یزدفردا "محسن اختیاری:همگي ما روزانه با گذر از مناطق مختلف شهر شاهد ساخت و سازهايي به سبكهاي نوين هستيم كه روز بروز مانند قارچ در تمامي محله هاي شهر چه بالا و چه پايين و چه چپ و چه راست سبز ميشودكه اگر چه در نظر اول بسياري از مارا مجذوب ميكند ، وليكن آيا در پي اين شيفتگي هيچ تاملي داشته ايم؟.
استفاده از مصالح و نماهاي به اصطلاح غربي و مدرن مانند نماهاي كامپوزيت و آلومينيومي، نماهاي شيشه اي و .... كه روز بروز در حال افزايش است و محتملا تا چند سال نگذرد و امتحان خود را پس ندهد اين روند ادامه خواهد داشت و از آينده هم كه خدا خبر دارد و بس.
اما در اين ميان آنچه نگارنده ميپندارد، چيزي نخواهد بود جز الگو برداريهاي كوركورانه و بدون تامل از سبكها و مدلهاي معمولا غربي بدور از كمترين بررسي و انديشه اي درمورد جنبه هاي گوناگون موضوع نظير مسايل اجتماعي و فرهنگي، جغرافيايي و آب و هوايي، هماهنگي و همگوني با معماري و بافت سنتي و قديمي شهر و .....كه اگر حتي از ساير ابعاد مسئله هم چشم بپوشيم مباحث اتلاف انرژي و تطابق اين سبك معماريها حد اقل با شرايط جغرافيايي و آب و هوايي خشك و كويري استان ما مسئله ايست كه همگي ما مستقيما با آن مواجهيم .
طبق آمار رسمي يك سوم ازاتلاف انرژي كشور در ساختمانها رخ ميدهد . حالا كلاهمان را قاضي كنيم ،آيا اين خود جاي تامل ندارد ؟ آنهم در دنياي امروز كه بحران انرژي و دستيابي به انرژيهاي نو اينهمه جنجال آفرين است وتحقيقا يكي از بزرگترين دغدغه هاي بشر بخصوص در آينده نزديك خواهد بود . اما جاي نگراني نيست چون خوشبختانه ما مسئله هاي بغرنج را كه رياضيدانهاي معروفي همچون "ريمان" و "فرما" هم در حل آن عاجزند به ترفه العيني و به راحتي آب خوردن با هياهو حل ميكنيم،. آمارهايي كه ارائه ميدهيم خواجه حافظ از همه جا بيخبر را هم وادار به تحسين ميكند، برق را جيره بندي ميكنيم ، سمينارها و كنفرانسهاي پرهزينه كاملا تخصصي برگزار ميكنيم، تبليغات رسانه اي و بخصوص تلویزيوني در مورد صرفه جويي در مصرف انرژي و منابع انرژي مانند برق ، گاز و .....،. بابا برقي كه ظاهرا مهاجرت كرده! ولي يادتان هست ميگفتند " خطرناكه حسن !! " . مبحث نوزده را هم كه ماشاءلله همگي ما حتي خانمهاي خانه دار هم كاملا از حفظ شده ايم . همين چند روز پيش بود سمينار عريض و طويلي در خصوص اهميت مبحث نوزده با حضور چشمگير كارشناسان و متخصصان و دست اندركاران در تهران برگزار شد . دستشان درد نكند ظاهرا بجز يكي دو نفر كه آنها هم خيلي پر توقع بودند مابقي از پذيرايي راضي بودند.!. ولي افسوس كه "دو صد كرده چون نيم كردار نيست." 


( يكي از دوستان اهل فن ميگفت : ما براي وصل كردن آمديم ني براي فصل كردن آمديم ،بيخود نيست كه اينهمه طلاق را مذمت كرده اند و گفته اند كه عرش خدا ميلرزد . چون زمانيكه دو نفر از هم جدا ميشوند مجبورند در دو خانه زندگي كنند كه علاوه بر آنكه مشكل بزرگ مسكن بزرگتر ميشود ، مصرف انرژي هم دو برابر خواهد شد. !!)
با اين تفاسير ميبايست بدنبال ادله محكمه پسندي براي اينگونه تمايلات فزاينده در طريقت گرايش به معماريهاي مدرن بود ، شايد هم كلاس دارد و ما نميدانيم و به تعبير فلسفي تر اين بناهاي نوين از تراوشات انديشه اهالي مدرنيته و مدرنيسم است و در پيمانه ادراكات سنت گراي چون مايي نميگنجد ،كه انديشه هاي مدرنيسم محيط بر ادراكات اهل سنت است و تعقلات سنت گرا محاط در تفكرات مدرن . " الله اعلم "
حالا بياييم و از زاويه ديگري به اين بناهاي نو ظهور نگاه كنيم . آيا در بسياري از نقاط حساس شهر نظير ميدان آزادي با آن فضاي محدود و محصور در همين حالا مشكل ترافيك حل شده كه ترافيك مجتمع عظيم ستاره هم به آن افزوده شود ؟ خدا كند طرحهاي توجيهي پيش بيني شده درست از آب درايد وگرنه باصرف هزينه هاي بسيار ديگر ميبايست پروژه هاي زياد ديگري براي رفع مشكلات حاصل از اينگونه طرحها اجرا كنيم تازه اگر آنهم مشكلات ديگري مانند از بين بردن بافت سنتي و تاريخي شهر و ..... بدنبال نداشته باشد . " خدا كند "
به هر تقدير و به هر تعبير و به هر تفسير، و بمنظور قدم برداشتن در مسير عمل و شفافيت ذهن و تنوير ، بياييم و جدي تر با مسائل برخورد كنيم و ضمن تفكر و آينده نگري بيشتر، كارهايمان صرفا بمنظور رفع تكليف نباشد ، كه هم خدا راضي باشد و هم خلق خدا . " تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد".

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا