صنعت زیلو بافی در شهرستان اشکذر پس از گذشت نیم قرن، با تلاش استاد غلامرضا دهقانی، احیاء شد.

 سید محمدجعفر میرجلیلی در این خصوص گفت: زیلو بافی از قدیمی ترین صنایع دستی استان یزد است که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد. این رشته در نیم قرن پیش یکی از صنایع خانگی فعال در شهرستان اشکذر بوده که مردم با برپا کردن دارهای زیلو در خانه ها و کارگاه های زیلو بافی و فروش این محصولات امرار معاش می کردند.

مسئول نمایندگی این اداره کل در شهرستان اشکذر ادامه داد: مواد اولیه زیلو، نخ پنبه ای است که امتیاز خنک بودن در تابستان، گرم بودن در زمستان و دوام بالا را داراست، همچنین علت اصلی استفاده از رنگهای گیاهی در زیلو ثابت ماندن رنگ زیلو به هنگام شست و شو و مقاومت در برابر نور خورشید است.

وی اضافه کرد: زیلو به عنوان فرش سلامت شناخته می شود و این رشته از صنعت به دلیل ویژگی های خاص کاربری، عدم وابستگی به فناوری خارجی، اشتغالزایی و رابطه با صنعت جهانگردی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و باید با حمایت از بخش خصوصی و راه اندازی کارگاه های زیلو بافی در شهرستان، اشتغال زایی و تولید از منسوخ شدن این رشته جلوگیری کنیم.

میرجلیلی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر اولین کارگاه زیلو بافی اشکذر به همت استاد غلامرضا دهقانی و حمایت نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با پرداخت تسهیلات مورد نیاز راه اندازی شد .

گفتنی است: علاقمندان به فراگیری این صنعت جهت کسب آموزشهای لازم می توانند با شماره 32722677، روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر تماس بگیرند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا