یوم الشک چیست؟ و روزه در آن روز چه حکمی دارد؟
ج. مسأله "یوم الشکّ" یعنی روزی که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان، روزه آن واجب نیست، و اگر بخواهد روزه بگیرد، باید نیّت ماه شعبان کند، یا اگر روزه قضا به ذمه دارد نیّت قضا کند و چنانچه بعد معلوم شود ماه رمضان بوده، از رمضان حساب میشود، ولی اگردر اثناء روز بفهمد، باید فوراً نیّت خود را به روزه ماه رمضان برگرداند.

آیا سپرده گذاری در بانک به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و بدون تعیین دقیق سهم سپرده گذار از سود، به این شرط که بانک هر شش ماه سهم او را از سود بپردازد، جایز است؟
ج. اگر سپرده گذاری در بانک به این صورت باشد که سپرده گذار همه اختیارات را به بانک داده باشد حتّی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم سپرده گذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد، این سپرده گذاری و سود حاصل از به کارگیری پول در معامله حلال شرعی، اشکال ندارد و جهل صاحب مال به سهم خود در زمان سپرده گذاری ضرری به صحّت آن نمی زند.


شخصی قصد سپرده گذاری در بانک را دارد .و شخص دیگری مطلع شده و به او می گوید پول را به من بده سودی که بانک به تو می دهد من می دهم. آیا این کار هم سپرده گذاری می شود؟ و آیا سود دریافتی حلال است؟
ج. اگر مانند بانک ،آن شخص و کیل صاحب پول باشدتا در بکار گیری سرمایه در معامله حلال شرعی، اختیار داشته باشد ، و یا اینکه تحت یکی از عقود اسلامی، مانند: مضاربه ، مشارکت،و... که معامله حلال شرعی انجام شود، اشکال ندارد. در غیر اینصورت صحیح نیست. وسودی به صاحب پول تعلق نمی گیرد.


امروزه با توجه به کوتاه شدن ابعاد سفر، آیا مسائل روزه مسافر همانند گذشته است؟ یا تغییراتی در آن وجود دارد؟
ج. کسی که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ است باید نماز را شکسته بخواند چه همان روز و شب بخواهد برگردد یا غیر آن روز و شب.
اگر سفر، مختصری از هشت فرسخ کمتر باشد یا انسان نداند که سفر او هشت فرسخ است یا نه، نباید نماز را شکسته بخواند.

 

سید محمد جواد میرشمسی
دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی 
نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه یزد

تلفن گویا31121-035
پیامک 30008497

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا