دستیار ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در امور اقوام، اقلیت های دینی و مذهبی گفت: ایران امینت خود را در وحدت جامعه اسلامی می‌‌داند و مبارزه با خشونت، افراطی گری و حفظ وحدت ملل اسلامی از ضرورت‌‌های جهان اسلام است.
 
 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، عصر چهارشنبه پنجم خرداد ماه آیین اختتامیه هفتمین کنفرانس مجمع جهانی اسلام با حضور دستیار ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در امور اقوام، اقلیتهای دینی و مذهبی، استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، یادگار سومین شهید محراب آیت الله شهید صدوقی (ره)، جمعی از مسئولان و مدیران استان، مشاور اطلاع رسانی و روابط عمومی استاندار، اندیشمندان، رجال سیاسی، اسلام شناسان و رؤسای مراکز تولید فکر کشورهای جهان اسلام در تالار خیام هتل صفاییه یزد برگزار شد.
دستیار ویژه ریاست جمهور در امور اقوام، اقلیت های دینی و مذهبی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان یزد و ابلاغ سلام رییس جمهوری اسلامی ایران به مردم یزد اظهار داشت: انقلاب اسلام ایران امینت خود را در وحدت و وحدت خود را در کثرت جامعه اسلامی می‌‌داند.
"حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی" با اشاره به پیشنهاد ابتکاری ریاست جمهور مبنی بر طرح جهانی مبارزه علیه خشونت، به بیان راهکارهایی برای تحقق جهانی عاری از خشونت توسط مجمع جهانی کشورهای اسلامی پرداخت.
وی با دعوت از تمام کشورهای اسلامی به دوستی، محبت و وحدت، گفت: این هدف در جهان اسلام به عهده سازمان کنفرانس اسلامی گذاشته شده و عالمان جهان اسلام، مسئول ایجاد راهکارهای عملی در این حوزه هستند.
قرآن تنها سند مطمئن تمام ادیان است
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام، اقلیت های دینی و مذهبی قرآن را تنها سند مطمئن و مشترک بین تمام ادیان و مذاهب موجود در جهان دانست و تصریح کرد: مبارزه با خشونت و افراطی¬گری از ضرورتهای امروز جهان اسلام است.
یونسی با اشاره به تنوعات قومی در جهان اسلام نیز گفت: قرآن تنوعات مختلف قومی، نژادی و زبانی را به عنوان فرصت و آیت الهی بیان کرده و آن را نشانه‎‎ای از توحید و خدا پرستی عنوان کرده است.
وی ادامه داد: نظریه تعارف به منظور به رسمیت شناختن اختلافات، از جمله سفارشات قرآن کریم برای از بین بردن مشکلات قومی، مذهبی و نژادی بین جوامع مختلف است.
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام، اقلیت های دینی و مذهبی با اشاره به ضرورت احترام به حقوق دیگران اظهار کرد: آشنایی با نحوه تعامل و همزیستی مسلمانان با یکدیگر از الزامات روابط بین کشورهای جهان اسلام است.
وحدت مسلمانان اصلی اجتناب ناپذیر است
یونسی در ادامه دوستی و وحدت مسلمانان را بر اساس اخوت اسلامی، اصلی اجتناب‎‎ناپذیر خواند و عنوان کرد: تعامل و گفت‎‎وگو بر اساس مشترکات ادیان، از جمله راهکارهای موثر برای ایجاد ارتباط و همبستگی مسلمانان با غیر مسلمانان می باشد.
 دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام، اقلیت‎‎های دینی و مذهبی تصریح کرد: جامعه اسلامی که با حضور حضرت امام زمان (عج) تشکیل می‌‌شود، برای مسلمانان ایده‌‌آل و برای غیر مسلمانان و مشرکین، قابل تحمل خواهد بود.
قرآن، فطرت و عقلانیت سه اصل اساسی تشکیل جامعه اسلامی
وی خاطرنشان کرد: دوری از قرآن، فطرت و عقلانیت که سه اصل اساسی تشکیل جامعه اسلامی هستند، مهمترین دلایل انحراف، ناامنی و مشکلات در جامعه اسلامی نیز محسوب می‎‎شوند.
یونسی ملت ایران را رنگین کمانی از تنوعات قومی، نژادی، مذهبی و فرهنگی دانست و بیان کرد: همکاری، همراهی و وحدت ملت ایران از جمله دلایل امنیت موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام، اقلیت‎‎های دینی و مذهبی کثرت وجودی را از دیگر اهداف انقلاب اسلامی و رمز پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: تمام ادیان و اقوامی که در ایران زندگی می‌‌کنند، از حق و حقوقی مشترک برخوردار هستند و همه ملت ایران در تحقق این مهم سهیم می باشند.
وی تصریح کرد: مردم بلوچ، ترکمن، آذری، عرب‌، کرد و اهل سنت، زرتشتیان، مسیحیان و کلیمیان ایران عامل اصلی اتحاد و توسعه کشور هستند و نقش مهمی در ارتباط ایران با دیگر کشورهای جهان ایفا می‌‌کنند.
 یونسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امینت خود را در وحدت و وحدت خود را در کثرت جامعه اسلامی می‌‌داند و تعصبات قومی، دینی، ملی و مذهبی را به عنوان عامل اصلی بروز خشونت، افراطی گری و خونریزی اقدامی مردود می داند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام، اقلیت‌های دینی ومذهبی با بیان اینکه جهان اسلام باید به مردم و جوانان خود الگو ارائه دهد، افزود: من پیشنهاد می‌کنم یک نمونه عینی را در اداره امور خود الگو قرار دهید و آن مولانا، صاحب مثنوی و صاحب اندیشه‌های بلند عرفانی و انسانی است.
وی تصریح کرد: مولانا با تمام وجود درد بشر را فهمیده و ریشه درد بشر را نادانی و جهالت می‌داند، ریشه جهالت را تعصبات قومی، دینی، مذهبی و ملی معرفی می کند و شما در همه دنیا هیچ اثری مانند مثنوی مولوی نمی‌بینید که بتواند اسلام و سبک زندگی آن را به این زیبایی به دنیا معرفی کند.
یونسی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مولانا تعصبات را کودکانه و ناشی از حماقت و جهالت می‌داند و راهکاری که برای دوری از جنگ و جهل ارائه داده، اجتناب از تعصب است و می گوید باید کنار هم بنشینیم، یکدیگر را بپذیریم، تنگ نظری، بدخواهی و تعصب بیجا را کنار بگذاریم زیرا اینها ناشی از حماقت و جهالت است.
گفتنی است در پایان این آیین اختتامیه از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مسئول گروه دیپلماسی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و معاون این اداره کل با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا