محمد حسن مسلم یزدی در گفتگویی بااشاره به مسائل و مشکلات جامعه اصناف و بازار خواستار رسیدگی جدی مسئولان استانی به خواسته ها، درک و رفع مشکلات اصناف و بازار یزد شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف یزد نایب رئیس اول اتاق اصناف مرکز استان یزد در ابتدای صبحت های خود با اشاره به این نکته که سالیان سال است اصناف با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و بارها و بارها به اطلاع مسئولان رسیده و در جلسات متعددی این مشکلات مطرح شده است، گفت: یکی از معظلات ما برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا است به این معنی که به عنوان مثال بازار کیف و کفش در دو مقطع زمانی رونق خوبی دارد، یکی نیمه دوم شهریور ماه و دیگر نیمه دوم اسفند ماه که تقاضا افزایش می یابد که متاسفانه با برگزاری نمایشگاه هایی با عرضه محصولات بدون کیفیت و بنجل، بازار را آشفته می کنند.
مسلم یزدی در بخش دیگری از صحبت هایش روزبازارها را از دیگر معظلات اصناف دانست و گفت: در جایی که مغازه هایی با مجوز رسمی و دارای کالاهای با کیفیت و استاندارد عرضه می شوند، شهرداری ها به بهانه ساماندهی دستفروشان اقدام به برگزاری روزبازارهایی می کنند که اجناسی به مراتب بی کیفیت تر و غیرقابل اعتماد تر از نمایشگاه ها عرضه می کنند و ما به جد خواستار برچیده شدن این نوع از عرضه کالا هستیم.
رئیس اتحادیه صنف کیف و کفش یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضل دستفروشان و وانت بارهای سطح شهر تصریح کرد: در شرایطی که واحدهای صنفی با پرداخت حق و حقوق دولت از قبیل مالیات، عوارض گوناگون به شهرداری، هزینه های بالای انرژی و ... در سطح شهر در حال فعالیت هستند هر روز به تعداد دست فروشان افزوده می شود و با عرضه کالاهایی بی کیفیت که به احتمال زیاد به صورت چاقاق وارد کشور شده است و سرمایه ملی کشورمان را از بین می برد موجب تعطیلی واحدهای مجوز دار می شوند.
مسلم یزدی از دیگر معظلات اصناف یزد را عوارض شهرداری و مالیات ها دانست و افزود : در شرایطی که اقتصاد کشور در رکود به سر می برد ما شاهد افزایش عوارض شهرداری و مالیات هستیم به طوری که واحدهای تجاری ترجیح می دهند برای فرار از مالیات و عوارض به صورت بدون مجوز و در خفا فعالیت کنند.
نایب رئیس اتاق اصناف در ادامه با اشاره به تاثیر بسزایی که قیمت ملک و اجاره بهای ملک می تواند بر بازار داشته باشد گفت: ما شاهد هستیم که قیمت ملک و ساختمان های تجاری هر روز در حال افزایش است و این افزایش بی رویه تاثیر مستقیمی بر اجاره بها دارد. ما شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل عدم امکان پرداخت اجاره بها هستیم.
این کاسب باتجربه و پیشکسوت یزدی در بخش دیگری از سخنانش از گسترش بی ضابطه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و تعاونی ها و همچنین حذف حریم صنفی و قانون های جدید در اعطای پروانه کسب انتقاد کرد.
مسلم یزدی در پایان سخنانش خواستار رسیدگی هر چه زودتر مسئولان به این مشکلات شد و افزود: امیدوارم با تلاشهای اتاق اصناف و توجه هرچه بیشترمسئولان رده بالای استان برمشکلات بازار و اصناف یزد شاهدبازارسالم ورقابتی خوبی باشیم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا