معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد و رییس ستاد انتخابات استان گفت : انتخابات مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درحوزه های انتخابیه مهریز ،بافق ،ابرکوه، خاتم و بهاباد با 193 شعبه ثبت نام و اخذ رای برگزار خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد ، شامگاه چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه در "محمدعلی طالبی" با حضور در برنامه زنده گفتگوی خبری صدا وسیمای مرکز یزد اظهار داشت : از تعداد 193 شعبه ، 133 شعبه  به صورت ثابت  و60 شعبه هم به صورت سیار اخذ رای را انجام خواهند داد که به تفکیک روستایی وشهری، 102 شعبه در شهرها و91 شعبه در مناطق روستایی مستقر خواهد شد .
وی عنوان کرد : علاوه بر شعبه هایی که خواهران وبرادران  باهم  می توانند رای دهند ، 21 شعبه  نیز ویژه خواهران است که در نقاط پرتراکم ،رای گیری از بانوان  را انجام خواهد داد .
طالبی آمار واجدینی که می توانند در انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه مهریزشرکت کنند را  یکصد و22 هزار نفر اعلام و تصریح کرد : در مرحله اول انتخابات واجدین شرایط باید متولدین هفتم اسفند 76 وقبل از آن بودند که هم اکنون تعداد محدودی اضافه شده اند و متولدین دهم ادیبهشت 77 و قبل از آن نیز واجد شرایط برای انتخابات هستند .
رییس ستاد انتخابات استان گفت : زمان رای گیری ساعت 8 صبح روز جمعه  دهم اردیبهشت ماه است که به موجب قانون ، زمان اخذ رای 10 ساعت می باشد و با موافقت وزارت کشور امکان تمدید این زمان نیز وجود دارد .
وی ادامه داد: البته تجربه در دوره های قبل در مراحل دوم انتخابات حوزه ها نشان داده است که به دلیل محدود بودن نامزدها ، امکان  تمدید به شکلی که در مرحله اول انتخابات وجود دارد ، نیست و توصیه من به همه مردم این است که در ساعات اولیه به شعب اخذ رای مراجعه کنند  تا در پایان رای گیری  با ازدحام جمعیت مواجه نشویم.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار در خصوص نحوه نظارت بر روند انتخابات  گفت : ما برای برگزاری انتخابات ،جلسات متعددی در سطح حوزه انتخابیه با فرمانداران ، بخشداران ،هیاتهای نظارت، اجرایی و بازرسی تشکیل داده ایم و هماهنگی های لازم انجام شده است.
طالبی عنوان کرد : با توجه به حساسیت مرحله دوم ، رقابتهای مرحله ای و منطقه ای وجود دارد که هم هیات نظارت و هم هیات بازرسی ، ناظران ویژه ای برای شعب حساس تعیین کرده اند وستادهای انتخابات نمایندگان ویژه ای را دارند  تا ما بتوانیم اطمینان مردم را نسبت به سلامت انتخابات بالا ببریم .
رییس ستاد انتخابات استان ادامه داد: خوشبختانه با این هماهنگی و تعاملی که وجود دارد ، می توانیم با اطمینان بگوییم، انتخابات با کمترین دغدغه در مورد سلامت و قانونمندی برگزار خواهد شد و من به مردم این اطمینان را می دهم که مسئولان، امانتدار خوبی برای رای آنها خواهند بود.
وی تصریح کرد : خوشبختانه در استان یزد، طبق آمار وزارت کشور مبنی بر ضرایب سلامت انتخابات ، استان یزد بهترین وضعیت را در سطح کشور داشت ؛ و حتی در دوره دوم انتخابات، این ضریب قطعا با دستگاههای تشخیص هویت که ما در مرحله اول به صورت محدود داشتیم وهم اکنون تمام شعبه ها مجهز به آن هستند ، بیشتر خواهد شد.
 معاون سیاسی ،امنیتی واجتماعی استاندار افزود : این دستگاهها در بدو ورود  فرد به حوزه انتخابیه ، مشخص می کنند فرد واجد شرایط است یا در مرحله اول در این حوزه رای داده است یا خیر که اگر در این حوزه رای نداده باشد ،واجد شرایط برای اخذ رای نیست ولی کسی که در مرحله اول رای نداده است، واجد شرایط می باشد که مشخص کردن این  موضوع با این دستگاه به سهولت صورت می گیرد .
طالبی اظهار امیدواری کرد : سهولت در جریان استعلام  با دستگاه مذکور و افزایش تعداد نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای ،ضریب سلامت آرا در مرحله دوم انتخابات را ارتقا دهد.
 رییس ستاد انتخابات استان در خصوص نتایج انتخابات اعلام کرد : با توجه به کم بودن نامزدهای انتخاباتی در این مرحله ، قطعا شمارش آرا سریعتر خواهد بود  و طبیعتا انعکاس  آن نیز سرعت می گیرد و آمار جمع بندی نهایی از طریق فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه در شهرستان مهریز به ستاد انتخابات  و وزارت کشور اعلام می شود.
وی خاطر نشان کرد: ممکن است به دلیل برخی مشکلات سیستمی در حوزه ها با تاخیرهایی روبرو شویم که من به مردم ومسئولان توصیه می کنم  تا اطمینان کامل از آمار نهایی ،در مورد نتیجه انتخابات اظهار نظر نکنند تا جامعه دچار سردر گمی نشود و  آمار نادرست در فضای مجازی و  حقیقی منتشر نگردد ، قطعا آمار نهایی  بعد از تایید نهایی شمارش آرا در مرکز حوزه انتخابیه به مردم و رسانه ها اعلام خواهد شد .
طالبی در پایان سخنان خود از تمام دست اندرکاران و عوامل اجرایی،نظارت و بازرسان انتخابات در امر برگزاری  انتخابات در استان یزد تقدیر وتشکر نمود.
گفتنی است حوزه انتخابیه مهریز ،بافق ،خاتم ،ابرکوه و بهاباد وسیع ترین حوزه انتخابیه کشور است که از این حوزه یک نماینده با رای مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا خواهد کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا