یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۴-جزئیات راه‌اندازی قطار دو طبقه برقی‌ شهر‌ پردیس‌

 

 

طول مسیر ریلی قطار برقی پردیس-تهران ۲۲ کیلومتر است که پیش‌بینی می‌کنیم ایجاد خط و تأمین ناوگان حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ داشته باشد‌.
جزئیات راه‌اندازی قطار دو طبقه برقی‌ شهر‌ پردیس‌

حسین رجب‌صلاحی‌ با تأکید بر اهمیت تسهیل رفت و آمد برای ساکنان شهر جدید پردیس اظهار کرد: با برگزاری چندین جلسه با مهندسان مشاور قطار پردیس، هفت کریدور برای قطار پردیس به تهران نهایی شده است که در نهایت دو کریدور برای این مسیر قطعی شد.

وی با بیان اینکه قطار پردیس به ایستگاه شماره دو سرخه حصار متصل خواهد شد، ادامه داد: بخشی از این خطوط را شهرداری تهران باید احداث کند و در صورت تکمیل، خط قطار پردیس کامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: طول این مسیر ریلی 22 کیلومتر است که پیش‌بینی می‌کنیم ایجاد خط و تامین ناوگان حدود 1400 میلیارد تومان هزینه‌ داشته باشد زیرا در نظر گرفته شده صعب‌العبور است.

به گفته رجب صلاحی، این قطار برقی دو طبقه است که با سرعتی حدود 120 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

 

 

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۴-آشنایی باتونل ایرانی /تونلی با استاندارد های جهانی

 

آزمایش‌های تونلی با هدف ارزیابی عملکرد سیستم‌های تهویه و مدیریت هوشمند تونل انجام می‌شود.

آشنایی باتونل ایرانی /تونلی با استاندارد های جهانی

بهره‌برداری از تونل نیایش و امیرکبیر به عنوان دو پروژه شاخص و نشات گرفته از توان مهندسان ایرانی و با حجم بالای کار و هزینه‌ی صرف‌شده به‌ویژه در زمان تحریم‌های بین‌المللی کار بسیار بزرگی بوده است.

 

*** توانایی مهندسان ایرانی در ساخت پروژه‌های ملی

 

نمونه‌های مشابه از توانایی مهندسان ایرانی مانند تونل توحید که با عزم و اراده مهندسان ایرانی به ثمر نشست و شمال به جنوب پایتخت را به هم وصل کرد و همچنین تونل امیرکبیر با طول 2.7  کیلومتر و شهروندان با سرعت 602کیلومتر در ساعت می‌تواند حد فاصل سه راه این حضور تا بزرگراه امام علی‌(ع) را در چند دقیقه‌ طی می‌کنند.

 

*** امکانات و تجهیزات تونل‌های پایتخت

 

58 دوربین جریان ترافیکی امیرکبیر را رصد می‌کند که با وقوع حوادث و اتفاقاتی ناخواسته ، دوربین‌ها به صورت اتوماتیک بر روی آن زوم ‌شود.و شرایط تونل را رصد می‌کند و همچنین تونل توحید که در 32 ماه به سرانجام رسید که به نسبت  تونل رسالت رکورد تازه‌یی را در ساخت تونل‌های شهری ثبت کرد و همینطور تونل نیایش که در 23 ماه انجام شد و دومین تونل بزرگ شهری دنیا و نخستین تونل شهری در خاورمیانه محسوب می‌شود که از ویژگی‌های این تونل اجرای دوراهی‌هایی است که در یک تونل شهری وجود دارد.

 

***لاینینک‌کردن تونل نیایش

 

نفوذ‌ناپذیری آب در داخل تونل نیایش از جمله اهدافی بود که از همان ابتدای اجرای طرح مطرح شد و همین ویژگی اصلی آن که لاینینک‌کردن آن است باعث شد تا الان هیچ‌گونه‌ آبی داخل تونل نیایش وارد نشود و اجرای این طرح آن هم در یک تونلی که در زمین آبرفتی ساخته شده کار سخت و دشواری بوده اما مهندسان ایرانی توانستند این پروژه را هم مانند دیگر پروژه‌های ملی به عنوان یک تجربه موفق که در کارنامه پروژه‌های عظیم عمرانی پایتخت ثبت کنند.

 

*** احداث تونل‌های بزرگ شهری با استانداردهای روز اروپا

 

تونل نیایش با جدیدترین استانداردهای روز اروپا از نظر فنی‌و‌مهندسی کاملاً به روز رسانی شده و همینطور راه‌های امن  در این تونل که با  رخ‌دادن حادثه‌یی در یکی از تونل‌ها می‌توانند از طریق راه‌های امن خود را به تونل  دیگر برسانند که این جریان بخصوص برای امدادرسانی به موقع نیروهای امدادونجات بسیار مهم است.

 

علیرضا جاوید معاون فنی و عمران شهرداری تهران در خصوص تونل امیرکبیر می‌گوید: وجود خاک سست وبافتی که در منطقه وجود داشت باعث شده تا مهندسان انواع روش‌های فنی و حرفه‌یی در این طرح رعایت کنند و تونل امیرکبیر را مطابق استانداردهای جهانی بسازند.

 

اتفاقات درون تونل امیرکبیر توسط دوربین‌ها ثبت و مباحث‌آتش‌نشانی در تونل ، مخزن‌های مورد نیاز آب نیز پیش‌بینی شده و موضوع برق غرب و شرق نیز کاملاً مورد توجه قرار گرفته است.

 

*** آزمایش حریق در تونل‌های نیایش و امیرکبیر

 

انجام آزمایش حریق در تونل‌های نیایش و امیر کبیر با هدف ارزیابی عملکرد سیستم‌های تهویه ، بالا رفتن امنیت شهروندان، اعلام حریق و مدیریت هوشمند تونل  انجام می‌شود تا ضمن اطمینان از کارکرد به موقع و صحیح این ساختارها ، تغییرات مورد نیاز در صورت لزوم در تنظیمات نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزارهای مربوطه اعمال شود.

 

علیرضا جاوید معاون فنی و عمران شهرداری تهران درباره آزمایش حریق در تونل امیرکبیر و  نیایش می‌گوید: انجام آزمایش در تونل نیایش و امیرکبیر براساس آخرین استانداردهای روز دنیا و با حضور کارشناسانی از کشورهای اتریش و کرواسی انجام می‌شود.

 

تجهیزات نصب شده به منظور تهویه هوای تونل شهر تهران در شرایط عادی و اضطراری رفتاری متفاوت خواهد داشت علاوه بر اینکه تعدادی از جت‌فن‌ها در شرایط  بروز آتش‌سوزی به تهویه تونل اقدام می‌کنند و میزان دور و جهت عملکرد کل سیستم تهویه، متناسب با شرایط بحرانی مختلف برنامه‌ریزی شده و مهمترین عاملی که در تونل نیایش مورد آزمایش  قرار گرفت شامل عملکرد سیستم تهویه، اعلام حریق و مدیریت هوشمند تونل در زمان آتش‌سوزی، در دو محدوده شمال و جنوبی خواهد بود.

 

سیستم‌های تهویه در تونل‌ها ترافیکی همواره با توجه به شرایط اضطراری و بروز حریق تعریف و طراحی می‌شوند چرا که بخش قابل توجهی از حوادث و خسارات جانی تونل‌ها در تمام کشورهای جهان به دلیل آتش‌سوزی ، خفگی ناشی از انتشار دود بوده است.


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا