تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۴--تاثیر بر بازار لوازم یدکی با وجود لغو تحریم ها

توافقات هسته ای و برطرف شدن تحریمها به طور قطع می تواند در بازار لوازم یدکی خودرو تاثیر مثبت بگذارد زیرا که واردات از کشورهای دارای اجناس باکیفیت دوباره از سر گرفته می شود.

 

آعلی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که تولید کنندگان و توزیع کنندگان لوازم یدکی خودرو با آن درگیر هستند اجناس بی کیفیتی است که به دلیل ارزان بودن از چین وارد کشور می شود همین امر باعث شده است که اعتماد مصرف کننده نسبت به ما از بین برود.

این توزیع کننده برتر قطعات خودروهای سنگین با اشاره به توافقات صورت گرفته هسته ای عنوان کرد: برخی از کشورها همانند تایوان کالاهای بهتری نسبت به چین دارند اما کشور چین به علت پایین بودن قیمت قطعات، بیشترین درصد واردات به کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اگر تحریم ها برداشته شود و واردات از کشورهایی که دارای اجناس استاندارد و با کیفیت هستند از سر گرفته شود به طور قطعاجناس چینی از رده خارج و بازار قطعات یدکی خودرو جایگاه واقعی خود را به دست خواهد آورد.

وی ادامه داد: شرکتی در حال تاسیس است که با هدف ارزیابی اجناس راه اندازی می شود به طوری که اگر برند این شرکت بر روی کالایی قرار بگیرد مصرف کننده مطمئن خواهد بود که این جنس باکیفیت و استاندارد است. اگر تمامی همکاران در بازار لوازم یدکی خودرو با این هدف کار خود را دنبال کنند بازار از این هیاهوی اجناس چینی فاصله خواهد گرفت.

آعلی با بیان اینکه نمایشگاه لوازم یدکی خودرو که از سوی اتحادیه برگزار شد در سال گذشته بر روی این بازار تاثیرات مثبتی گذاشته است، ادامه داد: این تاثیرات گرچه زیاد نبود اما می توان با هدفمند کردن این نمایشگاه در سال جاری و حضور تولید کنندگانی که اجناس و کالاهای با کیفیت تولید می کنند این تاثیرات را دو چندان کرد.

این توزیع کننده خودروهای سنگین با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند، خاطرنشان کرد: اگر همه ما، نه تنها در این صنعت بلکه در تمامی صنوف همدلی و همزبانی را سرلوحه کارهایمان قرار بدهیم به طور قطع صنایع ایران جایگاه بسیار خوبی در جهان پیدا خواهد کرد.

وی اذعان داشت: تحقق این شعار نیازمند رویکرد سازنده و همکاری کامل دولت و ملت است. همچنین در این میان می توان با همدلی و همزبانی روح همکاری و همراهی را در میان اصناف بالا برد.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

ب ام و بهترین خودروی دست دوم با مبلغ کمتر از ۱۰۰ میلیون

معرفی و تست خودروهای دست دوم (ب‌ام‌و ۳۲۵-E46)


با حدود ۱۰۰ میلیون تومان چه خودرویی می‌توان خرید؟ یک کراس‌اور چینی مثل جیلی امگرند X7؟ یا ارزان‌ترین و کوچک‌ترین سدان هیوندای بازار یعنی اکسنت؟ و شاید هم انتخاب شما یک عدد ب‌ام‌و ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری (البته از نوع دست دوم) باشد!
در نگاه اول خرید یک خودرو آلمانی ۱۰ ساله با قیمت قطعات و هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور عاقلانه به نظر نمی‌آید ولی گاهی می‌شود طور دیگری به موضوع نگریست. شما به جای مثلاً مزدا ۳ یا سراتو صفر کیلومتر، ب‌ام‌و با ۲ سیلندر اضافه سوار می‌شوید. ضمناً حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان در جیبتان نگه داشته‌اید (همین ۳۰ میلیون تومان با احتساب سود بانکی ۲۲ درصد سالانه حدود ۶.۵ میلیون عایدی برایتان دارد) اما در عوض بدلیل دست دوم بودن و آلمانی بودن باید سالانه مخارج بیشتری را برای نگهداری پرداخت کنید.!! تصمیم با خودتان است.

معرفی

کمتر کسی پیدا می‌شود که به دنیای خودرو علاقمند اما نسبت به برند ب‌ام‌و بی‌تفاوت باشد، حتی کسانی که روی خودروسازهای رقیب از قبیل لکسوس و بنز تعصب دارند نیز برای نام BMW احترام قائلند.
در بین اتومبیل‌های تولیدی این کمپانی، سری ۳ از جایگاه ویژه‌ای در میان جوانان برخوردار است چرا که جذابیت‌های اسپرتی را به همراه قابلیت استفاده روزمره گرد هم آورده. حال از بین همین سری ۳ های محبوب، اتاق E46 یکی از محبوب‌ترین‌ها بوده که تولیدش از سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز و با مختصرترین فیس‌لیفت تا سال ۲۰۰۵ ادامه یافت و سپس با E90 جایگزین شد. امروز شانس این را داشتم تا با یکی از سالم‌ترین نمونه‌های دست دوم این مسافر باواریا در ایران همراه شوم

BMW_3_Series_E46_Review_4

طراحی
طراحی E46 را می‌توان حد واسط طرح‌های سنتی و مدرن ب‌ام‌و دانست. چرا که هم اصالت نسل‌های قدیم را به همراه دارد و هم اینکه همچنان تا حدودی امروزی به نظر می‌رسد. البته با آمدن اتاق E90 و پس از آن F30 کمی از جذابیت روزهای اوج این آلمانی خوش ترکیب کاسته شده ولی باید اعتراف کنیم که در هر صورت هنوز هم زیباست. جلو پنجره‌ی معروف ب‌ام‌و، خطوط روی کاپوت، گلگیرهای کمی برجسته به همراه رینگ‌های ۱۷ اینچی ظاهری اسپرت و در عین حال سنگین به خودرو بخشیده. در ب‌ام‌و E46 خبری از حجم‌های اغراق شده و طراحی فضایی نیست. همه چیز ساده و در عین حال هوشمندانه و بی نقص سر جای خودش قرار دارد. البته شاید برای سال ۲۰۱۵ این طراحی کمی ساده به نظر آید ولی تجربه ثابت کرده که زیبایی توام با سادگی نسبت به طرح‌های اغراق آمیز دیرتر از چشم می‌افتد

امکانات رفاهی و ایمنی

۳۲۵ دارای لیست مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی است که البته با توجه به سن و سالش و اینکه فول‌ترین مدل وارداتی نبوده کمبودهایی نیز از این حیث دارد.
از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این اتومبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
صندلی‌های چرمی، شیشه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز و سنسور قطع‌کن اتومات (برای جلوگیری از آسیب به انگشتان)، سانروف، چراغ‌های زنون مجهز به تنظیم اتوماتیک ارتفاع، مه‌شکن، سنسور باران، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل، پرده‌ی عقب برقی، ۸ عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری خودرو DSC، آیینه‌ها تاشو برقی، رینگ‌های ۱۷ اینچی و …
اما همانطورکه اشاره شد جای خالی برخی امکانات مثل کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتومات، صندلی برقی، زیر آرنجی راننده (و صندلی عقب)، گرمکن صندلی حداقل برای سرنشینان جلو و… در این سطح و کلاس احساس می‌شود. البته مالک خودرو شخصاً اقدام به خرید و نصب برخی از این تجهیزات نموده ولی راه‌اندازی این آپشن‌ها در ایران چندان هم کم هزینه و کم دردسر نیست، پس بهتر است قبل از خرید ۳۲۵ بیشتر روی آپشن‌های اصلی شرکت وارد کننده حساب باز کنید، مگر اینکه وقت و پول کافی در اختیار داشته باشید.

قبل از نصب آپشن‌ها:

پس از اضافه شدن برخی امکانات از قبیل: فرمان M مجهز به کلید کروز کنترل و بلوتوث، پخش تصویری، تهویه مطبوع اتومات و زیر آرنجی جلو

BMW_3_Series_E46_Review_3

قدرت موتور

در زیر کاپوت این باواریایی زیبا یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی با حجم ۲.۵ لیتر (دقیق‌تر۲۴۹۴ سی‌سی) قرار گرفته که ۱۸۹ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور را به کمک گیرباکس ۵ سرعته (۶ دنده) به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. البته حدود ۷۵ اسب‌بخار به ازای هر لیتر برای اتومبیل‌های امروزی عددی بسیار معمولی به حساب می‌آید چرا که حتی خودروهای هیوندای و کیا جدید هم توانسته‌اند به ازای هر لیتر، اسب‌بخار بالاتری بدست آورند اما با توجه به سن و سال ۳۲۵ E46 و توانایی ب‌ام‌و در رساندن این قدرت با کمترین هدر رفت ممکن بر سر چرخ‌ها، میزان قدرت قابل قبول است.

BMW_3_Series_E46_Review_5

کیفیت

وقتی صحبت از یک خودروی آلمانی باشد همه توقع نهایت کیفیت را دارند. ۳۲۵ هم شما را از این حیث نا امید نخواهد کرد. البته موارد عجیبی مثل شکستن ۳ عدد از کلیدهای شیشه بالابرها و فلاشر، رفتن پوسته قسمتی از کنسول و یا شکستن یکی از پره‌های فن در کیلومتر حدود ۸۰ هزار (که البته همگی در همان زمان تعویض شده‌اند) کمی دور از انتظار بود اما با نگاهی به داخل کابین و مشاهده سلامت چرم صندلی‌ها بعد از ۱۳۵ هزار کیلومتر و داشبوردی که بعد از ۱۰ سال همچنان صدای آزاردهنده‌ای ندارد در کنار سلامت کامل فنی، حس اطمینان از بابت کیفیت را همانطورکه انتظار داشتیم برآورده کرد. البته ذکر یک نکته ضروری است که شرایط نگهداری خودرو نیز بسیار مهم می‌باشد و شخصاً مدل‌های بالاتری از ب‌ام‌و را مشاهده کرده‌ام که از نظر سلامت اوضاع بسیار بدی (نسبت به این تولیدی سال ۲۰۰۵) داشتند.

تجربه رانندگی

 BMW_3_Series_E46_Review_6

در پشت فرمان ۳۲۵ ارگونومی مناسب حرف اول را می‌زند. برای عادت کردن به ابعاد و حدود خودرو نیاز به زمان ندارید! همان لحظه که اولین بار پشت فرمان نشستم گویی سال‌ها با این خورو رانندگی کرده‌ام. همه ادوات در دسترس، دید اطراف مناسب و فرمان خوشدست و صندلی‌ها بخوبی بدن را در بر می‌گیرد. البته مالک خودرو فرمان را با نوع M تعویض کرده که این کار علاوه بر زیبایی و اضافه شدن چند آپشن، باعث خوشدستی بیشتر نیز شده است.
استارت میزنم، صدای موتور در حالت سکون بسیار کم و با فشردن پدال گاز کمی به گوش می‌رسد. البته صدای اسپرت و زیبایی است. همانطور که گفتیم خودرو مورد تست تولید سال ۲۰۰۵ می‌باشد، ۱۳۵ هزار کیلومتر پیموده و در این ۱۰ سال به قول معروف لای پر قو نگه داشته شده است! قبل از هر چیز دنده را در حالت تیپ‌ترونیک قرار داده و سعی می‌کنم شتابگیری این شش سیلندر آلمانی را آزمایش نمایم. شتابش نسبتاً خوب است! شاید هم توقع ما از یک ب‌ام‌و ۲۵۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی با فناوری یک دهه قبل و وزن ۱.۵ تن زیادی بالا بود! به هر حال ب‌ام‌و است و آن هم سری ۳ پس باید جاذبه‌های اسپرتی داشته باشد. شتاب اعلامی کارخانه ۸.۵ ثانیه برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر می باشد که با توجه به سن و سال این خودر و بنزین نامناسب استفاده شده و ارتفاع شهر تهران از سطح دریا (هر چه از سطح دریا بالاتر برویم فشار و چگالی هوا کاهش میابد و شهر تهران بطور متوسط ۱۲۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است) این رقم به بیش از ۱۰ ثانیه افزایش یافت. البته این شتاب برای رانندگی برون شهری و سبقت‌گیری‌ها و حتی شیطنت‌های خیابانی تا حدود زیادی راضی کننده است اما قطعاً برای عاشقان شتاب و سرعت، نسخه قویتر یعنی ۳۳۰ انتخاب بهتری خواهد بود.

BMW_3_Series_E46_Review_1

به مکانی خلوت می‌رویم تا شتابگیری در سرعت‌های بالا را نیز تجربه کنیم. بر خلاف صفر تا ۱۰۰ که کمی ناامید کننده بود در سرعت‌های بالاتر ۳۲۵ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به لطف گشتاور مناسب و تعویض دنده‌های سریع با روند بسیار خوب و یکنواختی به سرعت اضافه می‌شد بطوریکه احساس کردم این اتومبیل تا ابد به شتابگیری ادامه خواهد داد (البته بدلیل محدودیت‌های موجود نتوانستیم به حداکثر سرعت دست پیدا کنیم)!
سعی کردم تعادل و پایداری اتومبیل را هم به چالش بکشانم که E46 از این تست سربلند بیرون آمد. هندلینگ این خودرو بسیار عالی است و احساس امنیت را در پیچ‌ها به سرنشینان القا می‌کند. البته برای انجام حرکات مارپیچ با یک خودروی قدرتمند دیفرانسیل عقب مهارت بیشتری لازم است چرا که چرخ‌های عقب خودروهای دیفرانسیل عقب استعداد زیادی برای سر خودرن دارند اما ب‌ام‌و با استفاده از تقسیم وزن مناسب و سیستم کنترل پایداری هوشمند موفق شده تعادل خوبی برای این اتومبیل به ارمغان آورد.
از نظر نرمی سیستم تعلیق با توجه به ذات اسپرت و فاق کوتاه لاستیک‌ها نمی‌توان توقع زیادی از این خودرو آلمانی داشت اما سواری قابل قبول است و با توجه به تعادل مثل زدنی که دارد می‌توان به میزان نرمی‌اش هم نمره‌ی قبولی داد. درست است که ازاین نظر به هیچ وجه به نرمی خودروهایی مثل تیانا یا کمری نمی‌رسد ولی ما هم توقع راحتی یک سدان بزرگ و خانوادگی را از این خودرو جمع و جور و اسپرت نداریم.
در مورد مصرف سوخت مثل بسیاری از ۶ سیلندرها عملکرد جاده‌ای قابل قبول است و چون با این خودروی ۱۸۹ اسبی برای رسیدن به سرعت ۱۲۰ و سبقت‌گیری‌های عادی نیازی به استفاده از حداکثر قدرت و دورهای بالای موتور نیست در نتیجه مصرف سوخت جاده‌ای حدوداً صدی ۷ تا ۷.۵ می‌باشد که از این نظر با بسیاری از خودروهای ۴ سیلندر با موتورهای ضعیف‌تر برابری می‌کند اما در شهر بخصوص هنگام ترافیک داستان متفاوت است، وزن بالا و گیرباکس اتوماتیک با یک موتور ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری اشتهای زیادی برای مصرف دارد به طوریکه در شهر تهران به ازای هر صد کیلومتر مسافت طی شده ۱۳ لیتر سوخت از باک خودرو کاسته میشود (هر چند در شهر های خلوت‌تر این عدد کمی پایین خواهد آمد)!
فضای سرنشینان برای ۴ بزرگسال و یک کودک مناسب است و برای چنین شرایطی مشکلی وجود نخواهد داشت اما اگر خانواده ۵ نفره با میانگین قدی بالا دارید قطعاً سری ۵ برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

جمع‌بندی کلی

ب‌ام‌و ۳۲۵ E46 خودرویی قدرتمند و جذاب است که با مبلغی نه چندان زیاد شما را به دنیای یکی از بهترین برندهای اتومبیل سازی جهان وارد می‌کند. اما هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد! هرچند شما با پول یک هیوندای اکسنت ۱۶۰۰، یک ب‌ام‌و بسیار قویتر را صاحب شده‌اید اما باید درآمد خوبی داشته باشید چرا که علاوه بر قیمت قطعات مصرفی گرانتر و مصرف سوخت بیشتر، شما یک خودروی ۱۰ ساله دارید که هر لحظه ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه‌ای داشته باشد و هزینه‌ای چند صد هزار تومانی یا میلیونی روی دستتان بگذارد. البته اگر یک بار پشت فرمان این باواریایی زیبا بنشینید، ممکن است با خود بگویید به دردسر‌اش می‌ارزد!
در پایان جا دارد از از آقای محمد براتی که وقت و اتومبیلشان را در اختیار نویسنده خودرو بانک قرار دادند تشکر نمایم.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا