یزدفردا"بارها در اخبار خبرهایی را منتشر می کنیم و پس از مدتی هیچ کس از ان یاد نمی کند و به دست فراموشی سپرده می شود بارها شنیدیم و خواندیم که اشیاء گرانبهای عتیقه و یا باستانی در سرتا سر یران کشف شده و قدمت هایی را به انها نسبت می دهند و پس از مدتی دیگر خبری از انها در هیچ کجا نه دیده می شود و هرگز شنیده نمی شود .

آیا این اشیاء عتیقه بی ارزش است که در هیچ کجا دیده نمی شوند  و نه خبری از آنها شنیده نمی شود و یا خبرهای زیادی در مورد قتل افراد منتشر و هیچ زمان در مورد محاکمه افراد شنیده نمی شود .

یک خبر که اتفاقی به آن برخوردیم این است که اسکلتی متعلق به 7000 سال قبل در تهران کشف شد و قرار بود پس از بررسی های لازم در مکانی به نمایش عمومی گذاشته شود!هرچه کشتیم خبری در این رابطه کشف نشد و این سئوال همچنان باقی است اشیا کشف شده آیا ارزش دارد یا نه ؟اگر ارزش دارد الان کجاست و سرنوشت آن به کجا ختم شده !!!

آیا ما اشیاء تاریخی را از زیر زمین کشف می کنیم و در انبارها جای می دهیم پسبهتر است همان زیر زمین بمانند قطعا امن تر از انبارهایی است که هیچ کس خبری از انها ندارد؟؟

آیا موزه ها برای چیست؟

کشف اسکلت ۵هزار ساله در تهران

کاوش‌های باستان‌شناسی در جنوب تهران به کشف بی‌سابقه اسکلت انسانی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد منجر شد.
 
این اسکلت تاریخ سکونت در تهران را که پیش از این براساس بقایای باستان‌شناسی در تپه‌های قیطریه ٣‌هزار‌سال برآورد شده بود، تغییر داد و به هفت‌هزار ‌سال رساند.
 
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری روز گذشته بخشی از نتایج کاوش‌های باستان‌شناسان در محدوده مرکزی تهران در خیابان مولوی را منتشر کرد؛ کاوش‌های باستان‌شناسی در حفاری‌های فاضلاب خیابان مولوی تهران منجر به شناسایی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد شد و این کشفِ منحصر به‌فرد، سابقه سکونت در محدوده شهری تهران را تا هفت هزارسال به عقب برد.
 
تا پیش از این قدیمی‌ترین اثری که در تهران به‌دست آمده بود متعلق به‌ هزار اول میلاد یعنی سه‌هزار ‌سال پیش بود و این اسکلت تاریخ تهران را بیش از دوبرابر افزایش داد.
 
سرخط این کشف بزرگ باستان‌شناسان به دختری می‌رسد که یک روز اتفاقی هنگامی که از محدوده کارگاه فاضلاب مولوی عبور می‌کرده متوجه شده در میان خاک‌هایی برای جاگذاری فاضلاب روی زمین ریخته شده سفال‌هایی وجود دارد. او این سفال‌ها را به سازمان میراث فرهنگی می‌برد و پس از آن گروهی از باستان‌شناسان به این محدوده اعزام شدند و در کاوش‌ها به این اسکلت چند‌هزار ساله و مجموعه دیگری از آثار با ارزش تاریخی رسیدند.
 
این اسکلت چند هزارساله برای حفاظت و انجام آزمایش‌ها به موزه ملی ایران فرستاده شده است و پس از پایان مطالعات و آزمایش‌ها به نمایش عموم درمی‌آید. عکس های مهسا غفاری عکاس باشگاه خبرنگاران از این کشف مهم باستانشناسی را در زیر می بینید.


 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا