یزدفردا:اریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴


 

 
 
 

 

روایت رییس برلیانس از رقابت با لیفان و چری در ایران

رییس هیات مدیره خودروسازی برلیانس از رقابت با دیگر خودروسازان چینی در ایران گفت.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایسنا، جیومی در مراسم راه‌اندازی خط تولید محصولات برلیانس در ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا برلیانس می‌تواند دیگر خودروسازان چینی مانند لیفان و چری را در جریان رقابت در بازار ایران محدود کند، اظهار کرد: من در مورد کیفیت لیفان نمی‌توانم صحبت کنم، اما برلیانس خاص تر از دیگر خودروسازان چینی است.

وی با بیان این‌که ما بیش از ۱۰ سال است که با شرکت بی ام دبلیو همکاری داریم خاطر نشان کرد: محصولات برلیانس به بیش از ۸۰ کشور دنیا صادر شده و حدود ۹۰ هزار دستگاه از خودروهای ما در جهان حرکت می‌کنند.

رییس هیات مدیره خودروسازی برلیانس ادامه داد: ون‌های تولیدی ما محصولی مشترک با شرکت تویتای ژاپن است و در همکاری با سایپا نیز اولویت ما در زمینه‌ی کیفیت است.

وی افزود: سال آینده ۶۰ هزار دستگاه از محصولات برلیانس در ایران تولید خواهد شد و مهم‌ترین موضوع مدنظر ما کیفیت است.

رییس هیات مدیره خودروسازی برلیانس با بیان این‌که خودروهای تولیدی ما خیلی شبیه به خودروهای تولیدی بی ام دبلیو است، تصریح کرد: در مورد میزان سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌توانم صحبت کنم. با این حال در زمینه‌ی انتقال تکنولوژی و تامین قطعات فعال هستیم.

 


 

 

 

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

واکنش قطعه‌سازان به خرید احتمالی سرخ‌آبی‌ها توسط خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور از خرید احتمالی دو خودروساز بزرگ کشور انتقاد کرد.
واکنش قطعه‌سازان به خرید احتمالی سرخ‌آبی‌ها توسط خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور از خرید احتمالی دو خودروساز بزرگ کشور انتقاد کرد.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایسنا، آرش محبی‌نژاد در نشست خبری آغاز به کار رسمی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در پاسخ به این پرسش که شنیده شده خودروسازان به دلایلی در مزایده خرید استقلال و پرسپولیس شرکت کرده و پیشنهاد قیمتی خود را ارائه کرده‌اند، نظر شما در این رابطه چیست؟ اظهار کرد: ما هم شایعاتی شنیده‌ایم که فشاری روی خودروسازان وجود دارد تا باشگاه پرسپولیس و استقلال را بخرند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این شایعه حقیقت نداشته باشد، خاطر نشان کرد: البته چنین موضوعاتی از معضلات پیش روی صنعت خودرو ایران است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ادامه داد: چگونه خودروسازان را مجبور می‌کنند ۲۹۰ میلیارد تومان برای خرید سهام یک باشگاه پرداخت کنند وقتی که آن‌ها ۴۵۰۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.

وی افزود: البته بعید می‌دانم از طرف دولت تدبیر و امید چنین چیزی وجود داشته باشد و امیدوارم شایعه باشد زیرا در غیر این صورت قطعه‌سازان دلگیر خواهند شد.

وی با بیان اینکه این حرکت‌ها در گذشته نیز بوده است، تصریح کرد:‌ به عنوان مثال در گذشته ایران‌خودرو و سایپا را مجبور کردند بروند در سوریه خط تولید بزنند آن هم در شرایطی که حجم تولید آن‌ها چهار برابر مصرف این کشور بود. بنابراین خصولتی اداره شدن خودروسازان از مشکلاتی است که البته روی قیمت خودرو نیز اثر می‌گذارد.

وی در رابطه با موضوع قیمت خودرو اظهار کرد:‌ در این زمینه قرار شده که در قراردادهای بین قطعه‌سازان و خودروسازان بازنگری و قیمت‌گذاری عادلانه شود. البته تا زمانی که قیمت‌گذاری خودرو به شیوه فعلی، دستوری است خودروساز نمی‌تواند کاری بکند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ادامه داد: در این شرایط خودروساز ضرر می‌دهد و این زیان به قطعه‌سازان نیز منتقل می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری چالش بزرگ صنعت خودرو است که اگر حل شود می‌توان با روش‌های تخصصی موضوع قیمت‌گذاری قطعات را نیز حل کرد.

محبی‌نژاد با بیان اینکه با اجرای طرح مشارکتی تولید خودرو مشکل قیمت قطعات حل خواهد شد، خاطر نشان کرد: در آن صورت قطعه‌سازان به میزان سهم خود از قیمت نهایی فروش خودرو سهم خواهند برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قطعه‌سازان اگر در قرارداد خود کوچکترین قصوری بکنند جریمه‌های سنگینی باید بپردازند. اما برعکس آن کمتر اتفاق افتاده و به همین خاطر پیشنهاد شده داور مرزی‌الطرفینی برای موارد اختلاف پیش‌بینی شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در رابطه با آمار واردات و قاچاق قطعات خودرویی به کشور اظهار کرد:‌ سالانه ۷۰۰ میلیون دلار واردات قطعه از مبادی قانونی داریم و در حوزه قاچاق نیز تخمین‌ها در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. بنابراین در مجموع سالانه بیش از یک میلیارد دلار قطعه از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ واحد قطعه‌سازی بدون نام و نشان در بازار قطعات یدکی فعال هستند خاطر نشان کرد: مردم متأسفانه به دلیل مقداری اختلاف قیمت از قطعات بی نام و نشان و البته قطعات وارداتی چینی و هندی استفاده می‌کنند.

محبی‌نژاد اظهار کرد:‌ در نظرسنجی که ما انجام دادیم بیش از ۷۰ درصد مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند خودروهای داخلی را با قیمت بیشتر و البته کیفیت و آبشن‌های بالاتر خریداری کنند.

وی در رابطه با بدهی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان اظهار کرد: از این بدهی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن طبق قرارداد مربوط به بدهی‌های معوق است که البته بسته پنج بخشی تخصصی جبران کمبود نقدینگی صنعت خودرو برای رفع این مشکل به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.

همچنین مهدی مطلب‌زاده – عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور – در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تشکیل انجمن جدید با وجود فعالیت انجمن قطعه‌سازان موازی کاری محسوب نمی‌شود؟ اظهار کرد:‌ انجمن ما یک انجمن تخصصی و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است. آن انجمن قطعه‌سازان نیز یک انجمن صنفی و زیر نظر وزارت کار است و این دو مکمل هم هستند. به گونه‌ای که یکی فعالیتش در راستای حمایت از صنف است و دیگری به دنبال پویایی صنعت خودرو است.

مطلب‌زاده درباره طرح مشارکت قطعه‌سازان در تولید خودرو گفت:‌در این طرح قطعه‌سازان در تمام مراحل بازارسنجی، انتخاب، طراحی و تولید خودرو در کنار خودروسازان خواهند بود. در این شرایط خودروسازان از پتانسیل قطعه‌سازان بهره می‌برند و در نهایت نیز سود حاصل به نسبت سهم آن‌ها در تولید خودرو تقسیم خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان این طرح را قبول کرده‌اند؟ خاطر نشان کرد: سایپا از این طرح استقبال کرده است اما هنوز صحبتی در این رابطه با ایران‌خودرو صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: با تولید مشارکتی مشکل دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حل خواهد شد زیرا در آن صورت حدود ۲۰ روز طول خواهد کشید تا خودرو فروخته شده و پول آن به قطعه‌ساز برسد در حالی که هم اکنون بعد از هشت ماه نیز پول قطعه‌ساز را نمی‌دهند.

سعید صبوری – عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در رابطه با قیمت خودرو اظهار کرد:‌ در حال حاضر بحث بر سر این است که از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کنند. البته کاهش قیمتی در کار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو لازم است، تصریح کرد: البته به دنبال راهکارهایی مانند افزایش تیراژ تولید هستیم تا هزینه‌ها را پوشش داده تا قیمت افزایش نیابد.

صبوری ادامه داد:‌ یکی از مشکلات بازار خدمات پس از فروش در حال حاضر عملکرد تعمیرگاه‌ها است. به گونه‌ای که برخی از آن‌ها قطعات تحویلی از ما را با قیمتی گران‌تر از آنچه که باید عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و سایپا قطعه سالم را از روی خودرو باز کرده و قطعه نامناسبی به جای آن نصب می‌کنند، تصریح کرد: این کارها با بهانه‌های واهی چون مناسب نبودن کیفیت قطعات اصلی و استفاده از قطعات کره‌ای صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد:‌این تعمیرگاه‌ها قطعه اصلی بازشده از خودرو را به عنوان قطعه معیوب به ما عودت می‌دهند تا به جای آن قطعه فابریک جدیدی دریافت کنند.

احمدرضا رعنایی – عضو هیأت مدیره صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز اظهار کرد: قطعات قاچاق وارداتی به کشور کیفیت بسیار پایینی دارند و استفاده از آن‌ها خدمات زیادی به مصرف‌کنندگان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نظارت جامعی بر کیفیت قطعات وارداتی به کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در این زمینه استانداردهای مربوطه بعضا کامل و جامع نیستند و خوب تدوین نشده‌اند. در این زمینه انجمن آمادگی دارد برای بازنگری در استانداردها با سازمان ملی استاندارد ایران همکاری کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا