یزدفردا"سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس"پلیس استان یزد"- عصبانيتي که کنترل نشود،مي‌تواندهم براي سلامتي‌‌وهم براي زندگي افرادمضرباشد. 
خشم وضعيتي رواني‌است که درگستره آزردگي اندک تاغضب شديدمي‌گنجد. معلول‌هاي فيزيکي خشم شامل،تندشدن ضربان قلب،افزايش فشارخون وميزان آدرنالين درخون است. ازديد عده‌اي،خشم بخشي ازواکنش مغز به بيمناکي‌اش ازدرد است.خشم واکنشي هيجاني و دفاعي است که در مواقع ناکامي ، ناديده گرفته شدن و مورد حمله قرار گرفتن ابراز مي شود . 
حس در خطر بودن محرک عمومي خشم است اعتقاد بر اين است که معمولا توسط ديگران و يا محرک هاي بيروني خشمگين و عصباني مي شويم وقتي از کسي عصباني مي شويم خود به خود ديگري را مسوول احساسات ناخوشايند خود مي دانيم ولي واقعيت اين است که ممکن است ديگران جرقه اول را زده باشند ولي اين خود ما هستيم که مي توانيم آتش آن را شعله ورتر و يا آن را خاموش کنيم .
راهکارهاي زيربه شما کمک کندتا بتوانيد برخشم خود غلبه کنيد.
*يک لحظه تفکر کنيد
در مراحل شديد عصبانيت بهتر است از مواجهه با فردي که از دست او عصباني هستيد دور شويد و در مقابل او قرار نگيريد. به جاي اين چند لحظه به خود فرصت بدهيد تا آرام شده و در مورد روش‌هاي ابراز عصبانيت کمي فکر کنيد
*خشم‌تان را خالي نکنيد
اين يک باور غلط اجتماعي است که مي‌گويند بيرون ريختن غضب و خشم و عصبانيت هميشه بهترين راه احساس راحتي است. خالي کردن خود با فرياد و عصبانيت مي‌تواند باعث بروز مشکلات بيشتر شود به جاي اينکه آنها را حل کند. اين کار مي‌تواند روابط بين افراد را بدتر کرده و شيوه خوبي براي الگو بودن براي کودکان نيست
*حرف بزنيد به جاي داد زدن
در مورد چيزي که داريد مي‌گوييد کمي فکر کنيد و صداي‌تان را بلند نکنيد. در مورد چيزي که شما را عصباني کرده با آرامي توضيح دهيد. سعي کنيد قبل از اينکه پاسخ بدهيد به آنچه فرد مقابل‌تان هم مي‌گويد گوش کنيد
*از مهارت حل مشکل استفاده کنيد
با خود فکر کنيد و راه‌حل‌هاي ديگري را به غير از عصبانيت براي حل مشکل پيدا کنيد
*موقعيت را بپذيريد
برخي چيزها را نمي‌توان تغيير داد. گاهي بايد به جاي عصباني شدن وضعيت کنوني را پذيرفت و با آن سازگاري پيدا کرد. در اين صورت لازم است شيوه‌هاي مقابله با مشکلات را ياد گرفته و يا آنها سازگار شويد. 
*به سلامت خود بينديشيد
عصبانيت موجب افزايش هورمون استرس و عصبانيت در بدن شما مي‌شود که اين خود موجب افزايش فشار خود شما مي‌شود. پس بگذاريد با آرامش مشکلات برطرف شود، چرا که عصبانيت‌هاي طولاني مدت و شديد سلامت قلب شما را هم به خطر مي‌اندازد
*نفس عميق
بهترين حالت آن است که از روش هاي چهار-شش و هشت استفاده کنيد؛ يعني نفس عميق بکشيد و تا چها بشماريد و در نهايت نفس خود را بيرون بدهيد و تا هشت بشماريد. اين تمرين را حداقل چهار بار تکرار کنيد. در کنار نفس عميق، شمردن تا ده هم توصيه مي شود. گرچه با انجام اين کار خشم کاملا از بين نمي رود و مسئله برطرف نمي شود اما اين روش مي تواند شما را از هرگونه واکنش سريع و تصميمات غيرمنطقي بازدارد.
*اهميت ندادن به خشم
 مسلم است که خشم خود را به سادگي نمي توانيد مهار کنيد اما ياد بگيريد که با مهم جلوه دادن خشم، فرياد زدن و حتي کوبيدن در نمي توانيد بر خشمتان غلبه کنيد؛ پس به اي اين کارها، بکوشيد تا خشمتان را مانند يک ابر تصور کنيد؛ يعني احساس کنيد که خشم الان اينجاست ولي همزمان و به سرعت در حال حرکت و گذر است.
*رونشاندن خشم
در مواقعي که بسيار عصباني هستيد، لازم است خشمتان را تخليه کنيد. در اين مواقع حرکت، بهترين وسيله براي رهايي سريع از عصبانيت است؛ زيرا با حرکت، هورمون استرس کاهش مي يابد و هورمون اندروفين يا همان هورمون شادي آزاد مي شود. يکي ديگر از راهکارهاي مفيد براي زدودن خشم، پياده روي يا دويدن در اطراف منزل است.
*لبخند زدن
در مواقعي که بسيار عصباني هستيد، سعي کنيد يک بار لبخند بزنيد؛ زيرا تنها وقتي که حال خوبي داريم، لبخند نمي زنيم؛ بلکه در زماني که مي خواهيم حال بهتري داشته باشيم نيز لبخند به لبانمان مي نشيند؛ علاوه بر آن خنده استرس را کم مي کند، فشار خون را کاهش مي دهد و نيروهاي دفاعي بدن را قوي تر مي کند. فراموش نکنيددر هر صورت، لبخند ارزشمند است.
*مقايسه ممنوع
گاهي اوقات علت عصبانيت افراد مقايسه خودشان با ديگران است؛ مثلا شخص مي گويد که درآمد همکارم بيشتر از من است يا اتومبيل همسايه ام بهتر از اتومبيل من است و يا مواردي از اين دست. خود را با ديگران مقايسه نکنيد و تنها موقعيت خاص خود را در نظر بگيريد. اگر از موقعيت فعلي تان ناراضي هستيد يا فکر مي کنيد موقعيت ديگران بهتر از وضعيت فعلي شماست، آستين تان را بالا بزنيد و کمي اوضاع را تغيير دهيد. در هر حال در هنگام مقايسه کردن خود با ديگران هرگز عصباني نشويد و بيشتر به فکر خود باشيد.
*انديشيدن به مانترا
"مان" به معني فکر و "ترا" به معني آزاد شدن است؛ در حقيقت مانترا مجموعه اي از کلمات و آواهايي است که با لحن خاص و به دفعات تکرار مي شوند و به آن دليل که مانترا تاثير مثبتي بر جسم و روح مي گذارد، در مراقبه کاربرددارد. مانترا به تعادل ذهني کمک مي کند و از اين طريق باعث مي شود عصبانيت ما سريع تر فروکش کند يا ديرتر ظاهر شود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا