گزارش  و گزارش تصویری  :

كارگاه آشنایی با مفاهیم آب و فاضلاب ویژه خبرنگاران


امیدواریم با كمك رسانه‌ها بتوانیم بهترین الگوی مصرف را به مردم معرفی كنیم
یزدفردا :مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا :معاون منابع انسانی و بهبود مدیریت شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور در كارگاه یك‌روزه آموزشی آشنایی با مفاهیم آب و فاضلاب ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد اظهار داشت: منابع آبی موجود در كشور محدود است و ناچاریم با برنامه‌ریزی صحیح بهترین بهره را از منابع موجود ببریم.
محمدرضا محمدی افزود: می‌توانیم به مصرف‌گرایی و استفاده صرف از یارانه بپردازیم كه در این صورت بحران كنونی در چند سال آینده بسیار جدی‌تر خواهد شد و می‌توانیم با استفاده بهینه از آب و اصلاح الگوهای مصرف، به الگویی درست دست یابیم كه در این صورت از این بحران جهانی عبور خواهیم كرد.
مدیرعامل اسبق شركت آب و فاضلاب شهری استان یزد اظهار امیدواری كرد: با كمك رسانه‌ها بتوانیم بهترین الگوی مصرف را به مردم معرفی كنیم.

نقش رسانه‌ها در انتقال آموزش‌ها و فرهنگ‌ها غیرقابل انكار است

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور نیز گفت: نقش رسانه‌ها در انتقال آموزش‌ها و فرهنگ‌ها غیرقابل انكار است و ما نیز در حوزه كاری خود نیازمند ارتباط با رسانه‌ها هستیم.
احد جاودانی‌ اظهار داشت: برگزاری این كارگاه نخستین گام در راستای ایجاد بیشتر و مستمرتر با رسانه‌هاست.
وی با اشاره به اینكه این نشست با هدف معرفی الگوهای صحیح مصرف و فرهنگ استفاده از آب برگزار شده است، افزود: معرفی صنعت آب و فاضلاب، معرفی شركت‌های آبفا، ایجاد تعامل بهتر با رسانه‌ها و ... از دیگر اهدافی است كه در برگزاری این كارگاه آموزشی دنبال می‌كنیم.
جاودانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد: برای فرهنگ‌سازی در مصرف درست آب برنامه‌های جامعی در دست تدوین است كه در این برنامه رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال‌های 88 و 89 را مدنظر قرار داده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت‌های جامعه به فرهنگ صحیحی از استفاده از منابع آبی دست یابیم.
وی با اشاره به اینكه آب در طول تاریخ بشر یك موضوع حیاتی بوده است، افزود: بنابراین به دنبال آن هستیم كه این عنصر حیاتی بشر را بیشتر به مردم معرفی كنیم.
جاودانی یادآور شد: مشكل كم‌آبی در كشور طی چند سال اخیر خود را بیشتر نشان داده است و در حال حاضر با معضل جدی بارش كم در مناطق كویری كشور روبرو هستیم و در برنامه‌ای كه از سوی آبفای كشور تدوین شده است، تلاش شده از نخبگان و صاحب‌نظران بهره گیریم تا كشورمان را از چالش كمبود آب عبور دهیم كه البته باید توجه شود این عبور نباید یك عبور موقت باشد بلكه باید راه‌كاری برای رفع دائمی این مشكل باشد که برگزاری این كارگاه آموزشی در راستای تدوین همین برنامه و نخستین گام در برگزاری ارتباط بیشتر با رسانه‌هاست.
برای رفع مشكلات نیاز جدی و اساسی به فرهنگ‌سازی و آموزش داریم

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اشاره به فرهنگ قناعتی كه در عرصه‌های مختلف در میان گذشتگان وجود داشت، گفت: اصحاب رسانه تلاش كنند این فرهنگ را دوباره در جامعه احیا كنند.
محمدرضا حاتمی‌ اظهار داشت: در گذشته آب نزد مردم به ویژه در كویر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و یك كوزه آب قداست خاصی برای مردم داشت از آن به بهترین نحو ممكن استفاده می‌شد اما امروزه فرهنگ مصرف تغییرات بسیاری كرده است و مردم در زمینه آب نیز مانند برخی امور دیگر بسیار مصرف‌گرا شده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر اصلی‌ترین نیاز در عرصه اصلاح الگوی مصرف آب، فرهنگ‌سازی است و خبرنگاران می‌توانند نقش بسیار مثبتی در این زمینه داشته باشند.
حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه از 3 هزار سال پیش 40 هزار قنات در كشور وجود داشت كه تا دهه 40، سه چهارم نیاز مردم كشور را تامین می‌كرد بیان داشت: استان یزد سهم بسیار بزرگی از قنوات در سطح كشور داشتند و علاوه بر آن آب‌انبارها، سدهای خاكی، ایجاد شبكه‌های آب سفالی و ... از ابداعات و خلاقیت‌های مردم سخت‌كوش كویر یزد بوده است.
وی همچنین با اشاره به مشكلات و چالش‌های پیش رو در زمینه آب و فاضلاب در شهرها و روستاها اظهار داشت: استحصال و انتقال آب، مشكلات پساب‌ها و فاضلاب‌ها، ایجاد شبكه‌های توزیع و انتقال و .و.. از مشكلات و چالش‌های پیش‌ روی شركت‌های تولید، توزیع و انتقال آب است.
حاتمی تاكید كرد: برای رفع این مشكلات نیاز جدی و اساسی به فرهنگ‌سازی و آموزش داریم و در این زمینه رسانه‌ها اصلی‌ترین نقطه اتكای ما به شمار می‌روند.
وی همچنین از روابط عمومی‌ها نیز به عنوان بازوان توانمند آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی یاد كرد و اظهار امیدواری كرد: با تعامل این دو گروه، گام‌های موثری در راستای رفع مشكلات و نیازهای مردم در زمینه فرهنگ مصرف آب برداشته شود.

آبفا یزد طی سال‌های اخیر به سرعت به سمت سازندگی پیش رفت

سرپرست شركت آب و فاضلاب شهری استان یزد نیز در این كارگاه آموزشی اظهار داشت: شركت آبفا از سال 72 در استان یزد به طور كامل شكل گرفت و طی سال‌های اخیر به سرعت به سمت سازندگی پیش رفت.
علی اسلامی با اشاره به اعتبارات این شركت در طول سال‌های اخیر افزود: در مجموعه سه سفر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به استان یزد، 30 میلیارد ریال به شركت آبفا اختصاص یافت كه این میزان اعتبار تحول قابل توجهی در این شركت ایجاد كرد.
وی با مقایسه‌ای از امكانات و توانمندی‌های آبفا در سال 72 و 88 بیان داشت: در سال 72 در مجموع 338 پرسنل در آبفای استان یزد مشغول به كار بودند كه این آمار هم‌اكنون به 366 نفر افزایش یافته است.
اسلامی ادامه داد: در حوزه مشتركان نیز در سال 72 در كل استان یزد 140 هزار مشترك آب وجود كه این رقم با 25/2 برابر افزایش در سال 88 به 300 هزار مشترك رسیده است.
وی همچنین یادآور شد: در سال 72 هیچ مشتركی در زمینه فاضلاب در استان یزد وجود نداشت اما در سال 88 بیش از 23 هزار اشتراك فعال در این زمینه وجود دارد.
اسلامی همچنین با اشاره به منابع آبی موجود در استان یزد و مقایسه آن طی سال‌های یاد شده خاطرنشان كرد: در سال 72 آب شرب مردم استان یزد از 80 چاه و یك چشمه تامین می‌شد و مردم در آن سال‌ها به طور مستمر در شهر با قطعی آب مواجه بودند و در بسیاری موارد آب جیره‌بندی می‌شد اما امروز 38 میلیون 800 هزار لیتر آب از 180 حلقه چاه، چهار حلقه چشمه و یك رودخانه كه آب آن از اصفهان می‌آید، تامین می‌شود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان یزد عنوان داشت: هم‌اكنون نیز 65 درصد مصرف آب كل استان یزد از اصفهان تامین می‌شود.


گزارش تصویری :مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا :






































یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا