رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

«اولين جمعه‌ای كه رسول خدا(ص) با اصحاب تشكیل دادند، ‌هنگامی بود كه به مدینه هجرت كرده، وارد مدینه شدند و آن روز روز دوشنبه دوازدهم ربیع‌الاول هنگام ظهر بود، حضرت، ‌چهار روز در « قبا» ماندند و مسجد قبا را بنیان نهادند، سپس روز جمعه به سوی مدینه حركت كردند (فاصله میان قبا و مدینه بسیار كم است و امروز قبا یكی از محله‌های داخل مدینه است) و به هنگام نماز جمعه به محله «بنی سالم» رسیدند. مراسم نماز جمعه را در آنجا بر پا داشتند و این اولین جمعه‌ای بود كه رسول خدا(ص) در اسلام – نماز جمعه - به جا آوردند خطبه‌ای هم در این نماز جمعه خواندند كه اولین خطبه رسول خدا(ص) در مدینه بود... گاه می‌شود كه دشمنان اسلام یك هفته تمام شبانه روز تبلیغات مسموم می‌كنند ولی با یك خطبه نماز جمعه و مراسم باشكوه و حیاتبخش آن همه خنثی می‌شود، روح تازه‌ای در كالبد‌ها دمیده می‌شود و ‌خون تازه‌ای در عروق به حركت در می‌آید. سزاوار است كه برای تهیه خطبه چنین نماز حساسی عده‌ی زیادی از دانشمندان هفته‌ها و ماه‌ها مطالعه كنند و محصول آن را در آن روز حساس و خطبه تاریخی بر مسلمانان عرضه نمایند و مسلماً می‌توانند به بركت آن آگاهی زیادی به جامعه اسلامی داده و مشكلات مهمی را حل كنند.... اما با نهایت تاسف در این ایام دیده می‌شود كه مسائل بسیار پیش پا افتاده و مطالبی كه تقریباً ‌همه از آن آگاهی دارند مطرح می‌شود، و از مسائل اصولی ابداً‌ خبری نیست؟ آیا برای از دست رفتن چنین فرصت‌های بزرگ و سرمایه‌های عظیم نباید گریست؟! و برای دگرگون ساختن آن نباید به پا خاست؟!» 1
«آیت ا... مصطفی محقق داماد برای برخی اظهارات چهره‌های روحانیت، ‌علیه افراد در نمازجمعه اظهار تاسف كرد و این اظهارات را در حكم تهمت و خلاف شرع دانست.
این مجتهد و استاد فلسفه و حقوق حوزه و دانشگاه گفت: متاسفانه برخی اظهارات هفته گذشته آیت ا... جنتی در نماز جمعه، ‌گذشته از صدمه زدن به این تریبون، خلاف شرع هم محسوب می‌شود چرا كه این نوع اظهارات با آبروی افراد بازی كردن است و موجب فسق برای گوینده است.
دكتر محقق داماد افزود: آقایان فراموش كرده‌اند كه اگر هم قرار باشد مساله‌ای بررسی شود جای صدور احكام قضایی دادگاه است و هیچ كس نمی‌تواند و حق ندارد در تریبون نماز جمعه امر و نهی قضایی بكند.
لازم به ذكر است هفته گذشته آیت ا... جنتی در نمازجمعه آقایان مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام والمسلمین كروبی را محارب و مفسد فی‌الارض خوانده و مجازات آنها را اعدام تعیین كرده و تاكید كرده بود كه نظام خیلی منت بر سر اینها گذاشته كه به جای اعدام، آنها را حصر خانگی كرده است.
اساس این استدلال باطل است چون محاربه مطابق قانون مجازات اسلامی عبارت است از «كشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا به قصد ارعاب آنها به نحوی كه موجب ناامنی در محیط گردد» 2
اخیرا ‌سخنگوی كابینه یازدهم اعلام نموده است: «رفع حصر از چهره‌های اصلاح طلب و آزادی سیاسی در دستور كار دولت است اما ترجیح این می‌باشد كه این امور در بی خبری و در عمل دنبال شود، مردم باید به دولت تدبیر و امید اعتماد داشته باشند و بدانند در برخی امور بهتر است دولت به جای این كه حرفی بزند عمل كند «نوبخت» در پاسخ اینكه اما جامعه حداقل باید بداند اموری چون مساله رفع حصر از سران اصلاح طلب را دولت در برنامه دارد تا مطمئن باشد كه همه شعارهای روحانی در فصل انتخابات دنبال می‌شود...».3
در پی مواضع اخیر علی مطهری نماینده تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی فرزند آیت ا... جوادی آملی نامه‌ای خطاب به وی ارسال كرد كه متن آن به شرح زیر است:
«حضور برادر ارجمند جناب آقای دكتر علی مطهری با سلام و آرزوی سرفرازی
گرچه رویارویی حق و باطل و مواجهه عدل و ظلم گستره زمین و پهنه زمان را تا قیام عدل محض و حق صرف فرا گرفته و دامن گسترانیده و هیچ عرصه‌ای از هستی از این مقابله خالی نیست، ‌لیكن آنچه موجب جذابیت حضور و انگیزه اشتیاق رادمردان را در این میدان فراهم می‌سازد گذشته از حقانیت حق و مظلومیت عدل، ‌كیفیت این تقابل و رویارویی است‌، باطل همواره با همه قدرت و قوا كوشش دارد تا ستمكارانه حق را به محاق بسپارد و لیكن حق در نهایت استضعاف و مقهوریت عزیزانه ظاهر می‌شود تا دادگرانه جلوه‌های فضلیت و كمال را آشكار سازد باطل برغم بطلان آشكارش سعی در پوشش لباس حق داشته و می‌كوشد كه بر حق نیز لباس باطل بپوشاند و با نیرنگ و فریب عده‌ای را به دام استخفاف و تور بردگی بكشاند در حالیكه حق تلاش می‌كند كه ناله‌اش را فریاد سازد و نوایش را به نی نشاند تا مرده‌ای را به حیات فرا خواند و بیماری را به شفاخانه حق و داد رساند.
جذابیت نهضت عاشورا و دلربایی قیام حماسی كربلا در نحوه این تقابل است، ‌كه چگونه حق محض در تارهای عنكبوتی باطل گرفتار آمده و با اینهمه می‌كوشد تا اندیشه‌ها را آزاد و باورها را اصلاح نموده و انسان را به تعالی رساند.
باید اعتراف كرد كه با توجه به فطرت خدا داد انسانی، فهم معنای حق و عدل بلكه پی بردن به مصادیق آن دشوار نیست اما آنچه برای عده‌ا‌ی با صعوبت و سختی همراه است زدودن حجاب شهوت و طرد نمودن غبار غضب است.
آنچه مایه مسرت و پایه امید است و صاحب این قلم را بر آن داشته تا تحسین قلبی و ارادات نفسانی خود را اینگونه ابراز نماید، ‌گذشته از هنر خوب فهمیدن و مهارت گذر از متشابهات و وصول به محكمات كه در وجود شما به وضوح نمایان است، ‌شجاعت اظهار و جاری ساختن آن بر بیان و بنان و گذر دادن از تیغ‌ها و خارهای سر راه است كه شگفتی ساز است كه این به پشتوانه طهارت و سرمایه مطهر تكیه زده است.
با خود اندیشیدم آنانی كه هنر فهمیدن درست و ارائه عالمانه و منصفانه آن را به هر دلیل یا به هر بهانه‌ای، همانند راقم سطور ندارند لااقل در صف دوم و در سایه هنر حضور یابند و با تصدیق صادق و تایید عادل هم از كاروان انسانی عقب نمانند و هم به حداقل وظیفه ایمانی باورمند باشند.
با سلام و صلوات بر استاد حق و عدل شهید مطهری(قدس سره) و با درود به فرزند مباركش علی مطهری.- برادر شما مرتضی جوادی-»4
خطیب نماز جمعه در تهران یا دیگر شهرهای كشور با آن كه در جایگاه رفیعی قرار گرفته و باید پیرامون مسائل مهم جاری مملكت اظهارنظر نماید و به مسئولان اجرایی و قضایی و قانون گذاران تذكر بدهد آیا بهتر نیست بر اساس قانون و شرع مطالب قابل استفاده برای عموم مردم و نمازگزاران بیان نماید؟
-مثلاً به جای این كه با به كار بردن لغات و كلمات اهانت آمیز بگوید: افرادی را در خانه خودشان حبس كنید امكانات رفاهی را از آنها بگیرید آیا مناسب تر آن نیست كه اظهار نماید: برای هر متهمی برابر با اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دادگاه صالحی تشكیل و فرصت دفاع به آنها بدهید و بعد برابر با رای قاضی و حكم دادگاه با آنها رفتار نمائید.
-هنگامی كه جنایت كهریزك به وقوع پیوست وعده‌ای از جوانان تحت شكنجه قرار گرفتند و چند نفر از آنان در گذشتند آیا در نماز جمعه تهران و یا از طرف آیت ا... جنتی به مسئولان ذی ربط تذكر داده شد؟
-وقتی وبلاگ نویسی كه مطالبش تنها چندین نفر بازدید كننده داشت و در مراحل بازجویی و دستگیری و نگهداری از سوی فرد یا افرادی ضربه‌هایی به او وارد و منجر به مرگش شد آیا در آن مقام و جایگاه رفیع نماز جمعه دستورالعملی صادر شد تا مسببان این عمل زشت و شنیع را طبق قانون شرع و مملكت به سزای اعمالشان برسانند؟
-در آن زمان كه رییس دولت نهم در لباس كاندیدای ریاست جمهوری دهم عكس خانم محترم و مسلمانی را در تلویزیون این دست و آن دست می‌كرد و می‌گفت «بگم،بگم» آیا در هیچ یك از خطبه‌های نماز جمعه از وی انتقاد به عمل آمد؟
-در آن روزها در سال 1388كه رییس دولت بدون حضور آیت ا... هاشمی رفسنجانی و حجه الاسلام والمسلمین ناطق نوری نسبت‌هایی به آنان داد آیا از تریبون نماز جمعه مورد مواخذه و سئوال قرار گرفت؟
آنگاه كه نماینده‌ای به یكی از بزرگان انقلاب و همراهان مخلص و یار با وفای امام با كلمات و عبارات زشت اهانت نمود و یا وقتی كه مجلس شورای اسلامی در برابر عملكردهای خلاف قانون و حیف ومیل‌های دولت وقت وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام نداد در خطبه‌های نماز جمعه تذكری دریافت نمودند؟
-و در یك كلام اگر خطیب جمعه‌ای حتی بالاترین مقام قضاوت را داشته باشد آیا تا دادگاهی تشكیل نشده و متهمی را محاكمه ننموده‌اند و مراحل مختلف در دادگاه بر وی نگذشته باشد به راحتی آب خوردن می‌توان در جایگاه پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین علیهم صلوات ا... و در محل تقوی پیشگان وعدالت خواهان ایستاد و حكم محارب و ارتداد صادر نمود؟ تمام مسلمانان و كسانی كه به این مكان مقدس رفت و آمد می‌نمایند می‌دانند آنجا محل ارزشمند و قابل احترامی است معمولاً در آغاز و انتهای سخنان و خطبه‌ها امام جمعه خطاب به خویش و همه نمازگزاران می‌گوید:«خودم و شما را به پرهیزگاری و تقوی سفارش می‌كنم». یعنی من گوینده و شما شنوندگان: راست بگوئیم، ‌عصبانی نشویم، با تحقیر و كلمات سبك و سخیف یكدیگر را صدا نزنیم، ‌دولتمردان و مسئولان امر را به قانون گرایی و تلاش در جهت رفاه و آسایش مردم و در عین حال به نرمش و مدارا دعوت كنیم، تحكم آمیز برخورد نكنیم، عدالت و راستی و صداقت و درستی را پیشه كنیم و خود را در محكمه و ریاست دادگاه نبینیم و به جای قاضی عادل حكم صادر نكنیم و همگان از خداوند یكتا بخواهیم ما را به راه راست هدایت كند.«به امید آن روز»

پی نوشت‌ها:
1- «تفسیر نمونه»، جلد 24، صفحات 136-135-131
2- خبرگزاری خبرآنلاین، 6/9 /92
3- مصاحبه سخنگوی دولت با روزنامه اعتماد مورخ 7/9 /92
4- خبرگزاری خبرآنلاین، 5/9 /92

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا