باید آزادی عمل به همه جناح‌ها و گروه‌ها بدهیم تا احساس تساوی بوجود بیاید و در عمل عدالت ایجاد شود/ در بخش اقتصاد، اساس رونق تولید است، چون تا در کشور تولید رونق نگیرد، موانع برداشته نمی‌شود و به اشتغال پایدار نمی‌رسیم. پس اشتغال پایدار در کنار رونق و رشد تولید است/ البته سیستم حمایتی در کنار رونق کسب و کار باید ایجاد شود و بیمه نیز گسترش داده شود و حتی بیمه بیکاری هم مدنظر قرار گیرد چون دولت باید قشر آسیب‌پذیر را حمایت کند.

علیرضا زاکانی: نکته ای که مورد توجه بنده و دولت احتمالی من است رفع فساد در جامعه است و ما باید بدانیم که متاسفانه این فساد وجود دارد و نباید چشم خود را بر مشکلات ببندیم/ استقلال‌طلبی ازدیگر ضرورت‌های دولت من خواهد بود/ باید در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و برخورد با مفاسد با اصلاح‌طلبی روش جدیدی را ارائه کنیم/ باید با استفاده از ظرفیت‌های نظام و حضور خواص اهل حق و بصیرت به سوی تحقق آرمان‌های امام و انقلاب پیش برویم/ با توجه ویژه به فرهنگ و نظام ارزشی برگرفته از اسلام ناب می‌توانیم موضوعات اصلی کشور مانند اشکالات اقتصادی را مرتفع نماییم/ نگاه مدنظر ما گفتمان پیشرفت اسلامی و نقشه راه مبتنی بر اصول که زیرساخت‌های اساسی کشور در مورد فرهنگ را به کار گیریم و برخلاف الگوی غربی که همه زیرساخت‌های مجامع خود را در اقتصاد می‌بیند، ما توجه ویژه به فرهنگ و تحول در حوزه فرهنگ داریم و به جامعه، انسان و عناصر موثر در خلقت متفاوت است/شایسته‌سالاری یک اصل است و باید طبق فرآیند صورت پذیرد/حفظ اصولگرایی، تحول و ایجاد کارآفرینی از اولویت های اصلی من است.

حسن سبحانی: دولت «قانون» با گفتمان «مبانی و اصول قانون اساسی»، بر آن است تا اقتصاد را عاری از ربا کند، قانون‌گرایی را که حتی قبح اعلان بی‌اعتنایی به آن زائل شده احیا کند، عدالت را از طریق آگاهی و وقوف عمومی بر لزوم جستن حقوق تکوینی و تشریعی خودشان محقق سازد.

محمد سعیدی کیا: از تمام کسانی که وفادار به ولایت فقیه بوده، قانون اساسی را قبول داشته باشند و به ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز پایبند باشند در کابینه‌ام استفاده خواهم کرد/ دانشگاه‌ها باید حق داشته باشند اساتید را خود انتخاب کنند/ باید اختیار بیشتری به هیات امنای دانشگاه داده شود/  هیچگاه به اجبار نمی‌توان افراد را به حجاب وادار کرد و اگر این امر فرهنگی با اجبار انجام شود دیگر عفاف معنا نخواهد داشت/ برای نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه باید همه دستگاه‌های فرهنگی به خصوص صدا و سیما دست به کار شوند؛ از طرفی شخصیت افراد در خانواده و مدرسه شکل می‌گیرد که ارزش‌ها باید در این مراکز نهادینه شود/ بر این اعتقادم که باید جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد مستقل احیا شود.

محمد شریعتمداری: در صورت رئیس جمهور شدن با همه توان وضعیت میرحسین و کروبی را پیگیری می‌کنم و قطعا گام‌های مؤثری برخواهم داشت/ ساختار دیپلماسی کشور باید تغییر کند و از همه ظرفیت‌ها و توان نیروهای نخبه و دلسوز استفاده کنیم نه اینکه نیروهایی که نظام برای آن‌ها هزینه کرده و امروز صاحب تجربه و دانش هستند به بهانه‌های مختلف دور انداخته شوند/ کابینه اعتدالی تشکیل میدهم.

محمدرضا عارف: ما می‌توانیم ارز را تک نرخی کنیم و این نرخ با ثبات ادامه پیدا می‌کند/ باید اندوخته‌های مردم را به سیستم بانکی و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را به داخل برگردانیم/ باید از همه فکرها استفاده کرد و کابینه توان‌مند داشت/ باید به سمت کارآفرینی برویم.

ارسلان فتحی پور: مطابق سند چشم‌انداز 20 ساله و در جهت ارج و قرب دادن به علم، پارلمان اقتصاددانان کشور را شکل خواهم داد/ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را برای تدوین برنامه‌های دقیق و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها احیا خواهم کرد/ در تعیین وزرا و کابینه خود نیز از نظرات تمام مشاوران و تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی و اقتصادی استفاده خواهم کرد.

قالیباف: اولویت اصلی اقتصاد ما خروج از این نابسامانی بزرگ و بازگرداندن آرامش و ثبات است؛ اقتصاد ما نیازمند یک تحول است همان نکته ای که مطرح کردم،که اگر بنده توفیق خدمت پیدا کردم به مردم قول دادم که ظرف دو سال  آرامش و ساماندهی لازم را در اقتصاد تحقق ببخشم؛به این معنا که هم کسی که شش درخت و دو گاو دارد بفهمد چه می کند و هم کسی که میلیاردها ثروت دارد بداند که در کشور چه کاری انجام دهد.
 
مصطفی کواکبیان: تقدیم لایحه مبارزه با مفاسد اقتصادی به مجلس از اولویت های برنامه من برای ریاست جمهوری است/ قانونمداری نیز یکی از الزاماتی است که باید در کشور پیاده شود

منوچهر متکی: اعتقاد به ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اولویت کارم در ریاست جمهوری است/ با توجه به سابقه و حضور من در همه دولت‌ها و حضور در دیگر کشورها، نقاط ضعف و قوت را به خوبی می‌دانم و راه‌های پیشرفت کشور را می‌شناسم.
 
صادق واعظ زاده: دانشجویان باید از فشار شهریه و مقررات خشک آزاد شوند/ راه حل تورم و بیکاری، رونق تولید است/ برقراری عدالت و رفع تبعیض و رانت باید در هر تصمیم دولت و در کل برنامه‌اش دیده شود / معتقد به دولت مقتدر هستم/ دولت باید از جار و جنحال‌های سیاسی پرهیز کند و از مرکز جاروجنجال‌ها هم دور باشد/ معتقدم با انرژی و فکر جوانان می‌توان تحول و پیشرفت سریع را در جامعه ایجاد کرد.
 
علی اکبر ولایتی: دولتی که تشکیل خواهیم داد سرخود عمل نمی‌کند و بر اساس قوانین مجلس حرکت خواهد کرد و مسائل اقتصادی کشور نیز بر گرفته از قوانین مجلس، چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌های کلی نظام خواهد بود/ مسائل مهمی همچون بودجه و هدفمندی یارانه‌ها نیز آنطور که مجلس تصویب کرده نه آنطور که تاکنون اجرایی شده ادامه می‌یابد/ با این ظرفیتی که در کشور وجود دارد، می‌توان ظرف مدت دو تا سه سال این خرابی‌های و ویرانی‌های ایجاد شده را درست کرد/ من با اطمینان می‌گویم اگر روابط خارجیمان اصلاح شود تمام امور کشور از جمله اقتصاد رو به بهبودی می‌رود.

منبع:  مهر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا