تحلیل پرگار

هفته نامه محلی پرگار در شماره اخیر خود نوشت:اصلاح طلبان یزدی به دنبال ساخت تشکل های اجتماعی افتاده اند    
در حاليکه عامه مردم از تعيين تکليف سرنوشت مديريت استان  يزد و به سرانجام رسيدن انتخاب استاندار خشنود و دلگرم شده اند، اما گروه هاي سياسي استان از اينکه که استاندار در مجموعه معاونت ها و زير مجموعه هاي خود تعلل نموده گله مند هستند. اين گروه ها زماني رويه تندتري نسبت به ماهيت اعتدالي استاندار به خود مي گيرد که اين روزها از سوي گروه هاي سياسي، پيش بيني و رايزني هاي متفاوتي در حال انجام است. البته در اين موازات، بر اساس فعاليت هاي گروه هاي سياسي اصلاح طلب خود به دنبال حرکت در برخي لايه هاي اجتماعي و تاثيرگذاري در دور بعدي چينش هاي سياسي همچون انتخابات مجلس دهم هستند. بنابراين ميتوان گفت باتوجه به فضاي نسبت بازي که در حال شکل گيري است نوع فعاليت و رويه کاري گروه هاي سياسي اصلاح طلب در يزد نيز به سمت و سوي خاصي پيش مي رود.

جبهه مشارکت
اگرچه فتيله سياسي اين حزب، در دولت قبل پيچيده شده است اما بعد از انتخابات رياست جمهوري، فعاليت هاي سياسي آن رنگ و بوي دو چنداني به خود گرفته است. حضور غلامعلي سفيد در روز توديع و معارفه استاندار نشان داد که اين حزب ميخواهد وزنه سنگين خود را دوباره در باسکول سياست ارزيابي کند. اين گروه سياسي که در يزد، بيشترين اعضاء را در لايه هاي بيروني خود دارد همچنين با حضور رييس خود درکنار استاندار(در نشست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان)با ارائه سخناني همچون حمايت دوجانبه نشان دادکه به دنبال سهم خواهي از قدرت نيستند، بلکه بازسازي فکري گذشته خود دنبال ميکنند. حضور يک رسانه و از همه مهمتر، بيان اعتقادات سياسي خود با ترتيب دادن نشستهاي سياسي مهمترين دلمشغولي جبهه مشارکت يزد است. البته مشاوره دادنهاي اين حزب درکنار مجموعه استاندار، اگرچه در روزهاي بعد از معارفه استاندار يزد صورت گرفتهاست ولي شواهد نشان ميدهد که جبهه مشارکت يزد به خوبي ميداند که بايد درکنار آهستگي و پيوستگي فعاليت هاي خود، لايه هاي دروني خود را بازسازي و تقويت نمايد.

سازمان مجاهدين انقلاب
 اين حزب سياسي اگر چه در طول اين سالها، چراغ خاموش حرکت نموده است اما همانند جبهه مشارکت، در دولت قبل با کمترين فعاليت سازماني روبرو بود. به هرحال جلسات تئوريک اين حزب سياسي در گرو مساعدت استاندار يزد درحالي درحال پيگيري است که همانند حزب مشارکت به دنبال سهم خواهي از دولت نيست بلکه مهمتر از آن، بيان و ابراز اعتقادات سياسي با ترتيب دادن نشست هاي متعدد مهمترين دل مشغولي سازمان مجاهدين انقلاب يزد به حساب مي آيد. براي همين آيا اين سخن استاندار که گفت» گروهها و احزاب اصلاح طلب بايد با تمرين دموکراسي، تحمل نظرات مخالف و دستيابي به بينش هاي رفيع، در قلمرو سياست گام بردارند تا اصلاح طلب واقعي باشند.»ميتواند به معناي آزادي بخشي از فعاليتهاي سياسي گروههاي اصلاح طلب از مجموعه استانداري باشد؟ اين گروه در حال حاضر در لايه هاي دروني خود تلاش ميکند اين گفته استاندار را با راهبردهايي که در برنامه خود دارد بيش از اين به سمت جلو هدايت کند

ستاد اصلاح طلبان
اين گروه سياسي که همزمان با انتخابات پيش روي رياست جمهوري با محوريت علي اکبر اولياء شروع به کار نمود با مجموعه اي از فعالان اصلاح طلب با فراگيري از همه قشرها که بعضا نيز مديران دولتي و برخي نخبگان درآن جاي گرفته اند تشکيل شده است. اين ستاد که بعد از کناره گيري عارف از انتخابات به صورت پيوسته و هماهنگ به ياري ستاد روحاني پيوست بيشترين کانديداي برخي از اعضاي خود را در مجموعه دولت مي بيند. اگرچه بازسازي برخي از لايه هاي سيستم دولتي، مهمترين هدف ستاد اصلاح طلبان قرارگرفته است اما شواهد نشان ميدهد که هنوز بالاترين مقام اجرايي استان با تاخير در انتصاب هاي خود، معلوم نيست در چه سطحي با اين گروه سياسي همکاري داشته باشد. همچنين از طرف ديگر، استاندار يزد چه بخواهد چه نخواهد مهمترين بخشي که ميتواند در اين روزهاي سخت در ارتقاي استان و رفع مشکلات مردمي همراه او باشد اين ستاد است.اين ستاد همچنين با همفکري با نيروهاي بالادستي خود نشان داده است که تاثيرگذاري عميقي را ميتواند در لايه هاي مديريتي و سياسي استان داشته باشد.

اعتدال و توسعه
اگرچه اين حزب درگير و دار فعاليت هاي سياسي خود در رشته اصلاح طلبان نيست اما بعد از انتخابات  84 و قرابت آن به آيت الله هاشمي رفسنجاني، بخش عظيمي از نيروهاي اين حزب سياسي در بدنه سياسي اصلاح طلبان جاي گرفته است. براي همين، اعضاي اين ستاد که فعاليت هاي تبليغاتي حسن روحاني را در يزد برعهده داشتند خود را در زمره کانديداهاي مجموعه مديريتي استان مي بينند.

ديگر احزاب
برخي از احزاب ديگر؛ همچون کارگزاران سازندگي، اعتمادملي، مردم سالاري و... اگرچه در زمان انتخابات فعاليت نسبي از خود نشان دادند اما به هرحال به لحاظ اينکه تعداد اعضاي آنها بعضا به عدد انگشتان دست نمي رسد حرفي براي گفتن ندارند. به هرحال نميتوان گفت که اين افراد با حضور استاندار جديد بتوانند سهمي از مجموعه هاي مديريتي استان را برعهده بگيرند.
به نظر مي رسد در مجموع احزاب اصلاح طلب استان تمايل چنداني به پست هاي مديريتي ندارند و ايجاد تشکل هاي اجتماعي را مهمتر از پست هاي چند ساله و محدود مي بينند. بايد منتظر ماند و درستي اين تحليل را نظاره نشست.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا