يک شنبه، 24 تير 1386 - 15:07 ناگفته‌ها‌ی مایلی كهن از جام ملتهای 96

همزمان با رقابت‌های جام ملت‌های 2007 آسیا، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گوشه‌هایی از حقایق مربوط به حضور ایران در جام ملت‌های 1996 را بازگو كرد.

به گزارش ایسنا، محمد مایلی كهن در ابتدای صحبت‌هایش به تحریكات بعضی روزنامه‌ها در زمان اعزام این تیم به جام ملت‌های آسیا اشاره و با ذكر مستنداتی از كتاب خاطرات خود در تیم ملی به تشریح چگونگی این فضاسازی‌های منفی پرداخت.

وی سپس با اشاره به این كه قسمتی از گفته‌هایش در جلسه‌ی یك ماه پیش تالار فوتبال به صورت غیر واقعی منعكس شده است، اظهار كرد: یك ماه پیش در یكی از جلسات شركت كردم. بحث پیرامون تعامل بین تیم ملی و باشگاه‌ها بود اما، مطالبی كه از قول من در مطبوعات درج شده بود با صحبت‌هایم در آن جلسه متفاوت بود و به نوعی تحریف شده بود. اگر قرار است مطلبی از من در مطبوعات درج شود باید بدون كم و زیاد و حتی بدون تبدیل «ب» به «با» باشد كه در این صورت حق دارم موضوع را پیگیری كنم.



مایلی كهن ادامه داد: بعد از جریانی كه در برنامه‌ی تلویزیونی نود اتفاق افتاد و به من فرصت ندادند از خودم دفاع كنم، پس از آن برنامه با این كه چهار سال به صورت حرفه‌ای در فوتبال بودم با هیچ رسانه‌ای صحبت نكردم. من تازه فهمیده‌ام در فوتبال حرفه‌ای برای قبری گریه كرده‌ام كه مرده‌ای در آن نیست.

بازیكن و مربی اسبق پرسپولیس ادامه داد: یك زمان در پرسپولیس می‌گفتم چون پرطرفدار هستیم، حتی اگر كسی از ما دچار مصدومیت جزیی شد به سرعت برمی‌خیزد تا تماشاگر یك وقت به بازیكن حریف توهین نكند.



وی سپس در مورد خط مشی كاری‌اش در تیم ملی نیز گفت: ما نه تنها كسی را به كار شرعی مجبور نكردیم بلكه اگر خودمان كار شرعی می‌كردیم نیز تلاش می‌كردیم دور از نگاه دیگران باشیم. البته ما افتخار می‌كنیم كه چنین اعتقاداتی داریم چون در كشورهایی كه متهم به نامسلمانی‌شان می‌كنیم وقتی تیم‌شان گل می‌زند و یا می‌برد بازیكنان فرایض دینی‌شان را به رخ همه می‌كشند. چرا ما این كار را نكنیم.

مایلی كهن در رابطه با ارتباط اخلاقیات با فوتبال حرفه‌ای نیز مثالی آورد:‌ در حالی كه اروپایی‌ها به اعمال حرفه‌ای اعتقاد دارند در عین حال اخلاقیات را نیز سرلوحه‌ی كارشان قرار می‌دهند. سال 1994 افنبرگ بهترین بازیكن آلمان بود ولی تنها به دلیل یك حركت ناشایست مقابل تماشاگران از جام جهانی به كشورش بازگردانده شد اما، اكنون ما هر سازی كه بازیكن می‌زند باید برقصیم و اگر با حركت ناشایستی برخورد كنیم می‌شویم دیكتاتور.



مایلی كهن كه در تالار فوتبال سخن می‌گفت، در مورد نحوه‌ی آغاز كارش در تیم ملی نیز اظهار كرد: زمانی به تیم ملی آمدم كه تیم‌های ملی ما در همه‌ی سطوح شكست خورده بودند. من همه‌ی خاطراتم را تحت عنوان «خاطرات من» كتاب كرده‌ام و همه چیز را در این كتاب مستند آورده‌ام. ما آن موقع برایمان مهم نبود كه یك بازیكن از كجا و كدام شهرستان با كدام رنگ لباس بازی می‌كند. آمدیم از بازیكنان تست پزشكی گرفتیم و سپس تست آمادگی جسمانی. ابتدای علمی شدن ورزش بود كه به همت مرد بزرگی به نام‌ها‌شمی‌طبا انجام شد. همین طور مرحوم خرمی كه استانداردهای علمی _ ورزشی را به عنوان معاون‌ها‌شمی‌طبا وضع كرد. ما در آن دوره متهم شدیم كه از بازیكنان تست كوپر گرفته‌ایم. آقایانی كه الان در راس تیم ملی هستند می‌گفتند كه تست كوپر منسوخ شده ولی هنوز در دنیا این تست به كار می‌رود. در آن مقطع وقتی می‌خواستیم پزشك یا تداركات به همراه ببریم به ما می‌خندیدند.



وی سپس به تشریح كمبود امكانات در دوره‌ی كاری‌اش پرداخت و اظهار كرد: تمرینات ما در مجموعه‌ی انقلاب در زمین گلف انجام می‌شد. آن هم قسمتی كه مقداری مسطح بود و ما در دروازه‌های شكسته فوتبال بازی می‌كردیم. خوابگاه‌مان نیز ابتدا در آزادی بود و پس از مدتی به خوابگاه نصرت نقل مكان كردیم. چون ما را به خاطر بازی‌های بانوان از خوابگاه بیرون كرده بودند.



مایلی كهن كه عنوان سومی جام ملت‌های آسیا را در كارنامه‌ی خود دارد، ادامه داد: پیش از جام ملت‌های آسیا تحریكاتی می‌شد كه این‌ها در تیم دیكتاتوری راه انداخته‌اند، در حالی كه زرینچه كه پست تخصصی‌اش دفاع راست بود مدتی در باشگاهش دفاع وسط بازی كرد و زمانی كه در تیم ملی به وی گفتیم سمت راست بازی كند پاسخ داد كه نمی‌تواند. یكی دو بار نیز شاهرودی دیر در تمرینات حاضر شده بود و ما به وی تذكر دادیم. با این كه خودم او را از پاس آورده بودم اما، بالاخره پای پلكان هواپیما خطش زدیم.



وی در ادامه به شكست ایران از عراق در آن مسابقات اشاره كرد و گفت: چون عراق فیزیكی بازی می‌كرد ما نیز سعی كردیم از بازیكنان صاحب قوای بدنی استفاده كنیم. سیستم ما 2-5-3 بود و من همیشه تاكید داشتم كه 2-5-3 بازی كنیم نه 2-3-5. در آن موقع در فوتبال دنیا و باشگاهی ما رسم بود كه با دو پیستون دفاعی یعنی 2-3-5 بازی می‌كردیم. من به بازیكنان گفتم در زمان حمله وقتی دفاع جلوزن سمت راست صاحب توپ می‌شود هم‌پست آن بازیكن در سمت چپ باید حمله كند و وقتی آنها از سمت راست حمله كردند دفاع چپ ما باید فورا به عقب برگردد و پشت دفاع را پر كند.

جو سنگین پس از شكست در دیدار مقابل عراق همچنان از دغدغه‌های سرمربی ایران در جام ملت‌های 1996 قطر است: ما بازی نخست را به عراق باختیم و خبرهایی كه از تهران می‌رسید فضای روانی سنگینی را بر تیم ملی حاكم كرده بود، می‌شنیدم كه روی در و دیوار نوشته بودند «مرگ بر مایلی كهن». پس از باخت موقع شام بازیكنان آمدند دور میز نشستند و هیچ كس به سمت غذا نرفت. من پیشقدم شدم و رفتم غذا كشیدم. منتهی سپردم كه بازیكنان پس از شام بمانند. پنج دقیقه برای آنها صحبت كردم و گفتم كه بچه‌ها اشكال ندارد. ما با عراق مشكل داشتیم و باید می‌بردیم ولی باختیم. اما اینجا تنها مقصر من هستم. اصلا نگران نباشید. من همه‌ی تبعات باخت را به گردن می‌گیرم. این حرف‌ها منجر به این شد كه بعضی‌ها اشك در چشمان‌شان حلقه زد.



وی تغییرات پس از آن شكست را نیز چنین تشریح كرد: در بازی با تایلند سعداوی را در سمت راست مورد استفاده قرار دادم، آن موقع مهدوی‌كیا هجده ساله بود. در بازی سوم دیدم مجتبی محرمی در پست‌ها‌فبك وسط جواب نمی‌دهد و از بازی برابر عربستان كریم باقری را در آن پست قرار دادم و بعد نیز شش گل به كره‌ی جنوبی زدیم. اساس كار ما 2-5-3 بود و در موقع بازگشت 1-6-3 می‌شد، حتی به خداداد می‌گفتیم تا عقب‌تر بازی كند و توپ‌های برگشتی را بگیرد.



مایلی كهن، فضاسازی مطبوعات در آن برهه را غیر منصفانه توصیف و اظهار كرد: پس از باخت به عراق روزنامه‌ها نوشتند مایلی كهن تحت تاثیر عابدینی قرار گرفته. می‌گفتند پروین از تهران به او خط می‌دهد یا این كه مهاجرانی یا جلال طالبی كه آنجا بودند در كار من دخالت می‌كردند. زمانی كه شكست بود ما تنها بودیم و زمانی كه پیروزی بود همه سهیم می‌شدند. روزنامه‌ی همشهری نیز به این مساله دامن می‌زد، یعنی شب بازی ارنج می‌داد كه فردا تیم ملی با این ارنج به میدان می‌رود، ولی فردا تیم ملی با ارنجی كاملا متفاوت به میدان می‌رفت.

وی با استناد به كتاب خاطراتش به حضار نشان داد كه چگونه ارنج روزنامه‌ی مزبور، چهار – پنج بازیكن با ارنج اصلی تفاوت داشته است.

مایلی كهن افزود: همین روزنامه مدت‌ها به من خرده می‌گرفت كه چرا ادموند اختر را به جای دایی در نوك حمله استفاده نمی‌كنی، ولی به محض این كه در رابطه‌ی كاری ما و دایی خللی به وجود آمد عوام فریبی كرد و عكس دایی را هر روز با سر بانداژ شده چاپ می‌كرد.

در واكنش به حرف‌های مایلی كهن‌ خبرنگار روزنامه‌ی همشهری كه در جلسه حاضر بود توضیح داد كه بخش ورزشی روزنامه‌ی همشهری مدتی است دستخوش تغییر شده و در این راستا همواره حامی چهره‌هایی مانند مایلی كهن بوده است و همچنین فرد مورد اشاره‌ی این مربی دیگر در صفحات ورزشی این روزنامه حضور ندارد و به صدا و سیما رفته است.

اما، سرمربی اسبق تیم ملی در ادامه مدعی شد كه با هر دخالتی در كارش مقابله كرده است و اظهار كرد: زمانی كه برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌شدیم پرسپولیس در تورنمنتی در اصفهان شركت كرده بود و عابدینی به این بهانه مانع از حضور چند مهره‌ی اصلی در اردوی تیم ملی شد. اما من عنوان كردم در صورتی كه لازم باشد از حضور این بازیكنان سرشناس در تیم ملی چشم پوشی می‌كنم. من حتی اجازه ندادم رییس دفتر رییس جمهور وقت كه می‌خواست با دایی و یكی دو تن دیگر از ملی‌پوشان مكالمه‌ی تلفنی داشته باشد با آنها صحبت كند، چرا كه این كار را فرق گذاشتن بین ملی‌پوشان می‌دانستم. شاید هم همین موضوع باعث بركناری‌ام شد. تاكید می‌كنم كه به همه احترام می‌گذارم ولی اجازه نمی‌دهم كسی در كارم دخالت كند.

مایلی كهن در پایان در رابطه با اخراج موقت دایی از تیم ملی نیز گفت: استنباط من این بود كه علی دایی پایش را فراتر از حیطه‌ی بازیگری‌اش قرار داده و برای این كه به این بازیكن تفهیم كنم كه باید در حیطه‌ی كاری خودش صحبت كند او را مدتی كنار گذاشتم.

محمد مایلی کهن
بازگشت پس از یک دهه

بعد از بحث و بررسی های فراوان برای انتخاب جانشین علی دایی نهایتا سکان هدایت تیم ملی به محمدمایلی کهن سپرده شد.

از محمد مايلي کهن به عنوان يک مربي و مدير خودي ورزشي نام برده مي شود. هر گاه که يکي از تيم هاي مطرح ‏بدون مدير يا سرمربي باقي مي ماند، مايلي کهن نامزد احتمالي آن پست مي شود.

پس از برکناري علي دايي در 8 فروردين ماه به دليل باخت تيم ملي فوتبال ايران مقابل عربستان از وي به عنوان يکي ‏از نامزدهاي احتمالي سرمربي گري تيم ملي نام برده مي شد تا روز 17 فروردين ماه که خبرگزاري فارس رسما اين ‏خبر را اعلام کرد. ساعتي بعد کفاشيان نيز اين خبر را تاييد کرد و گفت که از ابتدا گزينه اصلي براي سرمربي گري، ‏مايلي کهن بوده است. ‎

و بدین ترتیب وی بعد از حدود ده سال به تیم ملی برگشت.

‎‎آغاز با قصر يخ، پايان با پرسپوليس‎‎‏

محمد، 15 سالش بود که براي اولين بار در بازي هاي باشگاهي بازي کرد. او در سال 48 در تيم قصر يخ به خدمت ‏گرفته شد. چندي نگذشته بود که به باشگاه نفت تهران رفت و تا سال 53 در اين تيم بازي کرد. عمده شهرت دوران ‏جواني خود را مديون بازي در اين تيم به مربي گري حميد شيرزادگان است. او در ترکيب همين تيم در سال 53 ‏توانست آقاي گلي باشگاه هاي تهران را از آن خود کند. سال بعد (بهمن سال 54) جذب باشگاه پرسپوليس تهران شد. ‏ناگفته نماند که وي در سال 51 موفق شد ديپلم خود را اخذ کند. او در همان دوران مشغول به تحصيل در رشته تربيت بدني شد. 4 سال پس از ورود به باشگاه پرسپوليس ‏او به خدمت سازمان ترتبيت بدني در آمد. ‏

بازي او در آن سال ها تحت تاثير بازيکناني بود که وي در کنارشان قرار گرفته بود. امثال پروين و دادکان و بعد از ‏انقلاب پيوس و محمدخاني که فرصت ستاره شدن را از وي گرفته بودند. مایلی کهن برای اولین بار در سال 57 وي به تيم ملي دعوت نيز دعوت ‏شد.

پس از کسب نتايج ضعيف تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني 2006 و برکناري محمد دادکان از رياست فدراسيون ‏فوتبال ايران، او در جمعي خصوصي درباره مايلي کهن ناگفته هايي را به زبان آورد. مايلي کهن از جمله منتقدان ‏صريح دادکان و سرمربي انتخابي اش يعني ايوانکويچ بود.

‎‎از دستياري پروين تا سرمربي گري تيم ملي‎‎

محمد مايلي کهن از آن پس هم در سازمان تربيت بدني شاغل بود و هم در باشگاه پرسپوليس بازي مي کرد. او که از ‏سال 57 تا 61 در بازي هاي ملي به ميدان رفته بود در سن 35 سالگي و در سال 68 وي از فوتبال خداحافظي کرد و ‏همزمان به عنوان دستيار علي پروين در اين تيم مشغول به کار شد. دو سال بعد و همزمان با مربيگري علي پروين در ‏تيم ملي فوتبال، وي به عنوان کمک مربي علي پروين مشغول به کار شد. در همين دوران وي قهرماني جام در جام ‏باشگاه هاي ايران و همچنين قهرماني ايران در بازي هاي آسيايي 1990 به کارنامه اش افزود. ‏

سال 71 وي به عنوان اولين سرمربي تيم ملي فوتسال، تيم ملي ايران را در بازي هاي جهاني هدايت کرد و توانست با ‏اين تيم به مقام چهارم جهان دست يابد. همان سال و پس از عدم راهيابي ايران به مرحله نهايي جام جهاني وي به همراه ‏علي پروين خانه نشين شد. او در سال 73-74 هدايت تيم ملي ايران را براي بازي هاي جام ملت هاي آسيا در سال 96 ‏به عهده گرفت اين در حالي بود که در همان حال دستيار بهمن صالحيار در تيم ملي جوانان ايران بود. قرار بود اتو ‏فيستر مربي تيم ملي ايران شود، و هيچ کس انتظار نداشت که مايلي کهن هدايت تيم ملي ايران را برعهده گيرد. ‏

وي توانست با تيم ملي که تا پيش از وي عملا وجود نداشت، به مقام سومي آسيا دست يابد. معرفي تيمي که توانست کره ‏جنوبي را با نتيجه 6 بر 2 و عربستان را 3 بر 1 پشت سر بگذارد و بازيکناني همچون منصوريان، سعداوي، ‏شاهرودي، دايي، باقري و خداد عزيزي از جمله افتخارات وي محسوب مي شود. کسب اين نتايج سبب شد که وي به ‏عنوان سرمربي تيم ملي براي بازي هاي مقدماتي جام جهاني انتخاب شود. اما کسب نتايج ضعيف ايران را به بازي پي ‏آف کشاند، موج انتقادات سبب شد که مايلي کهن در آبان سال 76 از کار برکنار شود.

‎‎کسب نتايج نه چندان اميد بخش در ليگ و تيم ملي اميد‎‎‏

او از همان سال به اتاق کارش در سازمان تربيت بدني بازگشت، همچنين به عنوان مشاور و يا عضو هيئت مديره ‏برخي تيم هاي دولتي عضويت داشت. دو سال بعد به تيم سايپا رفت و کمي بعد از آن در تيم شهرداري تبريز مشغول به ‏کار شد. سال 82 وي دوباره به تيم هاي ملي بازگشت اما اين بار در نقش سرمربي تيم ملي اميد به ايفاي نقش پرداخت، ‏اما نتوانست تيم ايران را به المپيک 2004 آتن رهنمون سازد و از اين سمت برکنار شد. ‏

در همان سال 82 به مدت يک سال هدايت تيم سايپا را بر عهده گرفت و پس از کسب نتايج نه چندان قوي از اين تيم ‏رفت و به تيم پيکان پيوست. چندي بعد تيم پيکان دستخوش تغيير و تخولاتي شد و دوباره مايلي کهن از کار برکنار شد. ‏سپس هدايت تيم فولاد را در سال 85-86 به عهده گرفت و پس از برکناري، در سال 87 دوباره به سايپا بازگشت تا ‏هدايت اين تيم را در ليگ برتر برعهده گيرد. ‏

ارتباط با احمدی نژاد

مايلي کهن مي گويد: "گناه من اين است كه در انتخابات رياست جمهوري از دكتر محمود احمدي‌ نژاد حمايت كردم و ‏در اين زمينه دلايل و مستنداتي دارم. در دوره‌هاي گذشته انتخابات رياست جمهوري به هيچ عنوان از نامزدي اعلام ‏حمايت نكردم. فقط در اين دوره از آقاي احمدي ‌نژاد حمايت كردم؛ آن هم در شرايطي كه از دفتر نامزدهاي ديگر براي ‏حمايت از آنها دعوت شده ‌بودم. پاسخ منفي دادم؛ ولي با وجود آنكه از سوي احمدي ‌نژاد دعوت نشده بودم، بر اساس ‏اعتقادم، از ايشان حمايت كردم‎.‎‏ ‏

زماني‌كه آقاي احمدي‌ نژاد شهردار تهران بودند كارها و خدمات ايشان نظرم را جلب كرده بود و مدام امور ايشان را ‏پيگيري مي كردم، براي افتتاح ورزشگاهي در منطقه18‏‎ ‎تشريف آورده بودند و مرا هم دعوت كرده بودند، ايشان را ‏آنجا ملاقات كردم و حركات، سكنات، لباس پوشيدنش و عملكردش را پسنديدم. هنر يك مدير آن است كه بهترين عملكرد ‏را با كمترين هزينه داشته باشد. شايد برخي مديران با بريز و بپاش عملكرد خوبي داشته باشند؛ اما مثل مدير صرفه‌جو ‏ارزشمند نيست.‏‎ ‎اين فاكتور باعث شد جذب دكتر احمدي‌نژاد شوم و پيگير شوم تا ببينم ميتينگ‌هاي انتخاباتي ايشان كجا ‏برگزار مي شود. ‏

اولين ميتينگ انتخاباتي آقاي احمدي ‌نژاد در سالن هفتم تير بود كه بين جمعيت نشسته بودم و مرا بردند كنار ايشان. ‏آخرين ميتينگ انتخاباتي هم در سالن افراسيابي برگزار شد‎.‎‏ زماني كه از آقاي احمدي‌ نژاد حمايت كردم، دنبال چيزي ‏نبودم. بر اساس اعتقادم عمل كردم و جلو رفتم. اكنون نيز هر روز بيشتر از روز قبل اعتقادم به احمدي ‌نژاد بيشتر ‏مي‌شود‎.‎

‏ او در ادامه از دست هايي مي گويد که وي را از احمدي نژاد دور کرده است، اما سرانجام موفق شده که وي را ببيند و ‏با وي از نزديک گفت و گو کند؛ "بعد از انتخابات رياست جمهوري يك روز خدمت رئيس‌ جمهوري محترم رسيدم؛ در ‏شرايطي كه پروتكل الحاقي امضا شده بود و مشكل هسته‌اي را به دامن دولت نهم انداخته بودند. با اين حال، با آقاي ‏احمدي‌نژاد 45 دقيقه صحبت كردم و حرف‌هاي من را گوش كردند و گفتند هيچ تلفني وصل نشود؛ مگر آنكه تيم مذاكره ‏كننده از وين تماس بگيرند. متوجه شدم رئيس‌ جمهوري ورزش و اهالي ورزش را به خوبي مي شناسد. ايشان ورزش ‏را خوب مي‌شناسند و آن را به دقت دنبال مي كنند‎.‎‏" ‏

‎‎زندگي فعلي‎‎

مايلي کهن همه گاه به عنوان کارشناس، مسئول، مدير بخش هاي ورزشي سازمان تربيت بدني مشغول به کار بوده و ‏سال 88، سي امين سال خدمت دولتي وي محسوب مي شود. وي هم اکنون به عنوان كارشناس مسئول دفتر مديريت و ‏توسعه ورزش كشور در سازمان تربيت بدني مشغول به کار است. ناگفته نماند که وي سال 83 دوباره به تحصيل روي ‏آورد و توانست از دانشگاه آزاد تهران فوق ليسانس تربيت بدني اخذ کند. مايلي کهن متاهل است و درجه آ مربي گري ‏نيز دارد.‏
شفيع زاده: مايلي كهن بايد حد و حدود خود را بشناسد
6:32:00 pm - 1388/ 1/ 18 : در تاريخ میثم نژادقصاب

مديرعامل باشگاه استقلال اهواز گفت: مايلي كهن بايد حد و حدود خود را نگه دارد و بي ارتباط حرف نزند.

شهرام شفيع زاده درباره نارحتي اش از محمد مايلي كهن اظهار داشت: اين مربي وقت و بي وقت مطالبي عنوان مي كند كه به حيثيت باشگاه استقلال اهواز لطمه مي زند. ما هم وكيل گرفته ايم تا هم در دادگاه كيفري و هم در كميته انضباطي از او شكايت كنيم.
وي افزود: دفعه قبل كه از او شكايت كرده بوديم، مسئولان اتحاديه مربيان بارها با ما تماس گرفتند و خواستار انصاراف ما از شكايت شدند و ما هم به دليل پيشكسوت بودن مايلي كهن، منصرف شديم.
شفيع زاده ادامه داد: همان ها كه تماس مي گرفتند تا از شكايت منصرف شويم چرا حالا به او زنگ نمي زنند كه بگويند مسائل مربوط به باشگاه استقلال اهواز چه ارتباطي به او دارد؟ وي اگر آستانه تحمل باختش پايين است مربيگري نكند.
مديرعامل باشگاه استقلال اهواز تصريح كرد: مايلي كهن كسي نيست كه بخواهد در مورد اين باشگاه حرف بزند. شب گذشته در برنامه 90 مي خواستم همين حرف ها را بزنم كه مجري برنامه اين فرصت را به من نداد.
شفيع زاده با بيان اينكه مايلي كهن فكر مي‌كند مي‌تواند به همه زور بگويد عنوان كرد: او بايد حد خود را در صحبت هايش بداند. فكر مي كند با قلدري مي تواند عليه همه حرف بزند. تمام حرف هاي او در مورد باشگاه استقلال اهواز كذب محض است و بايد آنها را اثبات كند، درغير اين صورت بايد در رسانه هاي گروهي عذرخواهي كند.
مديرعامل استقلال اهواز اظهار داشت: اين شعور را دارم كه پولم را در فوتبال و ورزش خرج كنم؛ اما اين آقا تا به حال چه كرده است؟ فقط در تيم هاي دولتي با پول هاي آنچناني كار كرده است. چرا تا به حال با تيم هاي خصوصي كار نكرده است؟ مايلي كهن حق ندارد در مسائلي كه به او ربطي ندارد دخالت كند.
شفيع زاده ادامه داد: اگر جلوي او قرار نگيريم در آينده مي خواهد در زندگي خصوصي تمامي اعضاي باشگاه استقلال اهواز دخالت كند. اين بار قاطعانه از وي شكايت مي كنيم. بهتر است كسي هم براي پادرمياني با ما تماس نگيرد.


مصاحبه امیر قلعه نوعی و مایلی کهن

بحث جنجالی امیر قلعه نوعی و مایلی کهن در برنامه 90

واکنش به اتفاقات اخیر ؛ اعلام حمایت فدراسیون فوتبال از مایلی‌کهن / با حریم‌شکنی برخورد می‎شود

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال طی اطلاعیه‌ای ضمن ابراز تاسف از حریم شکنی‌های صورت گرفته در مورد محمد مایلی کهن هشدار داد که سنگین‌ترین احکام در انتظار کسانی است که محیط ورزشگاه‌ها را لوث و آلوده می‎کنند.
اطلاعیه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با این مقدمه که "عزت‌مندانه زیستن هنر بندگان خوب خداست و چه زیباتر، جلوه نکوی انسانی که همیشه سرافراز و سینه‌سوخته، دل به دل، دل به دلدار می‌سپارد و از شرافت و کرامت حریم انسان، دفاع می‌کند." آغاز شده است.

در ادامه این اطلاعیه به قداست ورزشگاه‌ها اشاره شده و آمده است: "ورزشگاه محل مقدسی است که اگر در آن جوانان این مرز و بوم ذکر یا علی بگویند و همنوا با هی هی ابر سپید بر فراز بال ملائک از عزت و حرمت انسان ،الی اله عاشقانه بسرایند."

در اطلاعیه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به موضوع روز فوتبال کشور اشاره و خاطر نشان کرده است: "حریم‌شکنی و اساعه ادب که نسبت به فرزند برومند ایران اسلامی جناب آقای محمد مایلی‌کهن سرمربی گرانمایه و اسبق تیم ملی ایران که براستی سرباز بلند اختر میهن اسلامی است، بروز کرد تاسف و تاثر شدید هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و خانواده بزرگ فوتبال کشور را فراهم آورد و امیدواریم که ورزشگاه‌های کشور از این پس محل رشد و تعالی باشد و از الفاظ رکیک و زشت نسبت به هرعزیزی که برای ایران اسلامی افتخارآفرینی می‌کند، پرهیز کنند."

تشکر و قدرانی از مایلی‌کهن مورد دیگری است که در این اطلاعیه بدان پرداخته شده و آمده است: "هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ضمن تشکر و قدردانی از آقای محمد مایلی کهن که در این برهه حساس با شایستگی‌هایش برای تیم ملی در مقاطع مختلف از جان و وجود مایه گذاشت، توفیق ایشان در هر سنگر دیگری که انتخاب می‌کند را آرزومند است و برای برادر عزیز سید افشین قطبی نیز آرزوی توفیق جهت هدایت تیم ملی را دارد."

در بخش پایانی اطلاعیه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال وعده داده شده است که با خاطیانی که محیط ورزشگاه‌ها را لوث و آلوده می‌کنند برخورد خواهد شد و همچنین باشگاه‌هایی که به نحوی از انحاء، اخلاق و فرهنگ را زیر سوال می‌برند، سنگین‌ترین احکام موجود درآئین‌نامه انضباطی در انتظارشان خواهد بود.

محمد مایلی کهن: نمی دانم گناه من چیست
8:04:00 pm - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ میثم نژادقصاب

سرمربی تیم فوتبال سایپا تفاوت فوتبال ایران با دنیا را از زمین تا آسمان ارزیابی کرد و گفت: نمی دانم گناه تیم سایپا یا بنده در دیدار برابر استقلال چه بود که هدف توهین های تماشاگران قرار گرفتم.
محمد مایلی کهن با اشاره به دیدار هفته گذشته این تیم برابر استقلال و حواشی که برخی تماشاگران برای وی ایجاد کردند افزود: در این دیدار سایپا به دنبال مصاف جوانمردانه بود و به هیچ عنوان به تحریک تماشاگران و ایجاد جو نامناسب و اتلاف وقت فکر نمی کرد اما متاسفانه فاصله فوتبال ما با فوتبال دنیا از زمین تا آسمان است و من اصلا نمی دانم گناه تیم سایپا یا شخص من در این دیدار چه بود که هدف توهین های تماشاگران قرار گرفتم.

محمدمایلی کهن در مورد دیدار این تیم برابر صبا در هفته پایانی رقابتهای لیگ برتر گفت: شرایط دو تیم تقریبا برابر است. نه خطر سقوط از رقابتهای لیگ برتر این تیم ها را تهدید می کند و نه احتمال کسب سه عنوان اول مسابقات و کسب جواز شرکت در لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد.

سرمربی تیم فوتبال سایپا ادامه داد: مهمترین مشکل ما مصدومیت بازیکنانمان است. آنقدر فشار مسابقات و تمرینات آماده سازی برای حضور در پیکارها زیاد بود که در حال حاضر 7 بازیکن مصدوم در ترکیب تیم ما حضور دارند.

وی در مورد سطح داوری های لیگ برتر نیز گفت: در برخی از مسابقات داوری ها واقعا ضعیف بود. سایپا مقابل استقلال چوب فضاوت ناعادلانه مصاف با ابومسلم را خورد، چرا که اشکالات داوری در بازی با ابومسلم باعث شد کعبی یکی از بهترین های ما کارت قزمز دریافت کرده و فرصت روبرو شدن با استقلال را از دست بدهد.

سرمربی تیم فوتبال سایپا در مورد برنامه های آینده خود خاطر نشان کرد: در حال بررسی و ارزیابی بازیکنان هستم و تا روز 6 اردیبهشت ماه ترکیب دعوت شدگان به اردوی تیم ملی را مشخص خواهم کرد.

بيانيه شماره یک مايلي كهن

به گزارش یزدفردا "محمد مايلي كهن، سرمربي سايپا و تيم ملي در واكنش به اظهارات امير قلعه نويي و باشگاه استقلال بيانيه اي را به شرح زير منتشر كرد:
بسمه‌تعالي
مردم عزيز، قهرمان و دوست داشتني ايران سربلند و هميشه جاويد. اين روزها پس از بازي شرافتمندانه اي كه تيم سايپا با جوانان برومند و شايسته اش برابر رقيب خود انجام داد و به اذعان همه؛ تيم سايپا صرفا به ارائه يك بازي با برنامه، كاملا جوانمردانه و پاك پرداخت؛ اما متاسفانه هم به هنگام مسابقه و هم طي روزهاي اخير مورد هجوم ناجوانمردانه ترين الفاظ در ميدان مسابقه و بيرون از آنكه تنها از شعبان بي‌مخ‌ها و نوچه هايشان بر مي‌آيد؛ پرداختند و درصدد آن هستند كه ضعف‌هاي فني خود را به اين و آن نسبت بدهند و هر آنچه كه خود و نوچه هايشان لايق آن هستند با سياه نمايي هر چه تمام‌تر به اين و آن نسبت داده، تا شايد بتوانند ضعف هاي فني خود را به نوعي از چشم اين و آن پنهان و لاپوشاني كنند.
لذا به همين منظور به اين آقايان كوتوله و عوام فريب (كل يوم) كه حتي فاقد مدرك تحصيلي براي گروهبان قندلي شدن هستند اما لقب ژنرال را يدك مي‌كشند مي‌گويم كه از گل دقيقه 90 سايپا و پيامي كه آن گل به پهناي ايران عزيز اسلامي داشته؛ پند گرفته و هر چه سريعتر دست از نوچه بازي و نوچه پروري برداشته از كارهاي ناصواب و عوام فريبي دست بردارند.
بديهي است هيچ دستي برتر و بالاتر از دست خداوند عزوجل نيست و اوست كه اگر بخواهد كسي را خوار نمايد، خوار و اگر كسي را عزيز بداند عزيز خواهد كرد. اين مطلب شامل حال گنده باقالي‌هايي كه به عنوان نوچه در كنار اين آدم كوتوله هستند نيز مي‌شود.
محمد مايلي كهن

بيانيه‌ي مايلي كهن فدراسيون را شلوغ كرد / سرمربي تيم ملي فوتبال در دفتر "تاج"
2:38:00 pm - 1388/ 1/ 31 : در تاريخ خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام

در پي انتشار بيانيه نامتعارف از سوي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران، نشستي فوق‌العاده در فدراسيون تشكيل شد.

پس از بيانيه‌ي شديداللحن محمد مايلي‌كهن كه خطاب به امير قلعه‌نويي بود، رييس و ساير اعضاي فدراسيون فوتبال بعدازظهر يكشنبه در نشستي فوق‌العاده به بررسي اين موضوع پرداختند.

به نظر مي‌رسد بيانيه‌ي بدون هماهنگي مايلي‌كهن به شدت زمينه‌ي شگفتي و ناراحتي فدراسيون نشينان را آن هم در مقطع حساس كه تيم ملي نيازمند حمايت همه جانبه بوده، فراهم ساخته است.

محمد مايلي‌كهن صبح امروز (دوشنبه) نيز در دفتر مهدي تاج نايب رييس فدراسيون فوتبال و رييس كميته تيم‌هاي ملي حاضر شد تا راه‌هاي خروج از فضاي فعلي مورد بررسي قرار گيرد.

افشاگری در مورد یک استعفای اجباری : محمد مایلی کهن استعفا نداده است / او را برکنار کردند
10:00:00 pm - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام
اندازه فونت :
در حالی که علی کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به دنبال انتشار بیانیه شماره دو محمد مایلی کهن از این بیانیه به عنوان استعفا برداشت و با آن موافقت کرد، اما مایلی کهن استعفا نداده است و مسئولان فدراسیون استنباط اشتباهی از آن داشته اند.

نادرفریاد شیران که سالهاست در کنار محمد مایلی کهن فعالیت می کند و نزدیکترین فرد به او محسوب می شود ضمن بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه مایلی کهن استعفا نکرده است افزود: متاسفانه آقایان از بیانیه دوم آقای مایلی کهن برداشت اشتباهی داشته اند و تصور کرده اند ایشان استعفا کرده است.

فریادشیران با بیان اینکه این بیانیه به هیچ عنوان به معنی استعفا نیست خاطر نشان کرد: آقای مایلی کهن به هیچ عنوان استعفا نداده است و آقایانی که به دنبال برکناری ایشان بودند اعلام کردند با استعفای مایلی کهن موافقت کرده اند.

وی ادامه داد: اگر فردی متن استعفای مایلی کهن را بیاورد حاضرم 10 میلیون تومان به وی پاداش بدهم. متاسفانه آنهایی که دنبال گزینه های خودشان هستند این بحث را مطرح کرده اند و در حالی که استعفایی مطرح نشده است، از یک بیانیه تعبیر استعفا کرده اند.

فریادشیران ادامه داد: برخی دلالان و افرادی که سود خود را در فوتبال می بینند از خدایشان بود که از یک بیانیه ساده به نفع خود استفاده کنند. حالا می توانند بروند مربی مد نظر خودشان را بیاورند و فوتبال را کاملا پاک نگه دارند.

علی پروین برای آشتی مایلی کهن و قلعه نویی پیشقدم می شود
8:19:00 pm - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ میثم نژادقصاب
اندازه فونت :
علی پروین، پیشکسوت فوتبال ایران قصد دارد با درخواست از علی کفاشیان مقدمات آشتی محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی را در فدراسیون فوتبال فراهم کند.
به دنبال مشاجرات اخیر امیر قلعه نویی و محمد مایلی کهن که فضای فوتبال کشور را ملتهب کرده است، برخی پیشکسوتان فوتبال پیشقدم شده و در صدد حل این مشکل برآمده‌اند.

علی پروین در این خصوص گفت: می خواهم از علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال جلسه‌ای داشته باشم تا برای این مشکل راه حلی پیدا کنیم. من حتی حاضرم پیشقدم شده و با دعوت از امیرقلعه نویی و محمدمایلی کهن این دو را باهم آشتی دهم.

محمد مایلی کهن و امیرقلعه نویی هر دو در تیم ملی از شاگردان علی پروین بوده اند. مایلی کهن علاوه بر بازی برای تیم پرسپولیس در زمان مربیگری پروین به عنوان دستیار وی در تیم ملی و این تیم باشگاه نیز فعالیت کرده است.

علی کفاشیان: مایلی کهن می توانست موفق باشد/ با وفاق ملی به جام جهانی می رویم
8:16:00 pm - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ میثم نژادقصاب

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان ابراز امیدواری کرد پس از انتخاب سرمربی جدید تیم ملی و با حمایت رسانه ها و وفاق ملی، تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی صعود کند.
علی کفاشیان عصر سه شنبه با اشاره به گفتگوی خود با محمد میالی کهن پس از اعلام رسمی استعفا گفت: مایلی کهن در این گفتگوی تلفنی تایید کرد که این بیانیه صادر کرده و در خبرگزاریها قرار داده است. البته من از ایشان تشکر می کنم که حسن نیت خود را نشان داد و پیش از آنکه اتفاق بدی برای تیم ملی بیفتند استعفا کرد. گرچه من اعتقاد دارم مایلی کهن می توانست موفق باشد چون کارنامه قابل قبولی داشت اما اصرار او بر این بود که نمی تواند با تیم ملی ادامه دهد در حالی که هنوز کارش را آغاز نکرده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که سرمربی جدید تیم ملی داخلی است یا خارجی؟ گفت: مسلما در شرایط کنونی گزینه خارجی نمی تواند برای تیم ملی مفید باشد و من احتمال حضور یک سرمربی خارجی را بعید می دانم. ما باید از سرمربی استفاده کنیم که از فوتبال ایران شناخت خوبی داشته باشد و لیگ را به خوبی بشناسد. امیدوارم پس از انتخاب سرمربی جدید همه دست در دست دهیم و با حمایت رسانه ها و وفاق ملی قطعا تیم ملی ایران به جام جهانی 2010 افریقای جنوبی صعود خواهد کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه خاطر نشان کرد: اصلا فکر نمی کردیم که چنین اتفاقاتی بیفتد. ضمن اینکه مسائلی که در حین بازی استقلال - سایپا اتفاق افتاد هیچ ارتباطی به فدراسیون فوتبال نداشت و مایلی کهن در بیانیه هایش نشان داد که فدراسیون در این باره بی تقصیر است.

کفاشیان در مورد از دست رفتن زمان برای تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: در هر صورت قرار بود اردوی تیم ملی 20 اردیبهشت تشکیل شود و بازیکنان تیم ملی در این تاریخ بر اساس دعوت از آنها به اردوی تیم ملی بیایند و ما هنوز زمان داریم و امیدواریم که تیم ملی در 3 بازی آینده نتیجه بگیرد و به جام جهانی صعود کند.

وی در مورد نشست کمیته فنی فدراسیون فوتبال نیز گفت: کمیته فنی فقط می تواند درباره صلاحیت فنی تیم و نحوه چینش نفرات و تاکتیک تیم اظهارنظر کند وگرنه انتخاب سرمربی تیم ملی مستقیما بر عهده فدراسیون فوتبال است.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که " شما در روزی با استعفای مایلی کهن موافقت کرده اید که اکثر اعضای هیئت رئیسه در فدراسیون حضور نداشتند" گفت: من تلفنی نظر همه آنها را گرفتم و آنها پس از دیدن بیانیه مایلی کهن با پذیرش استعفای او موافقت کردیم.

مهدی تاج: پایان هفته تصمیم می گیریم / احساس کردم مایلی کهن می رود
8:13:00 pm - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ میثم نژادقصاب

نایب رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته تیم های ملی با تایید پذیرفتن اسعفای محمد مایلی کهن گفت: در نشست روز پنجشنبه هیئت رئیسه در مورد سرمربیگری تیم ملی تصمیم گیری خواهیم کرد.
مهدی تاج عصر سه شنبه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: مایلی کهن صبح امروز از سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال کشورمان کناره گیری کرد و ساعتی قبل استعفا وی از سوی آقای کفاشیان پذیرفته شد.

وی در ادامه از برگزاری نشست هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای انتخاب جانشین محمد مایلی کهن در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: هیئت رئیسه فدراسیون روز پنجشنبه تشکیل جلسه می دهد تا در این باره تصمیم گیری کند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که "سرمربی آتی تیم ملی ایرانی خواهد بود یا خارجی؟"، گفت: هنوز مشخص نیست که چه گزینه‌ای سرمربی تیم ملی خواهد شد. باید دید اعضا هیئت رئیسه در این خصوص به چه جمع بندی می رسند.

وی تصریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که طی روزهای گذشته رقم خورده بود، احساس می کردم که مایلی کهن از سمت خود استعفا خواهد کرد که متاسفانه این موضوع صبح امروز محقق شد.

"واکنش فدراسیون فوتبال در قبال اظهارات اخیر مایلی کهن که مدعی شده است از سمت سرمربیگری تیم ملی استعفا نداده و بیانیه دومش دادنامه بوده است نه استعفا نامه چیست؟"، تاج در پاسخ به این پرسش نیز گفت: فدراسیون فوتبال نامه مایلی کهن را استعفانامه تلقی کرده و آقای کفاشیان استعفا وی را پذیرفته است.

وی در ادامه از آغاز اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان در تاریخ 23 اردیبهشت ماه خبر داد و در خصوص حوادث اخیر فوتبال ایران که پس از دیدار استقلال تهران - سایپا کرج رقم خورد، گفت: من نه رفتار تماشاگران استقلال را تایید می کنم و نه بیانه مایلی کهن علیه قلعه نویی را.

تاج از اظهارنظر پیرامون چگونگی انتخاب سرمربی تیم ملی خودداری کرد و گفت: من از آنچه امروز در فدراسیون فوتبال اتفاق افتاده است، بی خبرم و نمی توانم اظهارنظری داشته باشم.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در خاتمه از برگزاری نشست کمیته تیم‌های ملی برای بحث و بررسی در خصوص انتخاب جانشین محمد مایلی کهن در روز چهارشنبه (فردا) خبر داد.

از سوی کفاشیان ؛ استعفای محمد مایلی کهن پذیرفته شد
8:12:00 pm - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ میثم نژادقصاب

مسئولان فدراسیون فوتبال به دنبال پذیرش استعفا محمد مایلی کهن، مذاکره برای عقد قرارداد با گزینه های واجد شرایط هدایت تیم ملی را از سر گرفتند.
محمد مایلی کهن 15 روز پس از پذیرش مسئولیت تیم ملی فوتبال کشورمان صبح روز سه شنبه از سمت خود استعفا کرد.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال بعد از ظهر سه شنبه در گفتگویی از پذیرش استعفا مایلی کهن خبر داد و تاکید کرد فدراسیون فوتبال مذاکره با مربیان واجد شرایط هدایت تیم ملی را از سر می گیرد.

پیش از انتخاب محمد مایلی کهن به عنوان سرمربی تیم ملی محمود یاوری و امیر قلعه نویی گزینه‌های اصلی هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان بودند که در نهایت این مسئولیت به مایلی کهن سپرده شد.

کلاف سردرگم تیم ملی فوتبال / استعفای مایلی کهن و سکوت فدراسیون فوتبال
8:06:00 pm - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ میثم نژادقصاب

محمد مایلی کهن سرمربی تیم فوتبال سایپا و تیم ملی فوتبال کشورمان که هنوز به طور رسمی کارش را با این تیم آغاز نکرده است، پس از انتشار بیانیه جنجالی اول خود، با صدور بیانیه دوم از سرمربیگری تیم ملی استعفا کرد.
متن دومین بیانیه محمد مایلی کهن در حالی ظهر روز سه شنبه منتشر شده است که هنوز مسئولان فدراسیون فوتبال در این مورد اظهار نظر نکرده اند و سکوت در پیش گرفته اند.

مهدی تاج و علی کفاشیان که طی روزهای اخیر نشست های زیادی را برای بررسی شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان برگزار کرده اند صبح امروز و پس از انتشار خبر استعفای مایلی کهن اظهار نظر رسمی نکرده اند و در حال بررسی شرایط هستند.

ظاهرا مایلی کهن دومین استعفای خود را بدون هماهنگی و مشورت با مسئولان فدراسیون فوتبال صادر کرده است.

محمد مایلی کهن در شرایطی ظهر امروز ( سه شنبه) از سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال کشورمان استعفا کرد که اوضاع این تیم در آستانه برگزاری دیدارهای حساس در مرحله مقدماتی جام جهانی پیچیده تر شده است و مشخص نیست چه آینده ای در انتظار تیم ملی فوتبال 70 میلیون ایرانی است!
علی کفاشیان :مایلی کهن صحبتهایش را محدود کند/ ایجاد فضای ‌امن برای تیم ملی
10:57:00 pm - 1388/ 1/ 31 : در تاريخ خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان با بیان اینکه همه باید به آرامش تیم ملی کمک کنند، از درخواست این فدراسیون برای محدود کردن صحبت های محمد مایلی کهن خبر داد و گفت: قرار است از این پس آقای مایلی کهن تنها در نشست های خبری با خبرنگاران گفتگو کند.

علی کفاشیان در پایان نشست امروز کمیته تیم هالی ملی فوتبال در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب به نشست امروز با سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان اشاره کرد و افزود: دراین نشست سرمربی تیم ملی توضیحاتی در خصوص مسائل پیش آمده مطرح کرد. اینطور که ایشان می گفتند بیانیه ای که علیه سرمربی تیم فوتبال استقلال منتشرکرده اند از موضع سرمربی تیم سایپا بوده و به دنبال مسائلی انتشار یافته که در بازیهای لیگ برتر رخ داده است.

کفاشیان با بیان اینکه مایلی کهن در موضع سرمربی تیم ملی هیچ توهینی به امیرقلعه نویی نکرده است خاطرنشان کرد: مایلی کهن مدعی بود تمامی این مسائل را در پاسخ به وقایع و اتفاقات اخیر در لیگ برتر مطرح کرده است.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص استعفای مایلی کهن گفت: تا به حال استعفایی از مایلی کهن ندیده ام و خبری از این موضوع ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مایلی کهن حمک سرمربیگری تیم ملی را دریافت کرده است؟ گفت: او هنوز این حکم را دریافت نکرده اما زمانی که اعلام شده است هدایت تیم ملی به وی سپرده شده است دیگر نیازی به حکم نیست.

رئیس فدراسیون فوتبال با تقبیح اتفاقات اخیر فوتبال کشور و انتشار بیانیه محمد مایلی کهن خاطر نشان کرد: قبول دارم نباید این اتفاقات رخ می داد خصوصا برای مایلی کهن که سرمربی تیم ملی است. ما علل بروز این اتفاق را بررسی می کنیم و با عوامل آن برخورد خواهیم کرد.

خبرنگاری از کفاشیان پرسید چرا مشکلات مربیان ما تا این حد به کمیته انضباطی کشیده می شود؟ که وی در پاسخ گفت: کمیته انضباطی بیکار بود و ما می خواستیم با طرح این شکایت ها برای آنها کار درست کنیم!

رئیس فدراسیون فوتبال بروز حواشی و اتفاقات در فوتبال کشور در روزهای پایانی فصل را طبیعی خواند و گفت: همیشه هر وقت به این روزها نزدیک می شویم تیم های در خطر سقوط و تیم های مدعی با توجه به شرایط حساسی که دارند متاثر از اتفاقاتی که در مسابقات رخ می دهد اظهاراتی دارند که خود باعث ایجاد حاشیه می شود.

علی کفاشیان با ابراز امیدواری از آینده تیم ملی یاد کرد و گفت: از نظر فنی مشکلی نداریم و نگرانی ما از حاشیه هاست. در حالی که همه مایل به حمایت از تیم ملی هستند و وفاق ملی در جهت حمایت از تیم ملی بوجود آمده است، وجود حواشی تنها نقطه ضعف تیم ملی است که باید برطرف شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص طرح این شایعه که از مایلی کهن درخواست شده است از قلعه نویی و باشگاه استقلال عذرخواهی کند یا از تیم ملی استعفا کند گفت: به هیچ عنوان از مایلی کهن چنین درخواستی نداشته ایم.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه به راه حل پیشنهادی این فدراسیون اشاره کرد و گفت: از مایلی کهن درخواست کرده ایم صحبت هایش را محدود کند. ما این حق را داریم که از مربی تیم ملی چنین درخواستی داشته باشیم. او باید برای گفتگو با رسانه ها با کمیته های تیم های ملی و فدراسیون فوتبال هماهنگ باشد و از این پس در نشست های خبری پاسخگو باشد.

وی با رد شایعه برکناری مایلی کهن گفت: چنین شایعاتی همیشه هست. همین چند وقت پیش شایعه کرده بودند که کفاشیان بزودی برکنار خواهد شد.

علی کفاشیان دخالت سازمان تربیت بدنی در اتفاقات اخیر را رد کرد و گفت: سازمان تربیت بدنی برای برکناری و یا برخورد با مایلی کهن هیچ درخواستی از فدراسیون فوتبال نداشته است و ما هم هیچ نشستی با مسئولان سازمان تربیت بدنی نداشته ایم.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد احتمال برکناری خودش از ریاست این فدراسیون گفت: این حق مجمع فدراسیون فوتبال است که تشکیل جلسه داده و در خصوص برکناری من و یا سایر مسئولان تصمیم گیری کنند و هر فردی را که صلاح دانستند جایگزین ما کنند. اما باید توجه داشته باشیم که همیشه تغییر عاملی در جهت پیشرفت نیست.

کفاشیان در پایان گفت: نباید حاشیه ها وارد تیم ملی شود. همه باید تلاش کنیم فضای امنی را برای تیم ملی بوجود آوریم.

بیانیه شماره 2 مایلی کهن بعد از برکناری توسط فدراسیون ضعیف فوتبال  :

بيانيه شماره 2 منتشر شد
متن عجیب و غریب استعفانامه مایلی کهن
اينها را كه ديدم و شنيدم به خود آمده و گفتم پس اي آدم كوتوله اين اراجيف چه بود كه در بيانيه اول نوشتي. اين همه غوغا و بلوا در فوتبال نجيب و پاك ما بوجود آوردي. از خودت خجالت بكش...
سرمربي تيم فوتبال ايران با انتشار بيانيه شماره 2 خود اعلام كرد لايق و شايسته سرمربيگري تيم ملي نيست.

محمد مايلي كهن لحظاتي پيش متن بيانيه شماره 2 خود كه در واقع متن استعفايش از سرمربيگري تيم ايران محسوب مي‌شود را به شرح زير صادر كرد:

بسمه تعالي

بيانيه شماره 2
مربي شدن چه آسان، آدم شدن محال است
نمي‌دانم چه بگويم، چه بنويسم. به قول مجري محترم برنامه نود، اين روزها بلوايي در فوتبال ما به وجود آمده كه قداست آن را زير سوال برده كه همه آن ناشي از بيانيه احمقي به نام مايلي كهن است. بله؛ محمد مايلي كهن. اين مزدور به مردم و ميهن، كه به يكباره تمام قداست و زيبايي فوتبال ما را شكسته و تنها نيمه خالي ليوان را ديده و همواره فرياد سر مي‌دهد اي مردك (مايلي كهن) چگونه به خودت اجازه دادي با الفاظي مانند گنده باقالي، كوتوله و ... تقدس شعاري حماسي مانند توپ، تانك، فشفشه و ... را از بين ببري. شعار پرمحتوا و زيبايي كه در عين سادگي در مقاطع مختلف كاربرد اساسي داشته؛ نه تنها در روابط با مايلي كهن بلكه ديگران نيز از آن بي‌بهره نمي‌مانند.(داور، بازيكن، مربي و ...) .

اي خائن(مايلي كهن) آدم بي‌منطق و نادان چرا و با كدام منطقي توي احمق به هنگام مسابقه تيم سايپا با استقلال تهران، هنگامي كه شعار مي‌دادند توپ، ‌تانك، فشفشه، مايلي كهن و... توي نادان در صندليت نشستي و دم برنياوردي. اي مردك چرا با ديگران هم آواز نشدي و آن شعار را تو نيز سر ندادي، تازه گناه بزرگتر اينكه چرا گوش پسرت (از معدود دفعاتي بود كه در ورزشگاه حاضر مي‌شد) را نكشيدي و به او نگفتي كه پسرم تو هم اين شعار زيبا و بي‌مانند را هم صدا با تماشاچيان فهيم زمزمه كن. توپ، تانك، فشفشه و ...

پسرم آنها به دليل حضور مبارك تو در كنار من سنگ تمام گذاشتند و دارند پدرت را بيش از هميشه مورد لطف و تشويق خود قرار مي‌دهند.
پسرم هيچ مي‌داني كه پدرت در تمامي دوران قهرماني‌اش اين گونه مورد لطف و حمايت قرار نگرفته بود. به راستي اي مزدور، خائن، گلادياتور، با كدام منطق و جسارتي به خود اجازه دادي كه بازيكنانت بدون غل و زنجير در مسابقات حاضر شوند.

اي مردك عقب‌مانده در هزاره سوم با كدام جسارتي اين همه اتحاد و همدلي بين تماشاگران را ناديده گرفته و درصدد آن هستي تا در بين آنها فاصله انداخته و اختلاف به وجود آوري. چگونه است كه چشمانت را بستي و بهترين تماشاگران دنيا را نمي‌بيني.

اي بدبخت فلك زده، اي مردك عقب افتاده، بيشتر اين عقب‌افتادگي‌ات به خاطر اين است كه نمي‌خواهيم تماشاگرنماهاي واقعي را از كانال تلويزيوني همسايه ببينيم، هر چند چند بار دعوت شدي و ديدي كه تماشاگرنماها چگونه بازيكنانشان را وقتي گل مي‌زنند مي‌روند و در بغل آنها قرار مي‌گيرند. اگر تماشاگرنماها نبودند كه مي‌بايستي تكه بزرگ بازيكن، گوش او مي‌شد. بيچاره در به در از آن جا مانده، از اين جا رانده. اگر او تماشاگرنما نبود كه فاصله سكوهاي تماشاگران با زمين مسابقه از بين نمي‌رفت و مي بايستي بين آنها خندقي كنده مي‌شد.

بله آنها تماشاگرنما هستند كه پس از اتمام بازي براي هر دو تيم دست مي‌زنند. اصلا آنها نه تنها تماشاگرنما هستند بلكه شرف و غيرت و مردانگي ندارند. مگر مي‌شود تيم مورد علاقه‌شان بازي را واگذار كند و او براي تيم خود و رقيبش دست بزند.مگر مي‌شود تيم مورد علاقه‌اش در پايان مسابقه بازي را واگذار كند و رگ گردنش بيرون نزند. مگر نمي‌ديدي كه اين مسابقه آخرين مسابقه تيم مورد علاقه او و تو مي‌باشد. پس بايد بر اساس اصول حرفه‌اي گري از هر طريق ممكن و با هر ترفند در اين مسابقه پيروز از زمين خارج شود.

اينها را كه ديدم و شنيدم به خود آمده و گفتم پس اي آدم كوتوله اين اراجيف چه بود كه در بيانيه اول نوشتي. اين همه غوغا و بلوا در فوتبال نجيب و پاك ما بوجود آوردي. از خودت خجالت بكش و به خاطر اين همه پاكي، دوستي، صميميت، اتحاد، مردانگي، تماشاگر خوب، بازيكن خوب، داور خوب، مربي خوب، مدير خوب، ورزشگاه خوب، فدراسيون خوب، روزنامه خوب، خبرنگار خوب، تلويزيون خوب، راديوي خوب و خيلي خوب‌هاي ديگر و به خاطر اينكه قداست اين همه خوبي‌ها‌ را شكستي از همه معذرت بخواه و طلب عفو كن و با صداي بلند بگو من لايق و شايسته مربيگري تيم ملي كشورم نيستم و از اول هم ما اشتباه بوديم.

عجيب است كه روده‌درازي مي‌كنم اما اين پسر؛ عليرضا (نوه‌ام) اين شعر را مي‌خواند: يك توپ دارم قلقلي، سرخ و سفيد و آبي، مي‌زنم زمين هوا مي‌ره، نمي‌دوني تا كجا مي‌ره. من اين توپو نداشتم ،‌مشقامو خوب نوشتم ، بابام بهم عيدي داد يك توپ قلقلي داد.

بابا ،عليرضاي بهتر از جانم تو هم وقت گير آوردي اما به خودم مي‌آيم و مي‌گويم اين پسر 3 ساله از من كوتوله 55 ساله عقلش بيشتر است. صدايش مي‌كنم و مي‌گويم، عزيزم عجب توپي، عجب صفايي، عجب معرفتي، عجب مروتي، عجب مردانگي، عجب دوستي، بابا عليرضاي بهتر از جانم مي شه به من هم يكي از اون توپ ها را بدي و با همان پاكي و صداقت صميميت و معصوميت تو.

محمد مايلي كهن از همه جا رانده و مانده اما يارب نظر تو برنگردد.

غلامرضا بهروان: مایلی کهن درخواست فدراسیون را نپذیرفت


عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از تلاش مسئولان این فدراسیون برای انصراف مایلی کهن از تصمیم خود مبنی بر کناره گیری از سرمربیگری تیم ملی خبر داد.
غلامرضا بهروان پیش از ظهر پنج شنبه در حاشیه جلسه هیئت‌های فوتبال استان مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مایلی کهن در سه نامه استعفای خود را به فدراسیون داده است، اظهار داشت: مضمون متن استعفای وی اوضاع نابسامان فوتبال ایران، درگیری لفظی مدیران ارشد فدراسیون و اختلاف نظرش با قلعه نویی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در بازی هفته گذشته استقلال تهران مقابل سایپا تهران 40 هزار هوادار استقلال در طول 90 دقیقه بازی به مایلی کهن و خانواده‌اش فحاشی کرده و ناسزا گفتند.

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه فدراسیون مجددا درخواست خود را از مایلی کهن برای سرمربیگری تیم ملی ایران اعلام داشته است، افزود: تحت هیچ شرایطی مایلی کهن به خود اجازه برگشت به تیم ملی را نداد.

نگاه رسانه‌هاي خارجي به استعفاي مايلي كهن 
خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام

استعفاي محمد مايلي كهن از مربيگري تيم ملي فوتبال ايران در رسانه‌هاي مختلف خارجي بازتاب داشت.

خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر نوشت، مايلي كهن فقط دو هفته بعد از انتخابش، كناره‌گيري كرد.

علي كفاشيان رييس فدراسيون فوتبال علت اين كناره‌گيري را اختلاف مايلي كهن با امير قلعه نويي بعد از ديدار تيم‌هاي سايپا و استقلال عنوان كرد.

خبرگزاري فرانسه افزود: پس از اخراج علي دايي از مربيگري تيم ملي به دنبال شكست مقابل عربستان، مايلي كهن براي زنده كردن اميدهاي از دست رفته صعود به جام جهاني ‪ ۲۰۱۰‬انتخاب شده بود.

اين شكست ضربه سختي به شانس ايران براي راهيبابي به جام جهاني بود.

در حال حاضر كره جنوبي با ‪ ۱۱‬امتياز صدرنشين گروه است و همسايه شمالي آن با ‪ ۱۰‬امتياز از شش مسابقه در مكان دوم قرار دارد.

عربستان با همين امتياز اما تفاضل گل كمتر تيم سوم است و ايران پس از فقط يك برد و سه تساوي با شش امتياز از پنج مسابقه در رده چهارم ايستاده است اولين دوره مايلي كهن در سمت مربيگري تيم ملي در سال ‪ ۱۹۹۷‬و وقتي تيم ملي براي صعود به جام جهاني ‪ ۱۹۹۸‬دچار مشكل شد، به پايان رسيده بود.

خبرگزاري رويترز نيز در گزارشي به نقل از كفاشيان اعلام كرد، سرمربي جديد تيم ملي ايران تا يكشنبه آينده انتخاب خواهد شد.

اين خبرگزاري افزود: مايلي كهن كه حتي در يك مسابقه هم تيم ملي را همراهي نكرد، ماه گذشته به عنوان جانشين علي دايي هدايت قهرمان سه دوره آسيا را به دست گرفت.

او پيش از اين نيز ‪ ۱۸‬ماه مربيگري تيم ملي را بر عهده داشت كه در نوامبر ‪ ۲۰۰۷‬به پايان رسيد.

اما به نوشته سايت گل، تيم ملي ايران ظاهرا دوباره بدون مربي شده است.

اين سايت خاطر نشان كرده است كه فوتبال ايران به دنبال اعلام خبر كناره گيري محمد مايلي كهن از مربيگري تيم ملي آنهم بعد از فقط دو هفته، دچار آشفتگي شده است.

انتخاب مايلي كهن با حرف و حديث‌هاي زيادي همراه بود اما كمتر كسي انتظار داشت او پس از اختلاف با امير قلعه نويي سرمربي استقلال، استعفا دهد در جريان ديدار هفته گذشته دو تيم سايپا و استقلال، هواداران استقلال شعارهايي را خطاب به سرمربي جديد تيم ملي ايران دادند و به دنبال آن مايلي كهن با انتشار بيانيه تندي واكنش نشان داد. وي در اين بيانيه اظهارات تندي را به صورت مستقيم و غير مستقيم خطاب به سرمربي استقلال گفته بود و همچنين از عدم حمايت فدراسيون فوتبال هم گله كرده بود.

سايت گل در ادامه گزارش خود اعلام كرده كه احتمال انتخاب محمود ياوري، غلامحسين پيرواني و منصور ابراهيم زاده برای جانشینی مایلی کهن وجود دارد.

پيرواني :اگر به من هم بي‌احترامي شود مربيگري را رها مي‌كنم 
خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام
سرمربي تيم فوتبال اميد ايران گفت: ناسزا شنيدن در ورزشگاه بسيار سخت است و اگر به من هم بي‌احترامي شود مربيگري را رها مي‌كنم.

غلامحسين پيرواني در مورد استعفاي محمد مايلي كهن اظهار داشت: نمي‌توانم در تصميمات او دخالت كنم. حتما ايشان صلاح ديده كه چنين كاري كرده است. محمد مايلي كهن آدم بزرگي است.
سرمربي تيم مقاومت سپاسي ادامه داد: اتفاقات روزهاي اخير به سود ورزش و شخصيت افراد نيست. با اين جال بهتر بود مايلي كهن بيانيه اول خود را منتشر نمي‌كرد. هر چند به ايشان در ورزشگاه و روز بازي با استقلال بي‌احترامي زيادي شد.
سرمربي تيم اميد در مورد اينكه اگر در چنين شرايطي باشد چه واكنشي نشان خواهد داد اظهار داشت: چنين اتفاقي بسيار سخت است و اگر به من هم بي‌احترامي شود مربيگري را رها مي‌كنم.

البته مایلی کهن روزی که به مجلس فراخوانده شد توسط نمایندگان مات شده بود و جرقه بازی استقلال با پشتوانه بود این خبر را به دقت بخوانید :

سایت نزدیک به قالیباف:حرف های سیاسی مایلی کهن نمایندگان را عصبانی کرد
مایلی کهن از این گفته نماینده مجلس برآشفته شد و خطاب به او گفت: من ساده ام؟! من آدم سیاسی هستم اما سیاسی باز نیستم.
عصرایران- سرمربی تیم ملی فوتبال که برای تشریح برنامه های خود در جلسه فراکسیون ورزش مجلس حاضر شده بود، به دلیل حاشیه روی و بیان موضع گیری های سیاسی، نمایندگان را عصبانی کرد.

به گزارش خبرنگار عصرایران، مایلی کهن ظهر امروز در جلسه فراکسیون ورزش حاضر شده بود و اما به جای ارائه برنامه های فوتبالی به بیان مسایل سیاسی و اظهارنظرهای انتخاباتی روی آورده بود.

وی گفت: دو دوره به خاتمی رای دادم اما در دوره قبل به احمدی نژاد رای داده بودم.

این دست سخنان مایلی کهن اعتراض نمایندگان مجلس را برانگیخت و یکی از نمایندگان خطاب به مایلی کهن گفت: شما با این حرف هایتان حاشیه سازی می کنید.

نماینده مردم ملایر نیز با فریاد خطاب به مایلی کهن گفت: آقای مایلی کهن شما خوب هستید اما خیلی ساده اید.

مایلی کهن از این گفته نماینده مجلس برآشفته شد و خطاب به او گفت: من ساده ام؟! من آدم سیاسی هستم اما سیاسی باز نیستم.

در این هنگام ونایی از واکنش مایلی کهن خشمگین شد و با فریاد از او خواست نمایندگان مجلس را تحقیر نکند.

دهقان، گوینده خبرهای ورزشی سابق و نماینده فعلی مجلس هم خطاب به نمایندگان معترض گفت: شما دارید سیاسی کاری می کنید؛ بگذارید مایلی کهن حرفش را بزند.

حسن بنایی نماینده ملایر بار دیگر خطاب به مایلی کهن گفت: این جلسه برای حمایت از شما برگزار شده بود اما از یک مربی حرفه ای بعید است که این جملات را بگوید که من به دفتر احمدی نژاد رفتم یا عادل فردوسی پور بی طرف نیست و یا رسانه ملی یار تیم ملی نیست.

وی ادامه داد: اینها ربطی به فوتبال ندارد و شما می گویید احتیاجی به حمایت کسی ندارید و یار دوازدهم تیم ملی هم کشک است.

این عضو فراکسیون ورزش خطاب به مایلی کهن تاکید کرد: چه بخواهی و چه نخواهی چشممان کور، دندمان نرم، باید کمکت کنیم چون تیم ملی فوتبال کشورمان را دوست داریم و مردم به آن حساس هستند.

علی مطهری نماینده مردم تهران هم نداشتن سعه صدر کافی را نقطه ضعف مایلی کهن عنوان کرد.

گفتنی است، مایلی کهن در این جلسه بسیار عصبی بود و به همین دلیل نمایندگان نسبت به او معترض شده بودند که باید با سعه صدر بیشتر فعالیت کند.

مایلی کهن در اظهارات خود درباره نحوه انتصابش گفت: می گویند من با دستور احمدی نژاد سرمربی تیم ملی شده ام در حالی که من چند ماه قبل برای گرفتن دستور بازسازی خانه یکی از خویشاوندان نابینایم در دهات ، پیش احمدی نژاد رفتم اما با وجود دستور رییس جمهور مشکل او حل نشد و در نهایت هم فامیل ما فوت کرد و هنوز آن نامه در پیچ و خم اداری گرفتار است.

سايت ‪ :AFC‬مايلي كهن تيم ملي را به شيوه كاپلويي اداره مي‌كند
1:23:00 am - 1388/ 1/ 30 : در تاريخ خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام

اگر محمد مايلي كهن بخواهد برگي از دفتر مربيگري فابيو كاپلو را در تيم ملي ايران پياده كند، بازيكنان تيم ملي به زودي در حين تمرينات از دسترس خانواده، دوستان و رسانه‌ها خارج خواهند شد.

سايت كنفدراسيون فوتبال آسيا (‪ )AFC‬در اين‌باره نوشت، مايلي كهن به عنوان جانشين علي دايي، با نگاه جديدي در اخلاقيات و رژيم غذايي به شيوه مربي مورد علاقه‌اش يعني سرمربي تيم ملي انگليس، پا به تيم ملي ايران گذاشته است.

وي در اين‌باره گفته است: كاپلو استفاده از تلفن همراه را براي بازيكنان تيم ملي انگليس در زمان حضور در اردو ممنوع كرده است. او برنامه‌هاي غذايي بازيكنان را هم كنترل مي‌كند و بازيكنان انگليس اجازه ندارند هر چيزي را كه مي‌خواهند، بخورند. من اين شيوه را در فوتبال مي‌پسندم.

مايلي كهن همچنين خواستار حضور يك آشپز اختصاصي براي تيم ملي در سفر به دو كره براي مسابقات مقدماتي جام جهاني ‪ ۲۰۱۰‬شده است.

نگراني وي بيشتر به دليل شكايت كره شمالي از كيفيت غذايي است كه حريف جنوبي آنها در مسابقه اخير دو تيم در سئول براي بازيكنان تهيه كردند. اين مسابقه با نتيجه يك بر صفر به سود كره جنوبي پايان يافت.

ايران روز ‪ ۶‬ژوئن (‪ ۱۶‬خرداد) به كره شمالي مي‌رود و چهار روز بعد ميزبان امارات است. تيم ملي سپس براي ديدار با كره جنوبي در روز ‪ ۱۷‬ژوئن (‪۲۷‬ خرداد) عازم سئول خواهد شد.

پيروزي در اين سه مسابقه براي صعود ايران به جام جهاني ‪ ۲۰۱۰‬حياتي است.

تيم ملي ايران در حال حاضر با شش امتياز از پنج مسابقه در مكان چهارم گروه دوم مقدماتي جام جهاني آسيا قرار دارد.

كره جنوبي با ‪ ۱۱‬امتياز از پنج مسابقه صدرنشين است و كره شمالي با ‪۱۰‬ امتياز و يك مسابقه بيشتر در مكان دوم ايستاده است.

عربستان هم ‪ ۱۰‬امتيازي است اما به دليل تفاضل گل كمتر بعد از كره شمالي قرار دارد.

واكنش محمد مايلي كهن به گفته‌هاي "افشين قطبي"
آقاي قطبي! شما راست مي‌گوييد، اگر ديوانه نبوديد به ايران عزيزمان نمي‌آمديد 1387/06/10 "محمد مايلي‌كهن" سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال و پرسپوليس نسبت به آنچه كه آن را رفتارهاي غيرقابل پذيرش "افشين قطبي" خواند، به اظهارات سرمربي پرسپوليس پس از ديدار با ذوب آهن واكنش نشان داده و رسما به اين گفته قطبي كه "اگر ديوانه بودم به ايران نمي‌آمدم" اعتراض كرده است.


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در متن يادداشت محمد مايلي‌كهن آمده است: «در بحبوحه نتايج المپيك پكن و در شرايطي كه تمامي نگاه‌ها به نتايج كاروان ايران خلاصه شده و در شرايطي كه بدون كمترين نگاه به منافع ملي و مردمي، همه افرادي كه به نوعي در كاروان المپيك كشورمان حضور داشته‌اند، صرفا در برنامه‌هاي مختلف راديو و تلويزيوني، رد اتهام از خود و انداختن گناه شكست به گردن كس ديگر بوده و هستند، آقاي قطبي طي سخناني پس از پايان بازي با ذوب آهن چنين ابراز نمودند كه اگر من ديوانه نبودم، به ايران نمي‌آمدم.
آقاي قطبي! شما راست مي‌گويد كه اگر ديوانه نبوديد به ايران عزيزمان نمي‌آمديد اما، به نظر من شما خود را به كوچه‌ي علي چپ زده‌ايد. در واقع اگر شما ديوانه‌ي عاقل مات كن نبوديد به ايران پر در و گوهر نمي‌آمديد. آقاي قطبي در واقع شما با ادبيات جديد اكثريت قريب به اتفاق به اصطلاح عاقل‌هاي فوتبال كشورمان بدون اينكه صدايي از كسي بلند شود را نمي‌توانستيد مات كنيد.
آقاي قطبي! اگر شما ديوانه‌ي عاقل مات كن نبوديد در كشور بزرگي چون ايران عزيز و دوست داشتني آن هم در هزاره‌ي سوم و آن هم در عرصه‌ي مربي‌گري فوتبال نمي‌توانستيد به ناگاه بدون كوچكترين سابقه‌ي مربي‌گري (به غير از آناليزوري كه جزء مربي‌گري محسوب نمي‌شود)، سكان هدايت يكي از بزرگترين، بهترين و محبوب‌ترين تيم‌هاي تاريخ ميهن‌مان را با بهترين بازيكنان و بالاترين مبلغ دريافتي و كليه‌ي امكانات رفاهي جانبي كه رقمي معادل هشتصد ميليون تومان مي‌شود و در فاصله‌ي 48 ساعت مانده به شروع مسابقات ليگ فصل قبل را برعهده بگيريد.
بله آقاي قطبي اگر ديوانه‌ي عاقل مات كن نبوديد حميد استيلي را، اين بازيكن اسبق تيم ملي و همكار فصل قبل شما و زننده‌ي گل به يادماندني برابر آمريكا كه موجب شادي و شعف همه‌ي ايرانيان وطن پرست داخل و خارج گرديد و در شرايطي كه همه‌ي شرايط پيش از فصل اعم از انتخاب بازيكن، آماده‌سازي جسماني و تاكتيكي برعهده‌ي او بود - در واقع شما يك تيم شسته و رفته را از وي تحويل گرفته بوديد - به اين راحتي كنار نمي‌گذاشتيد. البته تا همين جا كه حميد خان استيلي براي زدن آن گل زيبا كارش به محاكمه كشيده نشده است، شانس آورده است!
آقاي قطبي! شما راست مي‌گوييد اگر ديوانه نبوديد و از نوع عاقل مات كن آن علي‌رغم اينكه به اصطلاح همسرتان تمايلي به زندگي در ايران ندارد (البته در اين زمينه حرف‌هاي بسياري وجود دارد) پس از بازگشت از ايران در همان امارات كه همان گونه كه شديدا تمايل داشتيد با مبلغ بسيار كمتري در يكي از باشگاه‌هاي اماراتي قبول مسووليت مي‌كرديد اما، دريغ از يك پيشنهاد. چرا كه همسايه‌ي عزيز حوزه‌ي خليج فارس در زمينه‌ي استفاده از مربيان مجرب و با دانش فوق‌العاده باهوش عمل كرده و بي‌جهت پول خود را دور نريخته و همانند ما اجازه ندارند پول بيت المال را به هدر بدهند. چرا كه آنها بايد پول را از جيب مبارك خودشان بدهند نه از جيب ملت (بيت المال).
آقاي قطبي! شما راست مي‌گويد اگر ديوانه نبوديد دوباره به ايران نمي‌آمديد و آن هم با قراردادي معادل 50 درصد بيش از فصل گذشته، آن هم دقيقا همانند فصل گذشته و با يكي، دو روز زودتر از شروع مسابقات و مجددا آن هم با بهترين يارگيري‌ها و تمهيدات پيش از فصل كه اين بار توسط (كماسي، عابدزاده و پيرواني) انجام شده بود.
آقاي قطبي! شما راست مي‌گويد، شما نمي‌توانستيد وارد خاك ايران عزيز اسلامي شويد. خاكي كه عده‌اي بي‌شمار به آن عشق مي‌ورزند، براي اين كه لحظه‌اي بتوانند آن را بر ديدگان بگذارند و به همين جهت سال‌هاست كه اشك مي‌ريزند و چه بسا از اين همه قصه و غم صاحب ده‌ها درد لاعلاج شده باشند اما شما به يكباره توسط مديران به اصطلاح خبره (؟!) صاحب شناسنامه‌ي ايراني، گذرنامه‌ي ايراني و كارت پايان خدمت از نظام وظيفه‌ي جمهوري اسلامي مي‌شويد.
و بالاخره آقاي قطبي اگر ديوانه عاقل مات كن نبوديد برايتان اين همه نظرسنجي مثبت از شبكه‌هاي مختلف راديو و تلويزيوني به عمل نمي‌آمد كه فرستنده‌ي پيامك هر گزينه‌اي را انتخاب مي‌كرد، صرفا به نفع شما بود و به همين راحتي و بدون هيچ كوشش و تلاشي و صرفا به دليل برخي مسايل پشت پرده – در صورت لزوم در زمان لازم به آنها خواهم پرداخت – شما بر اريكه‌ي بهترين، محبوب‌ترين و مردمي‌ترين تيم ايران و شايد آسيا تكيه نمي‌زديد و قيافه‌ي حق به جانب نمي‌گرفتيد.
صحبت در اين زمينه بسيار اما، به همين اندك بسنده نموده تا در لابه‌لاي بزرگي المپيك و مسايل حاشيه‌اي پيرامون كاروان اعزامي به المپيك اين توهين نابخشودني كه در واقع شامل همه‌ي خانواده‌ي بزرگ فوتبال شده، گم نشود.

مايلي کهن بازداشت شد 12/8/87
جلالي از شاکيان مايلي کهن شکايت کرد

سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال ايران با شکايت برداران شفيع زاده صبح امروز بازداشت و به دادسري شعبه سه ميدان ونک منتقل شد.

محمد مايلي کهن در گفت و گويي با خبرنگار ورزشي برنا ضمن اعلام خبر بازداشت خود خواستار اين شد تا هيچ فرد يا مرجعي به دنبال برطرف کردن اين مشکل و جلب رضايت برادران شفيع زاده نباشد؛ چرا که ترجيح مي دهد با زنداني شدن، شرايط مناسبي را فراهم کند تا بالاخره در فوتبال ايران حق به حق دار برسد و مظلوم پروري براي هيمشه برچيده شود.
دليل شکايت برادران شفيع زاده از مايلي کهن مصاحبه اي بود که او 21 ارديبهشت ماه امسال با خبرنگار ورزشي برنا انجام داد و آنها نيز در تاريخ 29/2/87 عليه وي شکايت کردند.
البته محمد مايلي کهن در روز يازدهم آبان ماه امسال نيز بر اساس حکم دادگاه ، ممنوع المصاحبه شد.
بر اين اساس شکايت علي دايي از محمد مايلي کهن باعث شد تا دادگاه سرمربي پيشين تيم ملي فوتبال ايران را تا اعلام حكم دادگاه تجديد نظر از مصاحبه با روزنامه ها و رسانه ها محروم کند .
پس از بازداشت محمد مايلي کهن به دليل شکايت برادران شفيع زاده، مجيد جلالي نيز شکايت خود از شفيع زاده را به جريان انداخت.
اما مجيد جلالي نيز پس از آنکه مطلع شد شکايت برادران شفيع زاده از محمد مايلي کهن منجر به بازداشت وي شده است، در تماسي با وکيل خود خواست تا پرونده شکايتش از برادران شفيع زاده را به جريان بيندازد.
جلالي چند ماه قبل از برادران شفيع زاده مالکان باشگاه استقلال اهواز به دليل انجام مصاحبه‌اي تند شکايت کرده بود، اما پيگيري شکايت خود را مدت زماني متوقف کرده بود؛ تا اينکه ظهر امروز و پس از اطلاع از بازداشت مايلي کهن پرونده اين شکايت را به جريان انداخت.
"براتي" وکيل مجيد جلالي به خبرنگار ورزشي برنا گفت: پرونده شکايت آقاي جلالي به مرحله‌اي رسيده بود که قاضي از آقاي شفيع زاده جهت آخرين دفاع از خود دعوت کرد، اما ايشان نيامد. از حالا به بعد نيز اين پرونده جريان دارد و منتظر حکم قاضي پرونده مي مانيم.

و بالاخره افشین قطبی که چند ماه قبل با دهن کجی به فوتبال ایران ،ایران را ترک کرد آمد تا یکبار دیگر برانکو جدید فوتبال ایران در برنامه نود فردوسی پور حاضر شود وبعد از باخت ایران  از همانجا به ایران نیاید :

افشین قطبی سرمربی تیم ملی شد
با توجه به زمان کم باقی مانده تا دیدار با کره شمالی و از آنجا که اولویت اول فوتبال کشور، انتخاب سرمربی تیم ملی است تصمیم گرفته شد تا در سه دیدار باقی مانده قطبی هدایت تیم ملی را عهده دار شود.
عصر ایران- فدراسیون فوتبال از انتخاب افشین قطبی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کشورمان خبر داد.

به گزارش عصر ایران به دنبال استعفای محمد مایلی کهن، مهدی تاج، مدیر کمیته تیم های ملی از انتخاب قطبی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی خبر داد.

تاج  اعلام کرد: با توجه به زمان کم باقی مانده تا دیدار با کره شمالی و از آنجا که اولویت اول فوتبال کشور، انتخاب سرمربی تیم ملی است تصمیم گرفته شد تا در سه دیدار باقی مانده قطبی هدایت تیم ملی را عهده دار شود.

وی در مورد کمک های قطبی نیز گفت: یک کمک مربی از هلند و یک ایرانی، قطبی را در راه صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی کمک خواهد کرد.

پس از آنکه فدراسیون فوتبال روز سه شنبه با استعفای محمد مایلی کهن موافقت کرد، مذاکراتی را با گزینه های مد نظرش برای سپردن هدایت تیم ملی آغاز کرد و در نهایت با افشین قطبی برای سرمربیگری تیم ملی به توافق رسید.

مذاکرات نهایی بین نماینده افشین قطبی با مهدی تاج و علی کفاشیان به عنوان نایب رئیس و رئیس فدراسیون فوتبال عصر امروز (چهارشنبه) در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد و در پایان طرفین برای همکاری در سه دیدار پیش روی تیم ملی به توافق رسیدند.

افشین قطبی قبل از انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی ، جدی ترین گزینه برای هدایت ملی پوشان کشورمان بود اما در آخرین دقایق ورق برگشت تا وی همچنان به عنوان سرمربی پرسپولیس فعالیت کند و با این تیم به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. پیش از انتخاب مایلی کهن نیز نام وی به عنوان یکی از گزینه های جدی سرمربی گری تیم ملی مطرح بود.

تیم ملی فوتبال کشورمان روز 16 خردادماه باید در پیونگ یانگ به مصاف تیم ملی فوتبال کره شمالی برود و 20 خرداد در تهران میزیان امارات باشد. آخرین دیدار این تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی روز 27 خرداد در سئول برابر کره جنوبی برگزار خواهد شد.

مصاحبه جنجالي سرمربي پيشين تيم ملي : براي مايلي‌كهن و فوتبال مملكتم متاسفم
3:42:00 am - 1388/ 2/ 1 : در تاريخ خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام

سرمربي پيشين تيم ملي با ابراز تاسف از اتفاقات رخ داده اخير در سطح اول فوتبال مملكت غيبت فوتبالي‌ها در راس فدراسيون اين رشته را از جمله عوامل اصلي در بروز چنين ناهنجاري‌هايي مي‌داند .

ناصر ابراهيمي پيش از هر حرفي گفت :‌ براي فوتبال اين مملكت متاسفم كه اين روزها تا اين حد حرف و حديث در آن شنيده مي‌شود و از بالا تا پایین در ميان مديران ورزش و فوتبال بحث و جدل داريم. البته سرمنشا همه اين مشكلات از خود اهالي فوتبال است. ما در اين پنج، شش سال اخير طوري رفتار كرديم كه گويي در اين رشته قحط‌الرجال شده و هيچ‌كس نيست كه بتواند زمام امور اين فدراسيون مهم ورزشي را در دست بگيرد كه آقايان سكان هدايتش را به دست يك دووميداني‌کار سپرده‌اند.

مربي پيشين تيم ملي در دوران سرمربيگري اميرقلعه‌نويي كه در جريان كامل متن بيانيه محمد مايلي كهن خطاب به سرمربي تيم استقلال تهران قرار داشت، با اشاره به مراسم تكراري اول هر بازي ادامه داد: بهتر است به جاي گل بردن به سمت نيمكت يكديگر و آن روبوسي‌هاي ظاهري، بيشتر به فكر اتفاقات بعد از «بسم الله» باشيم. متاسفانه اين اتفاق چيز تازه‌‌اي نيست و الان مدتي است كه شاهد بروز چنين اتفاقاتي در سطح اول فوتبال مملكت ميان نامداران اين رشته هستيم. چند سال پيش اختلاف محمد مايلي كهن با ‌علي پروين و آن ماجراي اتوبان يكطرفه رخ داد. پس از آن شاهد اختلاف علي دايي با علي پروين بوديم. سپس شكايت علي‌دايي از محمد مايلي كهن و حالا هم اين بيانيه كه باعث اختلاف مايلي‌كهن و اميرقلعه‌نويي شده است.

ناصر ابراهيمي كه از اختلاف مايلي‌كهن و قلعه‌‌نويي به شدت ناراحت بود، اضافه كرد: اگر كسي ادعايي دارد و گذشته‌اش را فراموش كرده به سراغ من بيايد تا پيشينه‌اش را به خودش بگويم. ناصر ابراهيمي شايد از معدود نفراتي باشد كه از پيش از انقلاب در سطح اول فوتبال اين مملكت بوده و پس از آن هم حضور داشته است و زير و بم تمام فوتباليست‌هاي اين مملكت را خوب مي‌داند. محمد مايلي كهن و اميرقلعه‌نويي را هم خوب مي‌شناسم. اين دو نفر همواره جزو نفرات با اخلاق فوتبال ما بوده‌اند و من تعجب مي‌كنم چرا به اين شكل به مشكل برخورده‌اند. به ياد دارم همين چند وقت پيش اين دو در كلاس‌هاي روته‌مولر با هم شركت داشتند و به هم احترام مي‌گذاشتند اما مايلي‌كهن نبايد اين چنين رفتاري را در قبال اميرقلعه‌نويي بروز مي‌داد.

وي ادامه داد : اينكه يك نفر بي‌سواد است يا ديپلم دارد و زيرديپلم است هيچ ربطي به نوع خدمتش به ورزش مملكت ندارد. خيلي از ليسانسه‌هاي ورزش هستند كه يك هزارم خدمات علي پروين و امير قلعه‌نويي و امثال اين‌ها را به ورزش نكرده‌‌اند. ليسانس و تحصيلات در فوتبال و به ويژه در خدمت به ورزش كشور نقش اصلي را ايفا نمي كند. يا اينكه به قدر و قواره كسي توهين شود و فيزيك افراد را زير سوال ببريم كاري ناپسند است. منطقه سكونت افراد هم هرگز براي آنها شخصيت نمي‌آفريند. جواديه و نازي آباد يا تجريش و نياوران تضمين‌كننده ادب و نزاكت افراد نيستند. هر انساني در هر جايگاهي كه هست داراي شخصيت و مقام انساني خودش است.

سرمربي پيشين تيم ملي فوتبال كشورمان تاكيد كرد, من از اين ناراحت هستم كه امروز وقتي رهبر، رئيس جمهور يا مقامات كشوري و لشكري اين مطالب را مي‌خوانند چه برداشتي از محيط ورزش و به ويژه فوتبال مي‌كنند. اين براي خود ما بد است. همين مي‌شود كه مهران مديري به خودش اجازه مي‌دهد درون رختكن يك تيم فوتبالي را به نمايش بكشد و رفتار فوتباليست‌هاي كشورمان را در حين ناخن سوهان كردن، مو درست كردن، موبايل حرف زدن،‌ ژل زدن و كارهايي كه در شان يك ورزشكار نيست نشان بدهد. مگر ما از پشت صحنه هنرمندان در سينما و تلويزيون خبر نداريم اما آنها طوري رفتار مي‌كنند كه به كسي اجازه نمي‌دهند به حريم خصوصي‌شان وارد شود. اما وقتي ما يكديگر را گروهبان قندلي و آقا قلدره و كوتوله صدا مي‌زنيم چه توقعي از ديگران داريم.

ناصر ابراهيمي با ابراز تاسف مجدد از اوضاع نابسامان فدراسيون فوتبال گفت : ‌از ابتداي انقلاب تاكنون 14 رئيس فدراسيون داشته‌ايم و در اين مدت 15،‌16 تا سرمربي براي تيم ملي تعيين شده‌اند اين تغييرات پياپي و گسترده همه ناشي از نبودن ثبات در ورزش است. به نظر من ما در ايران انقلاب كرديم اما در ورزش مان انقلابي صورت نداده‌ايم چون پيش از انقلاب هم ورزش ما به همين مشکلات دچار بود. بهتر است فوتبال را پنج سال تعطيل كنيم و به فيفا اعلام كنيم كه در اين مدت فقط در رده نوجوانان، جوانان و اميد كار خواهيم كرد تا درون كشورمان اين بدرفتاري‌ها را از بين ببريم. در ممالك ديگر شاهد هستيم كه تماشاگران در فاصله يك متري زمين نشسته‌اند و هيچ اتفاقي رخ نمي‌دهد اما اينجا به رغم وجود داشتن حصار، فنس و سيم خاردار، ترقه، بطري و آجر به وسط ميدان پرتاب مي‌شود.

ابراهيمي كه علت صدور بيانيه را در شعارهاي عده‌اي تماشاگرنما عليه محمد مايلي كهن مي‌دانست گفت: 25 سال پيش زماني كه من سرمربي تيم ملي بودم يك بازي با لهستان داشتيم. در آن بازي ابتدا ما با يك گل از لهستان پيش افتاديم و همه استاديوم گفتند ابراهيمي به‌به! بعد يک يک شديم و تشويق‌ها قطع شد سپس يک گل ديگر خورديم به‌به‌ها به اه‌اه‌ تبديل شدند. بعد گل تساوي را زديم و باز گفتند ابراهيمي به‌به. آخر سر هم در پنالتي باختيم و مردم بار ديگر گفتند اه‌اه. اين طبيعت فوتبال است و از مايلي كهن خواهش دارم كه به حرف من به عنوان يك بزرگتر عمل كند و از اين پس بدون دليل و مدرك با شخصيت ديگران بازي نكند و از به كار بردن الفاظي كه در شان ايشان نيست بپرهيزد.

ناصر ابراهيمي با اشاره به سال 88 كه از سوي مقام معظم رهبري سال اصلاح الگوي مصرف نامگذاري شده است از مديران عالي‌رتبه مملكت خواست كه اگر ابراهيمي مي‌تواند رئيس فدراسيون بدمينتون شود يا هدايت فدراسيون اسكواش را در دست بگيرد از اين پس از فوتبالي‌ها هم براي رياست فدراسيون‌هاي ورزشي ديگر استفاده شوند." چطور هيچ‌وقت يك فوتباليست رئيس فدراسيون كشتي نمي‌شود. پس بايد الگوي مصرف‌مان را اصلاح كنيم و در هر فدراسيون از پيشكسوتان همان رشته ورزشي براي رياست در آن استفاده شود و نه از یک دونده برای ریاست فدراسیون فوتبال!!


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا