نامه وارده :تحلیل-یادداشت در حوزه فناوری 

یک سوال ساده : چه کسانی بر فن آوری اطلاعات یزد تاثیردارند؟؟؟
ن م
كارشناس فناوري اطلاعات
اگر بخواهیم وضعیت اسفناک فن آوری اطلاعات یزد را بررسی کنیم شاید خیلی خوش آیند نباشد، شاید با طرح یک سوال بتوان به این جواب رسید که فن آوری اطلاعات یزد در حال و آینده چگونه است و به کجا می رود؟
باید صورت مساله را تغییر دهیم سوال را این طور بپرسم چه کسانی کجا و چگونه و چرا بر فن آوری اطلاعات استان یزد تاثیردارند؟ سوالم را واضح تر می گویم چه افرادی یا ارگانهای در استان یزد وجود دارند که بر فن آوری اطلاعات استان یزد اثرگذاری دارند؟ چگونه این اثرگذاری اعمال می گردد؟ و چرا حرکاتشان موثر واقع می شود؟
البته وضعیت اسفب بار فن آوری اطلاعات استان بر کسی پوشیده نیست اما شاید با یافتن این سوال در خصوص آینده بتوان امیدوار بود. اما تاثیرگذاران فن آوری اطلاعات یزد کدامند؟

دفتر فن آوری اطلاعات استان یزد
دفتر فن آوری اطلاعات استان یزد، کارگروه فناوری اطلاعات، شورای راهبردی و .... نامهایی است که مجموعه ای در استانداری یزد به همراه دارندو در دولت در حوزه تخصصی فن آوری اطلاعات فعالیت دارند.
در تمام ادارات رابط و دفتر فن آوری اطلاعات در چارت سازمانی وجود دارد و دفتر فناوری اطلاعات استان یزد هم رابط استانداری است با این تفاوت که علاوه بر استانداری برکل مجموعه رابطین استان نظارت دارد.
از شاخصه این دفتر در اختیار داشتن نزدیک به یک ملیارد تومان درسال بعنوان بودجه کامل آی تی استان است که این اعتبار صرف انجام پروژه های دولتی و استانی فن آوری اطلاعات یزد می گردد (سالهای جدید به دلیل ناتوانی در جذب بودجه این عدد به نصف رسیده است).
شورای راهبردی در سال جدید به دفتر تغییرنام کرد و مدیرکل پیدا کرد و در نتیجه کمی مهم تر شد گرچه قرار بود که این دفتر هم منحل یا بهتر است گفت ادغام شود.
کارگروه فناوری اطلاعات تاثیر چندانی بر فن آوری اطلاعات یزد می تواند بگذارد، با توجه به قدرت اختیار سهم کردن بودجه فن آوری اطلاعات بین ارگانهای دولتی و شرکتها این دفتر تاثیر زیادی دارد
با توجه به این تمام تصمیم سازی در روند امور فن آوری اطلاعات یزد توسط این دفتر است اما کلیه تصمیمات را شرکتهای بزرگ اما کوچک یزد به این دفتر دیکته کرده و می کنند که بعدتر می گویم.
کارگروه فناوری اطلاعات همیشه مورد توجه تمام فعالان ای تی استان بود به قولی در این مجموعه پول قابل توجهی گردش داشت و تمام پروژه های مهم و پرهزینه استانی در این مجموعه دور می زد و برای همین همه فعالان آی تی با این مجموعه ارتباط دارد
گرچه باید بدانیم کل بودجه ها در انحصار افراد و شرکتهای خاص بوده است حتی یک شاهی از این بودجه صرف وب سایتها خبری یا فرهنگ سازی شهروندان الکترونیکی یا .... نمی شود و حتی این عدد و رقم برای شرکتهای خاص است.
پروژه هایی که تاکنون توسط این مجموعه انجام شده پرهزینه اما بسیار نامطلوب بوده است مثلا وب سایت فعلی ادارات استان پس از پرداخت چندین بار مبالغی بیش از 50 میلیون ریال هنوزدر وضعیت اسفبار دارد در حالی که وب سایتها خبری یزد با همین هزینه می توانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند اما یک ریال از این مبالغ هنگفت به وب سایتهای خبری موثر داده نمی شود.

سازمان نظام صنفی رایانه استان یزد
سازمان نظام صنفی رایانه استان یزد کمی پیچیده به نظر می رسد کل پایگاه اطلاع رسانی این سازمان را مطالعه کردم اما نتوانستم ماموریت این سازمان را بفهم یا رسالت و برنامه و اهداف سازمان را دریابم، به سادگی بگویم نفهمیدم که کار این سازمان چیست؟
البته همه می دانند سازمان گاهی جلسات وبرنامه هایی دارد، اطلاع رسانی از مزایده ها و مناقصات، برگزاری تور سفر به خارج کشور مانند قرقیزستان،رزو استخر و حتی گردش خانوادگی از برنامه های اصلی سازمان است که وقتی می خواهید در سازمان عضو شویدگوشزد می شود.
سازمان هیچ وقت بیکار نبوده و هرکاری انجام می دهد از برگزاری کلاس مختلف گرفته تا مشارکت در همایش و .... را انجام می دهد که از قافله عقب نماند اما هنوز اعلام نکرده ماموریت و رسالتش چیست؟
سازمان یک وظیفه دیگر هم دارد ‌و اینکه بعنوان شورای حل اختلاف فن آوری اطلاعات حضور دارد و همین موضوع حتی در پایگاه اطلاع رسانی آن قید نشده است.
اما با حضور یک رییس موفق، کارآمد و فعال این سازمان با تمام توان در یزد تاثیر گذار است گرچه متاسفانه بازهم تمام تصمیمات این سازمان توسط افراد محدود و شرکتهای بزرگ اما کوچک یزد دیکته شده و می شود.

در آخرین و جنجالی ترین اتفاق فن آوری اطلاعات یزد ، ناگهان سازمان نظام صنفی رایانه یزد به بهانه تعادل قیمتهای اینترنت، قیمت اینترنت یزد را 6 برابر یعنی از ساعت متعارف 50 تومان به 300 تومان افزایش داد و و اجازه نداد کسی قیمت پایین تر اینترنت بفروشد.
تنها دلیل این موضوع این بود که با حضور شرکتهای رنگ و وارنگ «شرکتهای بزرگ اما کوچک یزد» مانند پیشگامان کویر نمی توانستند سود نجومی به دست آورد و چون قیمتها طبق قانون عرضه و تقاضا روز به روز کمتر می شد سازمان به بهانه تعادل سازی قیمت 6 برابر را تحمیل کرد گرچه از نظر خیلی ها این کار غیرقانونی بود و کسی نمی تواند همه را مجبور کند که یک قیمت کالا بدهند اما سازمان تحت تاثیر شرکتهای بزرگ اما کوچک مجبور به تحمیل این تصمیم شد و تحت تاثیر یک شرکت تاثیرات منفی روی فن آوری اطلاعات یزد گذاشت.

اتحادیه صنف رایانه استان یزد
اتحادیه صنف رایانه استان یزد کمی پیچیده تر است اینکه تفاوت اتحادیه با سازمان چیست؟ البته معلوم نیست رسالت و ماموریت اتحادیه چیست؟
اتحادیه بیشتر در پشت قضیه حرکت می کند کمترنامی از آن برده می شود کمتر در چشم است و برعکس سازمان که پرچمش در اکثر شرکتهای فن آوری اطلاعات یزد نصب است اتحادیه کمتر به چشم می خورد.
اتحادیه هم تحت تاثیر شرکتهای بزرگ اما کوچک است البته در سخت افزار بیشتر دخالت دارد ولی با اینهمه اتحادیه در جلساتی مانند مالیات، تجمیع عوارض و هر جایی به سود «شرکتهای بزرگ اما کوچک یزد» حضور دارد.

«شرکتهای بزرگ اما کوچک یزد»
«شرکتهای بزرگ اما کوچک یزد» اصل داستان فن آوری اطلاعات هستند شرکتهای یزدی بزرگ و معظم که در نگاه اول بزرگ به نظر می رسند اما کوچک و خالی اند، شرکتهایی که در تمام مناقصات و مزایده های دولتی برنده می شوند حتی مناقصات و مزایده های که حضور نداشته اند!( مستند و مدارک وجود دارد)
شرکتهایی که اکثر بودجه سالیانه آی تی یزد را جذب می کنند گرچه نیمی از آن جذب نشده اجازه جذبش توسط دیگر شرکتها نمی دهند.
شرکتهایی که محصول و یا خدمتی ندارند و تمام پروژه های خود را توسط شرکتهای پایین دست انجام می دهند بی آنکه در سود شریکشان کنند.
شرکتهایی که در نام اساتید و متخصصین برجسته دارند اما در داخل در حد چند منشی و کارمند خلاصه می شوند و یا اینکه از حضور برخی نامها بهره می برندبدون آنکه حتی یک ساعت در این شرکتهای کار کنند.
شرکتهای که تاثیر کامل فن آوری اطلاعات استان یزد دارند تاثیر که نابودگر و تخریب کننده است مثلا به جای رقابت دیگران را نابود می کنند،یا همه چیز را به نفع خود مصادره می کنند و از حضور دیگر همکاران دل خوشی ندارند، شرکتهایی که فن آوری یزد را در انحصار خود دارند و اگر شرکتی بخواهد به این مافیا پایان دهد، خود آن شرکت تمام می شود! البته این شرکتها از یک گروه شرکتها طرفداری و جانفشانی می کنند و آن شرکتهای خارج استان است که عجیب هوادار ایشان هستند حتی اگر یک ریال سود نخورند دلیل این موضوع هم شفاف است.

شرکت های کوچک
شرکتهای کوچک هم پشت صحنه بر فن آوری اطلاعات تاثیر می گذارند، این شرکتها هم تاثیر منفی بر فن آوری اطلاعات یزد دارند شرکتهایی که برای زنگ تفریح در مناقصات و مزایده ها شرکت می کنند، می دانند که با هرقیمت و شرایط و با تمام صلاحیت ممکن در تمام مناقصات و مزایده ها به طور حتم رد می شوند( مستندات و نمونه رد بی مورد شرکتها دارای صلاحیت کامل در مناقصات به نفع «شرکت یزد تکفا موجود است)

شرکتهایی که در نهایت مجری کامل پروژه های شرکتهای بزرگ هستند بی آنکه سودی دریافت کنند حتی نامی از آنها در پروژها برده شود، شرکتهایی که اگر حرکتی در فن آوری اطلاعات استان یزد رخ می دهد توسط ایشان است اگر محصول یا خدماتی ارایه شود توسط ایشان است اما به نام و سود، اعتبار و همه چیز شرکتهای بزرگ تمام می شود.
شرکتهایی که مدیران لایق دارد گاهی مدیران یا خود شرکتها در شرکتهای بزرگ ادغام می شوند یا اینکه با قانون مافیای فن آوری اطلاعات یزد از صحنه گیتی محو می شوند یا برای زنگ تفریح و با خفت و مشقت به کار خود ادامه می دهند.
اما چرا شرکتهای کوچک تاثیر منفی بر فن آوری اطلاعات یزد دارند اینکه این شرکتها با بیگاری و کار ازران قیمت تخصص و محصول خود را در اختیار شرکتهای بزرگ قرار می دهند اینکه نمی گذارند ضعف اساسی شرکتهای بزرگ رو شود و اثر مخرب «شرکتهای بزرگ اما کوچک یزد» معلوم شود اینکه تمام ضعفهای لاپوشانی می کنند بدترین تاثیر و گویی خیانت به فن آوری اطلاعات یزد دارند.


بزرگان فن آوری اطلاعات یزد
بزرگان فن آوری اطلاعات دیگر شخص بوده و محدود به دفتر و سازمان و شرکت نیستند گرچه شاید در دفتر و چند سازمان و چندین شرکت باشند

این بزرگان تاثیر اصلی را در فن آوری اطلاعات یزد دارند اینان خط دهندگان فن آوری اطلاعات یزد هستند گرچه در دنیای فن آوری اطلاعات بزرگان حضور دارند مانند بیل گیتس یا مدیران گوگل و ... که بر جهان تاثیرگذارند اما بزرگان فن آوری اطلاعات یزد تفاوت دارند و اینکه به معنای واقعی بزرگ نیست و برای همین هرگز تاثیر مثبتی بر فن آوری اطلاعات یزد نداشته اند. فردی جز جرگه بزرگان فن آوری اطلاعات نمی شود مگر اینکه جز مافیای فن آوری اطلاعات یزد باشند و لازم نیست واقعا جز بزرگان باشند بلکه اصل این است که شخص قبول دار شوند.
بیشتر در همه جا به خصوص شرکتهای بزرگ حضور دارند، نامشان در همه جا هست اما خودشان کمتر هستند هر مجموعه شکل گیرد باید حضور یابند ویا سودی نصیبشان شود گرنه آن مجموعه باید تعطیل شود. بزرگان خط دهندگان تمام حوزه هستند اما با توجه به تفکر خاص موجود بزرگان واقعی به درحاشیه می رانند یا اصلا اجازه حضور دیگران را نمی دهند.

حرف حساب گله ندارد
حرف حساب گله ندارد، شاید و حتمی برخی از حرفهایم مانند گذشته و مانند هر نقد دیگری گله مند و شاکی باشند
اول خواهش می کنم اگر غیراین فکر می کنید بنوسید تا دیگران هم بخوانند و هم به وظیفه اجتماعی اتان عمل کنیدو گرنه این نشان را دارد که افرادی که ذکر شد این حرف را قبول دارند
حرفم را با یک سوال تمام می کنم مثلا شرکت پیشگامان یزد یا شرکت یزد تکفا که هر دو تعاونی اند و از نظر دسته بندی جز شرکتهای بزرگ محسوب می شوند جواب دهند که اول چند متخصص و کارشناس فعال در شرکت به صورت واقعی مشغول به کار هستند؟ دوم مطمن هستم تعداد زیادی نام می برید که البته فقط نامشان در شرکت هست حال سوال دوم دیگر دو دوتا چهار تا است حال بگویید دقیق هر کدام از شرکتهای نام برده چه محصولاتی دارند بازهم تاکید می کنم محصولات که به صورت مستقیم در تولید و یا توسعه ٱن نقش داشته اند جواب می دهم هیچ!
تمام محصولات ارایه شده خریداری و توسط شرکتهای دیگر است و گرنه تا این حد پروژه های بزرگ استانی در خارج استان نمی رفت و وضعیت مان تا بدین حد اسفناک نبود.
و اسفبارتر اینکه وقتی به وبسایت یزد تکفا مراجعه کردم دیدم که حدود شش ماه به روز نشده است، باورت می شود که این شرکت بزرگ در دنیای مجازی حرفی برگفتن داشته باشد یا تاثیرگذار باشد؟
اگر نظر جز این دارید، منتظر جواب هستم!


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا