مدیرعامل گروه پیشگامان: رقابت و کیفیت اینترنت فدای دانلود نامحدود می‌شود


صدور بخشنامه برداشته شدن محدودیت دانلود اینترنت توسط سازمان تنظیم مقررات و نپرداختن به جزییات بیشتر این بخشنامه موجب شد تا بسیاری از کاربران و مدیران شرکت‌های ارایه‌کننده این خدمات در کشور با ابهامات زیادی روبه‌رو شوند. از همین رو با برخی از مدیران شرکت‌های خصوصی گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.


به گزارش روزنامه فناوران اطلاعات ، مدیرعامل گروه پیشگامان تعاونی برتر کشور و صاحب بزرگترین شبکه ارائه اینترنت پرسرعت در سراسر کشور از لحاظ وسعت معتقد است: کاربران اینترنت در صورت استفاده سرویس اینترنت با پهنای باند 128 کیلوبیت با شیر یک به 10 به صورت 24 ساعته استفاده کنند در طول یک‌ماه می‌توانند تنها 40 گیگ دانلود داشته باشند البته به شرطی که شبکه اینترنت با حجم بالای دانلود تعطیل نشود.


محمدرضا رضایی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت با ارایه پهنای باند حجمی و کیفیت بالا مدیریت مصرف اینترنت را به مشترکان واگذار کرده‌اند و محدودیتی در سرعت برای مشترکان وجود ندارد.‌


وی افزود: رگولاتوی با بخشنامه‌ای که ابلاغ کرده عملا مدیریت را از دست کاربران خارج می‌کند چرا که اگر در گذشته کاربران به دلیل دریافت حجمی اینترنت سعی می‌کردند برای دانلود از ساعات شبانه که در اکثر سرویس دهندگان رایگان است استفاده کنند، با برداشتن محدودیت دانلود به دلیل نبود نگرانی اتمام حجم اقدام به دانلود در هر ساعت از شبانه‌روز می‌کنند.


مدیرعامل گروه پیشگامان گفت: در صورتی که این اتفاق بیفتد به دلیل نبود پهنای باند کافی در کشور قطعا شبکه اینترنت با مشکل روبه‌رو خواهد شد و این شبکه با ظرفیت فعلی پهنای باند پاسخگوی نیاز کاربران نخواهد بود.


وی افزود: یکی از روش‌هایی که خدمات دهندگان اینترنت از آن استفاده می‌کنند ارایه اینترنت با اشتراک کمتر از یک به 10 است به نحوی که مشترکان در این حالت می‌تواند از سرعت بالاتری برخوردار باشد اما به صورت حجمی از اینترنت استفاده می‌کند که عملا در این روش کاربر نحوه استفاده از شبکه اینترنت را خود مدیریت می‌کند.


وی بیان کرد: اما آنچه که رگولاتوری به دنبالش است ارایه اینترنت با شیر یک به 10 برای تمامی کاربران است به نحوی که هر فرد تنها به همان میزانی که باید در ضریب 10 نفره استفاده کند سهمش است و در صورت نبودن سایر کاربران دسته خویش نمی‌تواند از سرعت بیشتری بهر‌ه‌مند شود.


مدیرعامل گروه پیشگامان گفت: چنانچه این اتفاق در کشور بیفتد شبکه اینترنت منهدم می‌شود و بسیاری از افرادی که در طول روز قصد انجام امور جاری همچون خرید اینترنتی و ایمیل چک کردن داشته باشند با مشکل کندی سرعت مواجه می‌شود و استفاده از خدمات مجازی دچار اختلال جدی خواهد شد.


وی افزود: یکی از دلایلی که شورای انقلاب فرهنگی اقدام به ارایه اینترنت با سرعت 128 کیلو بیت در ثانیه به کاربران خانگی کرد جلوگیری از ورود فرهنگ غربی با دانلود فیلم‌ها و محتوایی بوده است. که هیچ سنخیتی با فرهنگ کشور ما ندارد.


وی عنوان کرد: اجرای این مصوبه فرهنگ دانلود را در فضایی که ما در کشور در بحث تولید محتوا مشکل داریم را ترویج می‌کند و این قطعا برای سیاستگذاران این حوزه خوشایند نخواهد بود.


رضایی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشگامان در حال مذاکره با موسسه تبیان برای استفاده از محتوای این شرکت در بستر اینترانت با سرعت بالای 2 مگابیت است، گفت: مذاکرات نهایی این طرح انجام شده و به زودی کاربران شرکت پیشگامان ‌می‌توانند با سرعت بالا به محتوای سایت تبیان دسترسی داشته باشند.



وی افزود: سیاستگذاران باید به سمتی حرکت کنند که استفاده از شبکه اینترانت در کشور رایگان شود و مردم بابت اینترنت بین‌الملل هزینه پرداخت کنند.


جزییات نامشخص است


مدیرعامل شرکت مخابرات با بیان اینکه جزییات این بخشنامه نامشخص است، گفت: اینکه چرا در این زمان رگولاتوری اقدام به ارایه این طرح کرده کاملا نامشخص است.


صابر فیضی افزود: وجود محدودیت حجم دانلود در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و این اصلی پذیرفته شده در دنیاست.


وی بیان کرد: یکی از راهکارهایی اساسی رقابت اپراتورها و ارایه کنندگان اینترنت پرسرعت استفاده از همین اصل است که با چه پیشنهاد و حجمی می‌توانند مشتریان بیشتری جذب کنند.


مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به اینکه سرویس اینترنتی که توسط این شرکت به کاربران ارایه می‌شود دارای محدودیت نیست، گفت: اخیرا در اصفهان و دو شهر دیگر اقدام به حجمی کردن سرویس کاربران کرده بودیم که حال باید ببینیم نظر رگولاتوری در این زمینه چیست.


وی افزود: در روشی که فعلا جزییات آن نامشخص است برخی از کاربران تخصصی که می‌دانند چگونه از اینترنت استفاده کنند به نفع‌شان می‌شود و برخی دیگر نیز با مشکل روبه‌رو خواهند شد.


وی بیان کرد: در صورتی که در یک دسته اشتراکی یک از کاربران اقدام به دانلود کند به محض شروع دانلود سایر نفرات با مشکل روبه‌رو خواهند شد ولی به هر حال باید برای اظهارنظر کارشناسی در این خصوص منتظر جزییات بیشتر ماند.


فیضی بیان کرد: اگر این طرح با این شرایطی که گفته شده اجرا شود رقابت با مشکل روبه‌رو می‌شود زیرا تمامی ارایه‌دهندگان اینترنت از یک ضریب اشتراک در سرویس‌ها و با یک قیمت فعالیت خواهند کرد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا