عضو هیات علمی دانشگاه یزد: جشنواره ملی ایده های برتر تحت حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با اشاره به ملی شدن جشنواره ایده های برتر اظهارامیدواری کرد، این جشنواره تحت حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی جشنواره ملی ایده های برتر، دکتر حجت الله ذاکرزاده با تبیین اهداف برگزاری جشنواره ملی ایده های برتر اظهارکرد: این جشنواره با هدف تفکر مردم در مسائل جدید پایه ریزی شد تا تفکر آنان جهت دار و در راستای رفع مشکلات جامعه باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی ایده های برتر فرصتی فراهم می کند تا مردم راهکارهائی را برای رفع مشکلات جامعه ارائه دهند افزود: در این جشنواره ایده هائی در علوم مختلف نظیر علوم انسانی نیز طرح می شود، بنابراین می تواند نقش تاثیرگذاری بر روابط اجتماعی داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با تشریح ابعاد بیشتری از اهداف جشنواره تاکید کرد: دستگاه ها پس از طرح ایده و نظریه وظیفه دارند که از ایده پرداز حمایت کنند.

وی ادامه داد: حمایت ازایده ها ی برتر هنوز خیلی کانالیزه نشده است، در هشت دوره گذشته ایده های خوبی از جشنواره بیرون آمده اما حمایت ها برای تبدل به ایده به فن هنوز صورت نگرفته است.

دبیر علمی جشنواره های ششم تا هشتم افزود: هنگامی که ایده ای مطرح شود و از آن حمایت شایسته ای صورت نگیرد چه بسا ایده خوبی باشد و در خارج از کشور از آن استفاده کنند بنابراین ایده درآنجا پرورش می یابد و سرمایه ای که در این مکان بوده را از دست می دهیم.

دکتر ذاکرزاده حمایت از ایده های برتر جشنواره را از وظایف پارک علم و فناوری استان دانست و خاطرنشان کرد: پارک علم وفناوی باید ایده ها را تحت حمایت قرار دهد و با فراهم آوردن امکان راهیابی ایده پردازان به مراکز رشد زمینه پرورش ایده ها را فرام کند.

وی تاکید کرد: هنگامی که ایده های برتر پرورش و رشد یابند باید ایده پردازان به بخش خصوصی هدایت شوند تا فن را به تولید برسانند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد بیان کرد: از سال گذشته برای حمایت از ایده های برتر برنامه ریزی شد و باید برای به سرانجام رسیدن این برنامه ریزی ها پیگیری های لازم صورت بگیرد.

وی با اظهار امیدواری به اینکه جشنواره ایده های برتر پس از ملی شدن مورد توجه بیشتر دولت قرار بگیرد تاکید کرد: در گذشته تنها پارک علم و فناوری وظیفه حمایت از ایده ها را برعهده داشت که با توجه به جنبه های مختلفی که وجود دارد پارک به تنهائی از عهده آن بر نمی آمد.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه حمایت از ایده های برتر از اهمیت ویژه ای برخودار است تصریح کرد: پرورش ایده وتبدیل آن به فن دارای مراحل مقدماتی است که بخش خصوصی به دلیل عدم قطعیت در به نتیجه رسیدن آن حاضر به سرمایه گذاری در آن نیست.

وی افزود: در مراحل مقدماتی و تبدیل ایده به فن باید حمایت های دولتی صورت بگیرد و هنگامی که ایده به نتایج قابل قبولی رسید، آن را به بخش خصوصی واگذار تا به تولید برسد.

مدیر پشتیبانی جشنواره خاطرنشان کرد: ماهیت بخش خصوی سودآوری است و اگر از نتیجه سرمایه گذاری مطمئن نباشد به مرحله سرمایه گذاری وارد نمی شود بنابراین باید با سرمایه گذاری اولیه که زیاد هم سنگین نیست، ایده پرداز در قالب شرکتی در مراکز پیش رشد و نوآوری پارک تحت حمایت قرار گیرد و هنگامی که با پرورش اولیه به پختگی و نتیجه رسیدبه بخش خصوصی واگذار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با تشریح انواع مختلف حمایت از ایده پردازان در قالب پارک علم و قناوری تاکید کرد: ایده پردازان می توانند به عنوان یک فرد حقیقی به مراکز نوآوری پارک علم وفناوری وارد و تحت حمایت قرار گیرند و یا اینکه ایده پرداز در مراکز پیش رشد تحت قالب شرکت وموسسه مورد توجه و حمایت باشد.

وی حمایت معنوی از ایده ها را مهم دانست و افزود: ایده ها باید مورد حمایت معنوی قرار بگیرند و از مالکیت ایده پردازان بر ایده ها حمایت شود تا اگر ایده فاش و یا از آن استفاده غیر قانونی شود فرد استفاده کننده جوابگوباشد.

دکتر ذاکرزاده اظهارداشت: باید در ابتدا حمایت های معنوی و قانونی از ایده صوت گیرد و درمرحله بعد ایده مورد حمایت معنوی قرار گرفته تا به محصول تبدیل شود چرا که تنها در سایه این حمایت هاست که ایده پرداز می توان ایده خود را در بازار آزاد مطرح کند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد در پایان با بیان بیان اینکه اگر حمایت معنوی از ایده صورت نگیرد چه بسا آن ایده مورد سرقت قرار بگیرد اظهار امیدواری کرد: با حمایت از جشنواره ملی ایده های برتر شاهد رشد هر چه بیشتر ان باشیم.

گفتنی است، نهمین جشنواره ملی ایده های برتر آذر ماه سال جاری در یزد با همکاری گروه پیشگامان برگزار خواهد شد و مهلت ارسال ایده‌ها نیز تا 25 آبان ماه تعیین شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا