در نشستی با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران شرکت برق منطقه‌ای یزد و نمایندگان صنایع استان، از صنایع همکار در پیک‌بار تابستان 94 تقدیر شد.

محمدحسن صبا‌غزادگان در این نشست ضمن بیان این‌که استان یزد دارای یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور است؛ عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد برق مصرفی استان در بخش صنعت مصرف می‌شود و با توجه به پیش‌بینی رشد مصرف در سال جدید، شبکه‌های برق استان آمادگی کامل برای تامین برق را دارند.

وی یزد را طبق اعلام وزارت نیرو جزو استان‌هایی با کمترین میزان خاموشی در کشور دانست و گفت: عبور از پیک‌بار تابستان 94 بدون خاموشی با تعامل و همکاری صاحبان صنایع، مشترکان و همکاران ما در صنعت برق استان به‌دست‌آمده است.

صباغزادگان با بیان این‌که مهم‌ترین پروژه‌ها در سفر روسای جمهور دولت دهم و یازدهم، افتتاح پروژه‌های صنعت برق بود؛ یادآور شد: فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی تابان و پست 400 کیلوولت نخلستان بافق که در اسفندماه با حضور دکتر حسن روحانی به بهره‌برداری رسید از پروژه‌های زیربنایی صنعت برق کشور و استان است.

این مقام مسئول در صنعت برق استان افزود: در استان ۲ هزار و 200 مگاوات قدرت نصب‌شده‌ی نیروگاهی وجود دارد که یک هزار مگاوات آن توسط نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، دولتی است و یک هزار 200 مگاوات آن در راستای اصل ۱۴۴ قانون اساسی توسط بخش خصوصی ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود پیک‌بار تابستان امسال 1314مگاوات باشد؛ افزود: میزان ساعت پیک‌بار استان 300 تا 400 ساعت است که احداث نیروگاه برای این مقدار ساعت مقرون‌به‌صرفه نیست و با مدیریت مصرف می‌توان بدون خاموشی از پیک‌بار عبور نمود و از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری کرد.

وی تعداد مشترکان شرکت برق منطقه‌ای یزد را بیش از 20 مشترک با مصرف بالای 7 مگاوات برشمرد که برای اجرای طرح‌های پیک سایی تابستان 94 بیش از 43 میلیارد ریال تخفیف نصیب صنایع همکار این طرح‌ها شد.

صباغزادگان در پایان اظهار کرد: سال گذشته برای همکاری موثر صنایع در اجرای طرح تعطیلات و تعمیرات 2 میلیارد و 400 میلیون تومان و در طرح ذخیره عملیاتی 1 میلیارد و 800 میلیون تومان تخفیف داده شد که امیدواریم پیک‌بار سال 95 نیز با تعامل و همکاری خوب صنایع، بدون هیچ‌گونه مشکلی سپری کنیم.

در ادامه این جلسه معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز با اشاره به اینکه با بهبود ضریب بار می‌توان از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری کنیم؛ تاکید کرد: کشورهای پیشرفته دنیا به بحث نیروگاه‌های مجازی در انواع مختلف ازجمله ذخیره عملیاتی و مدیریت بار، بر اثرگذاری بیشتر راهکارهای فرهنگی تاکید دارند و مدیریت مصرف بار را از اولویت‌های خود قرار داده‌اند.

ابوالفضل اسدی با مقايسه پیک‌بار استان یزد در سال‌های 87 تا 94 افزود: در سال 93 پیک‌بار 1180 مگاوات و در سال 94 با سه درصد کاهش نسبت به سال گذشته 1158 مگاوات گزارش شد که سال 94 اولین سالی بود که پیک‌بار کاهش یافت.

وی افزایش ساعات پیک در تابستان، تعطیلات و تعمیرات، استفاده از مولدهای اضطراري و ذخیره عملیاتی صنايع را ازجمله طرح‌های پیک سایی تابستان 94 برشمرد و گفت: همکاری صنایع در روز پیک بار استان، برای کاهش پیک‌بار 46 مگاوات و همچنین ماکزیمم همکاری صنایع 128 مگاوات در روز 11 مرداد است.

حسین زارعی رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد صنایع در پیک‌بار تابستان 94 پرداخت و افزود: به ازای هر کیلووات ساعت همکاری صنایع در طرح تعطیلات و تعمیرات 116 تومان تخفیف داده شد که مجموع انرژی صرفه‌جویی شده 89163 مگاوات ساعت است.

در پایان از صنایع استان یزد؛ شرکت‌های فولاد آلياژي، چادرملو در اجرای طرح‌های تعطیلات و تعمیرات و ذخیره عملیاتی و شرکت فولاد ارفع در طرح ذخیره عملیاتی و شرکت‌های گندله‌سازی اردكان، ذوب روی بافق، سيمان تجارت مهريز و فولاد غدير ايرانيان برای اجرای طرح تعطیلات و تعمیرات در پیک‌بار تابستان سال 94 تقدیر شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا