خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
معاون اول رئیس جمهوری:
احداث فولاد ۸۰۰ هزار تنی اشتباه بود
یزدفردا "گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: به هیچ وجه به دنبال ایجاد شوک به فضای اقتصادی کشور در جریان اجرای فاز دوم یارانه ها نیستیم.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" اسحاق جهانگیری در چهارمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار اظهار کرد: تصمیمات دولت در حوزه مسکن مهر و هدفمندی یارانه ها قطعی شده و آماده اجرایی شدن است. هدفمندی یارانه ها عملا تبدیل به توزیع پول بین مردم و خانوارها شد و حجم بسیار بالایی به بودجه کشور تحمیل شد. تا الان 90 هزار میلیارد تومان از زمان شروع اجرای قانون هدفمندی درآمد حاصل شده اما بیش از 130 هزار میلیارد تومان پول در بین مردم توزیع شده است.

امسال هم بیش از 11 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت در بین مردم توزیع می کنیم این در حالی است که کمتر از 10 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور است!

وی افزود: الان مهمترین سیاست در دست اقدام دولت خروج از رکود، کاهش نرخ تورم و اجرای هدفمندی یارانه ها است. دولت بستر از خروج از رکود را فراهم کرده است.

بخش خصوصی باید فعالتر وارد گردونه فعالیتهای اقتصادی شود. سیاستهای اصل 44 قانون اساسی شفاف اعلام شده که محور فعالیتهای کشور بخش خصوصی است و محدودیتی نیز در این زمینه وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: به هیچ وجه به دنبال ایجاد شوک در اجرای فاز دوم هدفمندی نیستیم. اقتصاد ما دیگر تحمل شوک از جانب تصمیم گیری دولت ندارد. حرکت آرام و پیوسته را در هدفمندی خواهیم داشت. کشور الان در رکود اقتصادی قرار داریم و در این زمان مهمترین تصمیم این باید باشد که بنگاههای اقتصادی چگونه رونق پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آرامش خوبی بر فضای اقتصادی کشور حاکم شده است، گفت: تغییرات لحظه ای دیگر در اقتصاد کشور وجود ندارد. با ثبات ایجاد شده در بازار ارز و سکه و بازار مسکن و آرامشی که در بین فعالان اقتصادی ایجاد شده می توان امیدوار به حل مشکلات بود.

جهانگیری با بیان اینکه با توافق ایران و 5+1 به سمتی رفتیم که در فضای بین الملل تعامل خوبی برقرار شود، گفت: تقریبا می توان گفت که به بنای تحریمها ضربه وارد کردیم و بخش مهمی از تحریمها آسیب دیده است. بخش مهمی از شرکتهای بزرگ بین المللی در ایران حضور پیدا کرده اند که معنای آن این است که می خواهند با ایران کار کنند.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: در سال آینده قطعا نظام ارزی کشور تک نرخی می شود. از سوی دیگر پرچم مبارزه با فساد و ویژه خواری از سوی دولت بلند شده است. پول مردم توسط عده ای بلوکه شده و آنها پول مردم را بر نمی گردانند. به عنوان مثال 2.7 میلیارد دلار پول مردم در حساب شخصی است که نفت کشور را برده و پول آن را برنگردانده است. پول مردم و مملکت توسط چنین افرادی بلوکه شده که مانع فعالیت دیگر فعالان بخش خصوصی هم شده است. ما به دنبال مقابله با این افراد هستیم.

وی گفت: دولت یازدهم مقابل پیمان سپاری به صورت جدی ایستاد و آن را لغو کرد. در مورد کالاهای اولویت 10 هم به دلیل اینکه فکر می کردیم تجارت خارجی کشور باید از قیود اداری خارج شود تصمیم به لغو توقف ثبت سفارش واردات آن گرفتیم و این اقدام تاثیری هم این اقدام روی نرخ ارز نداشته است.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت تدوین چشم انداز و سند کاملی برای صنعت فولاد کشور از سوی وزارت صنعت گفت: فولاد 800 هزار تنی نباید در کشور ایجاد شود، وقتی قرار است واحد 5 میلیون تنی فولاد توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شود دولت نباید وارد ساخت واحدهای 800 هزار تنی شود.

وی خبر داد: در شش ماه اخیر 15 میلیارد دلار طرح صنعتی را فاینانس کردیم که 3.8 میلیارد دلار آن مربوط به طرحهای فولادی بوده و یک میلیارد دیگر طرح فولادی دیگر نیز قرار است به زودی گشایش اعتبار باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا