یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴-خودروسازان نحوه شراکت با طرفهای خارجی را مشخص خواهند کرد

 

خودروسازان بر اساس سیاست های جدید وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، خود شرکای خارجی و نحوه شراکت را تعیین خواهند کرد نه طرف های خارجی

خودروسازان نحوه شراکت با طرفهای خارجی را مشخص خواهند کرد

به گزارش اخبار خودرو ،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه مراسم آغاز تولید خودرو ساندرو گفت : با توجه به توان فنی و مهندسی که در صنعت خودروسازی وجود دارد میبایست تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و این پتانسیل در کشور وجود دارد که با مدیریت صحیح بتوان به جایگاه ارزنده ای دست یافت .
دکتر مهدی جمالی تصریح کرد : خودروسازان بر اساس سیاست های جدید وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، خود شرکای خارجی و نحوه شراکت را تعیین خواهند کرد نه طرف های خارجی و این موضوع در مذاکره و عقد قراردادهای خودروسازان با شرکای خارجی به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار گرفته است .
وی افزود : خودرو ساندرو به لحاظ کیفیت و قیمت برای خانواده های ایرانی بسیار ایده آل است و امیدواریم همکاریهای مشترک با هدف سرمایه گذاری و توازن ارزی مناسب با شرکای تجاری در چارچوب مشخص و در راستای انتقال دانش فنی ادامه یابد و تمام ذینفعان بتوانند در شرایط برابر به نتیجه بردبرد برسند .

 


 

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴

 


 

 
 

 

افزایش تولید تایر در انتظار سرمایه‌گذاری جدید

 

دستیابی به تولید ۷۰۰ هزار تن تایر در کشور، یکی از اهدافی است که در افق ۱۴۰۴ بر آن تاکید شده، از این رو افزایش میزان تولید، ارتقای کیفیت و استفاده از فناوری‌های جدید در تولید تایر خودرو از مواردی است که برای دستیابی به این هدف باید مورد توجه قرار گیرد.

افزایش تولید تایر در انتظار سرمایه‌گذاری جدید

به گزارش اخبار خودرو ، دستیابی به تولید ۷۰۰ هزار تن تایر در کشور، یکی از اهدافی است که در افق ۱۴۰۴ بر آن تاکید شده، از این رو افزایش میزان تولید، ارتقای کیفیت و استفاده از فناوری‌های جدید در تولید تایر خودرو از مواردی است که برای دستیابی به این هدف باید مورد توجه قرار گیرد.

 

به گفته کارشناسان با افزایش تولید تایر در چین و عرضه آن به بازارهای هدف، افزایش نرخ تعرفه واردات این محصول ضروری است. هر چند برای ارتقای میزان تولید تایر قرار است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به میزان ۱۹درصد و بخش خصوصی ۸۱ درصد در این بخش سرمایه‌گذاری کند، با این حال حمایت‌های تسهیلاتی دولت می‌تواند راهکاری برای تقویت تولید تایر در کشور باشد.

 

 
افزایش ظرفیت کارخانه‌های تولید تایر
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره کیفیت تولید تایر خودرو به صمت گفت: تایر به دلیل کاربرد فراوانی که در محصولات مختلف دارد، برای ساخت آن استانداردهای بین‌المللی وجود دارد و تولید آن تابع استانداردهای تعریف‌شده خودروسازان نیست. حال از آنجایی که میزان تولید تایر در کشور بیشتر از نیاز کارخانه‌های خودروسازی است، باید بخشی از آن به بازارهای خارجی صادر شود، با این حال در ماه‌های گذشته میزان تولید برخی کارخانه‌های تولید تایر به دلیل مطالبات آنها از سوی خودروسازان کاهش پیدا کرده است.
مصطفی تنها با برشمردن اقداماتی که دستیابی به تولید ۷۰۰ هزارتنی تایر در افق ۱۴۰۴ را محقق می‌کند، افزود: در گام نخست باید ظرفیت کارخانه‌های تولید تایر افزایش پیدا کرده تا هزینه سربار کاهش و قیمت تمام‌شده آن رقابتی شود. از این‌رو این کارخانه‌ها به منظور ارتقای ظرفیت تولید خود نیازمند حمایت دولتی مانند افزایش تسهیلات ارزی و تسهیلات ریالی هستند.
او با اشاره به اینکه در سال‌های تحریم تامین مواد اولیه لازم برای ساخت و تولید تایر به سختی انجام می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد مواد اولیه موردنیاز برای ساخت تایر در داخل تهیه شده و ۴۰ درصد نیز از کشورهای خارجی وارد می‌شود که این مواد از کیفیت لازم برای تولید تایر برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه ۱۱ کارخانه تولید تایر در جهان با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته پیشتاز هستند، تصریح کرد: این کارخانه‌ها سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار برای توسعه صنعت تایر سرمایه‌گذاری می‌کنند که کشور ما نیز تمایل به همکاری با این شرکت‌ها دارد اما در سال‌های تحریم به دلیل محدودیت‌ها این امر تحقق نیافت که انتظار می‌رود در فضای پس از تحریم این همکاری‌ها از سر گرفته شود و بتوانیم همکاری‌های خود را با این شرکت‌ها برای بهبود تولید تایر خودرو به کار ببریم.

 

 
افزایش میزان تعرفه واردات تایر
به گفته دبیر انجمن صنعت تایر ایران، با توجه به اینکه چین تولید تایر خود را افزایش داد، با عرضه آن به بازارهای هدف و با قیمتی کمتر از بازارهای جهانی (دامپینگ)، هر کیلوگرم لاستیک را به نرخ ۱/۵ دلار کمتر از قیمت معمول در بازار عرضه می‌کند و این مسئله می‌تواند به تولیدکنندگان این محصول آسیب برساند. خسرو محمودیان با تاکید بر جلوگیری از واردات لاستیک به کشور افزود: برای حمایت از تولید داخل و مقابله با سیاست دامپینگ چین در عرضه تایر، باید تعرفه واردات این محصول از چین اصلاح شود و میزان این تعرفه به گونه‌ای افزایش یابد که به تولیدکنندگان داخلی آسیب وارد نشود.
بنا بر اظهارات دبیر انجمن صنعت تایر ایران، قرار است تا افق ۱۴۰۴، تولید لاستیک کشور به ۷۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا کند. این درحالی است که هم‌اکنون براساس برخی آمارها میزان تولید لاستیک در کشور ۳۵۰ هزار تن است و آمار تولید واقعی لاستیک ۱۰ کارخانه سازنده حدود ۲۵۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود.
محمودیان معتقد است، اگرچه تحریم‌های ظالمانه صنعت لاستیک را در شرایط دشواری قرار داد، به گونه‌ای که سازندگان نتوانستند خود را با فناوری روز جهان تطبیق دهند اما به منظور دستیابی به تولید ۷۰۰ هزار تن لاستیک در افق ۱۴۰۴ باید برنامه افزایش تولید در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای توسعه صنعت لاستیک اشاره کرد و گفت: برای ارتقای میزان تولید تایر قرار بر این است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به میزان ۱۹ درصد سرمایه موردنیاز این بخش و بخش خصوصی نیز ۸۱ درصد باقیمانده آن را تامین کند.
به گفته محمودیان، با توجه به سابقه فعالیت ۱۰ کارخانه داخلی تولید تایر، حمایت دولت از آنها برای افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش را ضروری دانست تا تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از تسهیلات و حمایت‌های دولتی در توسعه صنعت لاستیک کشور ایفای نقش کنند.

 

 
کیفیت مناسب تایرهای تولیدی در کشور
مسئول کمیسیون تخصصی لاستیک و روغن اتاق اصناف کشور اظهار کرد: کارخانه‌های خودروسازی از تایرهای تولیدی در کشور استفاده می‌کنند و این تایرها ابتدا در آزمون جاده‌ای به وسیله سازمان استاندارد و همچنین خودروسازان آزمایش شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گفته علیرضا رعنایی، دوران تحریم مانعی برای ورود فناوری‌های روز دنیا در ساخت و تولید تایر بوده است اما با این وجود تایرهای تولیدی در کشور ما از کیفیت لازم برخوردار هستند و کارخانه‌هایی مانند یزد تایر و شرکت تایر بارز، لاستیک‌های با کیفیت مناسب تولید می‌کنند.
رعنایی ادامه می‌دهد: همکاری با کشورهای مطرح در صنعت تایر از مواردی است که با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران اجرا می‌شود و این موضوع می‌تواند افق تازه‌ای در تولید تایر خودرو باشد.

 

منبع:صمت

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا