توصیه دکتر شیده اوصیاء متخصص بیماریهای گوارشی اطفال در یزد:

کودکان مبتلا به رفلاکس از مصرف شکلات، فست فود و نوشا به های گازدار بپرهیزنند

یزد"جعفری خبرنگاربهداشت و درمان -پزشکی یزدفردا:دکتر شیده اوصیاء  متخصص بیماریهای گوارشی در اطفال : تغییر شیوه زندگی، نخوابیدن بلافاصله بعد از سرو غذا ، خودداری از مصرف مشروبات الکلی و استعمال سیگار، اجتناب از فست فود ها، پرهیز از آب میوه های صنعتی و غذاهای چرب و پیشگیری از اضافه وزن از جمله موارد جهت پیشگیری از بروز رفلاکس کودکان است.
دکتر شیده اوصیاء  ضمن بیان اینکه رفلاکس در کودکان و شیرخواران شایع تر است اظهارداشت: برگشت محتویات معده به مری رفلاکس گفته می شود به عبارتی دیگر؛ با انقباض اسپنسر تحتانی مری از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری می شود ولیکن زمانی که اسپنسر تحتانی مری شل شود محتویات معده به مری بر می گردد رفلاکس خوانده می شود.
وی ادامه داد: زمانی که رفلاکس به تعداد و مدت زیاد در فرد بروز پیدا کرد باعث التهاب مری و آسیب به مری می شود که در آن موقع به بیماری تبدیل شده و باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. دکتر اوصیاء با اشاره به این که علائم و نشانه رفلاکس بر حسب سنین مختلف متفاوت است و علت مشخصی ندارد تصریح کرد: تحریک پذیری، کاهش وزن، ابتلا به عفونت ریه از علائم رفلاکس در شیرخواران است در حالیکه استفراغ مکرر، احساس ترش کردن در نواحی گلو، بی اشتهایی، کاهش وزن، خس خس، سرفه های مزمن از علائم بیماری رفلاکس در کودکان قبل از سنین مدرسه است.
وی بیان داشت: تهوع، استفراغ هنگام بازی یا گریه کردن، احساس سوزش ته دل، احساس مزه اسیدی در دهان، بلع دردناک، سرفه مزمن یا علامت آسم شدید را از علائم و نشانه های رفلاکس در نوجوانی و سنین آخر دبستان می باشد.
دکتر اوصیاء با بیان این که رفلاکس بعد از غذا خوردن یا بعد از خوابیدن،و استرس تشدید می شود افزود: یبوست نیز می تواند باعث تشدید این بیماری گردد.
وی در خصوص تشخیص این بیماری گفت:با مراجعه و نوع شکایت بیمار، با بررسی های انجام شده توسط پزشک از طریق آندوسکوپی، سونوگرافی و غیره این مهم تشخیص داده می شود.
وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به رفلاکس اکیدا از خودردمانی بپرهیزند. وی تغییر شیوه زندگی، نخوابیدن بلافاصله بعد از سرو غذا ، خودداری از مصرف مشروبات الکلی و استعمال سیگار، اجتناب از فست فود ها، پرهیز از آب میوه های صنعتی و غذاهای چرب و پیشگیری از اضافه وزن را از جمله موارد جهت پیشگیری از بروز رفلاکس کودکان عنوان کرد.
این متخصص بیماریهای گوارشی در اطفال با تاکید براین مطلب که کودکان مبتلا به رفلاکس باید از مصرف غذاهای پرادویه، و غذاهای چرب پرهیز کنند عنوان داشت:تغییر شیوه زندگی همچون؛ اجتناب از مصرف نعنا، رب گوجه فرنگی، آب پرتقال، نوشابه های گازدار، شکلات، کاکائو، گوجه فرنگی واجتناب از استعمال سیگار( در سنین نوجوانی و حتی اطرافیان کودک) می تواند بهبودی بیمار را حاصل نماید. وی توصیه کرد: تعداد وعده های غذایی روزانه کودکان مبتلا به رفلاکس باید زیاد و با حجم کم باشد.
وی توصیه کرد: در صورتی که کودکی دچار اضافه وزن و چاقی باشد می تواند با کاهش وزن به بهبودی برسد. وی گفت: مبتلایان به رفلاکس نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا (ناهار و صبحانه) بخوابند. حتی الامکان 2 تا 3 ساعت بعد از سرو غذا بخوابند. و هنگام خواب نیز سرتخت بالا قرار گیرد.
دکتر اوصیاء ادامه داد: آدامس جویدن در کودکان بالای 4 سال جهت افزایش بزاق دهان و پاک شدن مری توصیه می شود. وی همچنین کودکان مبتلا به رفلاکس را از پوشیدن لباس های تنگ منع کرد.
این متخصص گوارش اطفال گفت: زمانی که با انجام موارد فوق الذکر بعد 24 ساعت بهبودی حاصل نشد و بیمار علائم شدید تنفسی داشت باید با نظر پزشک متخصص به مدت 2 تا 4 هفته یا بعضا 2 ماه دارو تجویز گردد.
این متخصص بیماریهای گوارشی اطفال در پایان متذکرگردید: زمانی که با تغییر شیوه زندگی و تجویز دارو بیمار بهبودی پیدا نکرد انجام اعمال جراحی کمک کننده خواهند بود.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا