یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۴-خودروهایی که رنو می خواهد در ایران تولید کند

 

مدیرعامل رنو پارس گفت: رنو ساندرو، ساندرو بی‌کراس، داستر فیس‌لیفت‌شده و رنو کوئید هاچ‌بک و صندوق‌دار توسط پارس‌خودرو و سایپا و رنو کلیو، رنو کپچر، تندر فیس‌لیفت‌شده با گیربکس دستی و اتوماتیک و وانت تندر توسط ایران‌خودرو تولید خواهد شد.

 

مدیرعامل رنو پارس گفت: رنو ساندرو، ساندرو بی‌کراس، داستر فیس‌لیفت‌شده و رنو کوئید هاچ‌بک و صندوق‌دار توسط پارس‌خودرو و سایپا و رنو کلیو، رنو کپچر، تندر فیس‌لیفت‌شده با گیربکس دستی و اتوماتیک و وانت تندر توسط ایران‌خودرو تولید خواهد شد.

 

 

 

13940702112149301066003

 

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده 

 

6-یکی از ارکان اصلی انتقال قدرت در هر سیستم مکانیکی، گیربکس یا جعبه دنده است

 

download

 

 

 

بد جا رفتن دنده یعنی صرف نیروی زیاد برای حرکت دسته دنده جهت درگیر کردن دنده مورد نظر که عموما با صدا نیز همراه است. بد جا رفتن دنده می‌تواند از خشک شدن میله‌بندی اهرم دسته دنده و یا تابیدگی و زنگ‌زدگی آن ناشی شود. تنظیم نبودن کلاچ نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. اگر جا زدن دنده با صدای اضافی چرخ دنده همراه است، ممکن است ماهک آسیب دیده و یا غلاف کشویی و دنده برنجی‌های داخل آن دچار ساییدگی و یا به اصطلاح کچل شدگی شده باشند. اگر بلبرینگ یا بوش ته میل‌لنگ آسیب دیده یا خشک شده باشد، می‌تواند باعث شود که هنگام تعویض دنده، دنده‌ها به هم برخورد کنند.
دلایلی که موجب بد جا رفتن دنده می‌شوند، در ‌گیر‌کردن دنده و دشواری خارج شدن از آن دنده نیز موثرند. تنظیم نبودن و یا خرابی کلاچ، کم‌بودن روغن گیربکس (واسکازین) و یا نامرغوب بودن آن نیز موجب عدم روانکاری مناسب و بروز این مشکل می‌شوند.
گاهی ممکن است بعد از درگیر کردن دنده، موقع حرکت در حالت‌های مختلف گیربکس خود به خود از دنده خارج شده و خلاص شود. ساییدگی خارهای غلاف کشویی، ساییدگی زیاد خود دنده و یا زیادی سفت بودن اهرم‌های دسته دنده می‌توانند گیربکس را به وضعیت خلاص بکشانند. اگر خودروی شما به‌تازگی از تعمیرگاه خارج شده و به این مشکل دچار شده است، احتمال زیاد تعمیرکار پیشرانه و گیربکس را به صورت اصولی مجددا نصب نکرده و پیشرانه و گیربکس هم‌راستا نیستند. در این حالت ممکن است پدال کلاچ نیز دچار لرزش شده و به طور همزمان دسته دنده از حالت درگیر خارج شود. در این شرایط عملا بایستی مجددا گیربکس باز شده و هم‌راستا بودن پوسته فلایول و میل‌لنگ بررسی شود. اگر این دو در یک راستا نباشند، یعنی پیشرانه و گیربکس هم‌راستا نیستند.
خرابی‌های گیربکس می‌تواند چند نوع صدا تولید کند که شامل موارد زیر است:
زوزه کشیدن گیربکس:
وجود ساییدگی و یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌ها باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود.  اگر صدا در حالت خلاص‌بودن گیربکس شنیده می‌شود، احتمالا ناشی از همراستا نبودن موتور و گیربکس یا وجود خلاصی اضافی دنده‌ها باشد. باید در نظر داشت که در خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل یکپارچه بودن گیربکس و دیفرانسیل، صدای زوزه دیفرانسیل نیز از گیربکس شنیده می‌شود.
سوت کشیدن و جرینگ جرینگ کردن:
خشک شدن و یا خرابی هر یک از بلبرینگ‌ها باعث می‌شود که گیربکس به طور پیوسته سوت بکشد. لقی محورها و یا هزارخاری دنده‌ها نیز باعث شنیده شدن صدای جرینگ جرینگ می‌شود.
صدای درگیری دنده:
این صدا که اصطلاحا به آن آب‌هویج گرفتن گیربکس هم گفته می‌شود، هنگامی به گوش می‌رسد که سرعت دنده‌ها ‌هنگام درگیری یکسان نباشد. تنظیم نبودن کلاچ، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک، غلاف کشویی و برنجی‌های و یا تعویض بی‌موقع دنده و یا انتخاب دنده نامناسب با شرایط و سرعت لحظه رانندگی باعث بروز این مشکل می‌شود.  توصیه می‌شود که هنگام بررسی صداهای گیربکس، دقت کنید که صدای تولیدی چه نوع صدایی است و در کدام دنده بیشتر است. بدین ترتیب امکان یافتن بخش معیوب ساده‌تر خواهد شد.

 

 

 

منبع :عصر خودرو

 


 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا