جلسه بررسي پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با حضور دکتر حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي، استاندار يزد و معاونين وي، مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، شهردار یزد، مدير پايگاه پژوهشي شهر تاريخي يزد و جمعي ديگر از مسئولين اين حوزه در استانداري يزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد ميرمحمدي در اين جلسه ضمن ابزار خرسندي از تکميل و ارسال پرونده بافت تاريخي يزد به يونسکو عنوان کرد: ثبت جهاني بافت تاريخي يزد ضوابط خاصي دارد که با همت جمعي توفيق در اين کار حاصل خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه بافت تاريخي يزد نشان دهنده اين است که گذشتگان اين امانت را به خوبي حفظ کرده اند افزود: اين بافت ارزشمند به نسل بعد سپرده شده و باتوجه به ويژگي هاي معماري، ادبي، هنري و معماري خاص و منحصر به فرد مسئوليت جديدي براي حفظ آن ايجاد مي شود تا بتوانيم از تخريب آن جلوگيري نماييم.

اين مقام مسئول تصريح کرد: نسل امروز و آيندگان بايد به نحوي براي حفظ بافت تاريخي فعاليت کنند که هم زندگي در آن جاري باشد و هم اينکه مردم و گردشگران از امکانات لازم بهره‌مند باشند و اجزاي بافت حفظ و نگهداري شود و از آسيب‌ها دور بماند.

استاندار يزد با بيان اينکه بحث مديريت يکي از ضروري ترين کارهايي است که مي توان براي جلوگيري از تخريب بافت ثبتي و ارزشمند يزد انجام داد اظهار داشت: مديريت صحيح مي تواند از تخريب در بافت تاريخي جلوگيري نموده و موجب توسعه گردشگري در اين عرصه بي نظير گردد.

ميرمحمدي ضمن اشاره به اينکه امنيت يکي از اصلي ترين شاخصه هايي است که گردشگران هنگام سفر در نظر مي گيرند خاطرنشان کرد: اگر امنيت کامل داشته باشيم و هر گردشگري بتواند آزادانه در بافت تاريخي رفت و آمد کرده و از عناصر تشکيل دهنده بافت از جمله فرهنگ، هنر، موزه ها و ... بهره‌مند شود، آنگاه بافت تاريخي شهرتي بين‌المللي پيدا خواهد کرد و مي‌توانيم در اشاعه فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي خود موفق عمل کنيم.

به گفته وي: در تلفيق زندگي با شرايط امروز بايد حداکثر تلاش صورت گيرد تا آثار به جا مانده از گذشتگان از دست نرود و با توجه به مسايل محيطي بافت تاريخي به صورتي عمل شود که ضمن اينکه به زندگي عادي و روزمره مردم خللي وارد نمي شود بافت نيز دچار آسيب نشود.

ميرمحمدي در پايان اظهار داشت: اميد است دستگاه‌هاي مرتبط با بافت تاريخي بتوانند با هم‌افزايي و هماهنگي، مقدمات ثبت جهاني بافت تاريخي يزد را فراهم کنند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا