امروز در حالی مسائل و مشکلات کارگران واحدهای صنعتی درمیبد بررسی شد که از سال گذشته تابه‌حال صدها کارگر در شهرستان میبد کار خودشان را ازدست‌داده‌اند و یا در شرایط بحرانی قرار دارند.

 فرماندارمیبد با تشکیل نشست فوق‌العاده با صاحبان صنایع و کارخانه‌داران کاشی و سرامیک گفت: حالا باید واقعیت‌ها را بپذیریم و برای حل مشکل صنایع و کارگران واحدها راهکاری بیندیشیم.

هرچند آمارهای ضدونقیض از بیکاری 300 نفر از کارگران واحدهای صنعتی در شهرستان میبد به گوش می‌رسد اما مدیران کارخانه‌ها می‌گویند: درست است که بیش از 40 درصد تولیدات واحدها کاهش‌یافته است اما تعدیلی در نیروی کارگری صورت نگرفته است.

اما فرماندارمیبد در این نشست گفت: پرونده 111 نفر برای استفاده از بیمه بیکاری در حال پی گیری است و این نشان می‌دهد وضعیت واحدهای صنعتی و کارگران در شهرستان میبد نگران‌کننده است.

تعدادی از کارفرمایان هم در این نشست خواستار تعامل و همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط با حقوق کارگری و صنعت ازجمله تأمین اجتماعی، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، فرمانداری و اداره مالیات با واحدهای صنعتی شدند.

کارفرمایان در این نشست پیشنهاد‌هایی هم برای تغییر و برون‌رفت از شرایط فعلی داشتند.

مدیرعامل کاشی و سرامیک باستان و دبیر سابق انجمن سرامیک استان بابیان اینکه باید درک مشترکی بین دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی ایجاد شود افزود: طبیعتاً دغدغه بیکارشان نیروی انسانی واحدهای تولیدی دغدغه اساسی مدیران واحدهاست و به‌عنوان حفظ سرمایه ملی خودشان تمام تلاش خودشان را انجام می‌دهند که این واحدها رو پا بماند و بیکارشان کارگران را باید به‌عنوان یک ضایعه تلقی کرد چراکه می‌تواند مشکلاتی خانوادگی، اجتماعی و یا ادامه حیات واحدهای تولیدی داشته باشد.

مرتضی صفدری زاده گفت: باید شرایط تعامل و همکاری بیش‌ازپیش دستگاه‌های اجرایی با امر تولید را باید فراهم کنیم و از سوی دیگر توسعه بازار برای تقاضای محصولات را برای تولید واحدها تدبیر کرد و امر سرمایه‌گذاری و فعالیت در امر اقتصادی و تولیدی را بر مبنای لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب امری ارزشمند و مقدس دانست اگر این امر اتفاق بیفتد فعال اقتصادی دلگرم‌تر می‌شود

در شهرستان میبد 604 واحد صنعتی در حوزه‌های مواد غذایی، داروسازی، تولید قطعات، لاستیک و کاشی و سرامیک وجود دارد که 30 واحد از این‌ها به تولید انواع کاشی و سرامیک اختصاص دارد.

ارائه راهکارهای مناسب در کمسیون کارگری و پی گیری جدی جهت برون‌رفت از شرایط فعلی بحثی بود که همه صاحبان صنایع و مسئولین مرتبط با حقوق کارگری در این نشست بر آن تأکید داشتند تا قبل از وقوع بحران بیکاری این پدیده شوم در شهرستان میبد مهار شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا