طرح مسکن مهر در استان فارس 

یزدفردا : بارقه اميدي براي خانه دار شدن خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): شيراز - براساس آنچه مشهود است و تاييد برخي کارشناسان، در برخي برهه ها بهاي زمين ومسکن در شيراز فرايندي لحظه اي طي مي کند يعني امکان دارد نرخ کنوني زمين و مسکن ارزان تر از چند لحظه بعد باشد. به گزارش خبرنگاران ايرنا، اجراي طرح مسکن مهر و تشکيل تعاوني هاي مسکن که در اين قالب کار واگذاري مسکن را به متقاضيان انجام مي دهند تا حدودي توانسته است بر اين شرايط شکننده وفرايندهاي تعيين قيمت لحظه اي اثر بگذارد.

 مهندس محمدرضا ديهيمي رييس سازمان مسکن و شهرسازي فارس اظهارداشت: به دنبال اجراي طرح مسکن مهر،عمليات اجرايي شهرک مهرامام رضا در شيراز آغاز شده و 15 درصد کار آماده سازي انجام شده است.

 وي اظهار داشت: پس از اينکه پروژه مذکور به30 درصد پيشرفت فيزيکي رسيد تعاوني هامي توانند نسبت به شروع عمليات اجرايي در زمين اختصاص يافته و جانمايي شده اقدام نمايند وتعاوني ها بايد از هم اکنون طرح مجتمع هاي مسکوني خود را تهيه کنند تا در شروع عمليات اجرايي تسريع شود.

 ديهيمي بيان کرد:ظرفيت شهرک صدرا درواگذاري زمين هاي 99 ساله يکصد هزار واحد است و طراحي اراضي در اين منطقه شروع شده و مشاور طرح در حال پيگيري است.

 وي گفت:اداره کل تعاون فارس 211 هزار نفر را به سازمان مسکن و شهرسازي اين استان معرفي کرده که از اين تعداد 167 هزار نفر واجد شرايط واگذاري بوده اند که تفاهم نامه براي ساخت با تعاوني ها منعقد شده است.

 ديهيمي افزود: متقاضياني که از هم اکنون متقاضي ثبت نام در طرح مسکن مهر مي باشند و واجد شرايط هستند از اين پس بايد به اداره کل تعاون مراجعه و ثبت نام کنند.

مديرکل تعاون استان فارس گفت: سه هزار و 600 واحد مسکوني مهر در فارس موفق به اخذ پروانه ساختماني شده اند.

محمدحسين گلريز خاتمي افزود: در استان فارس 32 شهر وشهرستان مشمول طرح مسکن مهر شدند و به جز سه شهرستان مرودشت،کازرون واستهبان در مابقي شهرستانهاي فارس تمام تعاوني ها توانسته اند زمين را تحويل بگيرند و کار ساخت را شروع نمايند.

وي گفت: 254 هزار نفر سال گذشته براي مسکن مهر در فارس ثبت نام کردند که 131 هزار و 718 نفر تحت بررسي قرار گرفتند و توانستيم 99 هزار و 145 نفر را در قالب 344 تعاوني ساماندهي نماييم.

گلريزخاتمي افزود: تا آخر خردادماه جاري تکليف 150 هزار نفر باقيمانده روشن مي شودو درصدد هستيم براي آنها تعاوني هاي مربوطه را تشکيل دهيم که تعداد تعاوني هاي جديد محدود و 150 تعاوني خواهد بود که هر تعاوني500 نفر عضو خواهد داشت.

 وي گفت:براي هر نفر يک کد مشخص شده که اين کدتوسط تعاوني ها به شکل نامه و يا تلفني به افراد اعلام مي شود تا براي تکميل پرونده مراجعه نمايند.

مديرکل تعاون فارس گفت:دردوره جديد ثبت نام جهت تکريم ارباب رجوع تلاش کرديم که متقاضيان پول پيش پرداخت نکنند و افرادي نيز که در مرحله اول ثبت نام نموده و مبلغ يکصد هزارتومان واريز کرده و در تحقيقات مشخص شدهکه قبلا صاحب مسکن بوده اند 90 هزار تومان آن پول به آنها برگشت داده خواهد شد. اجراي طرح مسکن مهر و سياست هاي انقباضي توانسته است در شرايط کنوني تا حدودي بهاي زمين و مسکن را در شيراز تعديل کند.

 رييس سازمان مسکن و شهرسازي فارس در اين باره گفت: قيمت مسکن و زمين با کاهش 15 تا 30 درصدي در شيراز مواجه شده است.

 ديهيمي افزود: يکي از دلايل رکود در خريد و فروش مسکن،عدم پرداخت وام هاي مسکن از طريق بانک ها به متقاضيان است، برخلاف چند سال اخير که اين وام ها به سهولت در اختيار متقاضيان قرار مي گرفت اخيرا در اين زمينه تغييراتي رخ داده است.

 وي اظهار داشت: بانک مرکزي براي سال 87 سياست انقباضي را در نظر گرفته که پر واضح است که رکود در معاملات زمين و مسکن را در پيش رو داشته باشيم.

رييس سازمان مسکن و شهرسازي استان فارس ادامه داد: ازسوي ديگر سال گذشته رشد قابل توجهي در قيمت زمين و مسکن در کشور اتفاق افتاد و اين طبيعي است که هميشه بعد از افزايش ناگهاني و قابل توجه درقيمت زمين و مسکن مدتي رکود و بي ثباتي به بازار تحميل شود.

وي اضافه کرد: هم اکنون دستورالعمل پرداخت وام هاي مسکن مانند گذشته به بانک ها ابلاغ شده اما بانک ها هنوز در مرحله پرداخت قرار نگرفته اند. ديهيمي گفت: سازمان مسکن و شهرسازي در زمينه رکود زمين و مسکن در حال بررسي وتحقيق کارشناسي است که تا پايان تيرماه نتيجه اين گزارش مشخص خواهد شد.

وي افزود:مصالح ساختماني متاثر از قيمت مواد اوليه و بازار در حال نوسان است و با افزايش قابل توجهي نسبت به پايان سال 86 در حال عرضه است.

مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي فارس هم در اين زمينه گفت: افزايش قيمت مسکن موجب کاهش قدرت خريد مردم شده و بهمين دليل مردم توان خريد مسکن را ندارند و بخش مسکن با رکود و بي ثباتي مواجه شده است.

مهندس خداخواست شهبازي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بيشترين معضل خريد مسکن در قشر متوسط و کم درآمد جامعه احساس مي شود که در اين قشر عمدتا نياز به تهيه مسکن بيش از ديگر اقشار جامعه است.

 وي ادامه داد: از سوي ديگر اميدوار شدن مردم به اجراي طرح مسکن مهر در سطح وسيع در تقاضاي مسکن اثر گذار است. وي اضافه کرد: هم اکنون در فارس براي 100 خانوار فاقد مسکن زمين تهيه شده که تحت پوشش تعاونيهاي تازه سازمان يافته در حال واگذاري و اجراست.

وي گفت: همچنين عدم پرداخت وام از سوي بانکها بازار مسکن را با رکود قابل توجهي مواجه کرده است.

شهبازي افزود: بورس بازي زمين و مسکن و گرايش سرمايه ها به اين سمت موجب بروز مشکلات اقتصادي و اشباع سرمايه در اين بخش شده است.

مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي فارس اظهار داشت : بخش مسکن روستايي نيز متاثر از اين آشفته بازار ، با افزايش قيمت زمين مواجه شده و کاهش تقاضا و ايجاد رکود را تجربه مي کند.

وي بيان کرد: از سوي ديگر عدم پرداخت وام از سوي بانکها بر مشکلات بخش مسکن و ايجاد رکود در آن افزوده شده و مردم را با مشکلات زيادي روبرو کرده است.

 مدير کل بنياد مسکن انقلاب اسلامي فارس گفت: تا پايان سال گذشته بخش مسکن روستايي با رونق و توازن خوبي در حال پيگيري بود اما با پرداخت نشدن وامها روستاييان به مشکل برخورد کردند.

 وي بيان کرد: بطور مثال افرادي که به بانکها معرفي شده بودند و بخشي از وام خود را دريافت کرده و مشغول به ساخت و ساز بودند ، با دريافت نکردن بخشهاي ديگر وام در حالت بلاتکليفي مانده اند.

شهبازي افزود: افزايش قيمت مصالح ساختماني و بي ثباتي اين بخش نمي تواند در قيمت تمام شده مسکن تاثير چنداني بگذارد ، بلکه ناپايداري بازار موجب افزايش قيمت مسکن و رکود خريد و فروش در مقطع کنوني شده است. به رغم سخنان مدير کل بنياد مسکن در مورد مصالح ساختماني بايدگفت بخشي از نوسانات قيمت زمين و مسکن در شيراز وابسته به بازار مصالح ساختماني است که مرتبط با وضعيت عرضه و تقاضاي اين مصالح و بازار کشوري و حتي جهاني آن است.

رييس اتحاديه صنف فروشندگان مصالح ساختماني شيراز در خصوص روند کاهش و يا افزايش قيمت برخي از مصالح ساختماني از جمله سيمان و گچ در سه ماه نخست امسال گفت:ازهنگامي که از سوي دولت اعلام شدسيمان طي سه مرحله از سبد حمايتي دولت خارج مي شود،درمرحله نخست اين حرکت،ازنيمه اول تيرماه قيمت کارخانه اي سيمان به ازاي هر تن 40 درصد افزايش قيمت داشته است.

 پرويز حسين پور افزود:درادامه اين افزايش قيمت، نرخ سيمان فله اي از 328هزار ريال به500 هزار ريال و قيمت سيمان کيسه اي از 393 هزارريال به565 هزار ريال افزايش يافت. وي گفت: اين افزايش قيمت سيمان پس از چندين سال و از نيمه دوم فروردين ماه امسال رخ داد ولي قيمت اين مصالح ساختماني در استان فارس در مقايسه باسايراستان هااز جمله تهران و شمال کشور چندان افزايش نداشته است بگونه اي که قيمت هرکيسه سيمان با نرخ آزاد در استان فارس و به ويژه شيراز بين 62 تا65 هزار ريال بود ولي در استان هاي ياد شده سيمان کيسه اي 100 هزار ريال معامله شد.

حسين پور اضافه کرد: در مراحل بعد خارج کردن سيمان از سبد حمايتي دولت اين مصالح ساختماني بطور کل زير نظر انجمن صنفي کارخانه هاي توليدکننده سيمان و سازمان بازرگاني قرارمي گيرد و اين بدين معناست که تمام اختيارات اعم از نحوه فروش واعمال نظارت در اين زمينه،توسط اين انجمن صورت مي گيرد.

وي گفت: چنانچه سيمان بطور کلي از سبد حمايتي دولت خارج شود اين امر موجب مي شود که کلا قيمت بازار آزاد اين مصالح ساختماني نيز از بين برود.

 رييس اتحاديه صنف فروشندگان مصالح ساختماني شيراز بيان داشت: از سوي ديگر با افزايش 40 درصدي قيمت سيمان در کارخانه، سيمان به ميزان زيادي در بازار عرضه شد و اين خود موجب شد که قيمت آن سير نزولي را طي کند به نحوي که سيماني که کيسه اي 65 هزار ريال عرضه مي شد هم اينک با نرخ 55 هزار ريال در بازار آزاد معامله مي شود و اين به دليل عرضه سيمان بيش از تقاضا در بازار است.

حسين پورادامه داد: هم اکنون سيمان به اندازه کافي درانبارهاي نمايندگي هاي فروش کارخانجات سيمان در استان فارس دپو شده است. او در خصوص قيمت گچ در بازار مصالح ساختماني طي سه ماه نخست امسال گفت: طي مدت ياد شده قيمت اين مصالح ساختماني حدود 15 درصد در استان فارس افزايش داشته است.

مسوول صنف مصالح ساختماني شيراز، در خصوص تاثير پذيري قيمت مسکن از نوسان قيمت مصالح ساختماني طي سه ماه نخست سالجاري بيان داشت: طي اين مدت قيمت ملک و ساختمان بين 20 تا 25 درصد کاهش داشته است و نيز به نظرمي رسد که طي شش ماه آينده نيز نه تنها قيمت املاک افزايش نيابد بلکه با کاهش قيمت و يا وضعيت راکد مواجه باشيم.

 رييس اتحاديه املاک شيراز هم در زمينه وضعيت خريد و فروش زمين و املاک در سه ماه نخست امسال در شيراز بيان داشت: از زمان اعلام دولت مبني بر اجراي ساماندهي معاملات املاک از اول آذرماه پارسال و اينکه همه معاملات املاک بايد در سامانه اداره ثبت اسناد به ثبت قانوني رسند و نيز پس از اعلام اينکه املاکي که بيش از دو بار مورد معامله قرار گيرند، مشمول ماليات بين 30 تا 40 درصد مي شوند و نيز اجراي طرح مسکن مهر براي واگذاري به متقاضيان بدون مسکن از جمله مولفه هايي است که در کاهش قيمت زمين و مسکن موثر واقع شده است.

 قاسم تابنده ماه افزود: همچنين از هنگامي که از سوي دادستان شيراز و منابع طبيعي استان فارس اعلام شد که در خصوص بازپس گيري زمين هايي که بدون مجوز و بصورت باغشهر به افراد واگذار شده است، اقدام قانوني صورت خواهد گرفت و ديگر موارد ياد شده، موجب ايجاد رکود عجيب در قيمت مسکن و زمين در شيراز شد به نحوي که طي سه ماه نخست امسال قيمت املاک در خارج از شهر به ميزان 60 درصد و در سطح شهر شيراز حدود 15 درصد کاهش يافت.

 رييس اتحاديه املاک شيراز گفت: اين در حالي است که افزايش واقعي قيمت املاک در شيراز از اواخر پارسال 40 درصد افزايش داشت ولي اين ميزان بصورت کاذب از سوي مالکين و افراد ذينفع به ميزان 60 درصد اعلام شد.

وي اضافه کرد: بنا به دلايل ذکر شده، هم اينک وضعيت بازار معامله زمين و مسکن در شيراز به 10 درصد رسيده و شمار مراجعه کنندگان براي خريد و يا فروش بسيار اندک است و در اين فصل به دليل اتمام سرآمدن تاريخ هاي اجاره مستاجران، بيشتر معاملات بصورت رهن و اجاره مسکن صورت مي گيرد و اين در حالي است که متاسفانه قيمت هاي رهن و اجاره واحدهاي مسکوني تقليل نيافته است چون اين اعلام قيمت ها در اين زمينه اکثرا از سوي موجرين و مالکين صورت مي گيرد.

تابنده ماه افزود: هم اکنون به دليل راکد بودن بازارزمين ومسکن، مالکان بيشتر تمايل به فروش ملک خود دارند. او پيشنهاد داد، براي جلوگيري از متضرر شدن خريداران زمين و مسکن ونيز مستاجرين، دولت بايد هر چه زودتر سازماني متشکل از نمايندگان مسکن و شهر سازي، قوه قضاييه، منابع طبيعي، شهرداريهاو اتحاديه هاي املاک را با بهره گرفتن از کادر مجرب متشکل از 30 نفر از مهندسين ساختمان، ايجاد کند تا امر خريد، فروش، رهن و اجاره از طريق اين سازمان انجام و نيز تعيين قيمت املاک در بخش زمين و مسکن از سوي آنان نرخ گذاري شود.

تابنده ماه ادامه داد: در صورت ايجاد چنين سازماني، بازار معاملات املاک رونق مي گيرد، نرخ ها متعادل مي شود و قيمت رهن و اجاره مسکن نيز در حد معقول خواهد بود.

 وي بيان داشت: به نظر مي رسد، رکود بازار مسکن و زمين که هم اينک شاهد آن هستيم، حداقل تا پايان امسال ادامه يابد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا